Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 23 april 2020, 09:18   #381
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.285
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Ik denk dat ge van kleur zoudt verschieten als blijkt hoe groot die interesse is, meer nog dan een aanhangsel te blijven van eindeloze formaties en uitzichtloze begrotingstekorten.

Heb jij weet van peilingen die aantonen dat er onder de Belgische bevolking interesse is voor een anschluss bij Nederland ? Ik niet...
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2020, 09:24   #382
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Heb jij weet van peilingen die aantonen dat er onder de Belgische bevolking interesse is voor een anschluss bij Nederland ? Ik niet...
Ik niet.
En mochten ze er een houden, het zou volledig nutteloos zijn, want de uitslag zou geen verrassing zijn.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2020, 10:07   #383
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.285
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Dat toont 1 ding aan, en dat is dat de bediende die instaat voor de tolheffing een idioot is.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2020, 22:41   #384
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.871
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
All things must pass. En uiteindelijk is het wellicht beter zo. In Congo verlangen ook heel wat Congolezen naar 'de tijd der Belgen'. Eigenlijk hadden zowel België als Nederland overzee daar niets te zoeken. En als ze daar al iets te zoeken hadden (handel), hadden ze nooit het land en de mensen mogen inpalmen. Maar goed, dat is allemaal achteraf gepraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Ben ik het mee eens. Het is nu eenmaal zo.
Hier ben ik het niet geheel mee eens. Dit is namelijk zeer sterk achteraf praten, dit is een fenomeen uit het verleden bekijken vanuit onze normen.
Begrijp me niet verkeerd, ook uit bronnen uit de tijd zelf, werden soms misstanden aan kaak gesteld, daar kan je wat mee, niet onze moderne achteraf commentaar vanuit onze ivoren torens.

Nederland en Belgie waren niet slechter dan het Verenigd Koninkrijk, Spanje, Frankrijk, Portugal, Duitsland... Laten we vooral nooit vergeten, dat hier een deel van onze welvaart vandaan komt. Het is inderdaad gebeurd en voor onze moderne Westerlingen lastig te aanvaarden, maar juist daarom mogen wij het nooit vergeten, hoewel er tot het einde der tijden er excuses voor aan blijven bieden ook overdreven is.
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2020, 15:47   #385
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.832
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Hier ben ik het niet geheel mee eens. Dit is namelijk zeer sterk achteraf praten, dit is een fenomeen uit het verleden bekijken vanuit onze normen.
Begrijp me niet verkeerd, ook uit bronnen uit de tijd zelf, werden soms misstanden aan kaak gesteld, daar kan je wat mee, niet onze moderne achteraf commentaar vanuit onze ivoren torens.

Nederland en Belgie waren niet slechter dan het Verenigd Koninkrijk, Spanje, Frankrijk, Portugal, Duitsland... Laten we vooral nooit vergeten, dat hier een deel van onze welvaart vandaan komt. Het is inderdaad gebeurd en voor onze moderne Westerlingen lastig te aanvaarden, maar juist daarom mogen wij het nooit vergeten, hoewel er tot het einde der tijden er excuses voor aan blijven bieden ook overdreven is.
Een moord is een moord. En het blijft een moord. Of dit nu in 1620 gebeurde of in 2020.

Verknechting, knevelarij, slavernij, slavenschepen, zijn afschuwelijke dingen. Of dit nu in 1720 gebeurde of nu. Het argument: 'ja maar het was de tijdsgeest' , is op zijn minste een zeer dubieus argument.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 29 april 2020 om 15:48.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2020, 19:43   #386
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Een moord is een moord. En het blijft een moord. Of dit nu in 1620 gebeurde of in 2020.

