Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 januari 2004, 20:10   #161
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof
... een taal van een groep migranten is per principe minder waard dan een bijna in onbruik geraakte taal van een groep inboorlingen...
Nergens wordt over "in onbruik geraakte talen" gesproken: het gaat weldegelijk om levende talen, geen talen die men weer uit oude boeken moet opdiepen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2004, 20:18   #162
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus de 100 of 200 mensen die nog Sursylvain en Engadinois spreken in hun valleitje vallen daaronder en [b]hebben rechten uit hoofde van hun taalgebruik ...
Het Reto-Romaans is in de eerste plaats geen minderheidstaal volgens de definitie van de Raad van Europa, maar een van de vier ambtelijke talen van het Zwitsers Eedgenootschap.

En Engadinois is dat geen Frans dialect?
Oud 29 januari 2004, 20:23   #163
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Dus de 100 of 200 mensen die nog Sursylvain en Engadinois spreken in hun valleitje vallen daaronder en [b]hebben rechten uit hoofde van hun taalgebruik ...
Het Reto-Romaans is in de eerste plaats geen minderheidstaal volgens de definitie van de Raad van Europa, maar een van de vier ambtelijke talen van het Zwitsers Eedgenootschap.

[size=3]Engadinois en Sursylvain worden door linguisten als 2 aparte talen beschouwd, niet als dialect van het Frans of het Retoromaans.
Klassieke voorbeelden voor elke student Romaanse...[/size]
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2004, 20:25   #164
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

[size=3]Engadinois en Sursylvain worden door linguisten als 2 aparte talen beschouwd, niet als een dialect(en) van het Frans of het Retoromaans.
Durf jij de alwetendheid van Jan Van den Berghe in twijfel trekken?? Blasfemie!!
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2004, 20:26   #165
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Citaat:
[size=3]Engadinois en Sursylvain worden door linguisten als 2 aparte talen beschouwd, niet als een dialect(en) van het Frans of het Retoromaans.
Durf jij de alwetendheid van Jan Van den Berghe in twijfel trekken?? Blasfemie!!
Ik ben een ketter...
Oud 29 januari 2004, 20:31   #166
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Dus de taalactivisten die d�*t er (voor de massa ongemerkt) door gekregen hebben na lobbying, hebben in de tekst al direct een "Apartheid" doen opnemen: een taal van een grote groep migranten is al direct bij wet en uit principe minder waard dan een bijna in onbruik geraakte taal van een groepje "inboorlingen"...
Ik merk op dat in je tekst en citaat niets gezegd wordt over aantallen en procenten. Dus de 100 of 200 mensen die nog Sursylvain en Engadinois spreken in hun valleitje vallen daaronder en [b]hebben rechten uit hoofde van hun taalgebruik, maar de honderdduizenden migranten in Europa niet: een beetje grof onrechtvaardig en antidemocratisch, vind je niet?
Hoe noemt men zoiets? Xenofobie? Nostalgie is het niet volgens jou Wat dan wél? In elk geval geen realisme
Xenofobie? Alles wat jou niet zint is xenofobie volgens mij. Talen zijn een belangrijk kenmerk van de Europese culturele verscheidenheid en men heeft daarom een handvest opgesteld om die talen te erkennen en beschermen. Dat jij daar niets over gehoord hebt, komt misschien omdat België dat handvest niet ondertekend heeft, laat staan geratificeerd. In Nederland is dat wel uitgebreid in het nieuws geweest destijds. Als het xenofobisch is, moet je het maar gaan aanvechten bij het Europees Hof van Justitie hè. Kijken of ze daar hun lach kunnen inhouden.

