Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 12 april 2007, 15:07   #41
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.013
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Vergeten jullie vanavond niet op dit programma te bekijken:


In België nadert het verkiezingsseizoen en dus laait de taalstrijd weer op. Nergens was die heftiger dan in de Voerstreek, vlak onder Maastricht. Andere Tijden gaat terug naar de dagen dat de Franstalige burgemeester José Happart de Vlamingen tot wanhoop dreef. Het verdriet van onze buren, donderdag, vijf voor half tien, Nederland 2.
Wegens gebrek aan TV zal ik moeten wachten tot het op uitzendinggemist.nl verschijnt (waarschijnlijk ergens morgen) en ik er een gaatje voor vind, maar ik ben wel van plan het te kijken.
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2007, 15:08   #42
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hertog van Gelre's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 augustus 2005
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 16.099
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Wegens gebrek aan TV zal ik moeten wachten tot het op uitzendinggemist.nl verschijnt (waarschijnlijk ergens morgen) en ik er een gaatje voor vind, maar ik ben wel van plan het te kijken.
Als je digitale tv hebt: Het wordt ook regelmatig herhaald op 'Geschiedenis tv'.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2007, 15:09   #43
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Wegens gebrek aan TV zal ik moeten wachten tot het op uitzendinggemist.nl verschijnt (waarschijnlijk ergens morgen) en ik er een gaatje voor vind, maar ik ben wel van plan het te kijken.
ook op zaterdag 13.10-13.35 zal er dan een herhaling zijn van de uitzending op Nederland twee.
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2007, 20:26   #44
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Even naar boven halen, want de uitzending gaat nu beginnen!
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2007, 21:08   #45
I amsterdam
Minister-President
 
I amsterdam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2007
Berichten: 5.368
Standaard

De uitzending vond ik zeer boeiend en voor mij een openbaring dat de Voerenaren thuis en met elkaar limburgsdialect spreken en dan officieel uiteen valllen in Nederlands- en Franstaligen.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2007, 21:12   #46
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
De uitzending vond ik zeer boeiend en voor mij een openbaring dat de Voerenaren thuis en met elkaar limburgsdialect spreken en dan officieel uiteen valllen in Nederlands- en Franstaligen.
heb het opgenomen, ga later kijken..
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2007, 21:29   #47
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hertog van Gelre's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 augustus 2005
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 16.099
Standaard

Ik weet niet wat jullie ervan vonden maar het leek me een mooie objectieve uitzending die qua inhoud overeenkomt met wat Jan van den Berghe erover vertelde.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2007, 21:36   #48
Tjeerd
Burger
 
Tjeerd's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2004
Locatie: Nederland
Berichten: 152
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Ik weet niet wat jullie ervan vonden maar het leek me een mooie objectieve uitzending die qua inhoud overeenkomt met wat Jan van den Berghe erover vertelde.
Hier ben ik het mee eens. Ze hadden overigens wel de rol die Nederlanders speelden bij de laatste verkiezingen aan kunnen stippen. Het einde was nu een beetje slap.

Het was weer opvallend hoe de Franstaligen (in de persoon van Happart) taalvrijheid voorstellen: in Voeren is er geen taalvrijheid, maar in Aubel in Wallonie wel. Taalvrijheid houdt voor hen in het overal Frans kunnen spreken.
__________________
Tjeerd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2007, 22:03   #49
Supervlaming
Gouverneur
 
Supervlaming's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 juli 2005
Locatie: Ollands strafkamp
Berichten: 1.106
Standaard

Ietsje oostelijker is het gebied van de Duitstalige Gemeenschap, niet helemaal congruent met de Oostkantons, maar onder die naam wel beter bekend.

De Duitstalige Gemeenschap leidt erg onder de huidige indeling in gewesten in België; het is ingedeeld bij het Waals Gewest (in de volksmond: Wallonië) maar telt welgeteld één senator in de landelijke politieke gremia en slechts één vertegenwoordiger in het Waals Parlement.

