Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 maart 2012, 22:50   #19301
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ja, dat bedoel ik.
Duidelijk.

maar even goed. Wij hebben volgens internationale onderzoeken het beste pensioenstelsel ter wereld. Nu moet het inderdaad nóg beter, maar uw kritiek lijkt me een beetje...wel... laten we maar zeggen gebaseerd op welbegrepen jaloezie. Want u beseft tenslotte óók wel dat onze pensioenverplichtingen voor 97% gedekt zijn voor de toekomst. En dat zou inderdaad meer moeten zijn (105% is de norm) maar dat is toch wel ietsiepietsie beter dan de Belgische dekkingsgraad. Want die is 0% en alles moet bij jullie uit de lopende middelen gefinancierd gaan worden. Wij hebben ongeveer 900 miljard waarde aan beleggingen en cash beschikbaar om uit te putten. En dat wordt nog altijd meer.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2012, 22:57   #19302
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Klagers zijn er overal. Maar niet te vergelijken op dit punt met Nederland.
Ongetwijfeld, maar in Nederland zorgt geklaag steeds voor dynamiek die naar oplossingen zoekt. In België blijft het vaak bij klagen en gebeurt er niets. Hoe men omgaat met de noodzakelijke sanering van het overheidsapparaat in resp. Nederland en België is daar heel tekenend voor.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2012, 22:57   #19303
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Duidelijk.

maar even goed. Wij hebben volgens internationale onderzoeken het beste pensioenstelsel ter wereld. Nu moet het inderdaad nóg beter, maar uw kritiek lijkt me een beetje...wel... laten we maar zeggen gebaseerd op welbegrepen jaloezie. Want u beseft tenslotte óók wel dat onze pensioenverplichtingen voor 97% gedekt zijn voor de toekomst. En dat zou inderdaad meer moeten zijn (105% is de norm) maar dat is toch wel ietsiepietsie beter dan de Belgische dekkingsgraad. Want die is 0% en alles moet bij jullie uit de lopende middelen gefinancierd gaan worden. Wij hebben ongeveer 900 miljard waarde aan beleggingen en cash beschikbaar om uit te putten. En dat wordt nog altijd meer.
Ons stelsel is het beste van de wereld.
Alleen zou het verstandig zijn bij de AOW langzaam af te stappen van het huidige omslagstelsel en om deze (nog meer) om te zetten naar een financieringsstelsel.
Dit laatste geldt trouwens ook voor België.
Oud 3 maart 2012, 22:58   #19304
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Ons stelsel is het beste van de wereld.
Alleen zou het verstandig zijn bij de AOW langzaam af te stappen van het huidige omslagstelsel en om deze (nog meer) om te zetten naar een financieringsstelsel.
Dat ben ik met je eens.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2012, 23:13   #19305
Pinda
Parlementsvoorzitter

Pinda's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ongetwijfeld, maar in Nederland zorgt geklaag steeds voor dynamiek die naar oplossingen zoekt. In België blijft het vaak bij klagen en gebeurt er niets. Hoe men omgaat met de noodzakelijke sanering van het overheidsapparaat in resp. Nederland en België is daar heel tekenend voor.
Het wil ook wel helpen dat als je met elkaar in discussie gaat, je elkaar op zijn minst ook wel wilt begrijpen..
Neem nou het dossier BHV bijvoorbeeld.

Als Nederlander zijnde kan ik werkelijk niet begrijpen waarom dat allemaal zo moeilijk loopt.

Jeff
Pinda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2012, 23:50   #19306
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pinda Bekijk bericht
Het wil ook wel helpen dat als je met elkaar in discussie gaat, je elkaar op zijn minst ook wel wilt begrijpen..
Neem nou het dossier BHV bijvoorbeeld.

Als Nederlander zijnde kan ik werkelijk niet begrijpen waarom dat allemaal zo moeilijk loopt.
M.i. omdat je nog steeds vertrekt van een gegevenheid die er echter niet is in België, nl. de eenheid van staatsdenken. Die is er niet in België. De Belgische staat is een optelsom geworden van een aantal entiteiten, iets wat men in Nederland totaal niet kent.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2012, 00:21   #19307
Pinda
Parlementsvoorzitter

Pinda's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
M.i. omdat je nog steeds vertrekt van een gegevenheid die er echter niet is in België, nl. de eenheid van staatsdenken. Die is er niet in België. De Belgische staat is een optelsom geworden van een aantal entiteiten.
Dat België een optelsom is weet ik maar al te goed.
Maar België kent net als Nederland spelregels (Grondrechten / wetten) die gelden voor alle spelers (inwoners).

