Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 mei 2008, 12:05   #1941
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Lijkt veel op de Vlaamse situatie: eerst zelf denken dat het Fries niets voorstelt tegenover het allesoverheersende Nederlands en dan geleidelijk aan toch wakker worden en tegen 20050 zijn de Friezen misschien waar de Vlamingen nu zijn: namelijk enkel Fries in Friesland.

En zoals veel Vlamingen zich én Belg én Vlaming voelen; voelen de Friezen zich dus ook én Fries én Nederlander.

Voor de fantasieloze flaminganten kan het enkel of of zijn; én én is te moeilijk.
Ik zou u iets willen aanraden: ga zoals ik eens naar Friesland, praat daar met de mensen in plaats van te oordelen over zaken waar u nu hoegenaamd geen verstand van heeft.

En wat u naar het einde schrijft, is grote prietpraat. Reeds eerder gaf ik aan dat Friezen op geen enkele wijze een tegenstelling zien in hun gedeelde identiteit, een opmerking die dus kwam van een overtuigde Vlaamsgezinde die ik ben.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2008, 12:06   #1942
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En wat Platel zegt is evangelie.
Ik zal met Platel antwoorden (hij schrijft het letterlijk in zijn boek): "Wel, waar zijn dan de bewijzen voor dat compromis?" Geef ons dus de teksten!
Oud 21 mei 2008, 12:09   #1943
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Nochtans worden die franstaligen in de rand door de raad van Europa, en door het Europese hof voor de Rechten van de Mens WEL als minderheid beschouwd. Ik zie niet in waarom die geen minderheid zouden zijn en de Vlamingen in Brussel wel... uiteindelijk wonen er meer Marokkanen in Brussel dan Vlamingen en die vragen geen taalfaciliteiten, omdat Arabisch geen historische taal is in België, Frans en Nederlands wel. De taalgrens is gewoon opgeschoven, het aantal franssprekenden toegenomen en vermits Frans een historische taal in de regio is is er dus wel degelijk sprake van een minderheid. De meeste Joden wonen ook nog maar sinds 2 generaties in Israel, toch worden zij beschouwd door de internationale gemeenschap als een rechtmatige meerderheid in Israel.
Ziet u wel dat nog steeds, net als de Franstaligen waar u schijnbaar zo mee dweept, geen snar begrijpt van een federale staat met onderscheiden taalgebieden. Afkomen met een onzinnige notie "wettelijk historische taal in België" toont dat mooi aan.
Oud 21 mei 2008, 12:29   #1944
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Misschien is in deze lange draad één aspect van de zaak een beetje onderbelicht gebleven nl. de geringe afstanden in het belgische territorium. Meestal bevinden zich "taalminderheden" zoals de italiaans-sprekende slovenen en de sloveenssprekende italianen zich in de periferie van de diverse staten of bewonen ze een gebied dat duidelijk demografisch "apart" is. Daar is een apart taalstatuut een evidentie ; moeilijker wordt het bij taalminderheden die op hun territorium nog eens met ofwel andere taalminderheden, ofwel de sprekers van de "nationaal overwegende" taal geconfronteerd worden zoals bv. (naar wat ik me heb laten vertellen door een inboordeling) Catalanië waar behalve het Catalaans ook nog het Occitaans en het Kastilliaans-Spaans gebezigd wordt - het laatste vooral door naar ik verneem de miljoenen heringewekene Zuid-Amerikanen.

Kortom : de taaldiversiteit is geen eenvoudige, eenduidige zaak. Het grondrecht voor taalminderheden nl. dat ze niet "opgesloten" mogen worden in een soort van indianenreservaat, dat ze toegang moeten hebben tot onderwijs vanaf de kleutertuin tot in de universiteit zal derhalve niet altijd een eenvoudige zaak zijn. Wat overigens te denken van de Roma, of de Esperantisten ? Zijn dat "volkeren" zonder land ?

