![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() Analoog met dit topic: http://forum.politics.be/showthread.php?t=52120
![]() Wat zijn de nadelen aan een onafhankelijk Limburg? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
(nog ene die denkt het warm water te hebben uitgevonden ![]()
![]() |
![]() |
#3 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
|
![]() Citaat:
Het is goed in eigen hart te kijken voor het slapen gaan, Silhoutte...
![]() |
![]() |
#5 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
De EU en VN erkennen enkel de onafhankelijkheid van deelstaten. En dan nog dient die onafhankelijkheid aan een aantal voorwaarden te voldoen. De onafhankelijkheid van een provincie, is nog nooit erkend. Dat is o.a. de reden waarom Kosovo niet onafhankelijk is, en Montenegro of Letland wel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik heb wel horen zeggen dat de ring van Hasselt zich wil afscheiden van het centrum. En nog "Stadstaat Aantwaarpe", met Janssens de Verschrikkelijke als onbetwiste vorst.
![]() |
![]() |
#7 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Vlaamse onafhankelijkheid acht ik veel waarschijnlijker: daar is enkel een gewone meerderheid in het Vlaams parlement voor nodig, en een gewone meerderheid in een referendum (enkel in Vlaams gewest). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Tjechië en Slowakije zijn ook uit elkaar gegaan door een beslissing van het parlement, zonder dat daar een referendum voor nodig was. Een referendum is volgens mij een optie, die het geheel van de onafhankelijkheid veel democratischer maakt, maar volgens mij wettelijk beschouwd niet meer dan een optie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Vervelend is wel dat Franstalig België dan hoge eisen zal stellen: overheveling faciliteitengemeenten en luchthaven Zaventem, corridor tussen Komen en Moeskroen. Zolang Vlaamse politici niet op die eisen ingaan, komt er geen onafhankelijkheid. Eénzijdige onafhankelijkheid is voor Vlaanderen veel interessanter. De EU erkent dan automatisch de huidige grenzen van Vlaanderen, zelfs als Wallonië en Brussel op hun kop gaan staan. Er moet in dat geval een referendum komen, maar dat is niet echt een probleem. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Je hebt inderdaad gelijk dat een referendum dan de beste oplossing is. Wallonië zou inderdaad onredelijke eisen stellen. Nog één vraagje: in de meeste landen geldt er bij een referendum het stemrecht, en niet de stemplicht. Zou België het stemmen in een referendum kunnen verplichten? Ik denk namelijk dat bij stemrecht eerder de mensen gaan stemmen die interesse tonen in politiek, en dat in dat geval de kans veel groter is dat Vlaanderen onafhankelijk wordt. Laatst gewijzigd door lomeanor : 1 juli 2006 om 20:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Gouverneur
|
![]() Ontegenzeggelijk heeft een (min of meer) onafhankelijk Limburg iets voor op de rest van een (min of meer) onafhankelijk Vlaanderen: de Nederlandse helft van Limburg zal zonder veel poespas zich gaarne aansluiten bij de wederhelft ten westen van de Maas en daarmee hèt voorbeeld worden voor een confederaal te regelen Staat der Lage Landen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Probleem is wel dat andere landen onze onafhankelijkheid enkel erkennen als er een referendum is geweest. Tsjechoslowakije heeft het anders gespeeld: onderhandelingen tussen Tsjechische en Slowaakse toppolitici, zonder referendum. Dat is dus tweezijdig. Als we die weg kiezen, moeten we een akkoord sluiten met Franstalig België. en dat akkord is heel ongunstig voor Vlaanderen. Citaat:
Ik vermoed dat Franstalige politici met alle middelen dit referendum zullen proberen tegen te houden: - klachten (Raad van State, Arbitragehof en Overlegcomité) - boycot (Post, politie en faciliteitengemeenten proberen het referendum in het honderd te laten lopen) - sabotage (politie arresteert voorzitters stembureau's, er komt een samenscholingsverbod op de dag van het referendum) Het Vlaams gewest en de Vlaamse federale politici zijn echter in staat om alle Belgische instellingen lam te leggen: federale regering en parlement, monarchie, Overlegcomité, hoogste rechtbanken... Met die "institutionele atoombom" worden we al half onafhankelijk. Dan lukt een referendum ook wel. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Er is geen vraag naar.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Herenig de Nederlanden en Limburg is weer één. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Gouverneur
|
![]() Op Zeeuws-Vlaanderen na is er alleen in Nederlands Limburg een sterke hang naar samengaan met de in 1839 verloren gegane wederhelft. Als het met geheel Vlaanderen niet gelukt te verenigen met Noord-Nederland, dan een eerste stap gezet: herenig Limburg!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
In Zeeuws-Vlaanderen merk ik overigens geen hang naar hereniging met Vlaanderen, zelfs in Noord-Brabant is die tendens sterker. Maar dat terzijde. Laatst gewijzigd door baarle : 1 juli 2006 om 22:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Gouverneur
|
![]() Het is volkomen mal als je vanuit Susteren de brug naar Maaseik overrijdt en een bord "Welkom in Limburg" zegt. Afijn, België krijg je aan niemand meer uitgelegd.
![]()
![]() |
#19 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() België is volkomen mal. Buiten de overheersing van een meerderheid door een minderheid is er geen rationele bestaansreden voor te bedenken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |