Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Vlaktaks van 20% - voor of tegen?
Ik behoor tot de 10% grootste verdieners van ons land en ik ben voor 5 7,25%
Ik behoor tot de 10% grootste verdieners van ons land en ik ben tegen 1 1,45%
Ik behoor tot de 90% kleinere verdieners van ons land en ik ben voor 28 40,58%
Ik behoor tot de 90% kleinere verdieners van ons land en ik ben tegen 35 50,72%
Aantal stemmers: 69. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 3 juni 2007, 12:13   #161
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian Bekijk bericht
Fout, een fabrieksarbeider was qua levensstandaard slechter af dan iemand die in de huisnijverheid zat in de 18de eeuw.
"Huisnijverheid" zoals in boeren die na hun uren moesten bijwerken en vrouw en kinderen inschakelen om rond te kunnen komen? Ik heb daar een werkje over moeten maken voor nieuwe tijden.

Hihihi.
Oud 3 juni 2007, 12:15   #162
Praetorian
Perm. Vertegenwoordiger VN

Praetorian's schermafbeelding

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
"Huisnijverheid" zoals in boeren die na hun uren moesten bijwerken en vrouw en kinderen inschakelen om rond te kunnen komen? Ik heb daar een werkje over moeten maken voor nieuwe tijden.

Hihihi.
Landbouw was al vooldoende voor subsistentieniveau, kennelijk heb jij niet veel puntjes gehaald. Of is Chris Vandenbroucke fout. :<
Oud 3 juni 2007, 12:19   #163
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Landbouw was al vooldoende voor subsistentieniveau, kennelijk heb jij niet veel puntjes gehaald. Of is Chris Vandenbroucke fout. :<
Ik had er een mooie onderscheiding voor, het betrof onderzoek naar Erembodegem in de periode 1650-1800.

Mijn hoofdonderzoek ging evenwel over endogamie. Het spreekt voor zich dat de economische factor daar een enorm belangrijke peiler voor is.
Oud 3 juni 2007, 12:20   #164
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

En let wel, Erembodegem is nog niet eens echt ruraal eh. Het kon profiteren van Aalst.
Oud 3 juni 2007, 12:25   #165
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Maar goed, het vergt niet iets te verbloemen. Was er een bepaalde achteruitgang tijdens de negentiende eeuw? Natuurlijk. Het was een vereiste om tot een grotere mogelijkheid te komen.

Als het aan de achttiende eeuw zou gelegen hebben, was de productie nog zo achterlijk dat de kindjes moesten gaan werken.

Wat in 1900 al minder het geval was (de oogstmaand bleef wel gegeerd, natuurlijk).

Soit, daar kun je boeken mee naar elkaars hoofd slingeren.

Laatst gewijzigd door lombas : 3 juni 2007 om 12:27.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2007, 13:56   #166
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Stratcat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maarte Bekijk bericht
Het gaat de slechte kant uit, een aantal jaar geleden is er over de vlaktaks ook eens een poll geweest toen was bijna iedereen voor en nu halen we niet eens een meerderheid meer
De manier waarop de vraag gesteld wordt zal daar ook wel voor iets tussen zitten, denk ik.
Oud 3 juni 2007, 17:50   #167
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maarte Bekijk bericht
Het gaat de slechte kant uit, een aantal jaar geleden is er over de vlaktaks ook eens een poll geweest toen was bijna iedereen voor en nu halen we niet eens een meerderheid meer
Maar toen dacht iedereen nog, dat niemand meer zou moeten betalen. Maar na de gratis verhalen van ss, en na de belastingshervormingen van verhofstadt, weten een hele boel wel beter.
Zolang men praat over vlaktaks, zonder te zeggen, waar men de minontvangsten gaat compenseren door minder uitgaven, zal het een steeds moeilijker verkoopbaar verhaal worden.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2007, 18:34   #168
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

Wat we uit deze peiling met zekerheid kunnen constateren, is dat er op politics.be niet veel grootverdieners zijn.
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2007, 20:23   #169
Percalion

Percalion's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
Wat we uit deze peiling met zekerheid kunnen constateren, is dat er op politics.be niet veel grootverdieners zijn.
En ik heb dan nog wel gewoon op één van die grootverdieners-opties geklikt om C2C een plezier te doen.
Oud 3 juni 2007, 20:35   #170
Praetorian

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Maar goed, het vergt niet iets te verbloemen. Was er een bepaalde achteruitgang tijdens de negentiende eeuw? Natuurlijk. Het was een vereiste om tot een grotere mogelijkheid te komen.