In Nederland valt men hierop terug en in het uiterste geval komt er een uitspraak van de rechter er aan te pas.
Mochten de strijdende partijen er niet uitkomen.
Desalniettemin blijven de spelregels van kracht, en iedereen respecteert dat.

In België krijg ik niet de indruk dat de spelregels voor "iedereen" gelden of althans niet iedereen houdt zich daaraan.
Dat is in mijn ogen al vreemd, maar wat ik vreemder vind is dat men er mee weg komt!.

Of dat door het aantal verschillende entiteiten komt, weet ik niet.
Maar in Zwitserland bijvoorbeeld, dat net als België verschillende groepen kent komt dit niet voor.

Daarom vind ik België ook zo fascinerend, omdat ik haar maar niet echt kan begrijpen.

Jeff
Pinda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2012, 01:33   #19308
Dazi Martina
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Als Belg kun je beter je bek houden over schone schijn. Tijdens mijn verblijf in Belgie heb ik geleerd dat juist dat smerige landje van jou niets dan schone schijn is. Alles gaat schuil achter een facade, niets is wat het lijkt. Wij Nederlanders mogen opdraaien voor de schulden van jullie Zuid-Europeanen, en als we er wat van zeggen verwijt je ons nog arrogantie ook? Wie denk je wel niet dat je bent dat je constant valse beschuldigingen kunt uiten aan het adres van Nederland(ers)? Heb je wel eens goed naar het verdorven karakter van je eigen volk gekeken? Liegen en bedriegen, hypocrisie, achterbaksheid, wantrouwigheid, gewetenloosheid, dat zijn de wezenskenmerken van jullie Belgen. En maar zeuren over de Ollaners. Het wordt tijd om in de spiegel te kijken.
Mss wat overdreven gesteld maar wat mij in België tegen de borst stoot is die ziekelijke eurofilie. Zelfs bij zo,n partijtje als de NV-A heeft men de behoefte steeds die blauwe sterrenvod op de achtergrond op te draven. Zorg best dat België of Vlaanderen een nationale identiteit krijgt inplaats van steeds een shownummertje op te voeren met die blauwe vod. Zijn jullie zo,n hielenlikkers dan???
Dazi Martina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2012, 09:08   #19309
bartelx
Parlementslid

bartelx's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dazi Martina Bekijk bericht
Mss wat overdreven gesteld maar wat mij in België tegen de borst stoot is die ziekelijke eurofilie. Zelfs bij zo,n partijtje als de NV-A heeft men de behoefte steeds die blauwe sterrenvod op de achtergrond op te draven. Zorg best dat België of Vlaanderen een nationale identiteit krijgt inplaats van steeds een shownummertje op te voeren met die blauwe vod. Zijn jullie zo,n hielenlikkers dan???
Neen, wij hebben mee aan de prille basis gestaan van Europa van in den beginne. En daar mogen we fier op zijn. Bovendien doet de eerste president het helemaal niet slecht.
Correctie : Hij doet het zelf heel goed, gelet de crisissituatie, en werd zonder discussie herverkozen.

Laatst gewijzigd door bartelx : 4 maart 2012 om 09:27.
bartelx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2012, 09:16   #19310
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartelx Bekijk bericht
Neen, wij hebben mee aan de prille basis gestaan van Europa van in den beginne. En daar mogen we fier op zijn. Bovendien doet de eerste president het helemaal niet slecht.
De Belgische president doet het gewoon zeer goed. Zeker in deze Europese woelige vaarwaarteren van vandaag. Maar u weet het, vanaf het ogenblik dat de Nederlanders één cent moeten lossen, verzinnen ze allerlei excuses. Nu dat ze zelf in de problemen zitten , krijgt Europa de schuld. Ze zouden beter eerst maken dat ze zelf hun zaakjes op orde hebben in plaats van de Europese zedenmeester te willen uithangen.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 4 maart 2012 om 09:25.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2012, 09:19   #19311
bartelx
Parlementslid

Standaard

Waarom Nederland in de malaise zit en Duitsland niet.

Interessant, maar kritisch artikel uit de volkskrant.
De koopmansgeest bij de Nederlanders is er een beetje uit aan het gaan.
Ook op het vlak van behoud van koopkracht is er blijkbaar toch wel wat werk aan de winkel.

Citaat:
Opeens staat Nederland ook een beetje te boek als een probleemland. Samen met Duitsland hamerden premier Rutte en minister De Jager in Brussel maandenlang voor strenge begrotingsregels voor Zuid-Europa. Maar waar Duitsland zelf met vlag en wimpel slaagt voor zijn begrotingseisen, zal Nederland de komende tijd straf moeten bezuinigen om de begroting op orde te krijgen. Op Duitse steun om clementie te vragen voor soepeler regels hoeven Rutte en De Jager dus niet te rekenen. Hoe komt het toch dat Nederland onderdoet voor Duitsland?

