Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Bekijk resultaten enquête: Hoe ver woont u van uw werk
< 10 km 19 33,33%
tussen 10 en 15 km 5 8,77%
tussen 15 en 20 km 1 1,75%
> 20 km 32 56,14%
Aantal stemmers: 57. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 7 maart 2011, 23:04   #121
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fred uit Gent Bekijk bericht
Dat soort mensen moet dan niet mopperen als de rekken in de supermarkt slechts half gevuld zijn, de loodgieter niet kan langskomen, het reserveonderdeel voor de wasmachine 6 maanden wegblijft enz.. Begrijp je? Vaak beseffen ze niet eens wat ze allemaal te danken hebben aan de auto.
Mocht het verkeer beperkt zijn tot dergelijk vervoer, dan was het vrij rustig op onze wegen. Een loodgieter, een bouwvakker, een timmerman... is immers niet de hele tijd onderweg.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2011, 23:46   #122
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

Hoe komt het bovendien dat het verkeer alsmaar toeneemt? Hoe deden onze voorouders dat, zo zonder auto? Hun leven moet wel totaal onmogelijk geweest zijn, me dunkt.
__________________
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2011, 14:37   #123
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje Bekijk bericht
Hoe komt het bovendien dat het verkeer alsmaar toeneemt? Hoe deden onze voorouders dat, zo zonder auto? Hun leven moet wel totaal onmogelijk geweest zijn, me dunkt.
Vroeger kwam men amper zijn dorp uit en ze hadden quasi niets. Scheelt een heel pak.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2011, 15:02   #124
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Zowat 900km
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2011, 20:00   #125
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Vroeger kwam men amper zijn dorp uit en ze hadden quasi niets. Scheelt een heel pak.
Was men dan zoveel ongelukkiger? Dat men geen nieuwe wasmachine kon (moest?) kopen, elke 5 jaar, idem tv, pc, combi-oven...
Ik heb het trouwens niet over de tijd dat de dieren nog spraken, hé. Nog maar 10 jaar terug was er nog heel wat minder verkeer. Er waren toen ook al pc's, internet, ...
__________________
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2011, 20:48   #126
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje Bekijk bericht
Was men dan zoveel ongelukkiger? Dat men geen nieuwe wasmachine kon (moest?) kopen, elke 5 jaar, idem tv, pc, combi-oven...
Ik heb het trouwens niet over de tijd dat de dieren nog spraken, hé. Nog maar 10 jaar terug was er nog heel wat minder verkeer. Er waren toen ook al pc's, internet, ...
En waar hebt U gelezen dat ik geschreven heb dat men minder gelukkig zou zijn in die situatie ? Geluk heeft namelijk weinig te zien met het puur materiële.

Als het over een werkelijke vermindering gaat van gebruik van energie, gaat men veel verder moeten terug gaan dan 10 jaar geleden. Dan spreken wij minstens van 50 jaar geleden. De verandering zou dus wel ingrijpend zijn en een wasmachine behoort niet tot de mogelijkheden lijkt mij. Jij en ik zouden in die situatie ofwel boer zijn ofwel voor een boer of zo iemand werken.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2011, 21:01   #127
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