Verknechting, knevelarij, slavernij, slavenschepen, zijn afschuwelijke dingen. Of dit nu in 1720 gebeurde of nu. Het argument: 'ja maar het was de tijdsgeest' , is op zijn minste een zeer dubieus argument.
Het was toen op grond van de toenmalige ethiek geen discussiepunt, want slaven kwamen ook in de bijbel voor. ....Verder was er in het begin de discussie of donkere mensen uit Afrika wel mensen waren.... De Katholieke Kerk maakte hier snel een einde aan maar niet aan de slavernij... Op grond van de huidige ethiek was het toen ook al verkeerd, ofschoon met toen toch écht anders zag en men in juridisch wetmatig opzicht toendertijd niet ergens schuldig aan was.. Niet zo fraai natuurlijk, maar het is nu eenmaal zo...
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 29 april 2020 om 19:44.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2020, 16:21   #387
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.898
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Correct, waarom zou dat een probleem zijn mss?
Vlaams-Nationalisten willen niet meer met de Franstaligen leven.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2020, 23:26   #388
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.104
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Vlaams-Nationalisten willen niet meer met de Franstaligen leven.

Wil Wallonië zich aansluiten bij Nederland, zoals hier wordt gesuggereerd?

https://www.youtube.com/embed/4go1RXOBF0s

Laatst gewijzigd door cato : 30 april 2020 om 23:27.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2020, 12:54   #389
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 23 november 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 9.781
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Vlaams-Nationalisten willen niet meer met de Franstaligen leven.
Als er één volk is dat voor de (onvermijdelijke) splitsing zorgt, zijn het de hypocriete Franstaligen.

Ze moeten van Vlaanderen niks weten (ze leren de taal niet, zijn niet geïnteresseerd in Vlaamse films, muziek,... framen Vlamingen in hun media constant als halve nazi's) maar langs de andere kant staan ze wel klaar met open hand om miljarden te ontvangen om verder boven hun stand te kunnen leven.

Wel, dat sprookje is bijna uit. En het is volledig te danken aan jullie (Franstalige) hautaine en hypocriete houding.

Laatst gewijzigd door Zeno! : 1 mei 2020 om 12:55.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2020, 16:17   #390
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.832
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Als er één volk is dat voor de (onvermijdelijke) splitsing zorgt, zijn het de hypocriete Franstaligen.

Ze moeten van Vlaanderen niks weten (ze leren de taal niet, zijn niet geïnteresseerd in Vlaamse films, muziek,... framen Vlamingen in hun media constant als halve nazi's) maar langs de andere kant staan ze wel klaar met open hand om miljarden te ontvangen om verder boven hun stand te kunnen leven.

Wel, dat sprookje is bijna uit. En het is volledig te danken aan jullie (Franstalige) hautaine en hypocriete houding.
Maar dat liedje hoor al lang. Al héél lang. Het liedje lijkt bijzonder veel op het Catalaans liedje. Ook dat duurt al lang. Opmerkelijk: van hetzelfde soort Baskisch liedje hoort men niet meer veel. Waarschijnlijk afgevoerd. De Basken lijken uitgezongen.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 1 mei 2020 om 16:29.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2020, 17:42   #391
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vette Pois(s)on's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2007
Berichten: 13.235
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Maar dat liedje hoor al lang. Al héél lang. Het liedje lijkt bijzonder veel op het Catalaans liedje. Ook dat duurt al lang. Opmerkelijk: van hetzelfde soort Baskisch liedje hoort men niet meer veel. Waarschijnlijk afgevoerd. De Basken lijken uitgezongen.
wie gaat de belgische corona put vullen?
__________________
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2020, 12:18   #392
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 23 november 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 9.781
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Maar dat liedje hoor al lang. Al héél lang. Het liedje lijkt bijzonder veel op het Catalaans liedje. Ook dat duurt al lang. Opmerkelijk: van hetzelfde soort Baskisch liedje hoort men niet meer veel. Waarschijnlijk afgevoerd. De Basken lijken uitgezongen.
Reality check:

De deelstaten in België vormen vandaag al het zwaartepunt van het politieke leven. Zij beheren vandaag al een groter budget dan dat van de federale staat. De verdere uitkleding van de federale staat staat voor een volgende (hele grote) ronde. Ook langs Franstalige kant lijken de geesten gerijpt.

