Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 januari 2007, 21:47   #161
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL;
De staat België is ook hard bevochten, betekent dat ook dat ik vind dat het moet blijven bestaan?
Niet zozeer bevochten dan wel hard afgezien, zozeer zelfs dat het abnormaal lijkt als je daar je vragen over stelt.

Laatst gewijzigd door stab : 30 januari 2007 om 21:49.
stab is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2007, 21:55   #162
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Eentalig ja. Maar zonder Frans als ambachtstaal lijkt het mij lastig werken. Mij lijkt het duidelijk dat je in Brussel tweetalig het sterkst staat, waarbij je Frans het overgrote deel van de tijd nodig hebt.
Hangt sterk van de situatie af. Ik werk in Brussel met in mijn directe team van collega's vooral Franstaligen en nee, ik heb in feite geen letter of woord Frans nodig, want er wordt in het Engels gewerkt.

Natuurlijk zeg ik morning tegen de Britten, bonjour tegen de Franstaligen en krijg van vele Walen een goeiemorgen terug.
Kleine sociale gesprekjes durf ik wel in het Frans doen, maar omdat ik hun niet wil dwingen Nederlands of Engels te spreken. Maar evenzo spreken zij soms wel een paar zinnetjes Nederlands, al dan niet gebroken.
Situatie tot situatie is anders, maar het loopt fout als je simpelweg in het Frans van wal steekt en het simpelweg niet in het Nederlands probeert.

Zeker ambtelijk: in contacten met de overheid moet je Nederlands gebruiken.
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2007, 22:00   #163
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Als de Brusselaar je verstaat, is er natuurlijk geen enkel probleem.
Als die Brusselaar echt geslaagd is op school, dan zal hij u begrijpen.
Oud 30 januari 2007, 22:07   #164
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik ben wel zo sympathiek dat ik best wat spraakgemak wil opgeven om het anderen makkelijker te maken. Ik vind het behoorlijk asociaal om volgens een ongegrond principe stug voor het Nederlands te kiezen.
De Franstalige Brusselaars begrijpen meer en beter Nederlands, het zelf spreken is wat anders, maar een gesprek waarbij ieder z'n moedertaal spreekt is perfect mogelijk en ik vind het voor mezelf gangbaar. Redelijk wat van die Franstalige Brusselaars die je Nederlands niet begrijpen, meestal niet wil begrijpen dan, zullen je, omdat je Nederlandstalig bent, eenvoudig weg ook niet sympathiek vinden, in welke taal je hen ook aanspreekt.
Oud 30 januari 2007, 22:11   #165
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Denkt u nou werkelijk dat ik weinig respect heb voor het Nederlands? Dat is helemaal niet waar. Nederlands is een prachtige taal die respect verdient. Maar Frans is dat evenzo, hoewel niet elke franstalige dit respect voor het Nederlands heeft.
Ach, misschien ben ik wel te hard tegen je. Als dat zo is dan spijt me dat. Het kan er gewoon bij mij niet in dat je de situatie niet begrijpt.

Je projecteert nederlandse vanzelfsprekenheden op België. Dat kan niet, het is een ander land, er zijn andere strijden gevoerd, het heeft een andere geschiedenis.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2007, 22:14   #166
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burry Bekijk bericht
Kleine sociale gesprekjes durf ik wel in het Frans doen, maar omdat ik hun niet wil dwingen Nederlands of Engels te spreken. Maar evenzo spreken zij soms wel een paar zinnetjes Nederlands, al dan niet gebroken.
En waarom niet dwingen een andere taal te spreken?

De 'ontfransing' van de Vlamingen is pas geslaagd de dag dat het normaal wordt met (Nederlandsonkundige) Franstaligen in het Engels te converseren. Dat zal de Vlaming misschien eindelijk eens van zijn minderwaardigheidscomplex afhelpen.

De dag nadat de Franstaligen beseffen dat Vlamingen voortaan automatisch Engels als tussentaal gebruiken, mag jij af en toe weer 'hoffelijk' zijn en Frans spreken. Afgesproken?
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2007, 22:16   #167
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht

De 'ontfransing' van de Vlamingen is pas geslaagd de dag dat het normaal wordt met (Nederlandsonkundige) Franstaligen in het Engels te converseren. Dat zal de Vlaming misschien eindelijk eens van zijn minderwaardigheidscomplex afhelpen.

