Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 februari 2012, 13:29   #19121
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Het is inderdaad niet niks, maar we weten toch ook dat sommige delen van Italië bijna 1000 jaar van elkaar gescheiden bleven, en nu al meer dan een eeuw van hetzelfde land deel uitmaken?

Als de Italianen er wél in slagen 'niet niks' achter zich te laten, waarom zouden de Nederlanders (Noord- én Zuid-) daar dan niet in kunnen slagen?

Waar ontbreekt het 'ons' aan?
Ja maar Italië kan bogen op en terugkijken naar de geschiedenis van een ééuwenlange Romeinse staatkundige eenheid. Dat kunnen wij niet. Noord en Zuid zijn nauwelijks één geweest.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2012, 14:00   #19122
Roderik
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ja maar Italië kan bogen op en terugkijken naar de geschiedenis van een ééuwenlange Romeinse staatkundige eenheid. Dat kunnen wij niet. Noord en Zuid zijn nauwelijks één geweest.
De opstand en oorlog tegen Spanje was niet alleen een zaak van het Noorden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Beleg_v...281584-1585%29

http://nl.wikipedia.org/wiki/Tachtig...n_M.C3.BCnster

De oorlog heeft zo lang geduurd ,omdat met name de Zuiderlingen in het Noorden ,de eenheid niet wilden prijsgeven.

Laatst gewijzigd door Roderik : 27 februari 2012 om 14:05.
Roderik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2012, 15:05   #19123
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roderik Bekijk bericht
De opstand en oorlog tegen Spanje was niet alleen een zaak van het Noorden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Beleg_v...281584-1585%29

http://nl.wikipedia.org/wiki/Tachtig...n_M.C3.BCnster

De oorlog heeft zo lang geduurd ,omdat met name de Zuiderlingen in het Noorden ,de eenheid niet wilden prijsgeven.
Onzin. De oorlog heeft zolang geduurd omdat beide partijen aan mekaar gewaagd waren. En met 'partijen', bedoel ik niet de doorsnee bevolking. Want die wilde geen oorlog. Met 'partijen' bedoel ik enerzijds Filips II en het Spaans legitiem gezag dat zijn gebied niet wilde opgeven en anderzijds de calvinisten + de kliek rond Willem van Oranje die huurlingen betaalde om de Spanjaarden de baas te kunnen en zo hun gebied te kunnen afpikken.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 27 februari 2012 om 15:07.
Oud 27 februari 2012, 16:23   #19124
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die "Romeinse staatkundige eenheid" stopte reeds in 476 n.C. Daarna is Italië een bont nest geweest van regionale staatjes, waarvan sommige héél machtig waren (Toscane, Venetië, Genua). De grootste regionale staat is lange tijd de kerkelijke staat geweest die zich uitstrekte vanaf Lazio tot Ferrara in het noord-oosten. Zuid-Italië (Napels, Calabrië, Puglia, Sicilië...) was achtereenvolgens in handen van het Franse geslacht van de Anjou en daarna van de Spanjaarden. In de 16e eeuw maakte Karel V een radicaal einde aan de Franse ambities in Italië door zich meester te maken van het hertogdom Milaan. Waardoor Oostenrijk meester bleef in N-Italië tot in de 19e eeuw.
Kortom, ook in Italië leek een hereniging een schier onmogelijk scenario. Toch is het in 1861 gebeurd. Het pauselijke Rome heeft zich verzet tot 1870, maar dan hebben de Piemontezen via een bres in de Romeinse stadsmuur (Porta Pia) er een eind aan gemaakt. En, wanneer ik vergelijk met Vlaanderen en Nederland leek die hereniging zelfs veel hachelijker. Want men was het in 1860 zelfs nog niet helemaal eens welk soort Italiaans als gemeenschappelijke taal ging functioneren. En een flink cultuurverschil was er tussen die verschillende regio's ook. Nog meer dan tussen Nederland en Vlaanderen. Toch is de overgrote meerderheid van de Italianen nog steeds overtuigd van de noodzaak van die hereniging.

Laatst gewijzigd door quercus : 27 februari 2012 om 16:50.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2012, 19:47   #19125
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Natuurlijk zijn de Hollanders gaan lopen. En snel. Met de Hollandse prins als eerste voorop.
Ze liepen hun kont onder hun romp vandaan.

Het doet nog steeds pijn, dat is wel duidelijk.

