Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Bekijk resultaten enquête: Wat vind je van de nieuwe "grondwet"?
Ik vind het een goede zaak 11 26,19%
Ik vind het een twijfelachtige zaak 7 16,67%
Ik vind het een slechte zaak 22 52,38%
Ik weet niet wat ik er van moet vinden 2 4,76%
Aantal stemmers: 42. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 25 juni 2007, 15:39   #161
maarte
Minister-President

maarte's schermafbeelding

Standaard

Dus omdat nederland op een gasbel zit, kan het zich perfect veroorloven om uit de EU te stappen. ==> is het dit waar je naartoe wil?
Oud 25 juni 2007, 15:47   #162
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maarte Bekijk bericht
Dus omdat nederland op een gasbel zit, kan het zich perfect veroorloven om uit de EU te stappen. ==> is het dit waar je naartoe wil?
Nederland zakt weg door die gasbel & de zeespiegel nog wat stijgen en
ze zullen met plezier een nieuwe laaglandse staat oprichten met de andere beneluxlanden en welke delen van de andere buurlanden dit maar willen in Eu verband. Ze overspelen momenteel hun hand, de regering weet dit en probeert het eurosceptische publiek met symbolen en geroezemoes wat zand in de ogen te strooien. Ze moeten gewoon een referendum houden EU ja/Nee en vooral nee stemmen. Goed voor de havenconcurrentie Antwerpen/Rotterdam-Terneuzen-Vlissingen, goed voor de belgische export, goed om de immobiliënprijzen in het Noorden van Vlaanderen terug tot normale proporties te brengen. Spijtig voor de ziekenhuistoeristen
& de cannabistoeristen .. grens dicht !
Oud 25 juni 2007, 15:49   #163
maarte
Minister-President

maarte's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping Bekijk bericht
Nederland zakt weg door die gasbel & de zeespiegel nog wat stijgen en
ze zullen met plezier een nieuwe laaglandse staat oprichten met de andere beneluxlanden en welke delen van de andere buurlanden dit maar willen in Eu verband. Ze overspelen momenteel hun hand, de regering weet dit en probeert het eurosceptische publiek met symbolen en geroezemoes wat zand in de ogen te strooien. Ze moeten gewoon een referendum houden EU ja/Nee en vooral nee stemmen. Goed voor de havenconcurrentie Antwerpen/Rotterdam-Terneuzen-Vlissingen, goed voor de belgische export, goed om de immobiliënprijzen in het Noorden van Vlaanderen terug tot normale proporties te brengen. Spijtig voor de ziekenhuistoeristen
& de cannabistoeristen .. grens dicht !
Uit de EU stappen hoeft toch niet gelijk te zijn aan uit het shengen akkoord stappen.
Oud 25 juni 2007, 21:42   #164
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Ik denk niet in het ''volk'', ik denk ik het individu. En de motivatie in vraag stellen is wat anders dan daarnaar handelen. Dat gebeurt gelukkig niet. Maar als een groot deel van de Nederlanders zegt; ''we keuren de grondwet af, omdat we geen goed kabinet hebben'', dan vind ik dat irrationeel. Het heet niet voor niets een volksraadpleging. Als je iemand raadpleegt wil je toch een antwoord waar je iets aan hebt. En niet; we keuren het af, want het is niet zo'n mooi weer. Daar heb je als EU niets aan.

De oplossing daarvoor is om veel meer referenda te houden, zoals ik eerder al aangaf.

Bovendien zie ik geen enkel bewijs dat er een zwaar oorzakelijk verband tussen beide is. En als je A zegt moet je ook B zeggen, want jouw redenering houdt in dat degenen die 'Ja' gestemd zouden hebben dat ook niet noodzakelijk hebben gedaan omdat ze 'ja' bedoelden, maar omdat ze net vonden dat er een goed kabinet was, dat Balkenende sympathiek was usw.

De argumentatie dat de burger om andere redenen tegen zou hebben gestemd om het alsnog door te drukken is absurd, want net hetzelfde kan gezegd worden van de minderheid aan 'ja' stemmers.

Het komt erop neer dat er een referendum werd gehouden waarvan verwacht werd dat er overweldigend 'ja' gestemd zou worden door de ivoren torens en dat dat ook het enige 'juiste' antwoord was.

Dat is de EU democratie: Referenda kunnen enkel als ze de 'juiste' uitkomst geven. Indien dat niet lukt wordt de bevolking gedwongen opnieuw te stemmen tot ze het juiste antwoord geven (Denemarken, Ierland) waarna er geen referenda meer komen (stel dat ze zich zouden bedenken(!)) of zoals nu het geval is, aangezien men verwacht dat het niet evident zal zijn om de bevolking 'juist' te doen stemmen om het via de achterdeur te doen.

De EU is een aanfluiting voor de democratie en heeft oneindig meer weg van de Sovjet-Unie dan van de 'Verenigde Staten van Europa'.

Laatst gewijzigd door Rr00ttt : 25 juni 2007 om 21:47.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2007, 00:09   #165
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Wat vind je van de nieuwe "grondwet"?
Ik vind het een goede zaak Ja
Ik vind het een twijfelachtige zaak Ja
Ik vind het een slechte zaak Ja
Ik weet niet wat ik er van moet vinden Ja

De afgelopen twee jaar was een uitstekende methode om Eurosceptici te kweken. Amateurisme ten top.

Ik ben voor dit nieuwe verdrag want het is een verbetering t.o.v. alle eerdere verdragen die we hebben afgesloten.
Ik ben tegen dit nieuwe verdrag want het is een verslechtering t.o.v. alle eerdere verdragen die we hebben afgesloten, vooral op het gebied van vetorecht.

Ik ben voor Europese samenwerking. Ik ben tegen dit Europa. Ik zie veel liever onderlinge bi- of multilateraaltjes.

Ik was voor het referendum want we moeten ons erover kunnen uitspreken. Ik was tegen dit referendum want het was veel en veel te laat.

We zijn met zijn allen in de auto naar Italie gestapt, hebben meermalen getankt, gegeten, route bepaald, inzittenden opgenomen en zijn al over de Gothardt. En op dat moment gaat de chauffeur zeggen dat de auto in onderhoud moet maar dat we erover gaan stemmen of we dat ook werkelijk willen. Dan stemmen we tegen want:
- We haten de chauffeur;
- We waren liever over Oostenrijk gegaan;
- De mede-inzittenden staan ons niet aan;
- Het onderhoud is te duur;
- We willen helemaal niet naar Italie.

De enige die in mijn achting is gestegen is Angela Merkel.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2007, 00:31   #166
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt Bekijk bericht
De oplossing daarvoor is om veel meer referenda te houden, zoals ik eerder al aangaf.

Bovendien zie ik geen enkel bewijs dat er een zwaar oorzakelijk verband tussen beide is. En als je A zegt moet je ook B zeggen, want jouw redenering houdt in dat degenen die 'Ja' gestemd zouden hebben dat ook niet noodzakelijk hebben gedaan omdat ze 'ja' bedoelden, maar omdat ze net vonden dat er een goed kabinet was, dat Balkenende sympathiek was usw.

De argumentatie dat de burger om andere redenen tegen zou hebben gestemd om het alsnog door te drukken is absurd, want net hetzelfde kan gezegd worden van de minderheid aan 'ja' stemmers.

Het komt erop neer dat er een referendum werd gehouden waarvan verwacht werd dat er overweldigend 'ja' gestemd zou worden door de ivoren torens en dat dat ook het enige 'juiste' antwoord was.

Dat is de EU democratie: Referenda kunnen enkel als ze de 'juiste' uitkomst geven. Indien dat niet lukt wordt de bevolking gedwongen opnieuw te stemmen tot ze het juiste antwoord geven (Denemarken, Ierland) waarna er geen referenda meer komen (stel dat ze zich zouden bedenken(!)) of zoals nu het geval is, aangezien men verwacht dat het niet evident zal zijn om de bevolking 'juist' te doen stemmen om het via de achterdeur te doen.

De EU is een aanfluiting voor de democratie en heeft oneindig meer weg van de Sovjet-Unie dan van de 'Verenigde Staten van Europa'.
Helemaal mee eens.
Oud 26 juni 2007, 10:52   #167
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Noorwegen en Zwitserland hebben referenda gehouden om buiten de EU te blijven. Ze zijn voorlopig nog buiten. En wat houdt burgers van landen binnen de EU tegen om referenda te organiseren om uit de EU te treden? Formele argumenten als dat er ergens geen referendumwetten bestaan, zijn beperkt geldig. Waar een wil is, is een weg.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2007, 12:15   #168
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dit ben ik met je eens hoor, ik ben verre van tegenstander van referenda.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2007, 12:56   #169
groene flamingant
Banneling