Als één van de eisen voor de volgende ronde van de staatshervormingen heeft men één zetel in de Kamer van Volksvertegenwoordigers geëist.

Eén van de voordelen van een onafhankelijke Rijk van de Beide Limburgen (zie ook http://forum.politics.be/showthread.php?t=52869) zou zijn dat het gehele gebied waar Limburgs, Ripoarisch, Platdiets, Voers en Nederduits gesproken wordt zich zou kunnen verenigen (waarbij ik er dus rekening mee houdt dat er in het Duitse Rijnland, vanouds een Duitse regio waar separatistische strevingen bestaan, ook belangstelling voor aanhechting bestaat) zou het herstel kunnen zijn van het dialect als onderlinge voertaal. VOERtaal ...
__________________
België is een synoniem voor Groot-Wallonië
Supervlaming is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2007, 22:05   #50
DebianFox
Minister
 
DebianFox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 oktober 2005
Locatie: Zuidelijke Nederlanden
Berichten: 3.390
Standaard

lol de Nederlanders hebben sommige uitspraken van de Franstaligen daar niet eens (correct) vertaald. En dan die presentator die sukkelde met dat ene moeilijke Franse woord
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
La France enmerde la flandre. Et si cela vous suffit pas, on peut toujours vous enculer nucléairement.
Taalfoutjes van onze 'Franstalige' vriend staan in het vet aangeduid.
DebianFox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2007, 22:05   #51
Weezer
Eur. Commissievoorzitter
 
Weezer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2006
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Berichten: 9.152
Standaard

Was het wat? Ik had namelijk visite, dus heb niet gekeken...
__________________
The problem with quotes on the Internet is that it is hard to verify their authenticity - Abraham Lincoln
Weezer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2007, 22:35   #52
Essevee_VL
Minister-President
 
Essevee_VL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 april 2007
Locatie: Muskrun, Das Großflämisches Reich
Berichten: 4.311
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Er wordt beweerd dat hij op het einde niet zoveel interesse meer toonde voor Voeren en in de gemeenteraad zijn krant zat te lezen.
Het heeft hem inderdaad geen windeieren gelegd, op dit moment is hij voorzitter van het parlement van Wallonië in Namen. (en daarvoor moest hij wel verhuizen naar Wallonië)


De retourmensen proberen in sommige artikels en dergelijke de indruk te geven dat de Voerenaars een taal spreken (of spraken) die amper Nederlands te noemen valt en dat zij het prima vonden om Frans te gebruiken. In dit interview met Toudi (zelf Waalse republikeinen) geeft een van hen de indruk dat Vlaanderen Voeren heeft willen annexeren op basis van een dialect dat het nu zelf probeert uit te roeien om de mensen te assimileren tot Vlamingen.
http://users.skynet.be/am273535/Toudi/index.htm



Hij beweert ook dat Vlaanderen daar een school heeft neergepoot speciaal om Nederlandse inwijkelingen aan te trekken :





.......feit blijft natuurlijk dat Retour in 1976,1982,1988 en 1984 een absolute meerderheid wist te behalen........
Had men toen een referendum gehouden...
Sippenaken behoort tot de Platdietse streek en men spreekt er een Limburgs-Ripuarisch dialect. De gemeenten Aubel, 's Gravendal, Bleiberg, Welkenraat, Balen & Limburg behoren ook tot die streek. Het gebied ligt ten onrechte in Wallonië. Laat die Noord-Nederlanders maar komen want ze hebben ook in Voeren geholpen waarvoor veel dank.
Essevee_VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2007, 22:36   #53
Essevee_VL
Minister-President
 