Als het aan de achttiende eeuw zou gelegen hebben, was de productie nog zo achterlijk dat de kindjes moesten gaan werken.

Wat in 1900 al minder het geval was (de oogstmaand bleef wel gegeerd, natuurlijk).

Soit, daar kun je boeken mee naar elkaars hoofd slingeren.
En die vooruitgang was toevallig op gang gekomen toen de overheid actief aan herverdelingspolitiek deed. Moet toch wel pijnlijk zijn om dat te beseffen, en dat je in zowat elk westers land dat patroon ziet.
Oud 3 juni 2007, 20:38   #171
Percalion

Standaard

Citaat:
En die vooruitgang was toevallig op gang gekomen toen de overheid actief aan herverdelingspolitiek deed. Moet toch wel pijnlijk zijn om dat te beseffen, en dat je in zowat elk westers land dat patroon ziet.
Als er meer welvaart is, is er ook meer te herverdelen. Alleen al om die reden mogen we ook hier correlatie niet verwarren met causaliteit.

Had men in de prille begindagen van het kapitalisme trouwens aan herverdeling gedaan, dan waren we nooit uit die begindagen weggeraakt. Veel 'consumptie' viel er niet te herverdelen, dus men zou hoofdzakelijk kapitaal moeten herverdeeld hebben; en als men dat had gedaan, zou de positie van de arbeider slechts marginaal verbeterd zijn - zeker in consumptietermen.
Oud 3 juni 2007, 20:50   #172
Praetorian

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
Als er meer welvaart is, is er ook meer te herverdelen. Alleen al om die reden mogen we ook hier correlatie niet verwarren met causaliteit.

Had men in de prille begindagen van het kapitalisme trouwens aan herverdeling gedaan, dan waren we nooit uit die begindagen weggeraakt. Veel 'consumptie' viel er niet te herverdelen, dus men zou hoofdzakelijk kapitaal moeten herverdeeld hebben; en als men dat had gedaan, zou de positie van de arbeider slechts marginaal verbeterd zijn - zeker in consumptietermen.
Als ik jouw uitleg zou moeten geloven, en dat klopt niet gezien de verwezenlijkingen van staatskapitalisme in gedekoloniseerde landen en de voorgaande fases van imperialisme in bv. India als noodzakelijk kapitaal om de IR op te starten in de westerse kernlanden, dan is de afbouw van die politiek gewoonweg reactionair ...

Het heeft zijn diensten bewezen en nu zijn wij in een hoger stadium van economische organisatie geraakt, met de overheid als regulator (aldus die visie). \o/

Laatst gewijzigd door Praetorian : 3 juni 2007 om 20:53.
Praetorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2007, 21:02   #173
Percalion

Standaard

Citaat:
Als ik jouw uitleg zou moeten geloven, en dat klopt niet gezien de verwezenlijkingen van staatskapitalisme in gedekoloniseerde landen en de voorgaande fases van imperialisme in bv. India als noodzakelijk kapitaal om de IR op te starten in de westerse kernlanden, dan is de afbouw van die politiek gewoonweg reactionair ...

Het heeft zijn diensten bewezen en nu zijn wij in een hoger stadium van economische organisatie geraakt, met de overheid als regulator (aldus die visie). \o/
Kijk; je kan gerust beginnen herverdelen wanneer je wil, maar je kan geen fabriek opeten, hoogstens wat daar geproduceerd wordt. De 'hoge lonen' en 'hoge winsten' van de bourgeois zouden zelfs na volledige herverdeling in dat prille begin de lonen van de arbeidende klasse nagenoeg niet verhoogd hebben. Ofwel is die herverdeling een succes geworden omdat men de winsten en hogere lonen herverdeeld heeft - maar dan mag ik wel verwachten dat dat significant was, en dat is hoogst onwaarschijnlijk (de rijkelijke feestdis van de fabriekseigenaar volstaat bij wijze van spreken niet om zijn tweeduizend werknemers te voeden); ofwel was het geen herverdeling van productie maar van productiemiddelen - maar in dat geval had de arbeider bij wijze van spreken wel een bakkerij, maar nog geen brood: dan zijn er twee mogelijkheden, hetzij kapitaalsconsumptie, hetzij het aanhouden van kapitaal en het consumeren van de vruchten. In het eerste scenario zou de totale productiecapaciteit progressief gedaald zijn en algemene armoede veroorzaakt hebben, in het tweede scenario zouden we nog steeds spreken over het herverdelen van één feestdis over tweeduizend werknemers. Ofwel moeten we toch maar besluiten dat het hoofdzakelijk de productiviteitsgroei was die het lot van de mensheid verbeterd heeft.
Oud 3 juni 2007, 21:03   #174
Percalion

