Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 april 2007, 16:44   #161
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan hyoens Bekijk bericht
Robert, je zal mij ongetwijfeld tot die paar mensen rekenen. Maar de feiten bewijzen dat je verkeerd bent:

De aanwezige forum-niveanen zeggen duidelijk dat zij geen nationalisten zijn. Dat is voor mij al een teken aan de wand dat het "Vlaams nationale" van de nva waar zij allen militant lid van zijn met een grote schep zout moet genomen worden. Op deze contradictie wijzen is niet de Vlaamse ontvoogding vertragen maar het kaf van het koren scheiden.
Ik denk dat één NVA-er dat gezegd heeft, maar eigenlijk niet zo bedoeld.
en als een NVA-er maar gewoon vlaamsgezind is en geen 'echte' nationalist, is dat dan zo een drama?
jan hyoens zou beter de echte vijand bestrijden in plaats van vlaamsgezinden tegen zich in het harnas te jagen.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2007, 17:55   #162
vulpes
Gouverneur

Standaard

Citaat:
QED
Mag ik hieruit afleiden dat enkel diegenen die vinden dat vlamingen übermenschen zijn "echte vlaams-nationalisten" zijn?

Voor zulk vlaams-nationalisme pas ik...
vulpes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2007, 18:34   #163
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vulpes Bekijk bericht
Mag ik hieruit afleiden dat enkel diegenen die vinden dat vlamingen übermenschen zijn "echte vlaams-nationalisten" zijn?
Voor zulk vlaams-nationalisme pas ik...
Je doe maar wat je niet laten kunt, maar ik zag hier nog nergens dat iemand beweert dat Vlamingen beter zouden zijn dan anderen.
Oud 19 april 2007, 18:40   #164
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik ben geen fan van Jan Hyoens maar toch schaam ik me hier nog meer voor:

Citaat:
In Limburg wonen edele mensen van een edele afstamming. Dat komt omdat het in de genen zit.
http://forum.politics.be/showthread.php?t=87861&page=14
Oud 19 april 2007, 18:56   #165
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Ik ben geen fan van Jan Hyoens maar toch schaam ik me hier nog meer voor:
Citaat:
In Limburg wonen edele mensen van een edele afstamming. Dat komt omdat het in de genen zit.
http://forum.politics.be/showthread.php?t=87861&page=14
Knuppel, men mag toch nog wel eens een grapje maken zeker
Zelfs met genen!

Laatst gewijzigd door luc broes : 19 april 2007 om 18:57.
Oud 20 april 2007, 07:23   #166
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
De honden huilen, de karavaan trekt voorbij.
Inderdaad. Jij huilt, de N-VA trekt verder...
Oud 20 april 2007, 07:58   #167
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Inderdaad. Jij huilt, de N-VA trekt verder...
Ik denk dat iedereen huilt bij zulke 'discussies'
Oud 20 april 2007, 12:25   #168
vulpes
Gouverneur

Standaard

Luc Broes, het is dan ook een vraag.. geen vaststelling. Uit onderstaand bericht leidt Jan Hyoens immers af dat N-VAers geen vlaams-nationalisten zijn...

Door giserke wordt nationalisme gelinkt aan superioriteit.. (althans, zo begrijp ik onderstaande toch...). Waaraan hij koppelt dat hij derhalve geen 'nationalist' is..

vandaar mijn vraag, wat zijn dan wél vlaams-nationalisten? diegenen die zich wél als Vlaming superieur voelen of wat?

In ieder geval - ik heb het weliswaar reeds hoger gesteld - ik ben zelf geen vlaams-nationalist. Ik ben niet van mening dat elk volk een eigen staat MOET hebben.. Ik vind wel dat Vlamingen hun 'plaatsje' verdienen (en ben dus wel - denk ik - vlaamsgezind te noemen), maar binnen welke structuur dat is, is iets wat aan de bevolking dient te worden overgelaten... Een 'natie' is voor mij een puur 'organisatorisch' iets... In theorie mag dat voor mij dus de Belgische staat zijn, Benelux-staat, Groot-Nederland etc... zolang het maar 'werkt' en een meerderheid voor is, heb ik daar geen probleem mee...

Aangezien ik evenwel ondertussen niet meer geloof in het goed functioneren van België ben ik wel separatistisch ingesteld... (al ben ik daar zelf niet rabiaat in... komt iemand met een voorstel (dat effectief werkt) en interessanter is, sta ik daarvoor open... Ik staar me niet blind op 'separatisme'.. Staatshervorming is - wat mij persoonlijk betreft - geen doel op zich maar een middel...

maar dat is dus mijn invulling van 'nationalisme'.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Ja je bent verkeert.
Je kunt separatist zijn louter omdat je vindt dat het Belgisch niveau niet werkt. Je kunt overtuigt zijn dat een aangepast beleid aan de regio een beter beleid is. Dit is puur een beleidskwestie.

