Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 14 februari 2023, 13:22   #43621
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Verlies niet uit het oog dat 1830 primordiaal een opstand was van Franstaligen.
In 1830 zijn de Nederlanders buiten gebonjourd.

Laat het ons daar op houden Quercus.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2023, 15:00   #43622
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
In 1830 zijn de Nederlanders buiten gebonjourd.

Laat het ons daar op houden Quercus.
Ja, ze werden buitengebonjourd door de Franstaligen. 1830 was een Franstalig separatisme dat het toen onmondige Vlaanderen ten onrechte heeft meegesleurd. De twee belangrijkste Vlaamse economische centra uit die tijd Antwerpen en Gent hebben daar zeker niet om gevraagd. Antwerpen was opgebloeid door de heropening van de Schelde en Gent had voor zijn textielindustrie een interessante markt zowel in de herenigde Nederlanden als in Nederlands Indië.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2023, 15:30   #43623
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.815
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ja, ze werden buitengebonjourd door de Franstaligen. 1830 was een Franstalig separatisme dat het toen onmondige Vlaanderen ten onrechte heeft meegesleurd. De twee belangrijkste Vlaamse economische centra uit die tijd Antwerpen en Gent hebben daar zeker niet om gevraagd. Antwerpen was opgebloeid door de heropening van de Schelde en Gent had voor zijn textielindustrie een interessante markt zowel in de herenigde Nederlanden als in Nederlands Indië.
Wat zou het toch allemaal. Dit fabeltje dat ons decennia lang is opgesolverd vanuit een bepaalde hoek, is al lang doorprikt. Door het beleid van Willem I was er een wild kapitalisme gegroeid. De Belgische Revolutie was ook een sociale revolutie. Vele arbeiders (de blauwe kielen) waren werkloos geworden op het einde van het bewind van Willem I en gingen de barricades vervoegen en wilden Willem weg. Bovendien drukten de zware taksen op het gemaal en het slachten van het vee (alleen geheven in het Zuiden...) dagdagelijks op de gewone man en de middenklasse. (Cfr het gezegde toen: "Bij elke boterham eet Jan Kaas mee!". Voeg daarbij de aanslag op de persvrijheid (om de haverklap werd er een of andere journalist uit het Zuiden in de gevangenis geworpen wegens 'majesteitsschennis)'. Alles werd bestuurd vanuit het protestants/calvinistische Den Haag. Zelfs de Hoge Raad verhuisde op de duur van Brussel naar Den Haag. Dus als men hoger beroep aantekende, moest men naar Den Haag (in die tijd... begin er maar aan). Het Zuiden dat véél meer inwoners had dan het Noorden kreeg maar evenveel vertegenwoordigers in de Staten-Generaal en moest bovendien de schulden helpen afbetalen die het Noorden had gemaakt in haar strijd tegen Napoléon. Ook de taaldwang deed Willem I de das om. Hij moest deze wetgeving uiteindelijk afschaffen op 4 juni 1830. Maar toen was het al te laat. De Belgische revolutie was niet meer te stoppen.

Dat is al heel wat anders dan uw oubollige clichés over de Belgische Omwenteling.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 14 februari 2023 om 15:53.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2023, 18:32   #43624
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Wat zou het toch allemaal. Dit fabeltje dat ons decennia lang is opgesolverd vanuit een bepaalde hoek, is al lang doorprikt. Door het beleid van Willem I was er een wild kapitalisme gegroeid. De Belgische Revolutie was ook een sociale revolutie. Vele arbeiders (de blauwe kielen) waren werkloos geworden op het einde van het bewind van Willem I en gingen de barricades vervoegen en wilden Willem weg. Bovendien drukten de zware taksen op het gemaal en het slachten van het vee (alleen geheven in het Zuiden...) dagdagelijks op de gewone man en de middenklasse. (Cfr het gezegde toen: "Bij elke boterham eet Jan Kaas mee!". Voeg daarbij de aanslag op de persvrijheid (om de haverklap werd er een of andere journalist uit het Zuiden in de gevangenis geworpen wegens 'majesteitsschennis)'. Alles werd bestuurd vanuit het protestants/calvinistische Den Haag. Zelfs de Hoge Raad verhuisde op de duur van Brussel naar Den Haag. Dus als men hoger beroep aantekende, moest men naar Den Haag (in die tijd... begin er maar aan). Het Zuiden dat véél meer inwoners had dan het Noorden kreeg maar evenveel vertegenwoordigers in de Staten-Generaal en moest bovendien de schulden helpen afbetalen die het Noorden had gemaakt in haar strijd tegen Napoléon. Ook de taaldwang deed Willem I de das om. Hij moest deze wetgeving uiteindelijk afschaffen op 4 juni 1830. Maar toen was het al te laat. De Belgische revolutie was niet meer te stoppen.

