Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 juni 2007, 11:04   #161
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door barteke Bekijk bericht
Misschien een nieuw voorstel.. Het brussels gewest uitbreiden met heel vlaams brabant? Zouden er dan meer vlamingen zijn? Zoja, hebben die vlamingen dan rechten want zolang er rechten geschonden kunnen worden laten vlamingen hun rechten ook schenden.
. Je beseft toch dat dan heel Vlaams Brabant tweetalig zou moeten worden? Heb je daar zin in? Een hele provincie waar je je als Vlaming minder "thuis" voelt dan iemand uit Marseille?
Oud 8 juni 2007, 11:36   #162
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Giseravond zag ik een discussie op de VRT(de namen van de politici ben ik kwijt)
De Franstalige (van MR )vond de uitbereiding met 5 of 6 gemeenten ,zoals o.a Rode enz een noodzaak.
Hij noemde het "in belang van Vlaanderen",omdat het aantal Vlamingen in Brussel steeds meer daalde.(wat een onzin zeg)
De politicus van de CD&V bleef herhalen dat de taalgrens een landgrens is dat je een landsgrens niet kunt veranderen.
De MR'er bleef herhalen "met ons is altijd te onderhandelen ", maar voor de splitsing willen wel iets terugkrijgen ,zoals de bedoelde Rand-gemeenten.
Dus we zien de bui al hangen.
Wordt dat Rode enz weggeven ,als wisselgeld bij de onderhandelingen??
François-Xavier de Donnéa en Herman van Rompuy waren dat.

Opmerkelijk was trouwens dat Van Rompuy, die volgens mij zelf uit Sint-Genesius-Rode komt (dat lijkt me de beste garantie dat die gemeente niet overgeheveld wordt naar Brussel!), opmerkte dat veel Franstaligen helemaal niet willen dat hun gemeente Brussels wordt, omdat ze daar meer belastingen betalen en ze bang zijn de vreemdelingenproblematiek binnen te halen in hun gemeente. De Donnéa benadrukte anderzijds dat een overheveling niet opgelegd zou worden, maar alleen kan na een volksraadpleging.

Nu vraag ik mij af: stel dat Van Rompuy gelijk heeft over de Franstaligen, dat die het eigenlijk wel best vinden dat ze niet in het Brussels gewest wonen. Wat een afgang voor het FDF zou het dan niet zijn als bij zo'n volksraadpleging de meerderheid tegen overheveling stemt! Dan zou dat uitbreidingsgezeur meteen over zijn en wordt het FDF voorgoed het kneusje van de Belgische politiek.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2007, 12:41   #163
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht

Opmerkelijk was trouwens dat Van Rompuy, die volgens mij zelf uit Sint-Genesius-Rode komt (dat lijkt me de beste garantie dat die gemeente niet overgeheveld wordt naar Brussel!), opmerkte dat veel Franstaligen helemaal niet willen dat hun gemeente Brussels wordt, omdat ze daar meer belastingen betalen en ze bang zijn de vreemdelingenproblematiek binnen te halen in hun gemeente. De Donnéa benadrukte anderzijds dat een overheveling niet opgelegd zou worden, maar alleen kan na een volksraadpleging.

Nu vraag ik mij af: stel dat Van Rompuy gelijk heeft over de Franstaligen, dat die het eigenlijk wel best vinden dat ze niet in het Brussels gewest wonen. Wat een afgang voor het FDF zou het dan niet zijn als bij zo'n volksraadpleging de meerderheid tegen overheveling stemt! Dan zou dat uitbreidingsgezeur meteen over zijn en wordt het FDF voorgoed het kneusje van de Belgische politiek.
Lijkt me ijdele hoop, uiteindelijk zal ook dat referendum grotendeels een talentelling worden. Ik vrees dat zij Vlaanderen als de agressor zien en Brussel als hun "minivaderland" waar zij bij horen. De gemeente zou dan ook tweetalig worden, geen omzendbrief Peeters meer, geen wooncode meer, .....
Men moet niet luisteren naar die voorstellen voor referenda, en als ze ze op eigen houtje organiseren verdienen ze geboycot te worden. Dat lijkt me de beste houding. We moeten niet zeggen wat volgens ons de mensen daar willen, we moeten zeggen dat dat ons gewoon niet kan schelen.

Citaat:
De Donnéa spreekt verrassend genoeg wel goed Nederlands, beter dan Reynders en Melchior Wathelet.