De cijfers over 2011 en 2012 brengen het verschil tussen de twee akelig in beeld. Waar Duitsland met 3 procent (2011) en 0,6 procent (prognose over 2012) behoorlijk groeit, kampt Nederland dit jaar en volgend jaar met twee krimpjaren van -0,7 procent en -0,75 procent.

De sombere Nederlandse consument is de belangrijkste oorzaak van het grote verschil. Bij de Duitsers zit de stemming er goed in, stijgen de huizenprijzen, maakt niemand zich zorgen over zijn pensioen en hebben de overheidsbezuinigingen de koopkracht nauwelijks geraakt. Tweederde van de Duitse groei in 2011 is daardoor te danken aan de vrijgevige consument.
Nederlanders voelen daarentegen de gevolgen van de nieuwe recessie direct in hun portemonnee. Na de crisis van 2008 verhoogde het kabinet Balkenende-Bos de koopkracht nog, maar die luxe was nadien niet mogelijk. Hogere zorgpremie, minder subsidies en de bevriezing en binnenkort zelfs verlaging van pensioenen heeft de koopkracht aangetast. Wie minder geld heeft, geeft veelal minder uit. Maar de Nederlanders zijn zelfs nog zuiniger, aangezien het vertrouwen van de consument historisch lage niveaus heeft bereikt.

Het stemmingsverschil tussen Nederland en Duitsland komt goed tot uiting op de huizenmarkt. Door het crisisgevoel, dat ook in Duitsland heus wel gevoeld wordt, steken de oosterburen overtollig spaargeld in stenen. Huizen vinden ze een veilige belegging; geen huizenkoper diehoeft na te denken of afschaffing dreigt van de hypotheekrenteaftrek. Zolang de huizenprijzen in de lift zitten, is verkoop van de oude woning zelden een probleem.

Nederlanders houden ook geld over, maar stallen dat op een spaarrekening. Vermogenden die huizen kopen zijn er nauwelijks meer. Door de daling van de huizenprijzen is de hele markt vastgelopen - kopers en verkopers wachten op elkaar. Zolang er onzekerheid blijft over de renteaftrek, is herstel niet te verwachten. Nog geen acht maanden geleden verlaagde het kabinet de overdrachtsbelasting - een maatregel waardoor de begroting 1 miljard aan belastingen misloopt - maar het bood nauwelijks soelaas.

De huizenmarkt is extra kwetsbaar door de strengere leenregels die banken hun klanten opleggen. Het dichtdraaien van die geldkraan is voor de Nederlandse banken door de kredietcrisis ook bittere noodzaak. Waar de Duitse economie vooral draait op middelgrote industriële bedrijven, is Nederland sterk afhankelijk van handel en zakelijke dienstverlening. Vooral de financiële sector is in Nederland verhoudingsgewijs groot. Dankzij geleend geld uit de financiële sector leefde Nederland zeker tien jaar boven zijn stand, iets waar Duitsland veel minder last van heeft. Nu beleeft de Nederlandse economie de keerzijde en valt de groei lager uitvalt.

De bankensector is ook een belangrijke reden waarom Nederland na de kredietcrisis van 2008 heel veel overheidsgeld in de economie moest pompen. Deze reddingsactie is één van de redenen waarom de staatsschuld opliep en er nu bezuinigd moet worden.

Het verschil in bedrijfstakken is ook zichtbaar in de export. Nederland en Duitsland zijn allebei exporteurs, waarbij het kleinere Nederland heftiger reageert als de wereldhandel inzakt. Maar waar Duitsland zijn producten ook buiten Europa afzet, zo'n 40 procent gaat naar andere regio's, leunt Nederland zwaar op Europa, slechts 20 procent gaat naar elders. De handel via de Rotterdamse haven kan alleen naar Europese landen en de dienstverlening is erg Europees geörienteerd. Laat Europa nu net in recessie wegzinken, zodat broodnodig herstel via de export voor Nederland traag verloopt.

De Duitse exportmotor hapert ook wel iets, maar dat wordt gecompenseerd door de vrolijke consument en de sterke overheid. Voor Nederland resteert een wankele export, terwijl van de zuinige consument en een snijdende overheid geen redding valt te verwachten. Het zal nog niet eenvoudig zijn de achterstand op Duitsland snel in te lopen
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2680/...and-niet.dhtml

Laatst gewijzigd door bartelx : 4 maart 2012 om 09:24.
Oud 4 maart 2012, 10:04   #19312
bartelx
Parlementslid

Standaard

Met het inklappen van de Nederlandse huizenmarkt is de verovering van Zeeland begonnen.

