![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie. |
Bekijk resultaten enquête: liberalen/libertariers | |||
de VLD is niet liberaal genoeg en ik blijf VB stemmen |
![]() ![]() ![]() |
5 | 9,62% |
de VLD is niet liberaal genoeg en ik stemde VB, maar vanaf nu LDD |
![]() ![]() ![]() |
3 | 5,77% |
de VLD is niet liberaal genoeg en ik stem LDD |
![]() ![]() ![]() |
6 | 11,54% |
de VLD is niet liberaal genoeg maar ik stem toch VLD |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
de VLD is niet liberaal genoeg en ik stem iets anders |
![]() ![]() ![]() |
12 | 23,08% |
de VLD noemt zich terecht liberaal. |
![]() ![]() ![]() |
26 | 50,00% |
Aantal stemmers: 52. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Dat een doelstelling "eerbaar" is, is een magere troost voor wie erdoor misbruikt wordt. Het algemeen belang lijkt me "a convenient abstraction", zoals zovele andere.
![]() |
![]() |
#162 | |
|
![]() Citaat:
En er worden inderdaad kleine zaken uit de markt gedreven. Kleine, inefficiënte, duurdere zaken... Anders zouden ze niet verdwijnen. Dat betekent met andere woorden dat Wal-Mart de Amerikaanse consument 'bevrijd' heeft van duurdere alternatieven. Echt negatief is dat toch niet? Wat het hoger belang betreft; de liberalen zeggen (met een beruchte metafoor van Smith) dat het nastreven van welbegrepen eigenbelang (d.i. het nastreven van eigenbelang via rechtmatige methodes) leidt tot het grootste algemeen nut, "alsof een onzichtbare hand iedereen stuurt". Als ondernemers winst willen maken, consumenten goedkopere producten willen en werknemers zo hoog mogelijke lonen, krijg je uiteindelijk een situatie waarbij grondstoffen, arbeid, kapitaal... zo efficiënt mogelijk gebruikt worden. Je krijgt een situatie waarbij de schaarse middelen gebruikt worden om zoveel mogelijk behoeftes te bevredigen. Voorts is "hoger belang" of "algemeen belang" zeer gevaarlijk. Wiens algemeen belang?
![]() |
![]() |
![]() |
#163 | |
|
![]() Citaat:
Qua doodstraf is het niet zo duidelijk. De meeste liberalen zijn tegen, denk ik. Nochtans zijn er libertarische theorieën die een rechtvaardiging van de doodstraf geven voor de ergste misdrijven, o.a. de theorie van Van Dun. (Ik weet niet of hij er nu nog zo over denkt, maar in '83 alleszins wel).
![]() |
![]() |
![]() |
#164 |
|
![]() Volgens de huidige rechtsregels is dat trouwens verboden, je voorbeeld; je kan wel iemand anders inhuren om de schade te repareren en eisen dat de rekening door de dader betaald wordt.
![]() |
![]() |
#165 |
|
![]() Wat slavernij betreft: die hypothese is niet aan de orde omdat slavernij van geen kanten compatibel is met het liberalisme.
![]() |
![]() |
#166 | |
Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#167 |
|
![]() Wilt iedereen aub zwijgen over slavernij...dat heeft inderdaad niets met liberalisme te maken, ik wou gewoon even zien hoever het afwegen van bepaalde keuzes bij sommige mensen ging...
![]() ![]() ![]() Laatst gewijzigd door Metternich : 29 juli 2007 om 20:59. |
![]() |
![]() |
![]() |
#168 | |
|
![]() Citaat:
Mocht iedereen automatisch binnen de perken van zijn rechten blijven, dan was het liberalisme als idee overbodig...
![]() |
![]() |
![]() |
#169 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#170 |
|
![]() Dat is mijn probleem met het liberalisme, het onderlijnde stuk in je stelling is in mijn ogen een onmogelijk iets.