Dankzij de Bijzondere Financieringswet uit 2013 zullen de transfers uitdoven. Dit zal ongetwijfeld deel uitmaken van de toekomstige onderhandelingen aangezien de Franstaligen -hoe raadt u het- weer geld nodig hebben. Hierdoor zullen ze veel moeten slikken wat betreft bevoegdheidsoverdracht naar de deelstaten (gezondheidszorg, justitie, politie,....).

België zal nog wel even blijven bestaan als een leeg omhulsel met enkele restbevoegdheden die in de toekomst zullen worden overgenomen door de EU (defensie, buitenlands beleid).

Het liedje duur inderdaad al lang, het is een traag (maar gestaag) proces, maar we zijn stilaan aan het laatste couplet

Laatst gewijzigd door Zeno! : 3 mei 2020 om 12:31.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2020, 12:53   #393
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Reality check:

De deelstaten in België vormen vandaag al het zwaartepunt van het politieke leven. Zij beheren vandaag al een groter budget dan dat van de federale staat. De verdere uitkleding van de federale staat staat voor een volgende (hele grote) ronde. Ook langs Franstalige kant lijken de geesten gerijpt.

Dankzij de Bijzondere Financieringswet uit 2013 zullen de transfers uitdoven. Dit zal ongetwijfeld deel uitmaken van de toekomstige onderhandelingen aangezien de Franstaligen -hoe raadt u het- weer geld nodig hebben. Hierdoor zullen ze veel moeten slikken wat betreft bevoegdheidsoverdracht naar de deelstaten (gezondheidszorg, justitie, politie,....).

België zal nog wel even blijven bestaan als een leeg omhulsel met enkele restbevoegdheden die in de toekomst zullen worden overgenomen door de EU (defensie, buitenlands beleid).

Het liedje duur inderdaad al lang, het is een traag (maar gestaag) proces, maar we zijn stilaan aan het laatste couplet
Ik heb het reeds vroeger aangehaald, het gelijkt op een tectonisch verschijnsel. De mens kan het het uit elkaar drijven van continentale platen ook niet tegenhouden.
En inderdaad, je hoort de Walen niet meer neuzelen dat ze "demandeurs de rien" zijn. Ze blijven "demandeurs d'argent". De zevende staatshervorming, die er onherroepelijk zit aan te komen, zal weer dezelfde weg opgaan. Tot er onder de lamzakkige Vlamingen een reactie komt, namelijk dat het toch niet normaal is dat wij voor elke stap richting grotere zelfstandigheid telkens moeten betalen voor hetgeen ons toekomt.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2020, 13:15   #394
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 23 november 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 9.781
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ik heb het reeds vroeger aangehaald, het gelijkt op een tectonisch verschijnsel. De mens kan het het uit elkaar drijven van continentale platen ook niet tegenhouden.
Correct. Sommigen dromen van herfederaliseringen, maar die gaan er natuurlijk nooit komen. Het gaat compleet in tegen de natuurlijke evolutie van dit land. Politieke commentatoren vergelijken het vaak met tandpasta terug in de tube duwen: dat gaat niet.


Citaat:
En inderdaad, je hoort de Walen niet meer neuzelen dat ze "demandeurs de rien" zijn. Ze blijven "demandeurs d'argent". De zevende staatshervorming, die er onherroepelijk zit aan te komen, zal weer dezelfde weg opgaan. Tot er onder de lamzakkige Vlamingen een reactie komt, namelijk dat het toch niet normaal is dat wij voor elke stap richting grotere zelfstandigheid telkens moeten betalen voor hetgeen ons toekomt.
Zeer juist, maar dit is helaas hoe België werkt.

Het lot van Vlaanderen is dat wij onze zelfstandigheid telkens weer moeten afkopen. Het heeft geen zin om met Walen te onderhandelen met efficiëntie als argument. Het is het geld dat telt.