Citaat:
Zeeuws-Vlaanderen begint een grote reclamecampagne om meer Vlamingen te overhalen om er te komen wonen.

De prijzen liggen er zo laag omdat de Nederlanders zelf Zeeuws-Vlaanderen maar niks vinden om te wonen. ‘In Nederland is alles op Rotterdam en Amsterdam gericht. Maar vanuit pakweg Cadzand ben je minstens twee uur onderweg naar Rotterdam', zegt notaris Eric Verhaegen. ‘Voor Vlamingen is dat compleet anders: van hieruit ben je op twintig minuten in Brugge of Gent. Vooral jonge gezinnen, die een huis met tuin willen en dat niet meer vinden in Vlaanderen, komen nu hier zoeken. Van vier op de tien woningen die hier verkocht worden, zijn de kopers Belgen.'
http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=D13MUQQ8

Laatst gewijzigd door bartelx : 4 maart 2012 om 10:04.
Oud 4 maart 2012, 10:29   #19313
bartelx
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dazi Martina Bekijk bericht
http://harryvanbommel.sp.nl/weblog/f...g-eu-vlag1.jpg

Laatst gewijzigd door bartelx : 4 maart 2012 om 10:30.
Oud 4 maart 2012, 10:47   #19314
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar België kent net als Nederland spelregels (Grondrechten / wetten) die gelden voor alle spelers (inwoners).

In Nederland valt men hierop terug en in het uiterste geval komt er een uitspraak van de rechter er aan te pas.

In België krijg ik niet de indruk dat de spelregels voor "iedereen" gelden of althans niet iedereen houdt zich daaraan.
Dat is in mijn ogen al vreemd, maar wat ik vreemder vind is dat men er mee weg komt!.

Of dat door het aantal verschillende entiteiten komt, weet ik niet.
Maar in Zwitserland bijvoorbeeld, dat net als België verschillende groepen kent komt dit niet voor.

Daarom vind ik België ook zo fascinerend, omdat ik haar maar niet echt kan begrijpen.

Jeff
De Nederlandse staat maar evenzeer. Ik beperk me slechts tot de Friezen en de rest van Nederland. Maar als ik daar nog de Limburgers bijvoeg, de Zeeuwse Vlamingen . De Molukkers? En de rest...
Oud 4 maart 2012, 10:49   #19315
bartelx
Parlementslid

Standaard

Citaat:
De Nederlandse staat maar evenzeer. Ik beperk me slechts tot de Friezen en de rest van Nederland. Maar als ik daar nog de Limburgers bijvoeg, de Zeeuwse Vlamingen . De Molukkers? En de rest...
De Ollanders vergeten.
Oud 4 maart 2012, 10:53   #19316
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartelx Bekijk bericht
De Ollanders vergeten.
Nederland, een mozaïek.

De eerste golf Molukkers in Nederland: gaarkeukens en barakken.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 4 maart 2012 om 11:02.
Oud 4 maart 2012, 10:59   #19317
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als ik het Nederlands CPB mag geloven, dan blijken deze zogenaamde 'oplossingen' ver onder de maat te liggen.
Oud 4 maart 2012, 11:03   #19318
bartelx
Parlementslid

Standaard

Citaat:

...Daarom vind ik België ook zo fascinerend, omdat ik haar maar niet echt kan begrijpen.

Jeff
In Nederland is men volgens de grondwet gehouden aan verdragen die men sluit, en om te gehoorzamen aan volkenrechtelijke organisaties die worden erkent.

Grondwetsartikel 93 :
Bepalingen van verdragen en van besluiten van volkenrechtelijke organisaties, die naar haar inhoud een ieder kunnen verbinden, hebben verbindende kracht nadat zij zijn bekendgemaakt.

Hoe zit dat nu juist met de afgesloten verdragen rond de Hedwige-polder?

Laatst gewijzigd door bartelx : 4 maart 2012 om 11:04.
Oud 4 maart 2012, 11:06   #19319
bartelx
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Als ik het Nederlands CPB mag geloven, dan blijken deze zogenaamde 'oplossingen' ver onder de maat te liggen.
Ja, het gaat nog jaren aanslepen, verneem ik her en der.
Oud 4 maart 2012, 11:07   #19320
bartelx
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Men denkt er zelfs aan om aan de pensioen vastheid te gaan sleutelen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be