![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Forummer van de week Elke week wordt een nieuwe forummer uitgekozen als forummer van de week. Deze forummer beantwoordt dan de diverse vragen die het forumpubliek hem kan stellen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#162 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#163 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#164 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Eeet jij iets over deze grafheuvels te vertellen? Grafheuvels opgegraven in Apeldoorn ![]() David Fontijn: ‘Er is een sterke maatschappelijke roep om kennis over grafheuvels.’ Het Nederlandse landschap is ermee bezaaid, maar welk verhaal gaat er achter schuil? Grafheuvels, vaak 4000 tot 5000 jaar oud, zijn voor iedereen zichtbaar en roepen vraagtekens op bij de nieuwsgierige recreant; vragen waarop gemeenten geen antwoord weten, want het onderzoek naar de heuvels heeft decennia stilgelegen. De Leidse archeoloog David Fontijn gaat daar nu verandering in brengen. Van 16 juli tot 3 augustus graaft hij met een team van collega’s en studenten twee grafheuvels op in de gemeente Apeldoorn. Onverklaarde verschijnselen De opgravingen van Fontijn komen 101 jaar nadat koningin Wilhelmina een Leidse archeoloog de eerste wetenschappelijke opgraving van een grafheuvel liet verrichten. Wat valt er anno 2007 nog te onderzoeken aan de heuvels? ‘Lange tijd werd gedacht dat we alles al weten over de honderden grafheuvels die Nederland rijk is,‘ vertelt Fontijn. ‘Nadat de heuvels in de jaren ’70 de status van cultureel erfgoed kregen, zijn er dan ook geen opgravingen meer verricht. Maar toen ik oude onderzoeksverslagen bestudeerde, ontdekte ik dat er nog allerlei verschijnselen rond de grafheuvels onverklaard zijn. Bijvoorbeeld: waarom liggen de heuvels waar ze liggen? Of: waarom werden er soms koeien in begraven? Zowel in Nederland als in andere Europese landen leven nog veel vragen.’ |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#165 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dankje voor de informatie. Ik wist er zelf niets van. Het heeft ongetwijfeld in de Stentor en de Apeldoornsche Courant gestaan, maar die lees ik niet vanwege weinig interesse en lage kwaliteit. Dat het Apeldoornse landschap bezaaid is met natuurlijke en historische rijkdommen, wist ik natuurlijk al.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#166 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#167 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#168 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#169 | |
|
![]() Citaat:
![]() ![]()
![]() |
![]() |
#170 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#171 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#172 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() Alleen in de Statenbijbel kwam het voor ,niet in de nieuwe vertaling volgens mij (alleen lees ik die nooit). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#173 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#174 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#175 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Die zijn natuurlijk overal gekomen, maar over hen hoor je niet zo veel meer. Die zijn gewoon opgenomen in Nederland. Niet te vergeten, Apeldoorn was in 1600 een gehucht, het was een dorpje waar wat rijke kolonisten zich kwamen vestigen na hun terugkeer uit Indië.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#176 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Het past volgens mij ook niet in de Nederlandse omgangsvormen ,die hier veel minder afstandelijk zijn dan in Vlaanderen. Oude mensen hier ,klagen vaak ook over de veramerikanisering van onze samenleving. Persoonlijk zie ik het als een vooruigang. Dat beleefde gedoe van vroeger was alleen maar voor de bune. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#177 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |