![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Als zeeman passagierde ik in Matadi net voor de onafhankelijkheid van Kongo. Dorstig als ik was zocht ik een café om er bij een lekkere Primus verfrissing te vinden. Toen ik deze gevonden had en vastgesteld had, dat het er redelijk druk was (altijd een goed teken i.v.m. de kwaliteit) en er liepen nogal wat donker gekleurde medeklanten rond, wilde ik er binnen stappen toen mijn oog viel op een grote affiche aan het raam met de volgende tekst: "Ni chiens, ni marins". Blijkbaar mochten zwarten er klant zijn maar de blanke zeelui werden er met schurftige honden vergeleken. Ik ben er toch binnengestapt en ondanks het protest van de Franstalige waard heb ik tegen klinkende munt een goed glas bier gedronken.
![]() |
#162 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#163 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#164 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
vreemd = gekend en getalacogeerd als zijnde niet passend binnen een bepaalde niet vreemde context. (bijv: op cafe gaan met een meterslange sjaal rond uw hoofd, voor vele vlamingen zeer vreemd = beangstigend; en nog extra voor de religieuzen van een bepaalde sekte want die'n typ vertegenwoordigd daarbovenop een andere sekte; dat kan toch niet getolereerd worden) onbekend = niet gekend. Wat er vreemd is aan geen angst hebben van onbekende zaken moet je mij eens uitleggen.
![]() |
![]() |
#165 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#166 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#167 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Toch is en blijft het plezant om de ballonkes keer op keer te doorprikken...
Wim Verrecyken, Roeland Raes, Luc Vermeulen, Xavier Buisseret, Frieda Van Temsche, Francis Van den Eynde, Johan Vanslambrouck, Roeland van Walleghem, Johan Demol, Karel Dillen,... -------------------------------------------------- Een hoopje om als Vlaming echt trots op te zijn... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#168 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
1) Het verschijnsel "Mijn kind schoon kind" is een feit, maar dat wil nog niet zeggen dat je de maatschappij op dit principe moet organiseren. Integendeel, er bestaan wetten en regels die deze natuurlijk neiging tegengaan en verbieden. Politici mogen niet zomaar hun kinderen of echtgenoten binnenloodsen op lucratieve posten (al gebeurt dat regelmatig toch), leraren mogen hun eigen kinderen geen inzage geven in de examenvragen, enz. Als je dat allemaal zou toelaten onder het motto "eigen kind schoon kind", dan krijg je een maffieuze maatschappij waarin ieders kansen afhangen van wie hij of zij kent. 2) Het gaat hier over racisme en onverdraagzaamheid. "Eigen kind schoon kind" is een voorbeeld van een vorm van positieve discriminatie : het eigen kind krijgt méér. Bij racisme gaat het over negatieve discriminatie : de gediscrimineerde wordt minder goed behandeld of krijgt minder. Je kunt dus niet stellen dat racisme neerkomt op het principe van "eigen kind schoon kind".
![]() |
![]() |
![]() |
#169 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
2) Weinig woorden worden tegenwoordig meer misbruikt dan racisme en onverdraagzaamheid en discriminatie. Wat een aberratie om de zorg voor eigen kind te bestempelen als positieve discriminatie. Dat is gewoon de natuurwet. En het heeft uiteraard niets te maken met racisme of discriminatie. Maar omdat jij blijkbaar door die zaken geobsedeerd bent en alles door die bril ziet heb ik mij maar aangepast aan jou denkwereld. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#170 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Gene zever! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#171 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#172 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Vlamingen zijn niet racistisch, ze zijn het nooit geweest want anders zou het hier nu niet krioelen van migranten.
