Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 mei 2007, 19:01   #161
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Gewoon "Nederlanden" lijkt me goed genoeg. Die naam wordt al eeuwen gebruikt en ik zie geen reden om daar van af te wijken.
Of Nederlands-land. Of Zapadgermania voor de pessimisten.
Maar het zou dan toch wel eens mogen uit zijn met "Holland" zoals men ook vaak zegt in het buitenland, zoals Tantist ook zegt :"niet Belgisch, niet Hollands, wel Nederlands"
Op voorhand discussiëren over de naam is zo stom als discussiëren over de naam van je kind als je vruchtbaarheidsproblemen hebt trouwens......
Oud 6 mei 2007, 19:04   #162
baseballpolitieker

baseballpolitieker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar baseballpolitieker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Op voorhand discussiëren over de naam is zo stom als discussiëren over de naam van je kind als je vruchtbaarheidsproblemen hebt trouwens......
Niet met de tijd-gerelateerde uitdrukking, gewoon effe naar Afrika of Azië gaan en je hand uitsteken en daar is je kind!

Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk!
De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen
of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen
baseballpolitieker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2007, 19:14   #163
Dimitri

Standaard

De naam was en is dan ook geen punt van discussie. Ik geef alleen aan wat mijn voorkeur is.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2007, 20:33   #164
baseballpolitieker

baseballpolitieker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar baseballpolitieker
Standaard

Knuppel,

Ik zou mijn verontschuldigingen willen aanbieden voor mijn ongepaste uitval van enkele dagen geleden. De nachten hebben raad gebracht, wat ik deed was compleet misplaatst en ik voel me beschaamd over wat ik heb gedaan.
Sorry voor wat ik heb gezegd!

Geen kwade gevoelens meer? (hoewel we tegenstanders blijven he )

Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk!
De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen
of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen
baseballpolitieker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2007, 21:32   #165
Bovenbuur

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
Voor je commentaar geeft, die niet erg correct is, gelieve eerst even de geschiedenis van Vlaanderen erop na te slaan. Vlaanderen was ooit een gebied GROTER dan het huidige Nederland. En JA het werd Vlaanderen genoemd.

En Nee, ik denk niet dat het Nederlandse leger aan de "poorten" staat. Jammer, die zouden kunnen helpen ons te bevrijden van die belgische politiekers...
Vlaanderen is redelijk groot geweest, maar vooral richting het zuiden toch? Wikipedia helpt me niet veel verder. Kaartje?
Oud 6 mei 2007, 21:49   #166
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Vlaanderen is redelijk groot geweest, maar vooral richting het zuiden toch? Wikipedia helpt me niet veel verder. Kaartje?
Hangt ervan af wat u bedoelt. Zeeuws Vlaanderen is weg maar de Nederlanders houden het warm voor ons , Frans Vlaanderen is weg maar was heus niet helemaal Nederlandstalig vroeger,....
Oud 6 mei 2007, 22:44   #167
kaap
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker Bekijk bericht
U somt hier gewoon even op hoe alle landen tegenover elkaar zouden moeten staan en ben ik natuurlijk mee eens maar zo moeten wij ook met Frankrijk samenwerken...enz....
Neen, mijn hoop is dat na verloop van tijd de Vlamingen en Nederlanders zullen besluiten steeds inniger samen te werken omdat ze de voordelen ervan inzien, omdat er vertrouwen komt en dat ze zien dat het werkt. Een veel verdergaande samenwerking dus dan tussen twee willekeurige landen en niet omdat dat vanuit Nederland opgelegd wordt, maar omdat zowel Vlamingen als Nederlanders daar zelf voor zouden kiezen. Ik zou me bijvoorbeeld kunnen voorstellen dat er stapsgewijs een unitaire staat zou onstaan als de mensen daarvoor uiteindelijk zouden kiezen, maar dat zullen wij waarschijnlijk sowieso niet meer meemaken.