Het geween en het tandengveknars van de randbrusselaars is potsierlijk : ze wonen letterlijk aan de rand van hun grote cultuurgemeenschap waarin ze kunnen genieten van frans gedubde films, universitair onderwijs, bibiliotheken.. ze wonen te midden van het vriendelijkste volk ter wereld dat met een enthoesiasme een nobelere zaak waardig
hun met plezier hun pistoléekes verkoopt "en français" (and the next customer in English, und der nächste Kunden auf Deutsch ktp...). Is het dan veel gevraagd om aan een bestuur beleefd te vragen om bepaalde officiële documenten in het frans te bekomen
en dat elke keer opnieuw met als toegeving dat men "nog geen tijd" gehad heeft om de belangrijkste taal van het land te leren ? Het is vanzelfsprekend : de ganse gemeenschap rondom hen komt hen op taalgebied tegemoet !

De verkeersborden ! Ik herinner me al te goed de tijd dat die dingen in het ganse land ofwel 2talig waren, ofwel de stad van bestemming in de taal van dat land. zo kon men in de buurt van Luik een plakkaat zien "Aken - Aachen" en wat verder "Aix La chapelle /Aachen" - een prachtige en logische regeling, buiten de belgische flaminganten en wallinganten gerekend : het was de tijd van het inpekken van "vreemde talen".

De woorden "Lille" / "London" / "Aachen" werkten onze volksisten danig op de zenuwen.

Tegenwoordig heet de plaats waar men zijn tickets kan kopen in onze grotere stations
in heel het land een "Travel Centre" & chinese restaurants kunnen zoals marokkaanse beenhouwers hun fraaie vreemde karakters onbesmeurd aan hun ramen schilderen : we boeken qua tolerantie blijkbaar vooruitgang.

Zijn gewestgrenzen, staatsgrenzen eeuwige monumenten ? Waarschijnlijk net zo min als Pyramides of Bhoeddabeelden ; waarschijnlijk zal er een geregeelde vorm van de mogelijkheid tot veranderen ingebouwd moeten worden over bijvoorbeeld een Europese staat die aan het "volksisme" kan weerstaan.

Persoonlijk kan ik waarsdevolle contacten hebben en vriendschap sluiten met personen die een andere taal spreken dan ik, een andere huidskleur hebben en een andere tekst op hun paspoort : niemand kan mijn een haat voor anderstaligheid of enige vorm van diversiteit aanpraten. Als je een franstalige met een mes steekt komt er ook bloed uit...

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2008, 12:45   #1945
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Uit wat u hier boven schrijft, blijkt duidelijk dat u ter kwader trouw bent. Er is immers geen enkele wet, decreet, reglementering... in België noch Vlaanderen die een minderheid verbiedt "haar eigen taal" te spreken of in het openbaar te gebruiken. Niets weerhoudt een Franstalige in Vlaanderen te wonen en er thuis, op straat, met z'n vrienden, in de kroeg, bij de bakker... Frans te spreken.

Meer zelf, er zijn zelf geen beperkingen op het recht op vereniging. Er bestaan in Vlaanderen Franstalige verenigingen, scholen (jawel, in Antwerpen is er bijvoorbeeld een private school waar Frans de voertaal is), bibliotheken... Ze hebben de totale vrijheid.

Wat u dus hierboven stelt, is niet minder en niet meer dan een flagrante leugen.
Dat beeld blijft wel hangen in het buitenland.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2008, 12:46   #1946
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik zou u iets willen aanraden: ga zoals ik eens naar Friesland, praat daar met de mensen in plaats van te oordelen over zaken waar u nu hoegenaamd geen verstand van heeft.

En wat u naar het einde schrijft, is grote prietpraat. Reeds eerder gaf ik aan dat Friezen op geen enkele wijze een tegenstelling zien in hun gedeelde identiteit, een opmerking die dus kwam van een overtuigde Vlaamsgezinde die ik ben.