Laatst gewijzigd door evilbu : 8 juni 2007 om 12:42.
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2007, 13:20   #164
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door barteke Bekijk bericht
Mensen verhuizen toch omdat ze daar zin in hebben, en om een heleboel redenen. Maar toch niet omdat ze rekening houden met de al dan niet 2talige kieslijsten in die regio. Anders zouden bepaalde streken in west vlaanderen ook niet zo verfranst geweest zijn.
HEt verhuizen van die franstaligen is dan ook geen probleem, zolang ze de eigenheid van de regio respecteren. Daar wringt het schoentje.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2007, 13:25   #165
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Ik denk dat ze dat enkel maar overwegen als er harde garanties komen ivm het gebruik van het frans
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2007, 14:18   #166
Luc Bekaert
Gouverneur

Luc Bekaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
De Donnéa spreekt verrassend genoeg wel goed Nederlands, beter dan Reynders en Melchior Wathelet.
Hij is geboren in Antwerpen ; het is een verfranste vlaming ....
Oud 8 juni 2007, 14:49   #167
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb er een stuk van gezien. Van Rompuy zijn vrouw is zelf actief als Vlaamse in de politiek van Rode.
Je ziet ook wel het verschil tussen de gewone MR en FDF, die van MR wou nog Nederlands spreken, voor Eric Libert van FDF was dat zelfs met Vlaamse pers teveel gevraagd (en dat als schepen in een Vlaamse gemeente, schande), gelukkig pakte de VRT hem er ook hard op
aan.

Van Rompuy heeft gelijk, ze zeggen altijd dat er bijna allemaal Franstaligen zijn in de faciliteitengemeenten, dan moeten ze ons niet zitten vertellen dat het goed voor ons is om die Vlamingen bij Brussel te brengen he.

Die schepen was de dochter van de laatste Vlaamse burgemeester, Celine Algoet.
Hier ziet u de resultaten van 1982 en 1988. In dat laatste jaar sloeg het om.

Wat je zegt is juist over de grens met Duitsland, maar er is een verschil: die Nederlanders hebben niet dezelfde nationaliteit, hier wel. Daar zou je dus heel duidelijk kunnen aantonen hoe dat komt, hier niet.
De Franstaligen zien heel België als "van hen", terwijl wij enkel Vlaanderen als van ons zien, en dat willen verdedigen.
Verwacht je dat die gemeenten naar Brussel gaan, als wisselgeld bij de onderhandelingen?
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2007, 14:59   #168
evilbu

Standaard

Citaat:
Verwacht je dat die gemeenten naar Brussel gaan, als wisselgeld bij de onderhandelingen?
Neen, dat zou echt ongelooflijk zijn. Ik denk dat als dat gebeurt, het einde van België te verwachten is tegen 2011.

Citaat:
Die schepen was de dochter van de laatste Vlaamse burgemeester, Celine Algoet.
Hier ziet u de resultaten van 1982 en 1988. In dat laatste jaar sloeg het om.
Link vergeten:
http://www.ibzdgip.fgov.be/result/nl...o=944&party_id=
Oud 8 juni 2007, 15:12   #169
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, dat zou echt ongelooflijk zijn. Ik denk dat als dat gebeurt, het einde van België te verwachten is tegen 2011.

Link vergeten:
http://www.ibzdgip.fgov.be/result/nl...o=944&party_id=
Dank je
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2007, 15:19   #170
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Giseravond zag ik een discussie op de VRT(de namen van de politici ben ik kwijt)
De Franstalige (van MR )vond de uitbereiding met 5 of 6 gemeenten ,zoals o.a Rode enz een noodzaak.
Hij noemde het "in belang van Vlaanderen",omdat het aantal Vlamingen in Brussel steeds meer daalde.(wat een onzin zeg)
Kijk, als Franstaligen met dergelijke onzin afkomen, dan moet je hen op hun woord pakken. "Aha, het probleem is dus volgens jullie de dalende Vlaamse aanwezigheid in Brussel?! Wel, daar is een simpele oplossing voor: we voegen Brussel bij Vlaanderen." Onmiddellijk zal blijken dat het hen helemaal niet te doen is om de aanwezigheid van de Vlamingen in Brussel te versterken. Integendeel.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2007, 15:35   #171
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wordt dat Rode enz weggeven ,als wisselgeld bij de onderhandelingen??

Weggeven aan mensen die nooit intenties hadden zich naar de bestuurstaal te schikken en zich als arrogante kolonisatoren gedragen?

Dat zal er voor vele gematigde Vlamingen teveel aan zijn.
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2007, 15:40   #172
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Miguelito Bekijk bericht
Weggeven aan mensen die nooit intenties hadden zich naar de bestuurstaal te schikken en zich als arrogante kolonisatoren gedragen?