Laatst gewijzigd door Henri1 : 27 februari 2012 om 19:48.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2012, 19:56   #19126
Lavox
Gouverneur

Lavox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht

Het doek zeker pijn, nu zitten ook wij met dat gedrocht opgezadeld

Heer, laat het prinsenvolk der oude Nederlanden, niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande.
Lavox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2012, 20:40   #19127
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Willem I was helemaal niet geïnteresseerd in om België te veroveren.
Hij was alleen geïnteresseerd in een goede "afkoopregeling".
Er is genoeg correspondentie hierover.
Die "afkoopregeling" heeft hij ook gekregen.
Pas nadat men met een goede regeling kwam is de vijandelijke houding vanuit het noorden gestaakt.
Dat is de realiteit van 1830.
Maar ik wil de mooie dromen van System en Henri1 over de heroïsche heldendaden van de Belgen natuurlijk niet bruut verstoren....

De Vlamingen zijn uiteindelijk verraden door de Oranjes.
België is dus uit verraad ontstaan !

Maar ik hoop dat een eventuele hereniging vanuit de Vlamingen breed gedragen zal gaan worden.
Alleen voor de Oranjes is dan geen plek meer!:

Laatst gewijzigd door edwin2 : 27 februari 2012 om 20:42.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2012, 21:37   #19128
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Onzin. De oorlog heeft zolang geduurd omdat beide partijen aan mekaar gewaagd waren. En met 'partijen', bedoel ik niet de doorsnee bevolking. Want die wilde geen oorlog. Met 'partijen' bedoel ik enerzijds Filips II en het Spaans legitiem gezag dat zijn gebied niet wilde opgeven en anderzijds de calvinisten + de kliek rond Willem van Oranje die huurlingen betaalde om de Spanjaarden de baas te kunnen en zo hun gebied te kunnen afpikken.

Was er met het "Plakkaat van Verlatinghe" aan de 'legitimiteit' van dat Spaans gezag dan geen einde gekomen?

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2012, 21:42   #19129
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Omdat wij in het verleden nauwelijks een ééuwenlange staatkundige eenheid kenden, mogen wij die ook in de toekomst nooit kennen?

Mogen mensengroepen die in het verleden nooit/nauwelijks pakweg stemrecht of sociale zekerheid hadden, die ook in de toekomst nooit hebben?

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2012, 22:54   #19130
bartelx
Parlementslid

bartelx's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Was er ooit een "Pacificatie van Gent", een "Unie van Utrecht", een "Plakkaat van Verlatinghe?"

Neen?

OK, in dat geval was er ook nooit een eenheid.

Ja?

Als dat dan géén 'eenheid' was, wat was het dan wél?
Ok, maar dit was toch ook weer een periode zeer beperkt in tijd en met de bedoeling om de Spanjaarden aan de deur te zetten.
Mijn vraag blijft dus of er ooit een wezenlijke periode is geweest waarin noord en zuid voor langere termijn verenigd waren in een stabiele eenheid?
bartelx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2012, 06:52   #19131
Dazi Martina
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pinda Bekijk bericht
Jij zal hem ongetwijfeld beter kennen dan ik.
Ik vond hem al vreemd met zijn "protestants vs katholiek" retoriek, maar toen hij ook nog eens Amsterdam "marginaal" noemde kon ik dat natuurlijk niet zo maar pikken van hem.

Jeff
Amsterdam is een linkse kankerstad vol Yuppen,cokesnuivers, kutmarokkanen, Pvda en D,66 stemmers en een vooral smerige peperdure kutstad. Geef mij maar 10 x liever een parel als Rotterdam. Vandaar mijn benaming: "marginaal" dus...
Dazi Martina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2012, 06:58   #19132
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dazi Martina Bekijk bericht
Amsterdam is een linkse kankerstad vol Yuppen,cokesnuivers, kutmarokkanen, Pvda en D,66 stemmers en een vooral smerige peperdure kutstad. Geef mij maar 10 x liever een parel als Rotterdam. Vandaar mijn benaming: "marginaal" dus...
Lijkt me wel een aangename stad.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2012, 07:04   #19133
Dazi Martina
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pinda Bekijk bericht
??.