Maar én Vlaming én Belg is te moeilijk.
Oud 21 mei 2008, 12:50   #1947
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Misschien is in deze lange draad één aspect van de zaak een beetje onderbelicht gebleven nl. de geringe afstanden in het belgische territorium. Meestal bevinden zich "taalminderheden" zoals de italiaans-sprekende slovenen en de sloveenssprekende italianen zich in de periferie van de diverse staten of bewonen ze een gebied dat duidelijk demografisch "apart" is. Daar is een apart taalstatuut een evidentie ;
Daar heeft het zeker iets mee te maken.
In Zwitserland zullen die taalgebieden iets te maken hebben met valleien en bergen.

Daarom ook dat buitenlanders niet goed begrijpen waarom een vlakke stad als België nog eens in taalgebieden is verdeeld.
Oud 21 mei 2008, 13:03   #1948
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daar heeft het zeker iets mee te maken.
In Zwitserland zullen die taalgebieden iets te maken hebben met valleien en bergen.

Daarom ook dat buitenlanders niet goed begrijpen waarom een vlakke stad als België nog eens in taalgebieden is verdeeld.

Zot zijn doet duidelijk geen pijn.
Oud 21 mei 2008, 13:10   #1949
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Ja, zo gaat het in de praktijk, ook en vooral in Vlaanderen.
tomm, omdat ge 't van een Vlaming toch nooit zult geloven, zal ik hier nog maar eens iemand anders aan 't woord laten :

“VREEMDELINGEN INTEGREREN BETER IN VLAANDEREN”

Brussel ‘We moeten toegeven dat de Vlamingen vreemdelingen beter integreren in hun bevolking’. Dat heeft de voorzitter van de Franstalige antidiscriminatie-beweging MRAX gezegd in het kader van de Actieweek tegen Racisme.

In een gesprek met onze Franstalige collega’s is Radouane Bouhlal, de voorzitter van MRAX (Mouvement contre le Racisme, l’Antisémitisme et la Xénophobie) scherp voor het integratiebeleid in Franstalig België. Op de vraag in welke Belgische regio vreemdelingen het best geïntegreerd zijn, schuift Bouhlal Vlaanderen naar voren. ‘We moeten toegeven dat de Vlamingen vreemdelingen beter integreren in hun bevolking. Ze erkennen ze als gesprekspartners. In Vlaanderen zien federaties van minderheden tenminste het daglicht en worden ze gesubsidieerd door de regering’, aldus de MRAX-voorzitter.

Bouhlal wijst op het gebrek in Wallonië aan organisaties die de verschillende minderheden vertegenwoordigen. ‘Wij hebben een heilige schrik om minderheden bij naam te noemen en hen de kans te geven zich te verenigen om zo op te komen voor hun rechten’, aldus Bouhlal, die de Federatie van Marokkaanse Democratische Organisaties aan Vlaamse kant als voorbeeld aanhaalt. De voorzitter wijst op een ook in Franstalig België stijgend aantal klachten wegens racisme en discriminatie, met name bij het zoeken naar werk en bij contacten met de politie. Ook media vermelden steeds vaker de afkomst van delinquenten.

Bouhlal gaat met zijn uitspraak in tegen een visie die reeds een tijdje opgang maakt in Franstalig België en daarbuiten, over het opgang makende racisme en de stijgende discriminatie in Vlaanderen. In het dossier rond de Vlaamse wooncode bijvoorbeeld werden deze week nog vragen gesteld door het Comité tegen Rassendiscriminatie van de Verenigde Naties. Volgens een aantal Vlaamse politici was dat mede het gevolg van de stemmingmakerij aan Franstalige kant.

bron: Metro, 14 maart 2008, p. 03

En nu gij weer.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2008, 13:18   #1950
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
tomm, omdat ge 't van een Vlaming toch nooit zult geloven
Als Tomm het van anderen had gelooft bleef hij zichzelf niet herhalen.
Oud 21 mei 2008, 13:37   #1951
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Als Tomm het van anderen had gelooft bleef hij zichzelf niet herhalen.
Rudi Van Nespen begint stilaan dezelfde waanvoorstellingen te krijgen, zo te zien.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2008, 13:45   #1952
Rob Roy
Minister

Rob Roy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Raad van Europa steunt Franstaligen
Nadat we eerder al zagen dat deze titel verkeerd was, en eigenlijk moet luiden:

Raad van Europa steunt Vlamingen

en er hadden aan toegevoegd:

Raad van State steunt Vlamingen

en

Grondwettelijk Hof steunt Vlamingen

moeten we er sinds gisteren nog aan toevoegen:

Hof van Beroep steunt Vlamingen
Rob Roy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2008, 13:45   #1953
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Misschien is in deze lange draad één aspect van de zaak een beetje onderbelicht gebleven nl. de geringe afstanden in het belgische territorium. Meestal bevinden zich "taalminderheden" zoals de italiaans-sprekende slovenen en de sloveenssprekende italianen zich in de periferie van de diverse staten of bewonen ze een gebied dat duidelijk demografisch "apart" is. Daar is een apart taalstatuut een evidentie ; moeilijker wordt het bij taalminderheden die op hun territorium nog eens met ofwel andere taalminderheden, ofwel de sprekers van de "nationaal overwegende" taal geconfronteerd worden zoals bv. (naar wat ik me heb laten vertellen door een inboordeling) Catalanië waar behalve het Catalaans ook nog het Occitaans en het Kastilliaans-Spaans gebezigd wordt - het laatste vooral door naar ik verneem de miljoenen heringewekene Zuid-Amerikanen.

Kortom : de taaldiversiteit is geen eenvoudige, eenduidige zaak. Het grondrecht voor taalminderheden nl. dat ze niet "opgesloten" mogen worden in een soort van indianenreservaat, dat ze toegang moeten hebben tot onderwijs vanaf de kleutertuin tot in de universiteit zal derhalve niet altijd een eenvoudige zaak zijn. Wat overigens te denken van de Roma, of de Esperantisten ? Zijn dat "volkeren" zonder land ?

Het geween en het tandengveknars van de randbrusselaars is potsierlijk : ze wonen letterlijk aan de rand van hun grote cultuurgemeenschap waarin ze kunnen genieten van frans gedubde films, universitair onderwijs, bibiliotheken.. ze wonen te midden van het vriendelijkste volk ter wereld dat met een enthoesiasme een nobelere zaak waardig
hun met plezier hun pistoléekes verkoopt "en français" (and the next customer in English, und der nächste Kunden auf Deutsch ktp...). Is het dan veel gevraagd om aan een bestuur beleefd te vragen om bepaalde officiële documenten in het frans te bekomen
en dat elke keer opnieuw met als toegeving dat men "nog geen tijd" gehad heeft om de belangrijkste taal van het land te leren ? Het is vanzelfsprekend : de ganse gemeenschap rondom hen komt hen op taalgebied tegemoet !

De verkeersborden ! Ik herinner me al te goed de tijd dat die dingen in het ganse land ofwel 2talig waren, ofwel de stad van bestemming in de taal van dat land. zo kon men in de buurt van Luik een plakkaat zien "Aken - Aachen" en wat verder "Aix La chapelle /Aachen" - een prachtige en logische regeling, buiten de belgische flaminganten en wallinganten gerekend : het was de tijd van het inpekken van "vreemde talen".

De woorden "Lille" / "London" / "Aachen" werkten onze volksisten danig op de zenuwen.

Tegenwoordig heet de plaats waar men zijn tickets kan kopen in onze grotere stations
in heel het land een "Travel Centre" & chinese restaurants kunnen zoals marokkaanse beenhouwers hun fraaie vreemde karakters onbesmeurd aan hun ramen schilderen : we boeken qua tolerantie blijkbaar vooruitgang.

Zijn gewestgrenzen, staatsgrenzen eeuwige monumenten ? Waarschijnlijk net zo min als Pyramides of Bhoeddabeelden ; waarschijnlijk zal er een geregeelde vorm van de mogelijkheid tot veranderen ingebouwd moeten worden over bijvoorbeeld een Europese staat die aan het "volksisme" kan weerstaan.