De dag nadat de Franstaligen beseffen dat Vlamingen voortaan automatisch Engels als tussentaal gebruiken, mag jij af en toe weer 'hoffelijk' zijn en Frans spreken. Afgesproken?
Hee Dimitri, goeienavond! Wat denk je? Kan jij nog enigzins tot onze landgenoot doordringen?
Oud 30 januari 2007, 22:19   #168
Dimitri

Standaard

Citaat:
Frans spreken in een 90% Franstalige stad is het toppunt van beleefdheid, zelfs als ik Nederlands prefereer.
Als je al niet eens weet hoe de taalsituatie in Brussel is en ook niet bereid bent je in die situatie te verdiepen, kun je beter Brussel volledig mijden of er gewoon Engels spreken, zoals de meeste Nederlanders. Doe dan maar of je in een willekeurige buitenlandse stad bent.
Oud 30 januari 2007, 22:19   #169
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Ach, misschien ben ik wel te hard tegen je. Als dat zo is dan spijt me dat. Het kan er gewoon bij mij niet in dat je de situatie niet begrijpt.
Maakt niet uit, ik weet dat u een goede discussie probeert te voeren.
Citaat:
Je projecteert nederlandse vanzelfsprekenheden op België. Dat kan niet, het is een ander land, er zijn andere strijden gevoerd, het heeft een andere geschiedenis.
Ik geloof niet dat ik dat gezegd heb, hé? Als ik me als Nederlander in Brussel zou vestigen, dan zou ik waarschijnlijk veel gebruik maken van het Frans, puur met praktische doeleinden. Ik ken de geschiedenis van België toch zeker een stuk beter dan de gemiddelde Nederlander en ik weet hoe de Vlamingen voor taalerkenning etc. hebben geknokt, maar persoonlijk zou ik, als ik me al in Brussel zou vestigen, (gedeeltelijk al dan niet geheel) aanpassen aan het overgrote deel van de bevolking.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2007, 22:23   #170
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als je al niet eens weet hoe de taalsituatie in Brussel is en ook niet bereid bent je in die situatie te verdiepen
Wie zegt dat? Dat u het niet met mij eens bent betekent niet dat ik slecht geïnformeerd ben. Ik weet heus wel wat er allemaal gebeurt in het gewest. Overigens een typisch stukje discussievermijden. Dat is me bij Vlaams-nationalisten en Belgicisten ook al opgevallen. Als je de een gelijk geeft verwijt de ander je gebrek aan kennis, en vice versa.
Citaat:
, kun je beter Brussel volledig mijden of er gewoon Engels spreken, zoals de meeste Nederlanders. Doe dan maar of je in een willekeurige buitenlandse stad bent.
Ik kan best Frans, ik zie niet in waarom ik een Franstalig gebrekkig Engels zou willen horen spreken.
Oud 30 januari 2007, 22:24   #171
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Maakt niet uit, ik weet dat u een goede discussie probeert te voeren.
Dat's mooi. Dan ga ik onverminderd door.

Citaat:
Ik geloof niet dat ik dat gezegd heb, hé? Als ik me als Nederlander in Brussel zou vestigen, dan zou ik waarschijnlijk veel gebruik maken van het Frans, puur met praktische doeleinden. Ik ken de geschiedenis van België toch zeker een stuk beter dan de gemiddelde Nederlander en ik weet hoe de Vlamingen voor taalerkenning etc. hebben geknokt, maar persoonlijk zou ik, als ik me al in Brussel zou vestigen, (gedeeltelijk al dan niet geheel) aanpassen aan het overgrote deel van de bevolking.
Pffft. Het overgrote deel van de bevolking heeft na jaren eindelijk een soort van concensus bereikt over het feit dat Brussel tweetalig is. Als u zich dááraan aanpast is het goed.
Oud 30 januari 2007, 22:26   #172
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat's mooi. Dan ga ik onverminderd door.
Bon.
Citaat:
Pffft. Het overgrote deel van de bevolking heeft na jaren eindelijk een soort van concensus bereikt over het feit dat Brussel tweetalig is. Als u zich dááraan aanpast is het goed.
Ik zou me in Brussel inderdaad gedragen als een tweetalige, met als meestgebruikte voertaal Frans, omdat het meerendeel van de Brusselaren Franstalig is. Als het meerendeels Vlaams was geweest, idem dito.
Oud 30 januari 2007, 22:27   #173
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Wie zegt dat? Dat u het niet met mij eens bent betekent niet dat ik slecht geïnformeerd ben. Ik weet heus wel wat er allemaal gebeurt in het gewest. Overigens een typisch stukje discussievermijden. Dat is me bij Vlaams-nationalisten en Belgicisten ook al opgevallen. Als je de een gelijk geeft verwijt de ander je gebrek aan kennis, en vice versa.
Zowel vlaams-nationalisten, belgicisten als nederlanders verwijten je gebrek aan kennis maar dat ligt aan hún 'typisch stukje discussievermijden'?

Citaat:
Ik kan best Frans, ik zie niet in waarom ik een Franstalig gebrekkig Engels zou willen horen spreken.
Waarom zou een franstalige jou gebrekkig frans willen horen spreken terwijl hij net grote moeite heeft gedaan het nederlands onder de knie te krijgen?

Laatst gewijzigd door Hertog van Gelre : 30 januari 2007 om 22:27.
Oud 30 januari 2007, 22:31   #174
Dimitri

Standaard

Citaat:
Hee Dimitri, goeienavond! Wat denk je? Kan jij nog enigzins tot onze landgenoot doordringen?
Hopeloos geval, vrees ik.

Nee, het is gewoon weer die klassieke Nederlandse onwetendheid, gecombineerd dan nog met een totaal gebrek aan inlevingsvermogen. Het is een beetje alsof je tegen een Hells Angel zegt: "geinig brommertje, hoor. En, ben je al aan het sparen voor een auto?"