Kan ik er vanuit gaan, aangezien je/u het eerste deel van mijn post negeert, dat de eerdere stelling terug getrokken wordt of blijft deze gehandhaafd zonder onderbouwing?
kaap is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2007, 22:57   #168
kaap
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
"Verenigde Nederlanden" misschien een betere naam?
Citaat:
Gewoon "Nederlanden" lijkt me goed genoeg. Die naam wordt al eeuwen gebruikt en ik zie geen reden om daar van af te wijken.
"Verenigde Nederlanden" met in de volksmond "De Nederlanden" heeft ook mijn voorkeur. In ider geval veel beter dan "Groot-Nederland".

Citaat:
De naam was en is dan ook geen punt van discussie. Ik geef alleen aan wat mijn voorkeur is.
Ik vind het eigenlijk jammer dat de naam geen punt van discussie is. Ten eerste omdat ik Groot-Nederland een vieze bijklank vind hebben. Ten tweede omdat het een verkeerde indruk geeft van een mogelijke Vlaams-Nederlandse samenwerking. En ten derde omdat het weinig zal helpen Vlamingen, die niet zo overtuigd zijn van de wenselijkheid van intensieve samwenwerking met Nederland, over de streep te trekken.
Oud 7 mei 2007, 03:18   #169
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Kaap,
In onze basistekst zul je nergens de termen ''Groot-Nederland'' of ''Heel-Nederland'' tegenkomen. Wel: Nederlanden, Lage Landen, Zuidelijke Nederlanden etc., juist en ook om verkeerde uitleg tegen te gaan.

We willen een vergaande samenwerking op basis van gelijkwaardigheid. Dat kan nu. Afhankelijkheidssituaties zijn uit den boze.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2007, 06:55   #170
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Ik heb een zwak voor de naam 'Erasmische Republiek der Verenigde Nederlanden', maar ik weet ook wel dat zoiets niet erg realistisch is.
Het ligt niet zo goed in de mond, hé.

Het doet zelfs een beetje denken aan 'Former Yugoslav Republic Of Macedonia'.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2007, 07:46   #171
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kaap Bekijk bericht
En ten derde omdat het weinig zal helpen Vlamingen, die niet zo overtuigd zijn van de wenselijkheid van intensieve samwenwerking met Nederland, over de streep te trekken.
Ik denk dat in het verleden wel gebleken is dat voldoende Vlamingen wensten samen te werken , zo bvb op het vlak vd Taalunie en Benelux ondanks enkele luidruchtige anti-Nederlandse Flaminganten hier op dit forum.
Oud 7 mei 2007, 08:17   #172
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, mijn hoop is dat na verloop van tijd de Vlamingen en Nederlanders zullen besluiten steeds inniger samen te werken omdat ze de voordelen ervan inzien, omdat er vertrouwen komt en dat ze zien dat het werkt. Een veel verdergaande samenwerking dus dan tussen twee willekeurige landen en niet omdat dat vanuit Nederland opgelegd wordt, maar omdat zowel Vlamingen als Nederlanders daar zelf voor zouden kiezen. Ik zou me bijvoorbeeld kunnen voorstellen dat er stapsgewijs een unitaire staat zou onstaan als de mensen daarvoor uiteindelijk zouden kiezen, maar dat zullen wij waarschijnlijk sowieso niet meer meemaken.