Persoonlijk kan ik waarsdevolle contacten hebben en vriendschap sluiten met personen die een andere taal spreken dan ik, een andere huidskleur hebben en een andere tekst op hun paspoort : niemand kan mijn een haat voor anderstaligheid of enige vorm van diversiteit aanpraten. Als je een franstalige met een mes steekt komt er ook bloed uit...
waarschijnlijk uit een nederlandstalige niet...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2008, 13:51   #1954
Rob Roy
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Als Brussel probeert om ons land in te pikken zal het Vlaanderen zijn dat Brussel de slagader doorsnijdt.
En dat hoeft zelfs geen inch meer te betekenen dan dat Vlaanderen meteen alle financiële middelen en extra cadeautjes voor Brussel stopzet.
Oud 21 mei 2008, 13:59   #1955
Rob Roy
Minister

Standaard

Citaat:
Het geween en het tandengveknars van de randbrusselaars is potsierlijk : ze wonen letterlijk aan de rand van hun grote cultuurgemeenschap waarin ze kunnen genieten van frans gedubde films, universitair onderwijs, bibiliotheken.. ze wonen te midden van het vriendelijkste volk ter wereld dat met een enthoesiasme een nobelere zaak waardig hun met plezier hun pistoléekes verkoopt "en français" (and the next customer in English, und der nächste Kunden auf Deutsch ktp...). Is het dan veel gevraagd om aan een bestuur beleefd te vragen om bepaalde officiële documenten in het frans te bekomen en dat elke keer opnieuw met als toegeving dat men "nog geen tijd" gehad heeft om de belangrijkste taal van het land te leren ? Het is vanzelfsprekend : de ganse gemeenschap rondom hen komt hen op taalgebied tegemoet !
Even de essentie inkaderen.
Oud 21 mei 2008, 14:01   #1956
Rob Roy
Minister

Standaard

Citaat:
Dat beeld blijft wel hangen in het buitenland.
Uitsluitend dank zij het gestook van FDF-ers en MR-ers in subcomités van de Raad van Europa, de VN en overal waar ze maar kunnen, omdat ze keer op keer ongelijk krijgen bij de hoogste rechtbanken in eigen land.

Een duidelijk geval van gebrek aan Bundestreue, agressie zelfs, dat het op zich al onmogelijk maakt om met deze mensen een staat te delen.

Laatst gewijzigd door Rob Roy : 21 mei 2008 om 14:04.
Oud 21 mei 2008, 14:08   #1957
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Roy Bekijk bericht
Uitsluitend dank zij het gestook van FDF-ers en MR-ers in subcomités van de Raad van Europa, de VN en overal waar ze maar kunnen, omdat ze keer op keer ongelijk krijgen bij de hoogste rechtbanken in eigen land.

Een duidelijk geval van gebrek aan Bundestreue, agressie zelfs, dat het op zich al onmogelijk maakt om met deze mensen een staat te delen.
Enkel omdat de Vlamingen over de splitsing van BHV zijn beginnen mekkeren. Wat al 40 jaar zo is en waardoor geen enkele Vlaming een boterham minder heeft moeten eten mocht zo blijven.
Zeker omdat het toch de eventuele verfransing niet zal stoppen en omdat de benadeelde Vlamingen in Leuven en Nijvel er geen probleem mee hadden.

Actie zorgt voor reactie.
Oud 21 mei 2008, 14:16   #1958
Rob Roy
Minister

Standaard

Citaat:
Enkel omdat de Vlamingen over de splitsing van BHV zijn beginnen mekkeren.
En dat is een reden om te liegen, te bedriegen en alle normen van de rechtstaat over boord te gooien?
Oud 21 mei 2008, 14:18   #1959
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En dat is een reden om te liegen, te bedriegen en alle normen van de rechtstaat over boord te gooien?

er zijn belangrijker thema's om zijn energie in te steken: bijv. de mensen die sterven onder een vrachtwagen zou al lang letterlijk van de baan moeten zijn.
Oud 21 mei 2008, 14:23   #1960
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Citaat:
Even de essentie inkaderen.
Je geeft beter gedachte de auteur weer zonder te censureren wat niet in je kraam past.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be