Nog een paar maandjes kennis snuiven op dit forum zal 'm hopelijk wel op andere gedachten brengen. (Zo, even paternalistisch doen. )
Oud 30 januari 2007, 22:32   #175
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Engels als brug is ook niet alles uiteraard. Een agent moet Nederlands kennen en een dokter ook, Vlaamse kinderen spreken immers noch Engels noch Frans.

Wat je zegt over het Engels... onlangs las ik een discussie waarin iemand de Vlamingen aanwreef dat een Vlaamse burgemeester de RTBF enkel in het Nederlands en in Engels wou te woord staan, terwijl een Nederlandse (niet frans woops!) burgemeester dat wel met plezier wou doen (u kan hierboven mijn "Nederlanders zijn wel tof" theorie lezen)
Ze voegden eraan toe : dat is toch puur pesten, waarom een "vreemde taal" verkiezen?

Wat in hen blijkbaar niet opkwam is dat de Vlamingen meer en meer Engels als tweede taal beginnen te hanteren, en een interview doen in het Frans is moeilijker dan gewoon een praatje in het Frans.
Wat in hen ook niet opkwam is dat die RTBF misschien zelf dat taalprobleem zou mogen oplossen (daar worden ze ook voor betaald)?
En wat zeker niet in hen opkwam is dat de Franstaligen zelf Engels verkiezen boven Nederlands in de scholen? Waarom kiezen zij dan een "vreemde taal" ipv de meerderheidstaal in eigen land.

Dat moest er even uit

Laatst gewijzigd door evilbu : 30 januari 2007 om 22:34.
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2007, 22:33   #176
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zowel vlaams-nationalisten, belgicisten als nederlanders verwijten je gebrek aan kennis maar dat ligt aan hún 'typisch stukje discussievermijden'?
Jaja... Ik heb anders tot nu toe altijd nog met argumenten mijn stellingen kunnen onderbouwen, en wordt dikwijls bijgestaan door anderen met die argumenten. Het is toch opvallend dat als je de een gelijk geeft, met onderbouwing, dat je dan zonder onderbouwing kennisgebrek wordt verweten? Geen logica, Hertog... geen logica...
Citaat:
Waarom zou een franstalige jou gebrekkig frans willen horen spreken terwijl hij net grote moeite heeft gedaan het nederlands onder de knie te krijgen?
Omdat ze geen Nederlands willen spreken... hier in Apeldoorn spreken de Duitsers die de Veluwe bezoeken ook allemaal Nederlands, en niet zo'n beetje ook! U snapt ook dat ik hier consequent in ben en vind dat Franstaligen in Vlaanderen (bezoek, wonend) eigenlijk Nederlands zouden moeten spreken. Aan mijn Franse uitspraak mankeert trouwens niet veel, mijn vocabulaire kan wel wat opgekrikt worden.
Oud 30 januari 2007, 22:35   #177
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Omdat ze geen Nederlands willen spreken... hier in Apeldoorn spreken de Duitsers die de Veluwe bezoeken ook allemaal Nederlands, en niet zo'n beetje ook! U snapt ook dat ik hier consequent in ben en vind dat Franstaligen in Vlaanderen (bezoek, wonend) eigenlijk Nederlands zouden moeten spreken. Aan mijn Franse uitspraak mankeert trouwens niet veel, mijn vocabulaire kan wel wat opgekrikt worden.
Je spelling ook soms een klein beetje, maar ik vrees dat de schrijfsels van de gemiddelde Franstalige u niet zullen helpen.
Oud 30 januari 2007, 22:36   #178
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hopeloos geval, vrees ik.

Nee, het is gewoon weer die klassieke Nederlandse onwetendheid, gecombineerd dan nog met een totaal gebrek aan inlevingsvermogen. Het is een beetje alsof je tegen een Hells Angel zegt: "geinig brommertje, hoor. En, ben je al aan het sparen voor een auto?"

Nog een paar maandjes kennis snuiven op dit forum zal 'm hopelijk wel op andere gedachten brengen. (Zo, even paternalistisch doen. )
Argumenten? Ja, sorry hoor maar sta me toe het niet te pikken zonder onderbouwing kennisgebrek verweten te worden...
Oud 30 januari 2007, 22:37   #179
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Je spelling ook soms een klein beetje, maar ik vrees dat de schrijfsels van de gemiddelde Franstalige u niet zullen helpen.
Spelling ook inderdaad. Ik lees niet zo vaak Frans, ik vang het enkel luisterende op.
Oud 30 januari 2007, 22:38   #180
Dimitri

Standaard

Citaat:
Ik wil geen discussie vermijden, ik wil een herhaling van zetten vermijden. Er hebben vóór mij al een stuk of drie, vier mensen (als het er niet meer zijn) je duidelijk gemaakt dat de verhoudingen in Brussel anders liggen dan jij beweert. Als je daar niet op ingaat of het niet wil weten, ga ik dat niet nog een vijfde of zesde keer herhalen.

Citaat:
Ik zie niet in waarom een Franstalige gebrekkig Frans zou willen horen spreken.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be