groene flamingant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping Bekijk bericht
Een Europa waar 27 landen elkaar genadeloos weer gaan beconcurreren is gewoon niet denkbaar
Ik hoor hier weinig of niemand spreken over het opheffen van de Europese Unie. Wél over het 'functioneren' ervan.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping
De klacht dat de regeringsleiders van de lidstaten niet democratisch gemandateerd zijn is absolute nonsens : alle politieke partijen nemen voor elke verkiezingen standpunten over de EU in, die bovendien aan de kiezers
medegedeeld worden
Van belachelijke argumenten gesproken. In heel de voorbije verkiezingsperiode was er niet één partij die het de moeite waard vond om ook maar één woordje over Europa of de buitenlandse politiek vuil te maken. Bij de voorbije verkiezingsrondes was het trouwens niet anders. Kom dan ook niet af dat de bevolking de kans heeft om de huidige Europese politiek af te straffen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping
Voor de ferventste eurosceptici : creër voor mijn part in uw eige land een regeringsvorm waarbij een gemeenteraad de beslissingen van de nationale regering en het parlement met een veto kan tegenhouden !
Hou toch op met die belachelijke vergelijkingen. Er is echt wel een verschil tussen het vragen van meer democratie en inspraak van het Europees parlement, dan die belachelijke karikatuur die jij hier neerzet.
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2007, 13:08   #170
groene flamingant
Banneling

Standaard

Citaat:
Waarom toch al dat sceptisisme tegenover dit verdrag?
De meeste weten wrss niet eens wat er instaat idem mezelf...
Misschien moet je dan maar eens beginnen met de tekst te lezen?
Oud 26 juni 2007, 13:17   #171
groene flamingant
Banneling

Standaard

Citaat:
Men probeert er een discussie tegen of voor de unie,
turkije, democratie enzoverder van te maken dat heeft in wezen niks te maken met het verdrag.
Daar gaat het hem juist wél over. Het 'verdrag' bepaalt onder meer hoeveel macht het Europees parlement in de toekomst zal krijgen.
Is het echt zoveel gevraagd dat over zulke zaken een serieuze discussie gevoerd mag worden?
Oud 26 juni 2007, 14:43   #172
willem1940NLD

Standaard

Nieuw in Nederland: de PvdA beweert plotseling vóór het Referendum te zijn ....
Oud 26 juni 2007, 15:11   #173
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Nieuw in Nederland: de PvdA beweert plotseling vóór het Referendum te zijn ....
Dat kunnen ze niet beweren.
Ze zijn gebonden aan het regeeraccoord.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2007, 15:12   #174
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dit ben ik met je eens hoor, ik ben verre van tegenstander van referenda.
Hoe zit het dan met je D66 voorkeur
Afvallig geworden?
Oud 26 juni 2007, 15:14   #175
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Afvallig geworden?
Jezus volgens mij hebben de forummers hier geen besef van stijlfiguren. ''Verre van tegenstander voor'' = litotes = ''voorstander van''.
Oud 26 juni 2007, 15:15   #176
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Dat kunnen ze niet beweren.
Ze zijn gebonden aan het regeeraccoord.
Echt wel nuttig om naar Radio-1 te luisteren hoor; ze gaan nu net eender om het "voorleggen aan de Raad van State" heen als totnogtoe bijna allen trachtten om het Referendum te omzeilen/negeren: de uitspraak van de Raad zal worden bekeken als nuttig en dus welkom advies of suggestie, waarna onverminderd een Referendum alsnog wordt beoogd. Dus niet "inplaats van" maar TOEGEVOEGD.

Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 26 juni 2007 om 15:16.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2007, 15:22   #177
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Afvallig geworden?
Hehe, niet weer D66 hè; er is geen tastbaar bewijs meer voor hun bestaan, behalve in wat verslaglegging ten nutte van het nageslacht.

Dit hebben zij zelf over zich afgeroepen, eerst door uiterste demonisering van Pim Fortuyn en vervolgens door het inleveren van hun "kroonjuweel" Referendum voor wat extra zilverlingen (géén aantoonbare verbeteringen) voor Onderwijs.
Oud 26 juni 2007, 15:28   #178
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
Jezus volgens mij hebben de forummers hier geen besef van stijlfiguren. ''Verre van tegenstander voor'' = litotes = ''voorstander van''.
Sorry Liberalist. ,een foutje
Oud 26 juni 2007, 15:30   #179
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Echt wel nuttig om naar Radio-1 te luisteren hoor; ze gaan nu net eender om het "voorleggen aan de Raad van State" heen als totnogtoe bijna allen trachtten om het Referendum te omzeilen/negeren: de uitspraak van de Raad zal worden bekeken als nuttig en dus welkom advies of suggestie, waarna onverminderd een Referendum alsnog wordt beoogd. Dus niet "inplaats van" maar TOEGEVOEGD.
Afspraak is afspraak dat geldt niet alleen voor Verdonk ,maar dat geldt voor iedereen.
Oud 26 juni 2007, 15:43   #180
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Sorry Liberalist. ,een foutje
Maakt niet uit. Ik grijp elke kans aan om de wijsneus uit te hangen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be