![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ik heb trouwens de indruk dat de Walen hen bewust te vriend houden (zo stond er achter di Rupo op zijn speech voor de Waalse regering een tekst zowel in het Frans als in het Duits) Citaat:
![]() |
![]() |
#162 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Wat jij "Vlaamse onafhankelijk" noemt, komt neer op een totale afhankelijk van een vreemde staat. Hoe kan je jezelf onafhankelijk noemen, als het centrum van je hele economie (je hoofdstad) buiten je controle valt.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#163 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Sommige Oostkantonners ZIJN Walen. De Oostkantons omvatten drie kantons: het Waalse kanton Malmédy en de Duiste kantons Eupen en Sankt-Vith.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
![]() |
![]() |
![]() |
#164 | ||||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Dat is iets anders, Gent en Antwerpen zijn al eeuwen overwegend Nederlandstalig. Brussel is zo verfranst dat we het juist moeten tegenhouden. Hoe kunnen wij dat doen met bevoegdheden in Brussel, iedereen vastnagelen aan de grond? Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#165 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#166 | |
|
![]() Citaat:
Doet me eraan denken dat ik nog moet reageren op jouw GrootNederland voorstel. ![]()
![]() |
![]() |
#167 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#168 |
|
![]()
![]() |
#169 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Kijk gewoon naar Finland: Sinds de Finse onafhankelijkheid is het aandeel van het Zweeds sterk geslonken, ondanks de faciliteiten voor Zweedstaligen. Citaat:
Die "Belgium" verwijderen, is niet voldoende. Ik wil Vlaamse soevereiniteit, en dat bereik je niet door je hoofdstad, het centrum van je economie, weg te gooien.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#170 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je stelling schijnt in tegenstelling te zijn met wat ik hier las: Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#171 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik denk dat je hier wel een onderscheid hoort te maken tussen de sociologische verfransing (die de facto in Vlaanderen niet meer bestaat) en verfransing door inwijking. In de randgemeenten vergroot het aantal Franstaligen niet door verfransing, maar wel door inwijking vanuit Brussel.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#172 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#173 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Mij lijkt het dus dat die gebieden verfransen omdat Brussel groeit, en Brussel is sterk overwegend Franstalig?
![]() |
![]() |
#174 |
|
![]() Waarbij je wel moet opmerken dat hoewel de Finnen ook redelijk beschermend overkomen als het op hun taal aankomt, er niet zo een felle strijd tegen het Zweeds bezig is, omdat de Finnen allemaal Zweeds leren, en omgekeerd de Zweedstaligen zich niet lompweg helemaal op Zweden kunnen oriënteren en daarom ook Fins leren. Bij mijn weten zijn de taalgrenzen er dan ook niet zo strikt vastgelegd. Helsinki zou snel groeien op dit moment maar waar precies Zweeds gesproken wordt en waar het als onderwijstaal geldt is niet zo strikt. (lijkt me!)
![]() |
#175 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ze kunnen hun kinderen natuurlijk altijd nog naar een school in Brussel sturen, dat nu ook weer zo ver niet is. Of in één van de faciliteitengemeenten, wat officieel niet toegelaten is, maar waarvan men niet helemaal zeker is dat het uiteindelijk toch niet gebeurt wegens gebrek aan controle hierop.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#176 | |
|
![]() Citaat:
Het is blijkbaar ook niet duidelijk hoeveel Nederlands in die faciliteitenscholen gegeven wordt. Dat vind ik wel raar. ![]() Mag ik (of ben ik dan naïef) ervan uitgaan dat als ze geen faciliteiten hebben (dus ook geen gemeentelijke administratie) dat ze dan toch een beetje Nederlands kennen? In principe kan je toch niet echt tegen zich aanpassende Franstaligen zijn, want er zijn toch ook veel Vlamingen in Wallonië?(behalve natuurlijk als dat betekent dat het mogelijk is dat het statuut verandert in de toekomst ![]() Maar kijk ik begrijp nog steeds niet goed wat Jaani bedoelt met "Brussel controleren om verfransing tegen te houden" Ja ik kom misschien kritisch over, maar ik kan me niet van de indruk ontdoen dat Brussel totaal verloren is.
![]() |
![]() |
#177 | |
|
![]() Citaat:
Maar evenzeer moeten de Brusselaars gewezen worden op de negatieve gevolgen van een 'verkeerde' keuze.
![]() |
![]() |
#178 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In Vilvoorde heeft men besloten enkel overheidsgronden te verkopen aan mensen die bereid zijn Nederlands te leren (idee afgeleid van de Vlaamse wooncode). Zou men zo'n maatregel nemen als iedereen er Nederlands kan? De verfransing blijkt niet te stoppen aan de grenzen van Brussel en de faciliteitengemeenten. De faciliteiten zijn op zich dus niet de drijfveer van de verfransing. Het is ook niet als er hier faciliteiten zouden komen voor Pasjtoe-taligen, dat Vlaanderen zou verpasjtoeniseren.
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#179 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maastricht is vernederlandst van zodra het onder de controle van Nederland viel. Gent, Antwepren en Leuven zijn vernederlandst sinds ze onder Vlaamse controle vallen. Brussel is de enige Vlaamse stad die vandaag niet onder Vlaamse controle ligt (steden binnen Frankrijk even niet meegerekend). Het is ook de enige stad die verder verfranst. Toeval? De Vlaamse Rand verfranst omdat zij nu eenmaal zo nauw verbonden zijn met Brussel. Als je Brussel niet aanpakt, zal ook heel Vlaams-Brabant verder verfansen.
Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 21 januari 2007 om 11:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#180 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Ik zie voor Brussel nog steeds maar één oplossing: Laat ze zelf kiezen voor Vlaanderen of Wallonië. Anders geraken we er toch nooit uit. Indien ze voor Wallonië kiezen zou ik nu niet meteen de grenzen er voor afsluiten, maar inderdaad: de geldtransfers zijn dan wel verleden tijd. En Zaventem is idd Vlaanderen en geen Brussel.
Indien ze voor Vlaanderen kiezen krijgen ze voor mijn part nog meer financiële steun dan vandaag (als we uitgaan van deze hypothese hebben we normaliter immers wat geld op overschot ![]()
![]() Dan moeten ze natuurlijk wel voor Vlaanderen kiezen. Nu ja, in de eerste fase zal het de keuze tussen hun hart en hun portefeuille zijn.