Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 7 september 2013, 09:46   #30701
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In de Catechismus staat er helemaal niet dat homoseksualiteit geen zonde is, net zo min heeft de paus gesteld dat homoseksueel gedrag geen probleem vormt. Lees maar eens goed wat de paus juist verklaard heeft. Niet wat u of de media er graag van maakt.
De catechismus... Als ik dat allemaal moet geloven wat d?*?*r in staat...

Allemaal zeer twijfelachtige zelfuitgevonden bedenksels van een even twijfelachtige Roomse kerk, maar geen gezegdes van Jezus.

Zo stond er in de oude catechismus:
Hel betekent onderaardse plaats.Men moet wel onderscheid maken tussen 4 plaatsen.
1.De hel der verdoemden,plaats van eeuwige straffe.
2.Het voorgeborgte der hel,waar de zielen zijn der kinders die zonder doopsel sterven.
3.Het vagevuur,plaats van tijdelijke straffe en zuivering.
4.Het voorgeborgte der oudvaders.

De zielen der 1ste en 2de plaats moeten Gods aanschijn voor alle eeuwigheid derven;de andere alleen voor eenigen tijd. De ziel van Christus is, zo niet tot de andere voorzeker tot eene dier plaatsen nedergedaald,te weten,tot het voorgeborgte der oudvaders. Om de zielen van de heilige oudvaders en ook van anderen,die in Gods liefde gestorven waren,te troosten en te verlossen.

Ook het vagevuur is eene plaats onder de aarde in dewelke de zielen der overleden christenen of geloovigen gezuiverd( of gevaagd ) worden,namelijk door het vuur en andere pijnen;en zij worden gezuiverd van alle schuld van tijdelijke pijnen die zij voor hunne vergeven zonden nog te lijden hebben.



Het voorgeborgte der hel schijnt nu afgeschaft te zijn. Het voorgeborgte van der oudvaders ook. Over het vagevuur heeft men grote bedenkingen. En over de hel hoort men niet meer praten.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2013, 10:34   #30702
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
De huidige paus verwees naar het catechismus, waarin staat dat homoseksualiteit geen zonde is.
Blijkbaar hebt u een andere catechismus voor uw neus liggen dan de katholieke, me dunkt.

Ik lees er het volgende immers in:

Citaat:
Onder homoseksualiteit verstaat men de betrekkingen tussen mannen af tussen vrouwen die zich seksueel exclusief of overwegend aangetrokken voelen tot personen van hetzelfde geslacht. Homoseksualiteit kent, door de eeuwen heen en binnen de veelheid van culturen, verschillende verschijningsvormen. De psychische oorsprong is moeilijk op te helderen. Steunend op de heilige Schrift, die deze betrekkingen voorstelt als een ernstige ontaarding, heeft de Overlevering steeds verklaard dat "homoseksuele daden intrinsiek ongeordend zijn". Ze zijn in strijd met de natuurwet. Homoseksuele handelingen sluiten de seksualiteit af voor de gave van het leven. Ze komen niet voort uit een ware affectieve en seksuele complementariteit. Daarom kunnen ze in geen geval goedgekeurd worden.
http://www.rkdocumenten.nl/rkdocs/in...special=marges
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2013, 11:30   #30703
Cloggie
Lokaal Raadslid
 
Cloggie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 maart 2013
Berichten: 389
Standaard

En weer een voorbeeldje van hoe religie en logica niet samengaan:

http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Neder...agenda-s.dhtml

Ik weet niet eens wat ik hier op moet zeggen. Stelletje maffe fundamentalisten.
__________________
Geen gezeik, iedereen rijk! Stemp de Tegenpartij.
Cloggie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2013, 13:02   #30704
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In de Catechismus staat er helemaal niet dat homoseksualiteit geen zonde is, net zo min heeft de paus gesteld dat homoseksueel gedrag geen probleem vormt. Lees maar eens goed wat de paus juist verklaard heeft. Niet wat u of de media er graag van maakt.
Zover ik het lees had de Paus het over homoseksuele geaardheid
U leest mijns inziens meer dan er werd aangegeven.