* voorbeeld 1: een uitzending dat werd gehouden na een gehouden enquête over het betreffende onderwerp. *
http://www.youtube.com/watch?v=AdyrGGEFFwA

* Nog een verslag daarover. *
http://www.youtube.com/watch?v=kh8Zb...eature=related

* Nog een voorbeeld voor je: Prominente politici in Nederland en Vlaanderen voorspellen dat de twee landen binnen 20 jaar zullen fuseren in één staatsverband.Maar eerst zal België uit elkaar vallen. *
http://www.youtube.com/watch?v=nBfJclLy3EM

* Nog een voorbeeldje: Dat de eerste steen voor vergaande samenwerking tussen Nederland & Vlaanderen (Confederatie) gelegd is. *
http://www.youtube.com/watch?v=8dw3EqgSB9M

Tot slot een link voor je naar een zeer informatieve website over alle gerelateerde onderwerpen;
http://www.baarlewerkgroep.org/

Maar goed als jij daar denigrerend over wil doen, en over de mensen die daar bij betrokken zijn.
En dan ook nog eens op z'n simplistische manier, zegt dat meer over jou dan over die mensen die jij beoordeeld.

Het ga je verder goed.
Jeff
Een paar nietszeggend filmpjes over wat voorbijgangers die Nederlanders een positief volk vinden of de bekende einzelgänger Postma of zijn evenknie Tobback?? Of wat bejaarden aan een ronde tafel dromend van het Oude Nederland van voor 1830. In elke geval niet echt een massabeweging te noemen. De tegenstanders zijn drie maal tot het dubbele groter...
Oud 28 februari 2012, 07:06   #19134
Dazi Martina
Banneling

Standaard

Citaat:
Lijkt me wel een aangename stad.
Tot je er geweest bent. De grachten is maar een minuscuul deel. Het echte Amsterdam ammo 2012 vind je in stadsdeel Slotervaart, de H-buurt in ZuidOost of de Diamantwijk. Ik stel voor dat u daar eens een dagje gaat rondwandelen, liefst wel de trein nemen voor zonsondergang anders is uw veiligheid niet langer gegarandeerd...

Laatst gewijzigd door Dazi Martina : 28 februari 2012 om 07:07.
Oud 28 februari 2012, 08:35   #19135
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Willem I was helemaal niet geïnteresseerd in om België te veroveren.
Hij was alleen geïnteresseerd in een goede "afkoopregeling".
Er is genoeg correspondentie hierover.
Die "afkoopregeling" heeft hij ook gekregen.
Pas nadat men met een goede regeling kwam is de vijandelijke houding vanuit het noorden gestaakt.
Dat is de realiteit van 1830.
Maar ik wil de mooie dromen van System en Henri1 over de heroïsche heldendaden van de Belgen natuurlijk niet bruut verstoren....

De Vlamingen zijn uiteindelijk verraden door de Oranjes.
België is dus uit verraad ontstaan !

Maar ik hoop dat een eventuele hereniging vanuit de Vlamingen breed gedragen zal gaan worden.
Alleen voor de Oranjes is dan geen plek meer!:
Ik vind het fijn dat u in het drama van 1830 ook de schuld van Nederland erkent. Aan de zijde van de Zuidelijke Nederlanden was er het hoogverraad van de francofonen en van de roomse kerk. Langs Nederlandse kant een verbluffend gebrek aan punch om voor de eenheid van
De Verenigde Nederlanden te vechten. Naar hetgeen ik erover gelezen heb heeft vooral de toenamige kroonprins (de latere Willem II) hierin een nefaste rol gespeeld.

Wat mij niet ervan weerhoudt om nog steeds en voor het volle pond voorstander te zijn van een nauwe samenwerking tussen Nederland en Vlaanderen in een goed doordachte confederatie.

Laatst gewijzigd door quercus : 28 februari 2012 om 08:37.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2012, 08:51   #19136
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ik vind het fijn dat u in het drama van 1830 ook de schuld van Nederland erkent. Aan de zijde van de Zuidelijke Nederlanden was er het hoogverraad van de francofonen en van de roomse kerk. Langs Nederlandse kant een verbluffend gebrek aan punch om voor de eenheid van
De Verenigde Nederlanden te vechten. Naar hetgeen ik erover gelezen heb heeft vooral de toenamige kroonprins (de latere Willem II) hierin een nefaste rol gespeeld.

Wat mij niet ervan weerhoudt om nog steeds en voor het volle pond voorstander te zijn van een nauwe samenwerking tussen Nederland en Vlaanderen in een goed doordachte confederatie.
Hoogverraad? Hoe komt u daar nu weer bij.