Het onderscheid tussen allochtone en autochtone talen heeft niets met apartheid te maken (Hoe kòmt iemand erop? Het lijkt zelfs niet eens op apartheid), maar met logica. Mensen die hier als buitenlanders vrijwillig komen wonen, en hun nakomelingen, kunnen niet eisen dat hun taal hier erkend wordt omdat die taal hier nu eenmaal geen eigen grondgebied heeft en niet hier ontstaan is. Het is de taal van een ander land. Allochtonen worden geacht zich aan te passen aan het land waar ze komen wonen, ook op taalgebied.
Autochtone minderheidstalen zijn wel hier ontstaan en/of hebben een eigen taalgebied, dus komen ze wel voor erkenning in aanmerking. Zij hebben hier hun thuisbasis.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2004, 20:34   #167
Foundation
Minister

Foundation's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Foundation
In Friesland zijn dat allemaal RECHTEN, geen PLICHTEN zoals bij ons. D�*t is er verkeerd: die wet bij ons is beperkend in plaats van verruimend.
Dus het Fries moet volgens jou afgeschaft worden als verplicht vak op de basisschool? Gemeenten mogen van jou niet meer het gebruik van de Friese plaatsnamen verplichten door alleen die versie nog officieel te maken?
Citaat:
Een overheid moet zijn wetten respecteren, dat is juist. Maar de wet moet ook meegaan met zijn tijd. Een wet die een rem zet op taalvrijheid, persvrijheid,... is een foute wet. Dat een wet een minimum vraagt van te gebruiken talen, daar is niks mis mee. Maar dat zij een maximum stelt, dat is toch volledig in strijd met dat algemene basisrecht van de persvrijheid?
Waar wordt dan de taalvrijheid beperkt? Iedereen mag toch zelf weten welke taal hij gebruikt? Alleen de overheid moet zich aan de officiële taal houden. Lijkt me niet meer dan logisch.
Afschaffing? Waar heb ik dat nu weer gezegd? Neen, maar laat toch de vrije keuze alstublieft. Dat meerdere talen op school worden aangeleerd, hoe meer hoe beter zelf, maar leg het gebruik ervan toch niet op.

De overheid zou zich minimum aan de officiele taal moeten houden, daar pleit ik voor. Meer dan economisch en algemener is dat toch niet, er een taaltje bijzetten? Wat doen trouwens die paar franstalige zinnen op een folder? O help ze komen ons bezetten?
Voor Vorst, Voor Vrijheid En Voor Recht!
Foundation is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2004, 20:34   #168
Tegendradigaard

Standaard

Lijkt me logisch hetgeen Dimitri zegt.
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2004, 20:40   #169
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
Hebben die dan een belgische IK om ze "Vlamingen" te noemen?? Dat zijn gewoon Fransen, zo staat het op hun IK.
Wel, beste vriend, ga maar eens naar de kroeg "Het Blauwershof" in Godewaarsvelde, Eeckestraete 9, (in de daar nog gebruikte oude spelling "Godewaersvelde", maar in de streektaal daar bekend als "Godsvelde") en vraag eens naar "le patron". Vertel die dan eens dat hij een Fransman is en geen Vlaming. Ik verzeker u dat hij u, in het Frans (want de man heeft nooit Nederlands geleerd en zijn ouders hebben het Vlaams dialect hem niet meer doorgegeven), wel van antwoord zal dienen.
Ik kende de liedjes van Raoul de Godewaersvelde, maar die zong wel degelijk in het Frans:
"Quand la mer monte j'ai honte,
Quand elle descend , je me répends"...
Oud 29 januari 2004, 20:42   #170
Dimitri

Standaard

Citaat:
De overheid zou zich minimum aan de officiele taal moeten houden, daar pleit ik voor. Meer dan economisch en algemener is dat toch niet, er een taaltje bijzetten? Wat doen trouwens die paar franstalige zinnen op een folder? O help ze komen ons bezetten?
Het gaat natuurlijk om het principe, dat in de wet is vastgelegd om te voorkomen dat niet-officiële talen gebruikt worden door de overheid. De vergelijking met Friesland was dan ook niet correct, aangezien Fries wel een officiële taal is.