Enige troost: hoe meer men kan splitsen, hoe minder we in de toekomst 'zaken' hoeven te doen met de Franstaligen. Dus hopelijk doen we het nu voor eens en altijd goed en wordt artikel 35 van de grondwet ingeroepen en wordt alles gesplitst op een paar (ongetwijfeld ook tijdelijke) restbevoegdheden na.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2020, 13:27   #395
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
België zal nog wel even blijven bestaan als een leeg omhulsel met enkele restbevoegdheden die in de toekomst zullen worden overgenomen door de EU (defensie, buitenlands beleid).
Die ontmanteling zie ik als een goede stap om nadien te komen tot een konfederale Nederlanden. Niet België maar de Nederlanden moeten een konferale staat vormen en daarin zie ik een plaats zie voor 4 entiteiten; de Dietse (NL + VL), de Franstalige, de Duitstalige (de Oostkantons en Luxemburg) en eventueel Friesland als 4e lid.
Een zeer losse federatie waarin men zoveel mogelijk zelf doet, waarbij het gedaan is met de miljardentransfers, en waarbij - dat is dan mijn "verborgen agenda" - het hoofdopzet in wezen is dat Wallonië niet aansluit bij Frankrijk,
want dan hebben, zoals onze forumvriend Hollander het zegt, de legers die eeuwenlang de Nederlanden verdedigden voor niets gestreden.

En maar waarbij we tevens, als geheel, een luidere stem kunnen laten horen aan de Europese tafel.
Het past trouwens in onze traditie; de Bourgondische Nederlanden, de Nederlandse Republiek, de Verenigde Nederlandse Staten, het waren allemaal konfederale staten.
Maar dan ditmaal schoon ingedeeld op basis van taal/kultuur ipv willekeurige grenzen van oude vorstendommen.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 3 mei 2020 om 13:43.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2020, 14:16   #396
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Die ontmanteling zie ik als een goede stap om nadien te komen tot een konfederale Nederlanden. Niet België maar de Nederlanden moeten een konferale staat vormen en daarin zie ik een plaats zie voor 4 entiteiten; de Dietse (NL + VL), de Franstalige, de Duitstalige (de Oostkantons en Luxemburg) en eventueel Friesland als 4e lid.
Een zeer losse federatie waarin men zoveel mogelijk zelf doet, waarbij het gedaan is met de miljardentransfers, en waarbij - dat is dan mijn "verborgen agenda" - het hoofdopzet in wezen is dat Wallonië niet aansluit bij Frankrijk,
want dan hebben, zoals onze forumvriend Hollander het zegt, de legers die eeuwenlang de Nederlanden verdedigden voor niets gestreden.

En maar waarbij we tevens, als geheel, een luidere stem kunnen laten horen aan de Europese tafel.
Het past trouwens in onze traditie; de Bourgondische Nederlanden, de Nederlandse Republiek, de Verenigde Nederlandse Staten, het waren allemaal konfederale staten.
Maar dan ditmaal schoon ingedeeld op basis van taal/kultuur ipv willekeurige grenzen van oude vorstendommen.
Ik wil u zeker niet ontmoedigen Jacob, maar de Belgische franstaligen zijn helemaal georiënteerd op La France. Het begrip “De Nederlanden” kennen ze niet en wensen het ook niet te kennen. Voor velen is de droom dat franstalig België “un prolongement de la France” zou worden. En als het even kan: “y compris Bruxelles et les communes ?* facilités”.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2020, 14:48   #397
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ik wil u zeker niet ontmoedigen Jacob, maar de Belgische franstaligen zijn helemaal georiënteerd op La France. Het begrip “De Nederlanden” kennen ze niet en wensen het ook niet te kennen. Voor velen is de droom dat franstalig België “un prolongement de la France” zou worden. En als het even kan: “y compris Bruxelles et les communes ?* facilités”.
Ik sprak mij uit over een wenselijkheid, maar zonder spekulaties te maken over de haalbaarheid daarvan. En ik ben mij terdege bewust van het illusionair karakter van die wens.
Maar de aanhechting bij Wallonië zou onverteerbaar en onverkropbaar zijn.
Dat is iets wat we ten allen prijzen moeten vermijden. De ganse gallerij van Franse imperialistische vorsten moeten immers niet postuum beloond worden met een gratis departement erbij.
Bovendien heeft Dietsland dan geen geografische buffer meer, en de konstante in de geschiedenis dat de grenzen van Frankrijk steeds maar verder uitbreiden, wordt dan weer eens bevestigd en bestendigd.
Als de volgende dominosteen valt ben ik dan aan de beurt, in Leuven op 5 km van de Franse grens wonende. Wat zei de Sjarel alweer in de Pragmatieke Sanktie.....?

