Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 januari 2007, 15:04   #161
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Er is 1 ambtenaar halftijds mee bezig. Met de controles op controles op controles.

Maar AIB Vincotte doet zijn controles nauwgezet. En die zijn gebaseerd op Europese normen, en die zijn toevallig opgesteld door Duitse Ingenieurs.

Ook hebben we de ondeskundige, maar vooral entousiaste groene organisaties. Als er maar 1 knipperlicht te springt, hangt er al een berg groenen aan de telefoon, en krijgen alle media een stortvloed van berichten.
Journalisten zijn volgens u allemaal groene jongens?

En maar goed dat er nog iemand inzit met de veiligheid en gezondheid zou ik zo zeggen. Of bent u misschien eerder voor het beter genezen dan voorkomen principe?
En daarbij aanvullend: zolang het niet in mijne hof ligt en mijn familiie is ide getroffen wordt, is het oké-principe?

Dat is misschien het grote verschil tussen de groene jongens en degenen die het niet zo nauw met het milieu nemen. Ze zijn niet utilitaristisch.
Oud 5 januari 2007, 15:15   #162
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
De techniek mag in theorie misschien wel perfect en probleemloos toepasbaar zijn, mensen zijn dit niet.
Gelukkig maar dat die nucleaire instellingen die overheiscontrole niet nodig hebben, om zijn werk goed en degelijk te doen. Een slecht functioneren van een overheidsorgaan (met alle benoemingen en vriendjespolitiek die erbij horen), is nog geen teken voor het slecht functioneren van de processen die dat overheidsorgaan hoort te controleren.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2007, 15:18   #163
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Ik zou net zo lief in de schaduw van de koeltorens van Doel wonen als die van Vilvoorde.

En ik zeg niet dat de Journalisten groen zijn, alhoewel er veel linkse rakkers tussenhangen die hun zeg wel mogen doen.
Wat ik zeg is dat indien er maar "iets" verkeerd gegaan zou kunnen zijn in een Belgische kerncentrale, een aantal "informanten" de nodige heisa gaan maken.

Eneuh, ik ben redelijk groen ingesteld, ik doe al een hele hoop voor het milieu. Ik plant me niet voort.
Oud 5 januari 2007, 15:44   #164
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Wie weet er meer over dat incident dat zich begin december heeft afgespeeld in de kerncentrale van Tihange (provincie Luik).

Er zou daar een kleine hoeveelheid radioactieve straling zijn ontsnapt bij een technische panne. De buurt zou licht besmet zijn.

Nog geen Tsjernobyl, maar met nucleaire energie mogen geen spelletjes worden gespeeld...

Dit belangt uiteraard alle Belgen aan, zelfs alle Europeanen.
Een kerncentrale in Wallonie is so-wie-so levensgevaarlijk.
Oud 5 januari 2007, 15:46   #165
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

In een kerncentrale word gewerkt, dus ja, voor Wallonië een levensbedreigende bezigheid.
Oud 5 januari 2007, 17:22   #166
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Journalisten zijn volgens u allemaal groene jongens?

En maar goed dat er nog iemand inzit met de veiligheid en gezondheid zou ik zo zeggen. Of bent u misschien eerder voor het beter genezen dan voorkomen principe?
En daarbij aanvullend: zolang het niet in mijne hof ligt en mijn familiie is ide getroffen wordt, is het oké-principe?

Dat is misschien het grote verschil tussen de groene jongens en degenen die het niet zo nauw met het milieu nemen. Ze zijn niet utilitaristisch.
Over het klakkeloos overnemen van persberichten door journalisten heb ik wel zo mijn eigen mening.
Maar uiteindelijk gaat het hier over een strijd, wie de controles op kerncentrales mag/moet uitvoeren. Ofwel een erkend privéorganisme (AIB Vincotte in dit geval, en deze zullen hiervoor wel meer dan tien man ter beschikking hebben) ofwel de staat. En wie zegt er dat de staat deze kontroles efficienter zal doen ? Het is hier dat de discussie zou moeten overgaan (ge kunt ze misschien starten door te stellen dat ze tot nu toe onvoldoende geschieden, wat mi niet het geval is).
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2007, 19:02   #167
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Toen ik in de kerncentrale van Doel werkte, tijdens de revisie van reactor 3 in 2000, was er qua controle een hele hoop volk aanwezig.

Stralingscontrole werd gedaan door een stel Duitsers. 24uur , in shiften van 8 uur waren er steeds 3 op post, en 1 in reserve. Het enige wat die mannen deden was lokale meetingen doen, en desnoods plekken andere veiligheidsregels en normen geven. Ook was hun taak de kuisploeg naar de juiste plekken te sturen.

