![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
| Bekijk resultaten enquête: Moslimdemocratie is mogelijk. | |||
| ja |
|
27 | 28,13% |
| Neen |
|
53 | 55,21% |
| Ja, maar ... |
|
6 | 6,25% |
| Neen, maar ... |
|
5 | 5,21% |
| Geen mening, ik weet het niet ... |
|
5 | 5,21% |
| Aantal stemmers: 96. Je mag niet stemmen in deze enquête | |||
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#161 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
http://www.moslimweb.nl/ahmadiyya.php http://nl.wikipedia.org/wiki/Ahmadiyya http://nl.wikipedia.org/wiki/Ahmadiy...im_Gemeenschap http://nl.wikipedia.org/wiki/Lahore_Ahmadiyya_Beweging http://nl.wikipedia.org/wiki/Mirza_Ghulam_Ahmad http://www.metaseek.nl/cgi-bin/meta/...=&mi=&cs=UTF-8
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn. Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 27 mei 2007 om 15:41. |
|
|
|
|
|
|
#162 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik heb die teksten van Lindhout eens gelezen. Interessant. Spijtig genoeg beperkt hij zich tot de Islam die wordt beleefd buiten de Europese landen. Nog spijtiger is dat hij de islamitische gezagdragers naar de mond praat. Hij vergeet dat Europese islamieten, een meerderheid toch, een ander invulling hebben wat betreft hun geloof. Die verschilt, indien de universele rechten van de mens worden gerespecteerd, en behalve enkele praktische gedragsregels, niet zo echt veel van het christelijk geloof. Waarden en normen blijven dezelfde. De Koran is iets explicieter wat de gedragsregels betreft. Juist, zowel Bijbel en Koran sneren nogal naar andersgelovigen. De Islam is nu eenmaal de meest recente monotheïstische godsdienst. De Bijbel is ook niet mals voor de joden. So what? Beschouw dit niet als een aanval, Sjaax. Ik krijg meer kriebels van wat Willem schrijft. Ik heb geen zin in kruistochten. Het leven heeft meer te bieden dan een gevecht om de waarheid binnen een godsdienst. Met zeer vriendelijke groeten, Rudy |
|
|
|
|
|
|
#163 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
http://www.flwi.ugent.be/cie/bogaert/index.htm Linda Bogaert van het C.I.E. heeft daar puik werk geleverd. Godsdienst en democratie kunnen duidelijk samengaan. |
|
|
|
|
|
|
#164 |
|
|
Nee, altijd uiterst onduidelijk en dan nog hooguit onder meer of minder zachte en niet aflatende dwang; zelfs de "vorigen", veronderstelde "verlichten", moeten we nog altijd onder controle blijven houden. Een vos verliest zijn haren maar niet zijn streken.
|
|
|
#165 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Ik meen wel te mogen concluderen dat er moslimstromingen zijn die democratie en Islam volkomen accepteren (volgens Bogaert spreekt de Koran zich zelfs niet uit over de staatsvorm). Dat lijkt me wel belangrijk in de ontwikkeling van de Islam in de 21e eeuw. De hoofdstroom in de Islam zal niet kunnen blijven vasthouden aan barbaarse praktijken, net zoals de rk kerk niet zal kunnen vasthouden aan het verbod op voorbehoedsmiddelen. Laatst gewijzigd door Sjaax : 28 mei 2007 om 00:01. |
|
|
|
|
|
|
#166 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
#167 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Ik vind mezelf niet zo optimistisch, omdat volgens mij de fundamentalistische stromingen in de Islam nog lange tijd veel invloed zullen uitoefenen. Maar ik ben ook niet zo’n pessimist die denkt dat er geen verandering mogelijk is. |
|
|
|
|
|
|
#168 |
|
Minister
|
|
|
|
|
|
|
#169 | |
|
Staatssecretaris
|
Citaat:
Westerse landen zijn geen democratieën omdat in de daar vigerende stelsels wél wetten kunnen opgelegd worden tegen de wil in van de meeste burgers. Het zijn de partijleidingen die bepalen wat wet wordt, en daarom zijn de stelsels in die landen particratieën. Zwitserland is hierop de enige uitzondering omdat in dit land burgers in principe met een referendum op volksinitiatief een ongewenste wet weer kunnen afvoeren. Een 'moslimdemocratie' is een contradictio in terminis, zoals bv een vierkante cirkel, omdat de islam per definitie een theocratie is: de door een godheid opgelegde wet primeert en de burgers kunnen die niet veranderen. Zo hebben de moslimlanden uitdrukkelijk gesteld dat de sharia boven de mensenrechten staat (verklaring van Caïro, 1990, art.24): "All the rights and freedoms stipulated in this Declaration are subject to the Islamic Shari'ah.". De sharia staat volgens de islam boven gelijk welke wereldse wet. Het feit dat in België de burgers gedwongen worden om via de fiscus de islam te financieren, illustreert ten overvloede dat België allerminst een democratie is. http://en.wikisource.org/wiki/Cairo_...ights_in_Islam
|
|
|
|
#170 | |
|
Minister
|
Citaat:
Je vertelt me eigenlijk niets nieuws, maar het is wel fraai en kernachtig geformuleerd. Geen zinnig mens kan hier een speld tussen krijgen. |
|
|
|
|
|
|
#171 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#172 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
#173 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
#174 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik denk niet dat het, in tegenstelling tot wat je beweert, een kwestie is van "islamstromingen". Eerder een kwestie van wie de macht heeft. Als de machthebber het geloof en de manier waarop die moet worden beleefd gelijkstelt met de wet dan zal je er als burger maar mee moeten leven. Plus de vertegenwoordigers van de macht die God, Allah of Jahweh beschouwen alles het opperste gezag kunnen om opportunistische redenen de wet interpreteren zoals het hun best past, al was het maar om de mannelijke instincten bot te laten vieren. In alle theocratische regimes zijn vrouwen slachtoffer en ondergeschikt aan de man. Religieus geïnspireerde wetten worden steeds door mannen gemaakt. |
|
|
|
|
|
|
#175 |
|
|
Het gevaar komt "van de andere kant"; alle godsdiensten zijn eng en gevaarlijk, maar zoiets als koran hoofdstuk 9 trof ik nog niet elders aan. Een boek dat wordt toegeschreven aan ene adolf is (terecht) voor minder verboden.
|
|
|
#176 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Echter, ik vind dat eerlijk genoeg moeten zijn, en onder ogen moeten durven zien dat het de moslims zijn met toekomstperspectieven die open staan voor een democratische Europese Islam. Wie niet als gelijkwaardig wordt aanvaardt, zowel op de arbeidsmarkt of het onderwijs, gediscrimineerd, is een vogel voor de kat van fundamentalisten die terugplooien op een traditionele en radicale beleving van de godsdienst, wat gelijkwaardigheid, een van de basisvoorwaarden, de democratie in de weg staat, en zelfs een gevaar vormt voor de reeds bestaande democratie. |
|
|
|
|
|
|
#177 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
De sharia kan sowieso niet dwingend zijn, gezien het geen openbaring is, en volgens de openbaring geloof iets is tussen mens en God, en er in de Islam geen dwang is. |
|
|
|
|
|
|
#178 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|