Het was gewoon een revolutionaire tijd. Niet alleen in de Zuidelijk Nederlanden trouwens. U bekijkt alles door een bril van nu van en u sleept er de taalstrijd bij ook nog. Niets van dat allemaal. De mensen lagen daar toen niet van wakker.Het was overigens ook een sociale strijd. In Brussel bijvoorbeeld stonden er vele bouwakkers en arbeiders op de barricaden. Tenslotte was zeker ook een burgerlijke strijd, een gevecht voor burgelijke vrijheden (België kreeg de meest progressieve grondwet voor die tijd, een grondwet die als model ging dienen voor vele landen o.m. voor het latere Nederland). Een strijd dus tegen oude relieken van het Ançien Régime, zoals een Willem I.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 28 februari 2012 om 08:55.
Oud 28 februari 2012, 09:43   #19137
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ik vind het fijn dat u in het drama van 1830 ook de schuld van Nederland erkent. Aan de zijde van de Zuidelijke Nederlanden was er het hoogverraad van de francofonen en van de roomse kerk.
U spreekt van hoogverraad? Dan heeft u het over kunstmatig (lees hier maar hoe de grenzen er kwamen:http://nl.wikipedia.org/wiki/Verenig...er_Nederlanden) verenigd koninkrijk dat amper van 1813 tot 1830 een eenheid vormde.
Effe serieus blijven hé.
Wat zijn die 17 jaren bestaansgeschiedenis in vergelijking met die andere even veel/weinig kunstmatige staat, België, die reeds 173 jaren (1839-2012) een eenheid vormen?
Zou je Flaminganten die deze staat willen vernietigen niet met meer recht en rede van hoogverraad kunnen beschuldigen?
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2012, 09:44   #19138
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Omdat wij in het verleden nauwelijks een ééuwenlange staatkundige eenheid kenden, mogen wij die ook in de toekomst nooit kennen?
Dat is nu een van de meest waardevolle opmerkingen die ik hier in tijden gelezen heb.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2012, 10:14   #19139
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
U spreekt van hoogverraad? Dan heeft u het over kunstmatig (lees hier maar hoe de grenzen er kwamen:http://nl.wikipedia.org/wiki/Verenig...er_Nederlanden) verenigd koninkrijk dat amper van 1813 tot 1830 een eenheid vormde.
Effe serieus blijven hé.
Wat zijn die 17 jaren bestaansgeschiedenis in vergelijking met die andere even veel/weinig kunstmatige staat, België, die reeds 173 jaren (1839-2012) een eenheid vormen?
Zou je Flaminganten die deze staat willen vernietigen niet met meer recht en rede van hoogverraad kunnen beschuldigen?
Bovendien kwam het VKN tot stand door de beruchte 'arithmétique Hollandaise'.Lees: vervalsing.

'Arithmetique Hollandaise' ofte 'Hollandse rekenkunde'..
Citaat:
In betrekkelijke overeenstemming had de commissie zo de grondwet van 1815 ontworpen, die in het noorden door de oude Staten-Generaal werd aangenomen. Bij het vooralsnog ontbreken van deze instelling in het zuiden, werd hier door een college van 1604 notabelen over gestemd. Door het episcopaat werd stelling genomen tegen de grondwet. Ook was er weerstand tegen de gelijke verdeling van de staatsschuld. Van de 1323 stemden dan ook 527 voor, terwijl 796 tegen stemden. Overigens was een ruime meerderheid van de Nederlandstalige gewesten tegen, terwijl een kleine meerderheid van de Waalse gewesten voor was (*). Om hier uit te komen telde Willem I de 126 tegenstemmen die gebaseerd waren op de vrijheid van godsdienst bij de voorstemmen, zich hierbij beroepend op het dwingende karakter van de Acht Artikelen op dit vlak. Omdat er ook nu nog geen meerderheid was, telde hij de 281 afwezigen ook als voorstemmer, zodat hij met deze beruchte "Hollandse Rekenkunde", Arithmétique hollandaise, toch nog aan een meerderheid kwam.
(Wikipedia)

(*)

!!!

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 28 februari 2012 om 10:20.
Oud 28 februari 2012, 19:10   #19140
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bovendien kwam het VKN tot stand door de beruchte 'arithmétique Hollandaise'.Lees: vervalsing.

'Arithmetique Hollandaise' ofte 'Hollandse rekenkunde'..

(Wikipedia)

(*)

!!!
Dit klopt helemaal.
De Oranjes hebben altijd al voornamelijk naar zichzelf toegerekend en dat doen zij nog steeds.
Daarom ook mede dat het verzet lostbarste.
De handelswijze van Willem I en zijn companen is dom geweest.
Ofwel "een beetje stom"voor de insiders.
De "herenigde" Nederlanden hebben eigenlijk nooit echt een kans gekregen.
Allemaal heel tragisch.
Hoe mooi thad het kunnen zijn wanneer Willem I wat meer geduld en tact had gehad....

Laatst gewijzigd door edwin2 : 28 februari 2012 om 19:11.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be