Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 november 2007, 16:11   #161
Babylonia
Parlementslid

Standaard

Ik bedoel een type geld dat voor iedereen is sorry
nu stroomt geld teveel in een richting door het fiat/fractional banking system.
gebaseerd op rente.Dat is nog niet zo lang in de geschiedenis.
Schijn baar was er in de middeleeuwen met de muntslagerijen waar je jaarlijks je munt moest laten herdrukken om geldig te zijn een zeer welvarende tijd. Dit lees je af aan de projekten die over 6 generaties gepland werden terwijl we nu nog geen windmolen kunnen zetten omdat het niet rendeert op 10 jaar.
Alles is korte termijn en dat fnuikt ons en hangt samen met het monetair stelsel.
We verschuiven daardoor milieu problemen naar de toekomst;bv
Babylonia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2007, 16:11   #162
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Zuiver papiergeld wel, maar gewoon munten zijn er (bijna) altijd al geweest. (http://financieel.infonu.nl/geld/291...apiergeld.html ). Dat zie ik ook niet zo vlug veranderen.
Dat er 'altijd' al een commodity is geweest, die gebruikt wordt als ruilmiddel, lijkt me evident. Ik had het dan over fiducair geld dat inderdaad veel recenter is dan 150 jaar.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2007, 16:11   #163
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Zuiver papiergeld wel, maar gewoon munten zijn er (bijna) altijd al geweest. (http://financieel.infonu.nl/geld/291...apiergeld.html ). Dat zie ik ook niet zo vlug veranderen.
Ik krijg de indruk dat jij niet begrijpt wat "geld" is, nog minder wat het verschil is tussen fiatmunten en munten afhankelijk van hun aard.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2007, 16:13   #164
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Ik krijg de indruk dat jij niet begrijpt wat "geld" is, nog minder wat het verschil is tussen fiatmunten en munten afhankelijk van hun aard.
Wat valt daar nu niet aan te begrijpen?
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2007, 16:13   #165
Heftruck

Standaard

Citaat:
Bron?
Federal Reserve Act, december 23, 1913.
Oud 18 november 2007, 16:14   #166
Heftruck

Standaard

Citaat:
Wat valt daar nu niet aan te begrijpen?
Heel veel mensen hebben geen flauw benul van wat "geld" is. Daar valt dus heel wat aan te begrijpen.

Laatst gewijzigd door Heftruck : 18 november 2007 om 16:15.
Oud 18 november 2007, 16:15   #167
MIS
Banneling

Standaard

Beste Adrian,

De vraag vanwaar het geld komt, is super relevant. Laten we even stellen dat ik niet tegen belastingen ben, en dat die 1 miljard zuiver is gekomen door mensen die hun belastingen hebben betaald. Dan zou ik dat kunnen gebruiken om mensen rijker te maken. Dat klopt. En ja, ik zou dat interessant vinden.

Als dat geld niet van de belastingen komt maar door schenkingen van elders. Is dat ook OK dan ?
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2007, 16:17   #168
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Heel veel mensen hebben geen flauw benul van wat "geld" is.
Valt best mee hoor, volgens mij. Wat veel mensen wel niet weten is wat de gevolgen van inflatie zijn en op welke manieren ze best hun financiële zaken arrangeren.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2007, 16:25   #169
MIS
Banneling

Standaard

We verschuiven daardoor milieu problemen naar de toekomst

Zorgen voor later, moeten eerst waarden creëren om aan geld te geraken.
Oud 18 november 2007, 16:26   #170
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
Beste Adrian,

De vraag vanwaar het geld komt, is super relevant. Laten we even stellen dat ik niet tegen belastingen ben, en dat die 1 miljard zuiver is gekomen door mensen die hun belastingen hebben betaald. Dan zou ik dat kunnen gebruiken om mensen rijker te maken. Dat klopt. En ja, ik zou dat interessant vinden.

Als dat geld niet van de belastingen komt maar door schenkingen van elders. Is dat ook OK dan ?
Dat is ook goed.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
Oud 18 november 2007, 16:26   #171
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Valt best mee hoor, volgens mij. Wat veel mensen wel niet weten is wat de gevolgen van inflatie zijn en op welke manieren ze best hun financiële zaken arrangeren.
Hey, Savatage, dat linkje van de film moet je echt eens zien.
http://video.google.nl/videoplay?doc...74362583451279

Doorspoelen naar 19.17. Daar wordt de oorzaak van alle problemen van onze economie vrij realistisch voorgesteld. (Geen greintje ironie.)
Oud 18 november 2007, 16:27   #172
Heftruck

Standaard

Citaat:
Uit eigen ervaring kan ik stellen dat dat eigenlijk niet meevalt..
Oud 18 november 2007, 16:31   #173
MIS
Banneling

Standaard

Beste Adrian,

Dat is ook goed.

OK, dan laten we economie en z’n monetaire systemen even voor wat het is. Gewoon rekenkunde met een boekhoudkundig tintje

1) we delen alle waarden op elke balans in de wereld door 10
2) er verandert dus absoluut niets inzake relatieve verhoudingen, enkel de getallen worden wat kleiner

Ben je het hier mee eens ?
Oud 18 november 2007, 16:45   #174
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Beste Adrian,

Dat is ook goed.

OK, dan laten we economie en z’n monetaire systemen even voor wat het is. Gewoon rekenkunde met een boekhoudkundig tintje

1) we delen alle waarden op elke balans in de wereld door 10
2) er verandert dus absoluut niets inzake relatieve verhoudingen, enkel de getallen worden wat kleiner

Ben je het hier mee eens ?
Dan heb je idd welgeteld niks verandert, dat klopt.
Oud 18 november 2007, 17:03   #175
MIS
Banneling

Standaard

Beste Adrian,

Fantastisch en ook belangrijk. Rijken blijven rijk, armen even arm, inflatie, deflatie, stagflatie en wat nog allemaal, zo ook monetaire systemen, aandelen en nog heel moeilijke woorden blijven allemaal onaangeroerd. Hier zijn we het dan over eens op basis van het voorgaande.