Dat is al heel wat anders dan uw oubollige clichés over de Belgische Omwenteling.
Och jongen toch, dat neemt niet weg dat het in de eerste plaats een opstand was van de francofone bourgeoisie uit Wallonië en Brussel. Het landsgedeelte dat uiteindelijk Vlaanderen zou worden had er niet zo gek veel mee te maken.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2023, 18:45   #43625
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.815
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Och jongen toch, dat neemt niet weg dat het in de eerste plaats een opstand was van de francofone bourgeoisie uit Wallonië en Brussel. Het landsgedeelte dat uiteindelijk Vlaanderen zou worden had er niet zo gek veel mee te maken.
Dat dacht u dan maar. Ik raad u aan het boekje van de Nederlander Petrus Van Genabeth te lezen die toevallig (en al vele jaren) in Brugge woonde. Ook tijdens de Belgische opstand:

"Veertien jaren in België en vlugt uit Brugge"

Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2023, 19:29   #43626
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.428
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dat dacht u dan maar. Ik raad u aan het boekje van de Nederlander Petrus Van Genabeth te lezen die toevallig (en al vele jaren) in Brugge woonde. Ook tijdens de Belgische opstand:

"Veertien jaren in België en vlugt uit Brugge"

Ik maak erop uit dat de Bruggelingen toen zeer anti-intellectueel moeten geweest zijn. Het vroege België bleek dan ook veel slechter dan Nederland. Zelf snap ik het niet zo goed hoe dit voor België moet spreken.

Laatst gewijzigd door Weyland : 14 februari 2023 om 19:29.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2023, 20:19   #43627
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.815
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Ik maak erop uit dat de Bruggelingen toen zeer anti-intellectueel moeten geweest zijn. Het vroege België bleek dan ook veel slechter dan Nederland. Zelf snap ik het niet zo goed hoe dit voor België moet spreken.

Waarom? Ik denk dat Nederland toen veel armer was dan België. Volgens dat ik me herinner is er grote armoede geweest in het Noorden onder Willem I.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2023, 21:07   #43628
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dat dacht u dan maar. Ik raad u aan het boekje van de Nederlander Petrus Van Genabeth te lezen die toevallig (en al vele jaren) in Brugge woonde. Ook tijdens de Belgische opstand:

"Veertien jaren in België en vlugt uit Brugge"

Natuurlijk. Maar Je moet dat wel bekijken tegen de achtergrond van die tijd. Wie in 1830 in de samenleving iets te zeggen had behoorde tot de bourgeoisie. En in Vlaanderen was die Franstalig.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2023, 21:09   #43629
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.428
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Waarom? Ik denk dat Nederland toen veel armer was dan België. Volgens dat ik me herinner is er grote armoede geweest in het Noorden onder Willem I.
Vlaanderen en Nederland waren blijkbaar arm toen, de taal in verval en een burgerij dat voor het vreemde Frans koos uit persoonlijk gewin (zo gegroeid of eerder misgroeid door buitenlandse heerschappij). De vroege Belgische staat bestendigde deze misstand die later rechtgetrokken werd op een manier dat erg gelijkt op de situatie die de Hollanders voor ons wilden doordrukken.