![]() |
#171 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#172 | |
|
![]() Citaat:
Maar het mooie aan de liberale theorie is nu net dat ze aantoont dat onrechtmatig gedrag (schenden van eigendomsrechten, schenden van vrijheden) negatief is. Met 'negatief' bedoelen we dat het moreel verkeerd is én dat het niet productief is: minimumlonen zorgen voor werkloosheid, minimumprijzen zorgen voor overschotten, maximumprijzen zorgen voor schaarste, belastingen verminderen de welvaart, het volledig afschaffen van alle eigendomsrechten leidt tot economische chaos, enzoverder. Daartegenover stelt het liberalisme dat respect voor de fundamentele rechten en vrijheden een leefbare samenleving oplevert, een "free and prosperous commonwealth". Ook het liberalisme heeft een theorie over rechtvaardigheid, onrecht en bestraffing nodig. En die theorieën zijn er. De liberale opvatting is dat schade door een onrechtmatige daad, vergoed moet worden. (Die opvatting ligt trouwens ook aan de basis van het Westerse rechtssysteem, het is geen nieuwe regel). Indien iemand niet bereid is om de gemaakte schade te vergoeden, dan en slechts dan wordt hij een crimineel, iemand die zichzelf 'buiten de wet' stelt. En vanaf d�*t punt zijn er een heleboel uiteenlopende meningen over de rechten van de crimineel. Enfin, je bent een liberaal, alleen besef je het nog niet. ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#173 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#174 | |
|
![]() Citaat:
Liberalisme is nauw verwant met haar economische theorie, en d�*t is uitgerekend een theorie die schaarste beklemtoont. Ook de rechtsfilosofie van het liberalisme zegt duidelijk dat mensen eindig zijn. Er zijn heel wat maatschappijvisies die noch schaarste, noch eindigheid in hun woordenboek staan hebben. (Hans-Herman Hoppe, één van de anarchokapitalisten, merkte op dat in Rawls' Theory of Justice het woord schaarse niet eens in de index voorkomt). En wat de morele kant van de zaak betreft: "gij zult niet doden", "gij zult niet stelen", dat zijn eeuwenoude en simpele regels die ook aan de basis liggen van het liberalisme. Er is, denk ik, niets mis met het bedenken van een ideaalbeeld �* la "mochten mensen elkaar niet de kop inslaan, dan zou dat tof zijn", en dan dit te projecteren op de hedendaagse samenleving en te zeggen: "mensen zouden elkaar de kop niet mogen inslaan". Ik zie daar niet meteen graten in?
![]() |
![]() |
![]() |
#175 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb daar nog altijd geen goed argument voor gezien.
![]() |
![]() |
![]() |
#176 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is dan ook geen economische. (En is zelfs verenigbaar met een libertarisch karakter, maar neigt toch eerder naar een links (overheidsinmening/bepaalde vorm van herverdeling) liberaal (een minimum aan rechten, meer dan de libertairen, waarmee men vrij mag doen wat men wilt). Citaat:
![]()
Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 29 juli 2007 om 22:29. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#177 | |
|
![]() Citaat:
Het liberalisme, net zoals het marxisme, gebruikt een utopische samenleving dat als ideaalbeeld wordt geprojecteerd naar de samenleving toe. Als iedereen liberaal of marxist zou zijn, dan zouden de problemen van de wereld véél makkelijker aangepakt kunnen worden. Nationaal-solidaristen hebben een veel pessimistischer wereldbeeld. Wij leggen geen utopisch maatschappijbeeld voor, wij hopen enkel een zo goed mogelijk alternatief te vormen voor het huidige liberaal-democratisch bestel.
![]() |
![]() |
#178 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#179 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je hebt het eerder over anarcho-kapitalisten, denk ik. Maar zij gaan er ook niet vanuit dat dat zal gebeuren. Ook zij houden rekening met een vorm van recht en ordehandhaving. Omdat het simpelweg noodzakelijk is. Ik pleit toch nergens voor een afschaffing van justitie en politie omdat ik er van overtuigd ben dat mensen perfect zijn? Citaat:
Voor de rest snap ik het niet? Citaat:
Als iedereen hetzelfde denkt (en doet) is alles opgelost. Ik snap nog altijd niet goed waarom wij een bepaalde utopie projecteren? Houden wij geen rekening met misdaad mss? Want dan moet ik je toch teleurstellen. Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#180 | ||
|
![]() Citaat:
Nu ja, ik ben eigenlijk in 't algemeen absoluut geen fan van Rawls. Bah. Citaat:
![]() |
![]() |