Een zonde als je homoseksueel geaard bent (geboren)? Hoe zou je daarvan af moeten geraken om niet meer te zondigen?
Eh, kun je ook van een hetero seksuele geaardheid genezen?
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2013, 19:54   #30705
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
U leest mijns inziens meer dan er werd aangegeven.
U schreef het volgende:

Citaat:
De huidige paus verwees naar het catechismus, waarin staat dat homoseksualiteit geen zonde is.
Welnu, klopt uw bewering?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2013, 19:55   #30706
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cloggie Bekijk bericht
Ik weet niet eens wat ik hier op moet zeggen. Stelletje maffe fundamentalisten.
Geef een beetje inhoud in plaats van gewoon wat te brullen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2013, 20:08   #30707
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U schreef het volgende:



Welnu, klopt uw bewering?
Niet mijn bewering, werd aangegeven in het artikel.

Of het er wel of niet in staat, who cares. Las in een artikel dat de meeste pastoors in Nederland het geen zak interesseert wat hun benadering naar homoseksuele gelovigen betreft.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2013, 20:12   #30708
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U schreef het volgende:



Welnu, klopt uw bewering?
Eh, staat er dan in dat homoseksule geaardheid een zonde is? Leg eens uit dan hoe een homoseksueel van zijn geaardheid af zou kunnen komen?
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2013, 20:20   #30709
Cloggie
Lokaal Raadslid
 
Cloggie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 maart 2013
Berichten: 389
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Geef een beetje inhoud in plaats van gewoon wat te brullen.
Ik brul niet maar wat, ik geef een voorbeeld van de bespottelijkheid van religieuze fanatici. Deze mensen laten eerst zelf een agenda drukken omdat ze te bang zijn dat er anders eens iets ongoddelijks in een agenda terecht zou komen. Dan komen ze er vervolgens achter dat, o jee, we hebben per ongeluk een peace teken in de agenda! En dat is een goddeloos teken, oh grutjes nog an toe zeg. En dan laten ze de hele rataplan vernietigen.

En wie doen ze daar kwaad mee, hoor ik je misschien dan zeggen? Die kinderen, die doen ze daar kwaad mee. Met dat misselijkmakende hersenspoelen. Die zullen ook opgroeien tot het zuur soort mens dat te bang is voor hel en verdoemenis om van het leven te kunnen genieten.

Inhoud genoeg voor je?
__________________
Geen gezeik, iedereen rijk! Stemp de Tegenpartij.

Laatst gewijzigd door Cloggie : 8 september 2013 om 20:25.
Cloggie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2013, 20:22   #30710
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.685
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Zover ik het lees had de Paus het over homoseksuele geaardheid
U leest mijns inziens meer dan er werd aangegeven.

Een zonde als je homoseksueel geaard bent (geboren)? Hoe zou je daarvan af moeten geraken om niet meer te zondigen?
Eh, kun je ook van een hetero seksuele geaardheid genezen?
De RK katechismus is duidelijk en helder:

Bij een niet gering aantal mannen en vrouwen is de homoseksuele neiging diepgeworteld. Deze objectief ongeordende neiging betekent voor de meesten van hen een beproeving. Men moet deze mensen met respect, begrip en fijngevoeligheid behandelen. Men moet iedere vorm van onrechtmatige discriminatie vermijden. Ook deze mensen zijn geroepen om in hun leven de wil van God te volbrengen en - als zij christen zijn - de problemen die zij als gevolg van hun instelling ondervinden, te verenigen met het kruisoffer van de Heer.


Bij verwijzingen vanuit de RK katechismus stuitte ik op deze tekst:


1
Het huwelijk kan niet worden gereduceerd tot het peil van een homoseksuele relatie; dit is in tegenspraak met het gezonde verstand. De morele en juridische gevolgen van de eis om het samenleven van homoseksuele stellen te beschouwen als de "de facto verbintenissen" zouden buitengewoon ernstig zijn.
2
"De "de facto verbintenissen" tussen homoseksuelen bevatten anderzijds een jammerlijke vervorming van datgene wat een vereniging in liefde en in leven tussen man en vrouw zou moeten zijn, in een wederzijdse overgave openstaand voor het leven."
3
De pretentie zulke verbintenissen gelijk te stellen aan het "legale huwelijk" zoals sommige recente initiatieven verlangen, is nog veel ernstiger.
4
Bovendien nog voegen de initiatieven, die adoptie van kinderen door homoseksuele paren beogen te legaliseren, aan het bovenstaande een erg gevaarlijke factor toe. "De band tussen twee mannen of twee vrouwen zou geen echt gezin kunnen stichten en nog minder kan men aan zulk een verbintenis die geen gezin is, het recht tot adoptie van kinderen toekennen."
5
Men heeft niet de intentie om deze personen te discrimineren, maar denkend aan de sociale verhevenheid van de waarachtigheid van echtelijke liefde, vloeit hieruit voort, dat erkenning of erger nog gelijkstelling van homoseksuele verhoudingen aan het huwelijk een ernstige vergissing zou zijn. Het negeren zou daarentegen ernstige schade berokkenen aan het algemeen welzijn van de samenleving, die wil dat de wetten de echtverbintenis als basis voor het gezin erkennen, begunstigen en beschermen.


link: http://www.rkdocumenten.nl/rkdocs/in...0&doc=12&al=23


Denk ik vrij duidelijk en helder.
In reformatorische en aanverwante kerken heeft men trouwens redelijk dezelfde mening over dit onderwerp en zijn de teksten mogelijk nog harder.
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 8 september 2013 om 20:37.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2013, 20:35   #30711
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.685
Standaard

dubbel
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 8 september 2013 om 20:36.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2013, 20:38   #30712
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Eh, staat er dan in dat homoseksule geaardheid een zonde is? Leg eens uit dan hoe een homoseksueel van zijn geaardheid af zou kunnen komen?
Vergeet u dan uw eigen woorden? U sprak over "homoseksualiteit"; niet over afwijkende seksuele gevoelens.

Naar het christendom ons leert, kunnen we ook zondigen in gedachten. Lees maar het Confiteor erop na.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2013, 20:39   #30713
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cloggie Bekijk bericht
Ik brul niet maar wat, ik geef een voorbeeld van de bespottelijkheid van religieuze fanatici. Deze mensen laten eerst zelf een agenda drukken omdat ze te bang zijn dat er anders eens iets ongoddelijks in een agenda terecht zou komen. Dan komen ze er vervolgens achter dat, o jee, we hebben per ongeluk een peace teken in de agenda! En dat is een goddeloos teken, oh grutjes nog an toe zeg. En dan laten ze de hele rataplan vernietigen.

En wie doen ze daar kwaad mee, hoor ik je misschien dan zeggen? Die kinderen, die doen ze daar kwaad mee. Met dat misselijkmakende hersenspoelen. Die zullen ook opgroeien tot het zuur soort mens dat te bang is voor hel en verdoemenis om van het leven te kunnen genieten.

Inhoud genoeg voor je?
Waarom zou je die kinderen geen duidelijk moreel kompas mogen voorhouden? Omdat hun wereldbeeld niet overeenstemt met het uwe? Omdat u misschien die rechtlijnigheid mist die u wel terugvindt bij die mensen?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2013, 20:41   #30714
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Niet mijn bewering, werd aangegeven in het artikel.
Tja, de pers schrijft zo veel onzin...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2013, 21:13   #30715
Cloggie
Lokaal Raadslid
 
Cloggie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 maart 2013
Berichten: 389
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waarom zou je die kinderen geen duidelijk moreel kompas mogen voorhouden? Omdat hun wereldbeeld niet overeenstemt met het uwe? Omdat u misschien die rechtlijnigheid mist die u wel terugvindt bij die mensen?
Moreel kompas? Intolerantie, zul je bedoelen. Ze al vroeg bijbrengen dat die andere mensen niet deugen, dat alleen onze kliek, met ons heilige boek, daadwerkelijk deugt. En ach, ja. Als je daar als niet-gelovige daar toch eens iets over durft te zeggen dan zullen ze je voorhouden dat je immoreel bent, dat je er niks van snapt, en, wat een gotspe, dan zullen ze tegen JOU zeggen dat jij intolerant bent.

Ik ben het beu. Ik ben het beu ervan beschuldigd te worden dat ik moreel inferieur ben omdat mijn moraliteit gestoeld is op mijn eigen geweten, dat mijn visie op goed en kwaad ontwikkeld is door mijn eigen denken in plaats van gebaseerd te zijn uit regels uit een sprookjesboek die van bovenaf opgelegd zijn door een hypocriete priester of dominee.