Ik ben ondertussen zover dat ik al blij zou zijn met de dooie mus die een beperking van het verkeer zou zijn op het niveau van 10 jaar geleden.
__________________
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2011, 21:16   #128
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje Bekijk bericht
Ik ben ondertussen zover dat ik al blij zou zijn met de dooie mus die een beperking van het verkeer zou zijn op het niveau van 10 jaar geleden.
Gun uzelf nog 10 jaar en het verkeer vermindert vanzelf wanneer de baby boomers dood en begraven zijn.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2011, 21:20   #129
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Vroeger kwam men amper zijn dorp uit en ze hadden quasi niets. Scheelt een heel pak.
De mobiliteit was toch stukken groter dan wat u ervan maakt. Als ik de verhalen van mijn grootvader en -moeder hoorde (alsook de verhalen over mijn overgrootvader), dan overbrugden mensen weldegelijk grotere afstanden. Alleen namen ze er de tijd voor en zagen ze niet op tegen de inspanning. Afstanden van zelfs meer dan tien kilometer werden te voet afgelegd, zelfs met klompen. Er was de fiets, de hondenkar... Vervoermiddelen voor de mindergegoeden. Er was ook een goede uitgebouwd openbaar vervoer: er was de paarden- en stoomtram, er was de trein, enz.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2011, 21:27   #130
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De mobiliteit was toch stukken groter dan wat u ervan maakt. Als ik de verhalen van mijn grootvader en -moeder hoorde (alsook de verhalen over mijn overgrootvader), dan overbrugden mensen weldegelijk grotere afstanden. Alleen namen ze er de tijd voor en zagen ze niet op tegen de inspanning. Afstanden van zelfs meer dan tien kilometer werden te voet afgelegd, zelfs met klompen. Er was de fiets, de hondenkar... Vervoermiddelen voor de mindergegoeden. Er was ook een goede uitgebouwd openbaar vervoer: er was de paarden- en stoomtram, er was de trein, enz.
Mogelijk, maar die verplaatsingen waren alleen voor hoogstnoodzakelijke dingen veronderstel ik en niet omdat ze een kennis in een naburig dorp wilden gaan begroeten. Ik kan me niet voorstellen dat ze op hun klompen 10 km zouden gaan wandelen om eens goede dag te gaan zeggen.

Het klinkt misschien hard, maar als we het energievraagstuk niet oplossen of er geen oorlog komt, zouden we weleens sneller in een dergelijk scenario kunnen terugvallen dan we denken.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2011, 21:28   #131
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Mogelijk, maar die verplaatsingen waren alleen voor hoogstnoodzakelijke dingen veronderstel ik en niet omdat ze een kennis in een naburig dorp wilden gaan begroeten. Ik kan me niet voorstellen dat ze op hun klompen 10 km zouden gaan wandelen om eens goede dag te gaan zeggen.
Jawel, hoor. Dat werd gedaan. Men ging zelfs op die manier op familiebezoek, al had men dan voor die gelegenheid wel schoenen aan.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2011, 21:30   #132
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Jawel, hoor. Dat werd gedaan. Men ging zelfs op die manier op familiebezoek, al had men dan voor die gelegenheid wel schoenen aan.
Ik kan er niet met zekerheid over twisten, maar ik zou het persoonlijk toch niet doen voor een dergelijke reden. Misschien voor een overlijden of een trouw, maar daar zou het mee ophouden.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2011, 21:36   #133
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Ik kan er niet met zekerheid over twisten, maar ik zou het persoonlijk toch niet doen voor een dergelijke reden. Misschien voor een overlijden of een trouw, maar daar zou het mee ophouden.
De tijden waren vroeger anders. Wij leven aan een jachtig tempo: wij willen grote afstanden in een korte tijd overbruggen. Vroeger dacht men anders, ook al omdat men van niet anders wist.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2011, 23:03   #134
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Mogelijk, maar die verplaatsingen waren alleen voor hoogstnoodzakelijke dingen veronderstel ik en niet omdat ze een kennis in een naburig dorp wilden gaan begroeten. Ik kan me niet voorstellen dat ze op hun klompen 10 km zouden gaan wandelen om eens goede dag te gaan zeggen.

Het klinkt misschien hard, maar als we het energievraagstuk niet oplossen of er geen oorlog komt, zouden we weleens sneller in een dergelijk scenario kunnen terugvallen dan we denken.
Laten we zo stellen.
Vroeger ging men al eens op vakantie naar zee met de fiets of achterop de camion.
Vandaag de dag vliegt men 5 keer per jaar naar Spanje of veel verder.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2011, 11:07   #135
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Laten we zo stellen.
Vroeger ging men al eens op vakantie naar zee met de fiets of achterop de camion.
Vandaag de dag vliegt men 5 keer per jaar naar Spanje of veel verder.
5X Spanje ? Amai, ik mag al blij zijn als ik één keer per jaar op vakantie kan.