Maar ik voel me absoluut niet beter omdat ik Vlaming ben dan andere volken, waardoor ik me absoluut wil vestigen op mijn Vlaamse identiteit.
Dat laatste is Nationalisme. Dat daaruit separatisme als norm voortvloeit is normaal in een samengesteld land.

Je kan maar separatist zijn in een samengesteld land zoals België. Dit kan je niet in vb Nederland. Maar je kan daar wel nationalist zijn en de Nederlandse nationaliteit boven andere nationaliteiten stellen. Dat is nationalisme.
Volgens het woordenboek staat er:
1 voorliefde voor het eigen nationale => chauvinisme
En pas als tweede standpunt.
2 het streven naar nationale zelfstandigheid

Laatst gewijzigd door vulpes : 20 april 2007 om 12:26.
vulpes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2007, 12:28   #169
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Ik denk dat iedereen huilt bij zulke 'discussies'
Je zou wel eens gelijk kunnen hebben. Per slot van rekening hebben ze allemaal boter op het hoofd: zowel N-VA als VB zijn door en door Belgische partijen, maar hebben het zelf niet door.

Het einde van België is nakende, maar dat is hoegenaamd niet aan hen te danken: VB heeft met hun migratiekritische standpunt het Belgische establishment het gedroomde excuus gegeven om een kruistocht tegen Racisme (© CGKR) te beginnen en al wat Vlaams is zwart te maken. N-VA daarentegen kun je de weerbaarheid van een mossel toedichten, die de Belgische creatie van de Vlaamse regering depanneerde en daar meermaals voor haar/zijn (?) broek afsteekt. Dat figuren als Hyoens hier niet sereen mee kunnen omgaan zal eerder sympathie voor de N-VA opwekken dan iets anders.

België zal eenvoudigweg vergaan omdat het niet werkt, tegenwoordig zijn er zelfs geen echte zweeppartijen meer broodnodig om dat te bewerkstelligen. Zodra VB boven 15% van het Vlaamse electoraat klom, had het in feite al opgehouden met een zweeppartij te zijn en begon ze zich te profileren als een volkspartij. Het is dan ook ironisch dat een partijtje die die rol wel zou kunnen vervullen zich profileert als een beleidspartij en daarbij haar ledenbestand laat zuiveren door een andere partij doch kartelpartner.

Ach ja, nú ben ik aan het huilen. Zo zie je maar...
Oud 20 april 2007, 14:11   #170
luc broes

Standaard

Citaat:
Je zou wel eens gelijk kunnen hebben. Per slot van rekening hebben ze allemaal boter op het hoofd: zowel N-VA als VB zijn door en door Belgische partijen, maar hebben het zelf niet door.

Het einde van België is nakende, maar dat is hoegenaamd niet aan hen te danken: VB heeft met hun migratiekritische standpunt het Belgische establishment het gedroomde excuus gegeven om een kruistocht tegen Racisme (© CGKR) te beginnen en al wat Vlaams is zwart te maken. N-VA daarentegen kun je de weerbaarheid van een mossel toedichten, die de Belgische creatie van de Vlaamse regering depanneerde en daar meermaals voor haar/zijn (?) broek afsteekt. Dat figuren als Hyoens hier niet sereen mee kunnen omgaan zal eerder sympathie voor de N-VA opwekken dan iets anders.

België zal eenvoudigweg vergaan omdat het niet werkt, tegenwoordig zijn er zelfs geen echte zweeppartijen meer broodnodig om dat te bewerkstelligen. Zodra VB boven 15% van het Vlaamse electoraat klom, had het in feite al opgehouden met een zweeppartij te zijn en begon ze zich te profileren als een volkspartij. Het is dan ook ironisch dat een partijtje die die rol wel zou kunnen vervullen zich profileert als een beleidspartij en daarbij haar ledenbestand laat zuiveren door een andere partij doch kartelpartner.

Ach ja, nú ben ik aan het huilen. Zo zie je maar...
voor heel het westen is de immigratie wellicht het belangrijkste probleem. zeker ook in vlaanderen. Het VB-standpunt ter zake is redelijk en noodzakelijk.
Brussel is weldra de eerst Arabische stad in Europa. En de welstellende Frankofonen vluchten naar de Vlaamse rand. Het is niet omdat de anderen de kop in het zand steken dat wij dat ook moeten doen.
En het Belgisch regime heeft al wat vlaams is zwart gemaakt reeds van in 1830
Oud 21 april 2007, 14:47   #171
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
idd ik ben geen nationalist. Wel separatist.

maar ik ben er me wel van bewust dat dat voor jou wat moeilijk te vatten is.
Fijn.

Ik ben nationalist, en geen separatist. Ik ben bijvoorbeeld tegen een onafhankelijk Padanië. Ook bij een onafhankelijk Kosovo heb ik mijn bedenkingen. Van de onafhankelijkheid van de Boliviaanse departementen Santa Cruz en Cochabamba moet ik ook niet weten.
Maar ik ben wel voor een onafhankelijk Vlaanderen, Wallonië, Corsica, Schotland, enz...
Misschien ben ik zelfs een rattachist, aangezien ik Noord-Ierland opnieuw wil aanhechten aan de Ierse Republiek.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2007, 22:29   #172
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Fijn.

Misschien ben ik zelfs een rattachist, aangezien ik Noord-Ierland opnieuw wil aanhechten aan de Ierse Republiek.
Laat het ons weten als je hier uit zijt.
Oud 22 april 2007, 23:02   #173
Frans Oghtendlicht
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Laat het ons weten als je hier uit zijt.
er valt nergens uit te zijn. Mr. Duschman is een nationalist, net als ik: de natie is het kader van de emancipatiestrijd, de natie moet de staat worden. Sommige naties zijn versplinterd en moete dus bijeengebracht worden. Sommige naties worden bedreigd en moeten eendrachtig en sterk gehouden worden. Sommige naties zijn ondergeschikt aan andere staten en moeten dus onafhankelijk worden. Een consequent nationalist kan dus tegelijk separatist, ratachist en anti-separatist zijn, al naargelang de natie.
Frans Oghtendlicht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2007, 16:01   #174
Tantist

Standaard

Citaat:
voor heel het westen is de immigratie wellicht het belangrijkste probleem. zeker ook in vlaanderen. Het VB-standpunt ter zake is redelijk en noodzakelijk.
Brussel is weldra de eerst Arabische stad in Europa. En de welstellende Frankofonen vluchten naar de Vlaamse rand. Het is niet omdat de anderen de kop in het zand steken dat wij dat ook moeten doen.
En het Belgisch regime heeft al wat vlaams is zwart gemaakt reeds van in 1830
Dat zegt u, maar dat is niet wat men er bij de tegenstanders van maakt... Dat ontgaat u wel een beetje.
Oud 23 april 2007, 18:35   #175
luc broes

Standaard

Citaat:
Dat zegt u, maar dat is niet wat men er bij de tegenstanders van maakt... Dat ontgaat u wel een beetje.
Daarvoor zijn het ook (onredelijke) tegenstanders.
En dat ontgaat me helemaal niet
Oud 23 april 2007, 20:41   #176
Tantist

Standaard

Citaat:
Daarvoor zijn het ook (onredelijke) tegenstanders.
En dat ontgaat me helemaal niet
En die nemen het migratiestandpunt van het VB goed te baat natuurlijk...
Oud 23 april 2007, 21:03   #177
luc broes

Standaard

Citaat:
En die nemen het migratiestandpunt van het VB goed te baat natuurlijk...
Uiteraard , maar is het 'goed' te baat?
Gewoonlijk blijft het bij holle leugens.
Zoals in de Open brief die de CD&V enkele dagen geleden aan de VB-ers richtte in de pers:

"CD&V en VB hebben wellicht verschillende ideeën. Zo willen wij migranten inburgeren en deel laten zijn van onze Vlaamse samenleving.
Naast verschillen hebben wij ook...."

Bovenstaande is een beleefde leugen. Want dat wil het VB ook.
Oud 23 april 2007, 21:22   #178
Tantist

Standaard

Citaat:
Uiteraard , maar is het 'goed' te baat?
Gewoonlijk blijft het bij holle leugens.
Dat zegt u, maar het is uw woord tegen het hunne...
Oud 23 april 2007, 21:28   #179
luc broes

Standaard

Citaat:
Dat zegt u, maar het is uw woord tegen het hunne...
Toch niet, lees mijn tekst hierboven. Dat is toch duidelijk!
Uit het VB-programma:
"De assimilatiegedachte behelst dat wie zich aanpast, bereid is om onze manier van leven tot de zijne of de hare te maken en zijn of haar lot te delen met dat van onze gemeenschap. Dit behelst dat hij of zij zich loyaal opstelt. Essentieel is ook dat de vreemdeling zich het fundamentele waarden- en normenpatroon van onze Europese beschaving eigen maakt. Het Vlaams Belang meent dat niet-EU'ers die zich permanent in ons land willen vestigen in elk geval een verplichte burgerschapsproef moeten afleggen

Laatst gewijzigd door luc broes : 23 april 2007 om 21:32.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be