Kan ik er vanuit gaan, aangezien je/u het eerste deel van mijn post negeert, dat de eerdere stelling terug getrokken wordt of blijft deze gehandhaafd zonder onderbouwing?
Alleen in het geval van 1 + 1= 3 ,zullen Nederland en Vlaanderen samengaan in een nieuwe Staat.
Wat mij betreft liever vandaag dan morgen.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2007, 09:34   #173
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
En deze zal zijn : een NIEUWE EU. Met als aparte deelstaten Vlaanderen en Nederland en Duitsland, en Frankrijk, en... de rest
Het is nog maar de vraag hoe lang nog de EU blijft bestaan.
Citaat:
Nog eens: Oostenrijk en Duitsland zullen ook nooit één staat worden.
Heb je soms een glazen bol? De Anschluss kwam ooit niet tegen de wil van de meeste Oostenrijkers en werd ongedaan gemaakt door de winnaars van de WO II die bang waren dat Groot-Duitsland weer te machtig zou worden. Nu, enkele generaties later, komt er geen nieuwe hereniging o.a. door de kracht der inertie en deels omdat de economische omstandigheden beide landen er niet toe nopen.
Citaat:
Vlaanderen en Nederland ook niet.
Komt dit door een glazen bol of door koffiedik?
Citaat:
Jullie hebben gewoon bang dat we jullie zullen overvleugelen. Vlaanderen maakt het waar, ondanks de remmen van het zuiden. Wij dragen bijna de ganse economie. Waar hebben jullie zo een verliespostje? En WIJ hebben géén gas he...
Wie zijn "jullie"?
Citaat:
VLAANDEREN voor EEUWIG!
Ik vraag me af hoeveel waarde gehecht moet worden aan de uitspraken van mensen die zich in leuzes en kreten uitdrukken.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2007, 14:09   #174
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker Bekijk bericht
Lombas hier heb je nog een vb!
Wat bedoel je daarmee?
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2007, 14:28   #175
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
Wat bedoel je daarmee?
Dat je, net als ik, een ''imperialist'' bent.
Oud 7 mei 2007, 15:54   #176
kaap
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Kaap,
In onze basistekst zul je nergens de termen ''Groot-Nederland'' of ''Heel-Nederland'' tegenkomen. Wel: Nederlanden, Lage Landen, Zuidelijke Nederlanden etc., juist en ook om verkeerde uitleg tegen te gaan.

We willen een vergaande samenwerking op basis van gelijkwaardigheid. Dat kan nu. Afhankelijkheidssituaties zijn uit den boze.
Goed om te horen, maar als jullie serieus doorgaan zullen jullie toch mogelijk vaak als een Groot-Nederlandistische beweging gezien worden. Je vanaf het begin van die naam distantieren zou dan helpen, maar inderdaad geen hoofdzaak.
Oud 7 mei 2007, 17:25   #177
Dimitri

Standaard

Citaat:
Goed om te horen, maar als jullie serieus doorgaan zullen jullie toch mogelijk vaak als een Groot-Nederlandistische beweging gezien worden. Je vanaf het begin van die naam distantieren zou dan helpen, maar inderdaad geen hoofdzaak.
Als dat kan helpen om misvattingen over samenwerking te voorkomen, is dat geen slecht idee. "Dietsland" is ook zo'n beladen begrip dat wat mij betreft de prullenbak in kan. Maar er moet ook weer niet de nadruk op worden gelegd: het gaat om de inhoud, niet om welke begrippen en symbolen wel of niet gebruikt moeten/mogen worden.
Oud 7 mei 2007, 17:34   #178
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Ik heb een zwak voor de naam 'Erasmische Republiek der Verenigde Nederlanden', maar ik weet ook wel dat zoiets niet erg realistisch is.
Het ligt niet zo goed in de mond, hé.

Het doet zelfs een beetje denken aan 'Former Yugoslav Republic Of Macedonia'.
Of aan "Bolivariaanse Republiek Venezuela", ook een bondsstaat trouwens. Ik denk dat het dan wel Erasmiaans is en niet Erasmisch. In Rotterdam heb je bijvoorbeeld het "Erasmiaans Gymnasium".

Maar laten we het voorlopig houden op dat begrip waar we het wel over eens kunnen worden: de Nederlanden. In hoeverre het verenigd, een republiek of erasmiaans moet worden, daarover verschillen de meningen nog.
Oud 7 mei 2007, 23:06   #179
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
Deze stelling lijkt me voorbarig en beperkend. Tijd zal moeten leren welke staatsstructuur de beste blijkt voor de Lage Landen.
Dat klopt. Maar daarom staat er ook ''om...te ontwikkelen''.
Je moet ergens beginnen. Een confederatie is een goede basis om de samenwerking verder te verdiepen en tegelijkertijd biedt het een houvast tegen achterdocht.
Oud 8 mei 2007, 20:16   #180
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Inderdaad, vooral richting zuiden. En ik heb hier niet onmiddelijk een kaartje bij de hand, maar eregns in een andere discussie (weet niet meer welke... is gewoonlijk off-topic he) is er nogal veel over gezeverd MET kaartjes

Als ik een vind, stuur ik het je

.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be