![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#18861 |
Gouverneur
|
![]() Het is een correct Nederlands woord. Jullie gaan niet voor ons bepalen welke woorden wel en welke woorden geen correct Nederlands zijn. Dat jullie de hele dag diarree zitten te lispelen moeten jullie weten, maar bemoei je a.u.b. niet met het Algemeen Beschaafd Nederlands.
Laatst gewijzigd door Van Poppel : 18 februari 2012 om 15:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18862 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik versta het wel, en ge krijgt ook een slokje als het aan mij ligt, maar mooi Nederlands is anders. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18863 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als Nederlands zelfs voor allochtonen geldt, dan moet het zeker gelden voor u. Of je het nu graag hebt of niet, de taal van de Vlamingen is het Nederlands. Het staat ook in de Belgische grendelgrondwet. Als Waal uit Liège geldt het dus zeker ook voor u.
![]() |
#18864 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wanneer ik als Vlaming dit uitkraam: Hèje gie e teugsje voer een oarme Ollans mèns, dan spreek ik evenmin Nederlands maar Vlaams, dus dialect. En wanneer die Nederlander geen Hollands praat maar Nederlands (en dat mag gerust met een Hollands accent zijn) en ik evenzeer Nederlands (waarschijnlijk met een Vlaams accent) dan maken we allebei gebruik van dezelfde taal. N'en déplaise ?* system/Het Oosten.
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort. Laatst gewijzigd door quercus : 18 februari 2012 om 17:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18865 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 18 februari 2012 om 17:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18866 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
1. Dialect van de streek ,voor huiselijk gebruik 2. AN Nederlands, voor school ,werk en het openbare leven enz 3. Engels voor contacten met buitenlanders Waarschijnlijk spreken Limburgers maar 1 taal? ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18867 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Uw antwoord is naast de kwestie. Hollands dialect is nu eenmaal Nederlands. Tot uw spijt wellicht, maar daar kopen we niets mee.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18868 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wanneer er over "Nederlands" wordt gesproken, dan heeft men het over het Algemeen Nederlands, slimme. Wanneer iemand dialect wauwelt zal niemand beweren dat de betrokkene in het "Nederlands" bezig is. Iedereen weet dat behalve jij blijkbaar. Maar dat verbaast mij dan ook niet.
![]() |
#18869 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() In Nederland is dat al niet correct, mijn leraar Nederlands had jou dan namelijk gevraagd welk "Hollands" ?.. Dat van Amsterdam?. (hier heb je zelfs meerdere varianten van) Dat van Haarlem?. Dat van Den Helder?. Dat van Volendam? Dat van Enkhuizen?. Dat van Zaandam?. En dat is dan alleen al Noord-Holland, dan heb ik het over Zuid-Holland nog geen eens gehad?. De omgangstaal is dan ook Nederlands en niet Hollands in Nederland, en dat kan met een harde G maar ook met een zachte G. Jeff PS: Ik kom uit Amsterdam, mocht je het vergeten zijn. Laatst gewijzigd door Pinda : 18 februari 2012 om 20:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18870 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Nomen nescio! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18871 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Holland is al eeuwen lang een smelt pot van mensen uit alle windstreken van de Nederlanden. Of "de Hollander" ooit bestaan heeft weet ik niet zeker, maar wat ik wel zeker weet is dat "de Belg" nooit bestaan heeft. Wat men vaak als "Hollands" aanduidt is gewoon Nederlands met een harde G, maar zij vergeten echter dat die harde G ook in de andere provincies van Nederland voorkomt. Jeff |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18872 |
Gouverneur
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18873 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nederlands dialect ![]() Het Hollands in kaart gebracht. (Taalgebied: Noord- en Zuid-Holland (Randstad), verschillende Friese steden, Vlieland, Ameland en de plaatsen Kollum en Midsland, Flevoland en Utrecht) Laatst gewijzigd door Het Oosten : 18 februari 2012 om 20:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18874 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Juusdoraange |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18875 |
Gouverneur
|
![]() In Kollum wordt echt niet Hollands gesproken. Negentig procent van de bevolking spreekt daar (Woud)-Fries.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18876 |
Gouverneur
|
![]() Nogmaals een Hollands of Nederlands dialect bestaat niet ,ook niet in het gebied dat u omschrijft.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18877 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18878 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Het spreekt van "Hollands dialect" / het zou eerder correct zijn om van "Hollandse dialecten" te spreken. Vooral in de kop van Noord-Holland is de invloed van het (west)Fries sterk aanwezig. Met klank vormen die je in Amsterdam en omstreken niet snel zal horen. Jeff |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18879 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]()
Als Raf je nog ooit op een taalfout wijst, dan kun je genieten van zijn eigen taalblunder op: http://forum.politics.be/showthread....175318&page=23 Laatst gewijzigd door Bokkenreyder : 18 februari 2012 om 21:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18880 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Grappig.. Jeff Laatst gewijzigd door Pinda : 18 februari 2012 om 21:41. |
|
![]() |
![]() |