![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
Bekijk resultaten enquête: Bestaat er een schepper? | |||
Ja zeker weten, het kan gewoon niet anders... |
![]() ![]() ![]() |
17 | 23,61% |
Ik heb mijn vermoedens maar het is best mogelijk want... |
![]() ![]() ![]() |
13 | 18,06% |
Neen want... |
![]() ![]() ![]() |
42 | 58,33% |
Aantal stemmers: 72. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 |
Banneling
|
![]() In dit opzicht volg ik u wel, alhoewel voor mij, in deze context, god = oerkacht. En men moet de dingen zien in zijn context. Altijd in deze.
Laatst gewijzigd door system : 5 oktober 2007 om 14:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#162 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dus: leven is materie, en materie onstaat door middel van chemische processen: we weten hoe leven ontstaat. Het principe is namelijk hetzelfde. Dat we die ontstaansgeschiedenis niet of nog niet kunnen achterhalen, is toch voor de hand liggend? Laatst gewijzigd door Dycore : 5 oktober 2007 om 14:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#163 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Oerkracht is klaar en duidelijk. Zeg nu zelf: welke term past best bij uw opvattingen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#164 |
Banneling
|
![]() System, weet je welk boek jij graag zal lezen? Dit: Christian de Duve, Life Evolving. Bestel dit bij de boekhandel of op internet en ik beloof je dat je het razend interessant zal vinden. Het is wetenschap vergeleken met religie. Maar zoek het niet op op internet, want daar vindt je enkel zever over dat boek. Mensen die er vanalles bij fantaseren of hun interpretaties geven. Je moet echt het boek zelf lezen.
Laatst gewijzigd door Dycore : 5 oktober 2007 om 14:24. |
![]() |
![]() |
![]() |
#165 |
Banneling
|
![]() Voor de mensen die alles letterlijk willen begrijpen: oerkracht lijkt me dan in deze de meest geschikte term. Dan vermijdt men misschien verwarringen ja.
Laatst gewijzigd door system : 5 oktober 2007 om 14:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#166 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#167 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#168 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() De zelfvermeende slimmerds die menen dat het logisch alleen gerechtvaardigd is agnostisch te zijn over god's bestaan plegen niet agnostisch te zijn over het bestaan van tal van andere logische mogelijkheden als zeemeerminnen, griffioenen en Atlantis, en meten kennelijk met twee maten: Eén voor wat nogal vanzelfsprekend wetenschappelijk gesproken onzin is, en één voor wijdverbreid bijgeloof dat mogelijk (weer) gevaarlijk kan worden voor ongelovigen en deze in ieder geval met eeuwig hellevuur bedreigt.
![]() |
![]() |
#169 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Een zeer ongenuanceerd antwoord. Zeemeerminnen zijn ontsproten uit de fantasie. Het 'eerste begin van alles' is een gerechtvaardigde vraag. De hypothese 'god' of 'oerkracht' (voor de mensen die een aanschouwelijke term nodig hebben) als eerste begin mag, zeker naar voren worden geschoven. Iets anders is natuurlijk de vraag of er nu zo een god bestaat. Zeer onvoorzichtig is het echter, om op voorhand zulke hypothese te ontkennen of ze niet op te nemen in zijn denken. Niet alleen onvoorzichtig is zulke opstelling. Het getuigt van een erg eng en bevooroordeeld denken. Laatst gewijzigd door system : 5 oktober 2007 om 15:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#170 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
:: Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -- Steven Weinberg :: Religion is mankind's "original sin" -- Christopher Hitchens :: Religions are fossilized philosophies -- Simon Blackburn |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#171 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Velen twijfelen aan een god. Snap je het verschil? Een god kan wel degelijk uitgesloten worden, afhangende van wat je er onder verstaat. Versta je daar een oerkracht onder, dan kan het idd niet uitgesloten worden. Integendeel zelfs. Laatst gewijzigd door Dycore : 5 oktober 2007 om 15:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#172 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 5 oktober 2007 om 15:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#173 |
|
![]() Jij kan dus bevestigen dat goden niet uit de fantasie zijn ontsproten en zeemeerminnen wel ?
![]() |
![]() |
#174 |
Banneling
|
![]() U leest niet wat ik schrijf. Ik sluit de hypothese niet uit dat er een god bestaat (of niet bestaat). We weten dat de kerstman niet bestaat. We kunnen (zoals ik zei) zelfs te weten komen door historisch onderzoek wanneer dat sprookje is ontstaan en waar. Maar het eerste begin daar hebben we geen informatie over en daarom mogen we de eerste onbewogen beweger, de oerkracht, niet uitsluiten. En dat nu precies wat u doet.
Laatst gewijzigd door system : 5 oktober 2007 om 16:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#175 | |
|
![]() Citaat:
O, jawel. beide zijn niet falisifieerbaar (weerlegbaar) en niet verifieerbaar. Merkwaardig genoeg meen jij toch te weten dat zeemeerminnen uit de fantasie zijn ontsproten.
![]() |
![]() |
![]() |
#176 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat zijn mooie principes uit de wetenschap. We hebben het hier echter niet over wetenschap, m'n beste.
![]() |
![]() |
#177 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wikipedia: Een zeemeermin of meermin is een door mensen bedacht wezen, met het bovenlichaam van een vrouw en in plaats van benen een vissenstaart. Haar mannelijke tegenpool is de zeemeerman. Verhalen over zeemeerminnen gaan tot heel ver terug in de oudheid. Het mythische wezen van de zeemeermin/zeemeerman vindt zijn oorsprong bij de Babyloniërs en Sumeriërs. Over het 'eerste begin' weten we niets. Een oerkracht als hypothese lijkt me een valabele hypothese. Maar het blijft een hypothese. Laatst gewijzigd door system : 5 oktober 2007 om 17:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#178 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Nog even herhalen :
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 5 oktober 2007 om 17:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#179 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#180 |