Wat is er zo onlogisch of verwerpelijk aan het principe dat de overheid zich moet houden aan de officiële taal en geen andere talen mag gebruiken in de publieke dienstverlening? Zonder deze wet zou een evt. Franstalige meerderheid in niet-faciliteitengemeenten kunnen overgaan tot het volledig gelijkstellen van het Frans aan het Nederlands, waardoor de Franstaligen zeker niet zullen integreren en het Nederlandstalig karakter volledig verloren gaat.
Oud 29 januari 2004, 20:44   #171
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:
En hier vraagt datzelfde zwartblok integratie, maar in Frankrijk moeten die ex-Vlamingen zich dan niet integreren? Hoe zou je reageren als de AEL eiste dat hier lessen in Arabisch, Turks of Berbers gegeven zouden worden?

Hier maak je je belachelijk. Waarom zouden die mensen plots ex-Vlaming zijn? Omdat hun dorp, waar ze al eeuwenlang wonen plots bij Frankrijk gevoegd werd. Ze bevonden zich plots op heilige Franse grond! Ernstig nu. Natuurlijk zijn die mensen Vlaming. Die vrouw getuigde in het nieuws dat er daar vroeger, toen ze kind was Nederlands gesproken werd in de winkels. Weet ge, als ge voor Groen! stemt, halen ze misschien nog meer Marrokanen naar hier. Ik geloof dat Groen! zich verzet tegen de immigratiestop. En wie weet, misschien is de moedertaal van uw kleinkinderen wel Arabisch en dan kan ik hier staan roepen dat zij helemaal geen Vlaming zijn, maar Arabieren zijn. 50 jaar geleden waren er nog velen in Frans Vlaanderen die Nederlands spraken. Het is dwaas om daar nu zo over te spreken. Veel inwoners van Frans-Vlaanderen hadden grootouders die Nederlandstalig waren. En je grootouders "vreemd volk" en "buitenlander" noemen...

En nog iets. Die Frans-Vlamingen zijn niet uit vrije wil naar Frankrijk verhuisd. Hun dorpen en steden werden bij Frankrijk gevoegd. Die Marrokanen zijn uit vrije wil naar hier verhuisd. Dus moeten ze zich aanpassen. Belachelijke vergelijking dus. En uw redenering om Nederlands gelijk te stellen met Arabisch houdt geen steek. Het gaat niet op om mensen wiens dorp of stad buiten hun wil bij een vreemd land gevoegd wordt, te vegelijken met gastarbeiders en importbruidjes die uit vrije wil naar hier komen, goed wetende dat de officiële taal hier Nederlands is. Als het toch zoveel gevraagd is van die Walen en Marrokanen om Nederlands te leren, geen probleem, maar dan moeten ze ervoor kiezen om ginder te blijven. Zo zou ik ne keer moeten naar Wallonië verhuizen en eisen dat het bestuur mij daar in het Nederlands helpt of anders beginnen zeuren en jengelen over apartheid, xenofobie enz... Ik zie mij daar al staan op dat Waals gemeentehuis of stadhuis, staan klagen dat die bediende xenofoob is omdat hij of zij mijn vraag niet in het Nederlands wilt beantwoorden. Misschien zou'k dat voor de lol eens moeten doen? Of ik zie mij al een klachtenbrief schrijven naar de Waalse overheid omdat hun brieven niet in het Nederlands zijn. In de streek rond Geraardsbergen over de taalgrens wonen naar 't schijnt veel Vlamingen. Dat die maar ne keer klagen dat die Walen xenofoob zijn!
Stefanie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2004, 20:47   #172
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
[size=3]Engadinois en Sursylvain worden door linguisten als 2 aparte talen beschouwd, niet als dialect van het Frans of het Retoromaans.
Hahaha. Neem dan maar dringend contact op met de Lia Rumantscha en vertel die maar eens dat het geen Reto-Romaans is. Wat gaan ze daar plezier hebben!
Oud 29 januari 2004, 20:47   #173
Foundation
Minister

Foundation's schermafbeelding

Standaard

1. Het probleem is de frase: "geen andere talen mag gebruiken". Waarom zou de overheid zich ook niet in andere talen bekend mogen maken? Overigens: de website www.vlaanderen.be is zwaaaaaaaaar in fout: er bestaat immers de mogelijkheid om Engels, Duits en Frans te selecteren. En dat voor een overheidsorgaan!