Niet enkel in Vlaanderen maar overal doen zich echter steeds meer problemen van religieuze oorsprong voor (de clash met de islam)... die zo maar onder de noemer racisme plaatsen is een zware fout!
multiculturele samenleving: een bonte maatschappij bestaande uit een evenwichtige verdeling van vele verscheidene culturen en religies. Hierbij bestaat dan wel respekt voor de oorspronkelijke cultuur/religie van de autochtone bevolking. De multiculturele samenleving is geen biculturele samenleving bestaande uit autochtonen en daarnaast een invasiemacht van een competitieve cultuur met uitbreidingsdrang zoals de islam. '' |
![]() |
![]() |
![]() |
#173 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Het is nog een veel grotere fout om de term "racisme" onder de mat te vegen en migranten als de oorzaak van alle problemen op aarde te viseren. Ik moet trouwens nog de eerste tegenkomen die mij eens haarfijn kan vertellen wat voor "problemen van religieuze oorsprong" er nu momenteel in Vlaanderen zijn. Is onze staat islamitisch aan het worden? Wordt de Sharia toegepast in bepaalde steden in Vlaanderen? Is er ergens in Scheldewindeke een zelfmoordterrorist gespot? Nee, ik zie vooral problemen die gemaakt worden door onverdraagzame geesten, zoals heel die discussie over de bandana in Antwerpen nu. Belachelijk gewoon.
![]() |
![]() |
![]() |
#174 |
Burger
|
![]() Natuurlijk is het mooi dat een samenleving ( een volk ) tolerant is tegenover inwijkelingen,maar.....er is bestaat ook zoiets als "oververzadiging",wanneer het aantal inwijkelingen zo groot wordt dat de autochtone bevolking wordt overspoeld,zelfs dreigt in de minderheid te geraken (er zijn gemeentes waar 30 tot 60% vreemden wonen ) dan is het geen kwestie van racisme maar gewoonweg zelfbehoud dat de autochtone bevolking vindt dat het genoeg is.
Wanneer dan ook nog eens een groot deel van die bevolking het maar moet slikken dat het "linkse" deel van de bevolking de toestroom van vreemdelingen door hun strot blijft duwen dan moet er ook niet van verschoten worden dat er (racistische)reacties komen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#175 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Een Marokkaanse bakker in Borgerhout heeft een bakkersgast nodig. Er zijn meerdere zeer goede autochtone kandidaten. Er is ook een tamelijk goede Marokkaanse gast. Wie zal die bakker kiezen denk je? Moet er een wetgeving zijn die onze bakker een bepaalde keuze oplegt? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#176 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
multiculturele samenleving: een bonte maatschappij bestaande uit een evenwichtige verdeling van vele verscheidene culturen en religies. Hierbij bestaat dan wel respekt voor de oorspronkelijke cultuur/religie van de autochtone bevolking. De multiculturele samenleving is geen biculturele samenleving bestaande uit autochtonen en daarnaast een invasiemacht van een competitieve cultuur met uitbreidingsdrang zoals de islam. '' |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#177 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
in vlaanderen heerst nog altijd een kerktorenmentaliteit - en rond de kerktoren is men nog altijd erg wantrouwig tegenover alles wat niet van rond de kerktoren komt (rond de moskee trouwens ook, hoor)
![]() |
![]() |
#178 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik heb enorm veel last gehad van racisme binnen België zelf.
(Natuurlijk niet van rassen-haat, maar wel van de afkeer van het vreemde.) Toen ik klein was heb ik een tijd in O-Vlaanderen gewoond en ging ik W-Vlaanderen naar school. De haat - ik maak helaas in bepaalde gevallen echt geen grap - die daarvan af stroomde puur omdat ik van Antwerpen kwam, is onwaarschijnlijk. Ik ben daar altijd als een buitenstaander behandeld. Een grappig detail. De ouders van mijn beste vriendin hebben me nooit gemoeten. Puur om de zeer eenvoudige reden dat ik van Antwerpen ben. Toen ik eenmaal terug in Antwerpen woonde, was het wéér van dat. Toen wer ik - altijd - als een buitenstaander beschouwt door bepaalde groepjes, omdat ik niet heel mijn leven in het Antwerpse had gewoond maar ook in het 'buitenland' (Cfr. Oost-Vlaanderen.) Wat opzich wel grappig is allemaal.
![]() |
![]() |
![]() |
#179 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#180 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Lees eens zin 2.
![]() |
![]() |