Daarom heeft die Belgische Revolutie een cynische bijsmaak. Ik heb het korte pamflet gelezen van tachtig pagina's. Die man had veel te kampen met vooroordelen omwille van zijn Hollandse afkomst en werd altijd aangevallen met extreem anti-intellectualisme.

Hij had goede intenties, maar die werden hem niet in dank afgenomen en werd vaak verward met arrogantie. Wauw.

Laatst gewijzigd door Weyland : 14 februari 2023 om 21:17.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2023, 21:33   #43630
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.815
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Vlaanderen en Nederland waren blijkbaar arm toen, de taal in verval en een burgerij dat voor het vreemde Frans koos uit persoonlijk gewin (zo gegroeid of eerder misgroeid door buitenlandse heerschappij). De vroege Belgische staat bestendigde deze misstand die later rechtgetrokken werd op een manier dat erg gelijkt op de situatie die de Hollanders voor ons wilden doordrukken.

Daarom heeft die Belgische Revolutie een cynische bijsmaak. Ik heb het korte pamflet gelezen van tachtig pagina's. Die man had veel te kampen met vooroordelen omwille van zijn Hollandse afkomst en werd altijd aangevallen met extreem anti-intellectualisme.

Hij had goede intenties, maar die werden hem niet in dank afgenomen en werd vaak verward met arrogantie. Wauw.
Daarover ging het eigenlijk niet. Een poster beweerde dat de opstand beperkt was tot de Francofone en Brusselse francofone Bourgeoisie. Niet dus als we het verhaal van Van Genabeth mogen geloven.

En de Franse taal als argument gebruiken is zeker voor een groot stuk een non-argument. Immers de orangisten hadden 4 grote gazetten: allemaal in het Frans. Frans was nu eenmaal de prestigetaal in die tijd. De orangisten spraken dan ook onder mekaar Frans. Ook na 1830. Vandaar dat de kleine groep orangistische Nederlandstalige 'taalminnaars' zoals JF Willems, George Bergmann, ea. zich niet thuis voelden bij deze Franstalige orangisten.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 14 februari 2023 om 21:39.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2023, 21:36   #43631
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.428
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Daarover ging het eigenlijk niet. Een poster beweerde dat de opstand beperkt was tot de Francofone en Brusselse francofone Bourgeoisie. Niet dus als we het verhaal van Van Genabeth mogen geloven.

En de Franse taal als argument gebruiken is zeker voor een groot stuk een non-argument. Immers de orangisten hadden 4 grote gazetten: allemaal in het Frans. Frans was nu eenmaal de prestigetaal in die tijd. De orangisten spraken dan ook onder mekaar Frans. Ook na 1830. Vandaar dat de kleine groep orangistische 'taalminnaars' zoals JF Willems, George Bergmann, ea. zich niet thuis voelden bij deze Franstalige orangisten.
Van Genabeth ijverde wel voor die taalminnaars en beweert ook dat in Nederland de eigen taal wel genoeg geliefd werd. Voor de rest blijf ik bij mijn standpunt dat jij niet tegenspreekt, maar eerder kracht bijzet. Besef je dat zelf wel?
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2023, 21:44   #43632
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Daarover ging het eigenlijk niet. Een poster beweerde dat de opstand beperkt was tot de Francofone en Brusselse francofone Bourgeoisie. Niet dus als we het verhaal van Van Genabeth mogen geloven.