Standaard

Maar we wijken af.
Oud 3 juni 2007, 21:03   #175
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er moet wel iets zijn voor je het kunt afnemen, of in dit geval: aftappen.
Oud 3 juni 2007, 21:04   #176
Praetorian

Standaard

Citaat:
Kijk; je kan gerust beginnen herverdelen wanneer je wil, maar je kan geen fabriek opeten, hoogstens wat daar geproduceerd wordt. De 'hoge lonen' en 'hoge winsten' van de bourgeois zouden zelfs na volledige herverdeling in dat prille begin de lonen van de arbeidende klasse nagenoeg niet verhoogd hebben. Ofwel is die herverdeling een succes geworden omdat men de winsten en hogere lonen herverdeeld heeft - maar dan mag ik wel verwachten dat dat significant was, en dat is hoogst onwaarschijnlijk (de rijkelijke feestdis van de fabriekseigenaar volstaat bij wijze van spreken niet om zijn tweeduizend werknemers te voeden); ofwel was het geen herverdeling van productie maar van productiemiddelen - maar in dat geval had de arbeider bij wijze van spreken wel een bakkerij, maar nog geen brood: dan zijn er twee mogelijkheden, hetzij kapitaalsconsumptie, hetzij het aanhouden van kapitaal en het consumeren van de vruchten. In het eerste scenario zou de totale productiecapaciteit progressief gedaald zijn en algemene armoede veroorzaakt hebben, in het tweede scenario zouden we nog steeds spreken over het herverdelen van één feestdis over tweeduizend werknemers. Ofwel moeten we toch maar besluiten dat het hoofdzakelijk de productiviteitsgroei was die het lot van de mensheid verbeterd heeft.
Maar historisch gezien ben je fout, het was de niet-kapitalistische rijkdom van India die verantwoordelijk was voor de Industriële Revolutie.
Oud 3 juni 2007, 21:05   #177
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
Laat ons zeggen dat ze medium vertegenwoordigd zijn.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2007, 21:07   #178
Percalion

Standaard

Citaat:
Maar historisch gezien ben je fout, het was de niet-kapitalistische rijkdom van India die verantwoordelijk was voor de Industriële Revolutie.
De bron van die rijkdom maakt hier weinig uit; tenzij je me tot de conclusie wil dwingen dat die herverdeling in feite het herverdelen van oorlogsbuit uit India was?
Oud 3 juni 2007, 21:12   #179
Praetorian

Standaard

Citaat:
De bron van die rijkdom maakt hier weinig uit; tenzij je me tot de conclusie wil dwingen dat die herverdeling in feite het herverdelen van oorlogsbuit uit India was?
Ik vind het best wel ironisch dat jouw model alleen maar kan werken door onproductieve rooftochten in niet-kapitalistische regio's. Ow wacht, dat is de kern van de sociale geografie, semi-proletarisering is volgens hen de motor van die uitbreiding.
Oud 3 juni 2007, 21:19   #180
Percalion

Standaard

Citaat:
Ik vind het best wel ironisch dat jouw model alleen maar kan werken door onproductieve rooftochten in niet-kapitalistische regio's. Ow wacht, dat is de kern van de sociale geografie, semi-proletarisering is volgens hen de motor van die uitbreiding.
Het leuke is nu dat het niet mijn model is; het is de logische consequentie van jouw these dat herverdeling het lot van de modale mens heeft verbeterd, en niet de kapitaalsaccumulatie. Indien niet kapitaalsaccumulatie tot een verbetering van het lot van de consumenten geleid heeft, dan moet het gaan om een gigantische herverdeling van productie - een zéér grote feestdis dus - of een herverdeling van kapitaal, maar kapitaalsconsumptie zou net de ontwikkeling genekt hebben. Geen van beide lijken me plausibel: om jouw hypothese recht te houden moeten we al veronderstellen dat de extra welvaart voor de arbeidende klasse "geïmporteerd" werd.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be