Even serieus, ik denk heus niet dat men 5X per jaar op vakantie gaat.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2011, 11:10   #136
plakker
Minister
 
plakker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2010
Berichten: 3.730
Standaard

+/- 25km
__________________
plakker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2011, 23:54   #137
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

Net een weekje in Spanje en Portugal gezeten. En nee, ik heb geen vliegtuig van binnen gezien om er te geraken. 4 nachttreinen en de nodige dagverbindingen waren mijn deel.
__________________
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2011, 09:32   #138
pibo®
Parlementslid
 
pibo®'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 1.992
Stuur een bericht via MSN naar pibo®
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yves38 Bekijk bericht
Laat ze, ze denken dat ze met fietsen alles kunnen oplossen...
awel groot gelijk , laat iedereen maar meer dan 100 km van zen werk afwonen ..... allemaal met de wagen gaan werken ........... dan is het verkeersprobleem inderdaad opgelost , alles zal dan zo goed als dicht zitten , dus geen verkeer en geen verkeersprobleem


dan ben ik amused dat ik maar 1800 meter van men werk woon en met de fiets kan gaan , of te voet !
pibo® is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2024, 07:47   #139
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.659
Standaard

Citaat:
Bijna 4 op de 10 Belgen nemen hun fiets of de step om minstens een deel van het traject naar het werk af te leggen. Nog nooit waren er dat zoveel. Dat blijkt uit de jaarlijkse mobiliteitsbarometer van hr-dienstenbedrijf Acerta. De auto verliest dan weer wat terrein, al gebeurde bijna 78 procent van de woon-werkverplaatsingen vorig jaar nog met de wagen. Maar ook daar is de vergroening ingezet. Bron Vrt
Wiskunde is mijn sterkste kant niet maar er lijkt me toch wat scheef te zitten in bovenstaande. Blijkbaar doen nogal wat mensen een deel van het traject met de auto en een ander deel met de fiets of step ? Dat is nou volgens mij de combinatie die je het minst ziet behalve misschien voor zij die doen alsof ze met de fiets komen en achter de hoek parkeren om een hogere woon-werkvergoeding te krijgen maar zelfs die zijn niet met zoveel dat 78% met de auto komt en 40% met de fiets of step.

Volgens mij moet volgende zin ook anders gelezen worden: 'Bijna 4 op de 10 Belgen nemen hun fiets of de step om minstens een deel van het traject naar het werk af te leggen.' moet zijn 'Bijna 4 op de 10 Belgen nemen zogezegd hun fiets of de step om voor minstens een deel van het traject naar het werk een hogere vergoeding te incasseren'.

Ik woon in de stad waar de fietsbereidheid stukken groter zou zijn dan buiten de stad maar ik merk daar eerlijk gezegd geen zak van. Hoewel er pakken meer fietsers zijn dan toen ik hier vijftien jaar geleden kwam wonen - hoe zalig was fietsen toen, dat kon je met je ogen dicht -, zie, ruik en hoor je nog steeds massa's meer auto's.
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.

Laatst gewijzigd door Vlad : 10 januari 2024 om 07:53.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2024, 09:20   #140
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Wiskunde is mijn sterkste kant niet maar er lijkt me toch wat scheef te zitten in bovenstaande. Blijkbaar doen nogal wat mensen een deel van het traject met de auto en een ander deel met de fiets of step ? Dat is nou volgens mij de combinatie die je het minst ziet behalve misschien voor zij die doen alsof ze met de fiets komen en achter de hoek parkeren om een hogere woon-werkvergoeding te krijgen maar zelfs die zijn niet met zoveel dat 78% met de auto komt en 40% met de fiets of step.

Volgens mij moet volgende zin ook anders gelezen worden: 'Bijna 4 op de 10 Belgen nemen hun fiets of de step om minstens een deel van het traject naar het werk af te leggen.' moet zijn 'Bijna 4 op de 10 Belgen nemen zogezegd hun fiets of de step om voor minstens een deel van het traject naar het werk een hogere vergoeding te incasseren'.

Ik woon in de stad waar de fietsbereidheid stukken groter zou zijn dan buiten de stad maar ik merk daar eerlijk gezegd geen zak van. Hoewel er pakken meer fietsers zijn dan toen ik hier vijftien jaar geleden kwam wonen - hoe zalig was fietsen toen, dat kon je met je ogen dicht -, zie, ruik en hoor je nog steeds massa's meer auto's.
Ik durf in de zomer ook wel eens de fiets nemen, dus ik zit bij die 4/10. Ik doe echter 90% van mijn verplaatsingen met de wagen.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:26.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be