En de Franse taal als argument gebruiken is zeker voor een groot stuk een non-argument. Immers de orangisten hadden 4 grote gazetten: allemaal in het Frans. Frans was nu eenmaal de prestigetaal in die tijd. De orangisten spraken dan ook onder mekaar Frans. Ook na 1830. Vandaar dat de kleine groep orangistische Nederlandstalige 'taalminnaars' zoals JF Willems, George Bergmann, ea. zich niet thuis voelden bij deze Franstalige orangisten.
In de 18e en 19e eeuw was op gans het Europees continent het Frans de lingua franca zoals dat tegenwoordig het geval is met het Engels. Maar een lingua franca verdringt niet noodzakelijk de autochtone taal.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2023, 21:51   #43633
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.815
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Van Genabeth ijverde wel voor die taalminnaars en beweert ook dat in Nederland de eigen taal wel genoeg geliefd werd. Voor de rest blijf ik bij mijn standpunt dat jij niet tegenspreekt, maar eerder kracht bijzet. Besef je dat zelf wel?
Ik besef dat niet goed, neen. Daar gaat het allemaal niet over. Het gaat dat de opstand ook een feit was in Brugge van die tijd en niet alleen in Brussel. Dat weten we uit een onverdachte bron: Van Genabeth.

Van Genabeth ijverde overigens voor het Nederlands wellicht, maar dan wel voor het Nederduits ofte 'het Hollands' zoals men het toen noemde. Net als JF Willems. Maar ja, de mensen hier moesten van die taal niet veel hebben. Zij vonden het een wat vreemde taal. Vandaar dat JF Willems maar besloot een boek uit te geven in 'het Brabants' en niet in het 'Hollands' en dit 'omdat de mensen hier niet klaar zijn voor het Hollands', zo schrijft hij aan een Amsterdamse Nederlandse vriend.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 14 februari 2023 om 21:58.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2023, 21:57   #43634
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.428
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik besef dat niet goed, neen. Daar gaat het allemaal niet over. Het gaat dat de opstand ook een feit was in Brugge van die tijd en niet alleen in Brussel. Dat weten we uit een onverdachte bron: Van Genabeth.

Van Genabeth ijverde overigens voor het Nederlands wellicht, maar dan wel voor het Nederduits ofte 'het Hollands' zoals men het toen noemde. Net als JF Willems. Maar ja, de mensen hier moesten van die taal niet veel hebben. Zij vonden het een wat vreemde taal. Vandaar dat JF Willems maar besloot een boek uit te geven in 'het Brabants' en niet in het 'Hollands' en dit 'omdat de mensen niet klaar zijn voor het Hollands', zo schrijft hij aan een Nederlandse vriend.
Niet iets wat ik als een overwinning zie of in het belang van Nederlandsminnende Vlamingen. Bruggelingen die van leer trokken tegen 'den vozen Ollander'. Beetje beschamend.

Doet me denken aan mijn TSO-periode (die ik haatte). Leerlingen die van leer trokken tegen een Franstalige lerares Frans, 'omdat haar accent bekakt klonk'. Anti-intellectualisme en in je eigen voet schieten ergens.

Dat het Nederland in onze contreien in verval was geraakt heeft Van Genabeth trouwens ook niet uitgevonden, dat was al lang een klacht in onze contreien een dikke generatie (of twee) eerder. Bepaalde machten hebben daar toen op ingespeeld.

Laatst gewijzigd door Weyland : 14 februari 2023 om 22:02.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2023, 22:02   #43635
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.815
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Niet iets wat ik als een overwinning zie of in het belang van Nederlandsminnende Vlamingen. Bruggelingen die van leer trokken tegen 'den vozen Ollander'. Beetje beschamend.
Het probleem bij Willem I was dat hij inderdaad veel de Hollands was en de taal van de Vlamingen miskende. Vlamingen waren gehecht aan hun Vlaams, ook als was het misschien niet helemaal uniform over gans het land. Maar ze waren niet gehecht aan het Hollands. Verre van! En juist die taal wilde Willem I hun opdringen want het Nederduits werd de officiële landtaal. Edoch, ook dat lukte Willem I niet.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 14 februari 2023 om 22:03.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2023, 22:02   #43636
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.428
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Het probleem bij Willem I was dat hij inderdaad veel de Hollands was en de taal van de Vlamingen miskende. Vlamingen waren gehecht aan hun Vlaams, ook als was het misschien niet helemaal uniform over gans het land. Maar ze waren niet gehecht aan het Hollands. Verre van! En just die taal wilde Willem I hen opdringen want het Nederduits werd de officiële landtaal.
De taal die jij net gelezen hebt in dat pamflet, net als ik, die bovendien erg gelijkt op de taal die wij beiden schrijven. Gewoon een hoop debielen die 'dat Hollands taaltje bekakt klinken vinden' dus. De scheldterm 'domme Belg' komt wellicht ook daarvandaan.

