![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#162 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ik zeg u: die visie op religie als zoethouder (lap, weer een metafoor) is niet erg creatief of innovatief. Maar goed, dit gaat me te traag. Ciao.
![]() |
![]() |
![]() |
#163 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Zwak, zéér zwak. Laatst gewijzigd door system : 17 augustus 2007 om 23:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#164 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Neen, het is een fundamenteel ander perspectief.
![]() |
#165 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#166 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Verschil in vrijheid.
Religie is (voor mij) een persoonlijke kwestie. Met gevolgen voor de mensen in je omgeving, mensen die je ontmoet, enz. Dat is concreet. 'De maatschappij' is niet concreet, het is een politieke patch.
![]() |
#167 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Atheïsten zijn ook niet vrij. Zij hebben misschien zelf een denkkader ontworpen, maar binnen dit denkkader zijn zij gebonden aan hun eigen dogma's. Laatst gewijzigd door system : 17 augustus 2007 om 23:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#168 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Religie is een persoonlijke kwestie, zo moeilijk om te begrijpen is dat toch niet?
![]() |
![]() |
#169 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Natuurlijk is religie voor u een persoonlijk kwestie. Maar het is niet omdat het een persoonlijke kwestie is , dat de religie geen gemeenschappelijk nut kan hebben. Het heeft de twee functies. Altijd gehad. Dat de maatschappij een politieke patch is, dat laat ik voor uw rekening. U moet me eerst een vertellen wat u onder 'maatschappij' verstaat. Een dorp kan ook 'maatschappij' zijn. Laatst gewijzigd door system : 17 augustus 2007 om 23:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#170 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#171 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Om het kort te verduidelijken: alles wat we doen, doen we in ons voordeel. Bijvoorbeeld, we stellen zelfs een levensgevaarlijke daad om een mens te redden. En waarom doen we dat: omdat het utiel (ook moreel) is voor ons. Anders deden we het niet. Uw persoonlijke religieuze beleving is uitemate utilitaristisch (voor u zelf dan). Alleen, u beseft het niet of u wilt het zo niet gehoord of benoemd hebben. Alles in dit leven is utilitaristisch: maatschappelijk, persoonlijk, werk, liefde, enz. We noemen het alleen niet altijd zo. U staart zich gewoon dood op het 'utilitaristisch gebruik' van de gelovigen door de kerk. Hetgeen waar is natuurlijk. Maar heel de maatschapij, wij allemaal, doen hetzelfde. Laatst gewijzigd door system : 17 augustus 2007 om 23:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#172 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#173 |
Banneling
|
![]() Dus religie is voor u: u losmaken van het alledaagse, het aardse, en opgaan in het 'al' of in het 'andere'. Of iets dergelijks?
Laatst gewijzigd door system : 17 augustus 2007 om 23:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#174 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Laat ik maar zeggen 'iets dergelijks'. Dat lijkt er een heel klein beetje op.
![]() |
#175 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#176 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ik apprecieer je pogingen, maar sorry, het is wat het is en het is geen theorie, dus uitleggen kan ik niet.
![]() |
#177 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#178 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Religie kan een persoonlijke kwestie voor je zijn, als je enkel gelooft in "iets" dat alles heeft geschapen... Waar dat iets vandaan komt is dan wellicht onbelangrijk voor jou? Religie is echter niet persoonlijk als je een religieus leider en bijhorende teksten en boeken volgt... want op die manier beslissen/ en hebben anderen beslist in jouw plaats wat je mag/moet denken en volgen... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#179 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Je mag er natuurlijk van denken wat je wil. God ligt daar niet van wakker en ik ook niet.
One World, One Dream, One Everything Laatst gewijzigd door Stratcat : 18 augustus 2007 om 07:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#180 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
'God bestaat niet, hij doet maar alsof' (G. Reve). Mijn godsbeeld vertoont ook wel gelijkenissen met dat van Kierkegaard: "This is all that I've known for certain, that God is love. Even if I have been mistaken on this or that point: God is nevertheless love." BTW, religie en godsdienst zijn voor mij geen synoniemen.
One World, One Dream, One Everything Laatst gewijzigd door Stratcat : 18 augustus 2007 om 07:27. |
|
![]() |
![]() |