![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar vanaf wanneer is iets geen momentopname meer?
![]() |
![]() |
![]() |
#162 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar als Leterme de Marseillaise zingt staat heel Franstalig belgique op zijn kop.
Het Oosten: De kiezer heeft niet altijd gelijk. De kiezer heeft alleen gelijk als hij stemt zoals Het Oosten het zou willen. Laatst gewijzigd door Knuppel : 26 augustus 2007 om 13:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#163 |
Staatssecretaris
|
![]() De Anschluss is een politiek die al meer dan een eeuw toegepast werd door Brussel. Hier een tekst uit "Bruxelles - Chronique d'une capitale en chantier", Thierry Demey, Paul Legrain, Editions C.F.C., p. 9.
"...Obligée de supporter d'énormes charges financières sans contrepartie, la Ville de bruxelles n'aura cesse de réclamer l'annexion des faubourgs au noms des principes élémentaires d'équité. C'est elle, en effet, qui assure le maintien de l'ordre, supporte les frais de l'instruction publique, des beaux-arts et des hospices. Elle intervient, en outre, dans le financement des travaux publics décidés par l'état dont les bâtiments sont soustraits �* l'impôt communal". Compensations réclamées de l"Etat par le ville de bruxelles �* raison des charges imposées par son rôle de capitale, adopté par le collège des bourgmestre et échevins le 23.6.1899, 11p. Hieruit volgt dat men de werken en administratie te brussel subsidieerde door opeenvolgende annexaties van Vlaamse Gemeenten. Vermits wij nu een geldstroom hebben van (minstens) € 12 miljard naar Brusel en Wallonië zal (volgens dezelfde redenering) er geen enkel probleem zijn om delen van Brussel en Wallonië te annexeren aan Vlaanderen... Laatst gewijzigd door Jean-Pierre : 26 augustus 2007 om 13:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#164 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#165 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ten eerste ging het om het nieuwe kanton Jura, dat zich afscheurde van het kanton Bern. Ten tweede is uitgerekend dit nieuwe kanton Jura een zeer slecht voorbeeld om jouw stelling te beargumenteren. In Zwitserland kunnen gemeenten zich inderdaad afscheuren van een kanton, maar uitsluitend op voorwaarde dat ze daarvoor een meerderheid krijgen in de gemeenten zelf én in het kanton waarvan afgescheurd wordt. Volgens het Zwitsers principe zou de afscheuring van SG-Rode of Kraainem dus een referendaire meerderheid moeten krijgen in het Vlaamse Gewest. En dit allemaal in de hypothese dat je dit ene democratische instrument zou kunnen afzonderen uit het gehele Zwitserse democratie-concept. Quod non. Enfin, toch bedankt om alweer eens de argumenten voor je opponent aan te brengen. Laatst gewijzigd door Kortaf : 26 augustus 2007 om 13:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#166 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#167 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#168 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Enfin, in België is het een bevoegdheid van de federale regering, natuurlijk. In de Belgische context zou het dus beslist worden in het federaal parlement. Maar het Zwitsers principe - dat het Vlaamse gewest dat mag beslissen - mag van mij even goed. Enkel zal dan eerst de grondwet aangepast moeten worden. En dat zie ik niet gebeuren. Ik heb nergens gezegd dat de gemeenten dat zelf mochten beslissen. Citaat:
Citaat:
Wat heb je nu feitelijk gezegd dat zogezegd 'tegen' mij zou zijn?
Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 26 augustus 2007 om 13:26. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#169 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik bepaal mijn eigen mening wel.
![]() |
![]() |
![]() |
#170 |
Europees Commissaris
|
![]() --
Laatst gewijzigd door Kortaf : 26 augustus 2007 om 13:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#171 |
Europees Commissaris
|
![]() Dat was een aalmoes die de Vlamingen kregen in ruil voor de veel belangrijker pariteit in de nationale regering. U beseft toch dat als u de Brusselse pariteit afschaft, dezelfde dag ook de Belgische pariteit afgeschaft wordt?
Laatst gewijzigd door Kortaf : 26 augustus 2007 om 13:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#172 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Graag.
![]() |
![]() |
![]() |
#173 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#174 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En op basis van mijn minimumprogramma zou u me zelfs een Belgicist kunnen noemen. Laatst gewijzigd door Kortaf : 26 augustus 2007 om 13:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#175 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar niet doorvertellen. Enfin; niet die van Zwitserland, maar van Jura.
Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 26 augustus 2007 om 13:33. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#176 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zou je nog even kunnen definieren wat een Belgicist is?
Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 26 augustus 2007 om 13:32. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#177 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#178 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Terzake: waar zit ge nu met uw personaliteitsprincipe gebaseerd op het Zwitserse voorbeeld? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#179 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() Ik moet altijd lachen met mensen die constant over hun inteligentia praten... In het echte leven ken ik er ook zo een paar... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#180 |
Europees Commissaris
|
![]() Dat een unilateraal referendum in Kraainem of Rode geen enkele zin heeft, vermits illegitiem (althans volgens jouw "Zwitserse principe").
|
![]() |
![]() |