Weet je wat echte moraliteit is? Accepteren dat er geen hiernamaals is, geen hemel en geen hel. Dat er geen eeuwige beloning is voor diegene die het goede doen, en geen eeuwige straf voor diegene die kwaad willen. En dan nog, ondanks dat, het goede proberen te doen en het kwade te vermijden. Dat is echte moraliteit.

Ik wil best tolerant zijn, echt waar. Maar hoe kun je tolerant zijn tegen anderen die als zijn hun zin kregen alles zo snel mogelijk willen verbieden en mensen hun eigen keuze willen ontnemen? Als het gaat om abortus, euthenasie, homosexualiteit - waar blijft die tolerantie dan? Ach, nee, natuurlijk niet - wij gelovigen hoeven niet tolerant te zijn. Dat hoeven alleen die andersdenkenden. Want jammer voor hen, zij hebben geen heilig boek, de stakkers!
__________________
Geen gezeik, iedereen rijk! Stemp de Tegenpartij.
Cloggie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2013, 21:20   #30716
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Vergeet u dan uw eigen woorden? U sprak over "homoseksualiteit"; niet over afwijkende seksuele gevoelens.

Naar het christendom ons leert, kunnen we ook zondigen in gedachten. Lees maar het Confiteor erop na.
Ja en? Ik ben heteroseksueel en als ik geen relatie heb, of anderszins, bijvoorbeeld tot aan het einde van m`n leven, ben ik dan geen heteroseksueel?
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2013, 21:23   #30717
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Tja, de pers schrijft zo veel onzin...
Gezien wat Edwin aanhaalt lijkt mij dat ze er niet naast zitten
Quote: De RK katechismus is duidelijk en helder:

Bij een niet gering aantal mannen en vrouwen is de homoseksuele neiging diepgeworteld. Deze objectief ongeordende neiging betekent voor de meesten van hen een beproeving. Men moet deze mensen met respect, begrip en fijngevoeligheid behandelen. Men moet iedere vorm van onrechtmatige discriminatie vermijden. Ook deze mensen zijn geroepen om in hun leven de wil van God te volbrengen en - als zij christen zijn - de problemen die zij als gevolg van hun instelling ondervinden, te verenigen met het kruisoffer van de Heer.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2013, 21:26   #30718
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U schreef het volgende:



Welnu, klopt uw bewering?
De huidige paus is wat betreft zijn standpunt over homofilie geen zier verandert in vergelijking met de vorige paus(en). Alleen, hij doet alsof. Maar mensen die goed lezen en luisteren laten zich natuurlijk niet om de tuin leiden door zijn 'mooie woorden'.

"Un beau parleur, très vite démasqué"
, dat is de huidige paus Franciscus.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2013, 18:55   #30719
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.685
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
De huidige paus is wat betreft zijn standpunt over homofilie geen zier verandert in vergelijking met de vorige paus(en). Alleen, hij doet alsof. Maar mensen die goed lezen en luisteren laten zich natuurlijk niet om de tuin leiden door zijn 'mooie woorden'.

"Un beau parleur, très vite démasqué"
, dat is de huidige paus Franciscus.
Rome blijft altijd Rome.
De theologie is altijd dezelfde gebleven.
Hoeveel jaar heeft men trouwens er over gedaan om Galileo Galilei te rehabiliteren?
Heeft men ooit de duizenden vermeende heksen, ketters en ook Giordano Bruno gerehabiliteerd?
Er verandert dus niets.
Ze zijn keihard en onverdraaglijk tegen andersdenkenden.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2013, 19:55   #30720
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cloggie Bekijk bericht
Moreel kompas? Intolerantie, zul je bedoelen. Ze al vroeg bijbrengen dat die andere mensen niet deugen, dat alleen onze kliek, met ons heilige boek, daadwerkelijk deugt.
Fout. Dat beweren ze helemaal niet. Druggebruik veroordelen betekent niet dat men stelt dat een druggebruiker niet deugt. Zijn druggebruik is het probleem.

Daarom ook denk ik dat de intolerantie eerder in uw huid is gekropen. Niet in de onze.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:00.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be