2. De meerderheid beslist, dat is nog steeds de gang van zaken in een democratie dacht ik. Of is Vlaanderen "heilige grond" die voor eeuwig aan Nederlandstaligen is toegewezen?
Voor Vorst, Voor Vrijheid En Voor Recht!
Foundation is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2004, 20:49   #174
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik kende de liedjes van Raoul de Godewaersvelde, maar die zong wel degelijk in het Frans:
"Quand la mer monte j'ai honte,
Quand elle descend , je me répends"...
Wat heeft een familienaam daarmee te maken?
Oud 29 januari 2004, 20:50   #175
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Citaat:
Het gaat natuurlijk om het principe, dat in de wet is vastgelegd om te voorkomen dat niet-officiële talen gebruikt worden door de overheid. De vergelijking met Friesland was dan ook niet correct, aangezien Fries wel een officiële taal is.

Wat is er zo onlogisch of verwerpelijk aan het principe dat de overheid zich moet houden aan de officiële taal en geen andere talen mag gebruiken in de publieke dienstverlening? Zonder deze wet zou een evt. Franstalige meerderheid in niet-faciliteitengemeenten kunnen overgaan tot het volledig gelijkstellen van het Frans aan het Nederlands, waardoor de Franstaligen zeker niet zullen integreren en het Nederlandstalig karakter volledig verloren gaat.
De Vlamingen werden in hun taal bediend, maar enkelen onder hen vonden dat zij de enigen zijn die mogen bediend worden in eigen taal. Dat is inderdaad onlogisch en verwerpelijk.
Oud 29 januari 2004, 20:50   #176
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
Hahaha. Neem dan maar dringend contact op met de Lia Rumantscha en vertel die maar eens dat het geen Reto-Romaans is. Wat gaan ze daar plezier hebben!
Dan moeten ze dringend eens een cursus vergelijkende linguistiek volgen....
Oud 29 januari 2004, 20:51   #177
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Overigens: de website www.vlaanderen.be is zwaaaaaaaaar in fout: er bestaat immers de mogelijkheid om Engels, Duits en Frans te selecteren. En dat voor een overheidsorgaan!
Fout. Er is geen sprake van dezelfde informatie in die andere talen. In het Duits, Engels en Frans worden slechts samenvattingen en relevante informatie voor bijvoorbeeld buitenlanders geplaatst.
Oud 29 januari 2004, 20:52   #178
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Voor mijn part is het chinees, dan nog geeft dat u geen enkele reden om te verbieden dat iemand bovenop het wettelijk verplichte Nederlands ook nog een andere taal hanteert.
Oud 29 januari 2004, 20:52   #179
Dimitri

Standaard

Citaat:
1. Het probleem is de frase: "geen andere talen mag gebruiken". Waarom zou de overheid zich ook niet in andere talen bekend mogen maken? Overigens: de website www.vlaanderen.be is zwaaaaaaaaar in fout: er bestaat immers de mogelijkheid om Engels, Duits en Frans te selecteren. En dat voor een overheidsorgaan!
Heb je wel op die knoppen geklikt. Bij Engels word ik doorgeschakeld naar een andere toeristische en zakelijke webstek, bij Frans en Duits komt de melding dat de pagina's in die talen nog gemaakt worden.
Citaat:
2. De meerderheid beslist, dat is nog steeds de gang van zaken in een democratie dacht ik. Of is Vlaanderen "heilige grond" die voor eeuwig aan Nederlandstaligen is toegewezen?
Ik geloof dat het principe van integratie en aanpassing van allochtonen nog niet helemaal tot je is doorgedrongen.
Oud 29 januari 2004, 20:53   #180
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dan moeten ze dringend eens een cursus vergelijkende linguistiek volgen....
De Lia Rumantscha bestaat uit taalkundigen, beste vriend. Het is juist die bond die aan de wieg staat van de Reto-Romaanse eenheidstaal. Daarenboven is die bond officieel door de Zwitserse staat gemachtigd voor alles wat met het Reto-Romaans te maken heeft op officieel vlak. Terug naar af, beste vriend.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be