https://forum.politics.be/showthread.php?t=169286


Wat Brussel betreft verschillen we grondig van mening.
De uitdaging en de opgave is van er de Taalreconquista te voltrekken en zolang dat niet is gebeurd ben ik tegen verdere staatshervormingen want die zullen gepaard gaan met een nog grotere autonomie voor Brussel waarbij we uiteindelijk de gemeenschapsbevoegdheden zullen moeten opgeven.
En laat die nu net de hefboom zij in het voltrekken van die Taalreconquista.
Via een massale investering in het NL-onderwijs - een gemeenschapsbevoegdheid - is dat weldelijk mogelijk en op een demokratische manier nog wel.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 3 mei 2020 om 14:58.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2020, 14:53   #398
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 53.083
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Vlaams-Nationalisten willen niet meer met de Franstaligen leven.
Nuance, Vlaams-Nationalisten willen de facturen van de Franstaligen niet meer betalen.
__________________







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2020, 18:45   #399
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.898
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Reality check:

De deelstaten in België vormen vandaag al het zwaartepunt van het politieke leven. Zij beheren vandaag al een groter budget dan dat van de federale staat. De verdere uitkleding van de federale staat staat voor een volgende (hele grote) ronde. Ook langs Franstalige kant lijken de geesten gerijpt.

Dankzij de Bijzondere Financieringswet uit 2013 zullen de transfers uitdoven. Dit zal ongetwijfeld deel uitmaken van de toekomstige onderhandelingen aangezien de Franstaligen -hoe raadt u het- weer geld nodig hebben. Hierdoor zullen ze veel moeten slikken wat betreft bevoegdheidsoverdracht naar de deelstaten (gezondheidszorg, justitie, politie,....).

België zal nog wel even blijven bestaan als een leeg omhulsel met enkele restbevoegdheden die in de toekomst zullen worden overgenomen door de EU (defensie, buitenlands beleid).

Het liedje duur inderdaad al lang, het is een traag (maar gestaag) proces, maar we zijn stilaan aan het laatste couplet
België zal blijven bestaan en u zal ermee moeten leven. De traditionele partijen zullen zich nooit laten doen en zullen nooit rekening met het Vlaams-Nationalisme houden. Geloof me vrij.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2020, 18:51   #400
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.898
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Correct. Sommigen dromen van herfederaliseringen, maar die gaan er natuurlijk nooit komen. Het gaat compleet in tegen de natuurlijke evolutie van dit land. Politieke commentatoren vergelijken het vaak met tandpasta terug in de tube duwen: dat gaat niet.




Zeer juist, maar dit is helaas hoe België werkt.

Het lot van Vlaanderen is dat wij onze zelfstandigheid telkens weer moeten afkopen. Het heeft geen zin om met Walen te onderhandelen met efficiëntie als argument. Het is het geld dat telt.

Enige troost: hoe meer men kan splitsen, hoe minder we in de toekomst 'zaken' hoeven te doen met de Franstaligen. Dus hopelijk doen we het nu voor eens en altijd goed en wordt artikel 35 van de grondwet ingeroepen en wordt alles gesplitst op een paar (ongetwijfeld ook tijdelijke) restbevoegdheden na.
U moet daarvor een 2/3de meerderheid hebben en die 2/3de meerderheid zal u nooit hebben. Vergeet het.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:36.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be