Ik weet immers dat de Hollander na 1830 niet rouwig was om het verlies van die drie miljoen landgenoten toen.

Toch vind ik het een jammerlijke gebeurtenis.

Laatst gewijzigd door Weyland : 14 februari 2023 om 22:07.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2023, 22:07   #43637
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.815
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
De taal die jij net gelezen hebt in dat pamflet, net als ik, die bovendien erg gelijkt op de taal die wij beiden schrijven.
Er was toch veel verzet tegen het Nederduits toen. Zeker in administratieve middens. Ook rechters moesten omschakelen, enz. Maar Willem vond het Vlaams niet geschikt als bestuurstaal. Misschien had hij zich de moeite kunnen doen om een soort gemeenschappelijk Nederlands op poten te zetten. Dat zou in ieder geval de eenheid tussen Noord en Zuid bevorderd hebben. Maar dat deed Willem niet: hij was een autocraat en een Hollander. En de orangistische taalminaars volgden hem slaafs want ze waren zijn lakeien.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 14 februari 2023 om 22:10.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2023, 22:10   #43638
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.428
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Er was toch veel verzet tegen het Nederduits toen. Zeker in administratieve middens. Ook rechters moesten omschakelen, enz. Maar Willem vond het Vlaams niet geschikt als bestuurstaal. Misschien had hij zich de moeite kunnen doen om een soort gemeenschappelijk Nederlands op poten te zetten. Dat zou in ieder geval de eenheid tussen Noord en Zuid bevorderd hebbern. Maar dat deed Willem niet: hij was een autocraat en een Hollander. En de orangistische taalminaars volgden hem slaafs want ze waren zijn lakeien.
Omdat dat befaamde Vlaams ook toen een lege doos was en eigenlijk Nederlands ofte Nederduits of je moest het hebben van de gallicismen. Oudere Zuid-Nederlandse teksten wijken niet zo hard af van het Noord-Nederlands. Het was gewoon een taal in verval en een onwetend volkje met een elite die het Frans verkoos voor geld en status. De vroege Belgische machthebbers hebben daarop gecapitaliseerd, maar alles werd uiteindelijk teruggedraaid en ingevoerd zoals de Hollander het hier in 1815-1830 wilde invoeren en waartegen een opstand kwam die in een revolutie ontaardde (met Franse en Engelse hulp).

Laatst gewijzigd door Weyland : 14 februari 2023 om 22:16.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2023, 22:13   #43639
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Er was toch veel verzet tegen het Nederduits toen. Zeker in administratieve middens. Ook rechters moesten omschakelen, enz. Maar Willem vond het Vlaams niet geschikt als bestuurstaal. Misschien had hij zich de moeite kunnen doen om een soort gemeenschappelijk Nederlands op poten te zetten. Dat zou in ieder geval de eenheid tussen Noord en Zuid bevorderd hebbern. Maar dat deed Willem niet: hij was een autocraat en een Hollander. En de orangistische taalminaars volgden hem slaafs want ze waren zijn lakeien.
HET Vlaams bestond niet ten tijde van koning Willem net zoals het nu ook niet bestaat. Vlaams is doodeenvoudig het containerbegrip voor een verzameling dialecten. Er zijn ettelijke soorten "Vlaams", naargelang de regio.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2023, 22:17   #43640
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.815
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Omdat dat befaamde Vlaams ook toen een lege doos was en eigenlijk Nederlands ofte Nederduits of je moest het hebben van de gallicismen.
Zo kan men bezig blijven. Het Nederduits was geïnfecteerd door germanismen die maar weinig met het Nederlands te maken hadden. Men noemde deze invloeden zelfs 'mofferijen'...

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 14 februari 2023 om 22:20.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:53.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be