Dat zal er voor vele gematigde Vlamingen teveel aan zijn.
Wees gerust, iedere Vlaamse politicus weet dat hij dat onmogelijk zal kunnen verkopen aan zijn achterban. Geen enkele. Over Brussel maken de meeste Vlamingen zich geen zorgen meer, maar nog komen aan de taalgrenzen ligt bijzonder gevoelig.
Oud 8 juni 2007, 15:46   #173
Miguelito
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wees gerust, iedere Vlaamse politicus weet dat hij dat onmogelijk zal kunnen verkopen aan zijn achterban. Geen enkele. Over Brussel maken de meeste Vlamingen zich geen zorgen meer, maar nog komen aan de taalgrenzen ligt bijzonder gevoelig.

Ik denk dat er géén staatshervorming komt, maar als die er komt zal brussel worden uitgebreid. Vlaamse politici hoeven niets te vrezen, hun fedeale regeringsdeelname is altijd verzekerd door de andere kant van de taalgrens.
Er zal dan wel een groeiend groot flamingantisch blok komen, want ik denk dat zulke keuzes nefast zullen zijn voor de regering.
Oud 8 juni 2007, 15:48   #174
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk dat er géén staatshervorming komt, maar als die er komt zal brussel worden uitgebreid. Vlaamse politici hoeven niets te vrezen, hun fedeale regeringsdeelname is altijd verzekerd door de andere kant van de taalgrens.
Er zal dan wel een groeiend groot flamingantisch blok komen, want ik denk dat zulke keuzes nefast zullen zijn voor de regering.
Ik denk echt niet dat er een uitbreiding komt. Dit veronderstelt immers een tweederde meerderheid in iedere taalgroep in het parlement, en ik denk niet dat die gevonden zal worden aan Vlaamse kant.
Oud 8 juni 2007, 16:02   #175
evilbu

Standaard

Citaat:
Ik denk echt niet dat er een uitbreiding komt. Dit veronderstelt immers een tweederde meerderheid in iedere taalgroep in het parlement, en ik denk niet dat die gevonden zal worden aan Vlaamse kant.
O ik dacht dat de 2/3 meerderheid enkel over heel het parlement was, en dat slechts 1/2 nodig was per taalgroep.

Citaat:
Hoe zit dat eigenlijk met het onderwijs in die gemeenten? Voor zover ik het begrijp is er enkel lager onderwijs toegestaan in het Frans in de faciliteitengemeenten, en alleen voor mensen uit die gemeente zelf?
Is er eigenlijk een grote druk om daar ook Franstalige middelbare scholen neer te planten, of is de vraag daarvoor -tweetalig en bij Brussel of niet- eigenlijk niet groot?
Oud 8 juni 2007, 16:02   #176
Miguelito
Minister

Standaard

Citaat:
sp.a - vld - cd&v - groen VS. nv-a - vb?
Het vreemdelingenstemrecht zou ook nooit worden geodgekeurd in Vlaanderen.
Oud 8 juni 2007, 16:04   #177
evilbu

Standaard

Citaat:
CD&V hamert tegenwoordig nogal op de taalgrens en de integratie in de Rand, je mag zeggen wat je wil maar ik denk echt niet dat zij zullen meewerken hieraan. (maar op dit moment hebben CD&V, VB, NVA, wel maar 40 van de 88 Vlaamse zetels in het federaal parlement)

Het vreemdelingenstemrecht is ook niet goedgekeurd door CD&V en VLD, zij hebben tegen gestemd.
Oud 8 juni 2007, 16:46   #178
Miguelito
Minister

Standaard

Citaat:
CD&V hamert tegenwoordig nogal op de taalgrens en de integratie in de Rand, je mag zeggen wat je wil maar ik denk echt niet dat zij zullen meewerken hieraan. (maar op dit moment hebben CD&V, VB, NVA, wel maar 40 van de 88 Vlaamse zetels in het federaal parlement)

Het vreemdelingenstemrecht is ook niet goedgekeurd door CD&V en VLD, zij hebben tegen gestemd.
Ik dacht de vld zich onthouden had.
Oud 8 juni 2007, 22:29   #179
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er is geen tweederde meerderheid noodzakelijk binnen iedere taalgroep voor het vreemdelingenstemrecht; wel echter voor een wijziging van de taalgrens.
Oud 8 juni 2007, 22:36   #180
Essevee_VL
Minister-President

Essevee_VL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er is geen tweederde meerderheid noodzakelijk binnen iedere taalgroep voor het vreemdelingenstemrecht; wel echter voor een wijziging van de taalgrens.
Zou men zowel aan de kant van de Vlamingen als de kant van de Walen een tweederde meerderheid zijn voor de wijziging van de taalgrens? Ik denk toch van niet.
Essevee_VL is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be