Essevee_VL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 april 2007
Locatie: Muskrun, Das Großflämisches Reich
Berichten: 4.311
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Breda Bekijk bericht
voeg Voeren bij Nederland.......Nu !!!
Voeg Voeren, Land van Overmaas, Jekervallei en de Oostkantons in een afzonderlijke provincie om het Germaans karakter van de streek te beschermen of te redden. In deze provincie zijn er twee cultuurtalen het Duits en het Nederlands en de volkstalen vallen onder de Limburgse of Limburgs-Ripuarische groep. Deze provincie blijft in Vlaanderen bij de Vlaamse onafhankelijkheid en in de verdere toekomst misschien een provincie van Heel-Nederland.
Essevee_VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2007, 23:20   #54
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

http://www.nrc.nl/W2/Nieuws/2000/08/17/Vp/04.html
Interessant om toe te voegen : een Nederlands artikel uit 2000 van net voor de gemeenteraadsverkiezingen.

Er wordt ook over een zekere Bep Mergelsberg gesproken, die eerst bij de Vlamingen was en dan bij Retour, en nu in Nederland woont.

Hier bekampt Huub Broers himself haar :
http://fourons.skynetblogs.be/post/4...broers-etaient
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2007, 08:15   #55
amydal
Partijlid
 
Geregistreerd: 2 april 2006
Berichten: 288
Standaard

Heb gisteren gekeken. Ik vond het wel goed gedaan, het bekeek die crisis vanuit een standpunt die ikzelf nooit gekregen heb:
  1. vóór de problemen spraken alle voerenaars ongeveer hetzelfde dialect, pas nadat de gedwongen vernederlandsing er kwam begonnen er problemen te komen
  2. ik heb eigenlijk alleen maar vlaamse aggressors gezien. Het ging hier om VMO, Voorpost, TAK, dus een gedeelte van de Vlamingen was van het ergste krapuul, en was het van "neen hoor, happart heeft nooit zitten vechten"?
Sorry voor mensen die ooit in één van die drie organisaties gezeten hebben, maar dat lijken mij altijd de hooligans van de politiek geweest te zijn
__________________
Opgepast: under construction: mijn Belgisch-nationalistische website
amydal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2007, 08:20   #56
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supervlaming Bekijk bericht
Eén van de voordelen van een onafhankelijke Rijk van de Beide Limburgen (zie ook http://forum.politics.be/showthread.php?t=52869) zou zijn dat het gehele gebied waar Limburgs, Ripoarisch, Platdiets, Voers en Nederduits gesproken wordt zich zou kunnen verenigen (waarbij ik er dus rekening mee houdt dat er in het Duitse Rijnland, vanouds een Duitse regio waar separatistische strevingen bestaan, ook belangstelling voor aanhechting bestaat) zou het herstel kunnen zijn van het dialect als onderlinge voertaal. VOERtaal ...
Denkt u dat er ook maar één iemand staat te springen om een Grootlimburgs Rijk te stichten? En denkt u dat het dialect in heel die streek een bindend element kan vormen? Ooit al eens Maaslands gehoord? En dan Rijnlands? En dan eens de taal die men in het noordelijkst puntje van Nederlands-Limburg spreekt?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2007, 08:22   #57
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
De uitzending vond ik zeer boeiend en voor mij een openbaring dat de Voerenaren thuis en met elkaar limburgsdialect spreken en dan officieel uiteen valllen in Nederlands- en Franstaligen.
Inderdaad, in de grond van de zaak draait het geenszins om taalaanhorigheid maar gewoon om een politieke keuze die in Voeren grotendeels bepaald wordt door de families waartoe men behoort. Wist u zelf, dat Retour �* Liège indertijd zelfs taallessen Frans organiseerde om haar achterban de noodzakelijke noties van Frans mee te geven? Zo "Franstalig" waren ze (nu is dat natuurlijk wel wat veranderd)...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2007, 08:30   #58
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hertog van Gelre's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 augustus 2005
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 16.099
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door amydal Bekijk bericht
ik heb eigenlijk alleen maar vlaamse aggressors gezien. Het ging hier om Voorpost, TAK, dus een gedeelte van de Vlamingen was van het ergste krapuul, en was het van "neen hoor, happart heeft nooit zitten vechten"?
Het spijt me maar dan heb je een andere uitzending gezien dan ik. Vlak nadat de franstalige meneer zei: "hij heeft nooit aan agressie meegedaan' zie je beelden van een Happart die stenen (laat gooien) naar de politie. Ook de schutter uit het raam werd duidelijk getoond. Verder zei een sympathisant van Happart: 'Het was een stevige jongen die ook aan judo e.d. deed, hij zal dus ook wel eens een klap hebben uitgedeeld.)