Dan waren er controleurs die nagingen dat de techniekers de werkbonnen naar behoren hadden gedaan. (ik heb dat ook gedaan) Bij twijfel werd er een hoofdcontroleur bijgehaald. Als er dan nog twijfel was, werd de taak opnieuw gedaan.

Chemische analise van alle smeermiddelen was ook belangrijk. Als er te veel "slijtage materiaal" gemeten werd, dan werd dat slijtage onderdeel radicaal vervangen.

AIB Vincotte , die deden ijkingen van alle controle materiaal, controle van alle toestellen die met hijsen, trekken, duwen en andere dynamische krachten hadden te maken. Ook elektrisch materiaal was hun pakkie aan. Alle schakelkasten enzo.

Je moet het zo zien, het warme gedeelte van de kerncentrale is een lastig iets. De reactor word alleen opgestart als alles vrijgegeven is. En stel je voor, ze starten op, en 1 ding faalt, dan is het stilleggen, en heel die procedure van een maand herhalen. En O wee de kerel die het falende onderdeel heeft vrijgegeven. (vrouwen waren niet toegelaten in de warme zone).

Het is wel de bedoeling dat na een brandstofwissel/controle/revisie dat gebouw een jaar dicht gaat, zonder dat er iemand binnen gaat rondlopen.

Ik denk dat de electrabel strenger laat controleren dan wat onze politici maar kunnen bedenken .
Oud 5 januari 2007, 21:31   #168
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Alles in kernenergie noem ik eerder investeren op basis van ideologie dan iets anders eigenlijk...
De prof-kernenergie mensen hebben hier zelf al toegegeven dat het om een overgangsvorm gaat, om de tijd te overbruggen tot er iets nieuws en echt effectief op de markt komt met weinig nadelen.
Als we al ons geld in kernenergie gaan steken vinden we niets voor de echt lange termijn.
Je ziet me dan ook nergens pleiten voor alles te investeren in kernenergie, in tegenstelling tot wat je vele groenen wel ziet doen (maar dan in wat zijn groene energie noemen). Kernfissie is inderdaad niet het allerbeste, maar het is voorlopi wel the next big thing. Had je hier in Noorwegen gezeten, dan had je nooit kernenergie nodig gehad en dan volstond waterkracht, maar laat dat hier nu eens net niet het geval zijn.

Citaat:
Ja en dat is haar volste recht.
Het is aan de overheid om geen voorkeuren te hebben onder druk van één of andere lobbygroep en open te blijven staan voor alle ideeën.
Voor beide lobbygroepen dus; noch voor de zogenaamde nucleaire lobby, noch voor de groene lobby.

Citaat:
Dat hoeft ook allemaal niet. Maar ik ben ervan overtuigd dat er wel mensen op aarde rondlopen die slim genoeg zijn om een soort energievorm te bedenken die schoon en effectief genoeg is om er ons alleen mee te voorzien, op lange termijn. Zij het dan dat het energievorm x zal zijn die onze huizen verwarmt en y die ervoor zorgt dat onze voertuigen rijden. Alles toespitsen op één ding waarvan we op voorhand al weten dat het niet voor echt lange termijn is lijkt me ronduit dom.
Ik zie niemand van de pro-kernenergie mensen daar dan ook voor pleiten. Maar ik ben geen voorstander van geld besteden aan "wishfull thinking" projectjes. Er van uit gaan dat als je aan wat slimme mensen maar genoeg geld geeft, ze sowieso wel iets zullen vinden, is waanzin. Voor concepten uit te werken en de haalbaarheid daarvan theoretisch te onderzoeken, heb je trouwens geen budgetten nodig; die slimme mensen hebben dus geen beletsel om met ideetjes op de proppen te komen.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2007, 01:14   #169
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Toen ik in de kerncentrale van Doel werkte, tijdens de revisie van reactor 3 in 2000, was er qua controle een hele hoop volk aanwezig...
Het zijn wel niet deze kontroles die de opsteller van het persbericht graag naar de staat zou overgeheveld zien. Wel de allesoverkoepelende kontroles op de goede werking van het geheel, nu uitgevoerd door Vincotte Nucleaire (heb hiervoor dan wel verkeerd AIB Vincotte geschreven) door academicussen met een nucleaire opleiding. Maw kontroles op het niveau van de direktie.
Maar inderdaad. Denk dat nergens de kontroles zo alomtegenwoordig zijn, dan in nucleaire installaties (en waarschijnlijk terecht ook).
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be