Dus we hebben al die waarden gedeeld door 10, een rekenkundige oefening. Als we dat gedaan hebben zal er iets opvallen. Het volgende en probeer het simpel te houden, je weet wat ons doel is.

Op al die balansen in de wereld staat ergens een boekhoudkundige rekening Kas (om het simpel te houden) en ik heb ook een geldkoffertje. Door de waarde op de balans te delen door 10, klopt het bedrag op de briefjes (neem bvb. 10 briefjes van 100) niet meer met de balanswaarde (neem 1000 – na deling 100).

Om dat terug gelijk te krijgen moet ik dan 9 briefjes van 100 opzij leggen. Dat geld is niets meer waard en/of bij wijze van spreken uit het systeem gevallen door de eerdere deling van de balanswaarden.

Ben je het hier mee eens ? Een rekenkundige oefening dus, echt moeilijk kunnen we het niet noemen, zo lijkt me.
Oud 18 november 2007, 17:18   #176
Heftruck

Standaard

MIS, ik weet waar je naartoe wil. Dat systeem is hier al duizend en één maal gepasseert. Het enige wat het uiteindelijke resultaat is, is een gigantische inflatie met 's werelds grootste economische crash in de geschiedenis van de mens.
Oud 18 november 2007, 17:28   #177
MIS
Banneling

Standaard

Niet te snel Heftruck, hold your horses ...
Oud 18 november 2007, 17:33   #178
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
MIS, ik weet waar je naartoe wil. Dat systeem is hier al duizend en één maal gepasseert. Het enige wat het uiteindelijke resultaat is, is een gigantische inflatie met 's werelds grootste economische crash in de geschiedenis van de mens.
Volgens mij gaat het daar ook naartoe. Maar ik doe even mee. Zolang hij zaken blijft zeggen, die kloppen, ga ik dat blijvne bevestigen.
Oud 18 november 2007, 17:38   #179
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Beste Adrian,

Fantastisch en ook belangrijk. Rijken blijven rijk, armen even arm, inflatie, deflatie, stagflatie en wat nog allemaal, zo ook monetaire systemen, aandelen en nog heel moeilijke woorden blijven allemaal onaangeroerd. Hier zijn we het dan over eens op basis van het voorgaande.

Dus we hebben al die waarden gedeeld door 10, een rekenkundige oefening. Als we dat gedaan hebben zal er iets opvallen. Het volgende en probeer het simpel te houden, je weet wat ons doel is.

Op al die balansen in de wereld staat ergens een boekhoudkundige rekening Kas (om het simpel te houden) en ik heb ook een geldkoffertje. Door de waarde op de balans te delen door 10, klopt het bedrag op de briefjes (neem bvb. 10 briefjes van 100) niet meer met de balanswaarde (neem 1000 – na deling 100).

Om dat terug gelijk te krijgen moet ik dan 9 briefjes van 100 opzij leggen. Dat geld is niets meer waard en/of bij wijze van spreken uit het systeem gevallen door de eerdere deling van de balanswaarden.

Ben je het hier mee eens ? Een rekenkundige oefening dus, echt moeilijk kunnen we het niet noemen, zo lijkt me.
Jamaja. Als je de totale geldvoorraad hebt veranderd, van de ene op de andere dag, dan ga ik er wel vanuit dat al die briefjes ook opzij gelegd worden...
Anders blijft de geldhoeveelheid gewoon onaangeroerd.

Maar oké. We verzamelen 90% van al het geld ter wereld en we leggen het ergens in een kluis. Zo, we hebben alle prijzen ter wereld met 10 keer verkleind, alsmede alle lonen, etc. Kortom, iedereen is monetair gezien 10 keer zo arm, reeël is er niks veranderd.
Oud 18 november 2007, 17:44   #180
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik denk dat jullie het systeem van solidartiteit gewoon verkeerd inschatten.
Solidariteit is namelijk niet iets dat je gratis krijgt, maar bekomt door zelf solidair te zijn.

Ga jullie hier even een voor beeld geven.

Je hebt 5 mensen.

Een bakker, een landbouwer, een meubelmaker en transporteur en een profiteur.

Die landbouwer zet graan en bomen op zijn land en deeld dit met de 4 andere.
De transporteur vervoert het graan en het hout naar de 3 overblijvende.
De bakker maakt ven het graan brood en de meubelmaker van de bomen een tafel en 5 stoelen.

Daarna delen zij hun producten met de andere en de transportuer brengt alles samen op 1 plaats en vervoert alle mensen naar die plaats.

Wel van onze 5 mensen hebben de landbouwer zijn graan en bomen, de transporteur zijn voertuig, de bakker zijn oven en de meubelmaker zijn gereedschap solidair gedeeld met de andere. Zij hebben alle maal hun tijd en kennis gedeeld met de andere en daarvoor van de andere hun kennis, tijd en product in de plaats gekregen en onze profiteur, wel die heeft niets gedeeld met de andere, maar eist wel dat de andere hun kennis, tijd en product solidair delen met hem.

Met welk recht kan hij dit eisen? Waarom moet hij geen solidariteit geven aan de andere?
Waar zit zijn solidariteit met de andere trouwens, want bied hij hen aan?

Ja, idd solidariteit is economie en geen gratis bekomen van iets.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be