Laatst gewijzigd door Hertog van Gelre : 13 april 2007 om 08:32.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2007, 08:38   #59
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Inderdaad, in de grond van de zaak draait het geenszins om taalaanhorigheid maar gewoon om een politieke keuze die in Voeren grotendeels bepaald wordt door de families waartoe men behoort. Wist u zelf, dat Retour �* Liège indertijd zelfs taallessen Frans organiseerde om haar achterban de noodzakelijke noties van Frans mee te geven? Zo "Franstalig" waren ze (nu is dat natuurlijk wel wat veranderd)...
Zoals Huub Broers het zelf aangaf in de uitzending: in die tijd gold het principe 'wiens brood men eet, diens woord men spreekt'. Gevolg daarvan was dat het vooral het deel van de bevolking dat in de industrie in het Luikse ging werken of zijn landbouwgrond pachtte van een rijke Franstalige kasteelheer annex grootgrondbezitter was dat de kant van de Luiksgezinden koos.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2007, 08:42   #60
job
Minister-President
 
job's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 januari 2006
Berichten: 4.778
Standaard

Jij hebt blijkbaar een andere uitzending gezien dan ik ????

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door amydal Bekijk bericht
Heb gisteren gekeken. Ik vond het wel goed gedaan, het bekeek die crisis vanuit een standpunt die ikzelf nooit gekregen heb:
  1. vóór de problemen spraken alle voerenaars ongeveer hetzelfde dialect, pas nadat de gedwongen vernederlandsing er kwam begonnen er problemen te komen
Er hoefde helemaal niks vernederlandsd te worden. Voeren behoorde reeds tot de Nederlandse taalgroep. Onderling spraken de Voerenaars hun Voerens wat tot het Nederlands behoort. Overigens de franstalige school in Voeren bestond pas in de jaren 7O, hoorde ik. Dus, waar haal je het vandaan dat er een vernederlandsing kwam ? Mis poes. Integendeel, een verfransing, dewelke er ook voor zorgde dat de kinderen die naar deze Franstalige school gingen, vervreemd werden van hun eigen moedertaal, dat zeker niet het Frans was, maar behoorde tot de Nederlandse taal.
Citaat:
  1. ik heb eigenlijk alleen maar vlaamse aggressors gezien. Het ging hier om VMO, Voorpost, TAK, dus een gedeelte van de Vlamingen was van het ergste krapuul, en was het van "neen hoor, happart heeft nooit zitten vechten"?
Je bent blijkbaar alleen niet doof. Je bent blijkbaar ook nog blind. Ik zag een pak agressieve Walen ! Ik hoorde hen ook -in het Frans- tekeer gaan tegen de Vlamingen !
Citaat:
Sorry voor mensen die ooit in één van die drie organisaties gezeten hebben, maar dat lijken mij altijd de hooligans van de politiek geweest te zijn
Als ZIJ de hooligans vd politiek zouden zijn, hoe verklaar je dan dat de rust er pas is gekomen nadat Huub Broers de burgemeestersjerp omgorde ?
Waarom was onder agressor Happart en consoorten Voeren een bestuurloos dorp, alhoewel zij toen de meerheid in de politiek uitmaakten ?
Wie is hier de geweldenaar, en wie de weldoener ????

Denk eerst na voor je spreekt, het kan je een hoop onzin besparen...
__________________
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat)

Laatst gewijzigd door job : 13 april 2007 om 08:44.
job is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:54.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be