Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 juli 2021, 18:17   #1
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard Het einde van de koningshuizen met een koloniaal verleden is nabij

Citaat:

Standbeelden Konining Victoria en Elisabeth II neergehaald in Canada

Vandaag Bron: the guardian

Tijdens protesten tegen behandeling van inheemse kinderen op de notoire kostscholen in Canada, richtten de protesteerders hun woede op beelden van de Britse vorsten.

Sinds er verschillende verscheidene massagraven van inheemse kinderen op oude schoolterreinen van de voormalige katholieke kostscholen werden gevonden, staat Canada in rep en roer. Vier branden in kerken houden daarmee mogelijk verband. Op 1 juli, een nationale feestdag in het land, verzamelde een groep demonstranten zich rond het gerechtsgebouw in Winnipeg, in de provincie Manitoba. Ze haalden het beeld van de Engelse Koningin Victoria neer.

‘Ons enige misdrijf was dat wij inheemse kinderen waren’

De feestdag herdenkt de vereniging van de verschillende Canadese deelstaten onder één federatie, toen nog deel van het Britse Rijk. Het Britse koningshuis wordt sterk geassocieerd met het koloniaal verleden van Canada, wat er ook toe leidde dat inheemse kinderen gedwongen naar de kostscholen werden gestuurd om te assimileren. Velen kwamen er om en fysiek, emotioneel en zelfs seksueel misbruik waren er schering en inslag. Ook een kleiner beeld van Koninging Elisabeth II werd naar beneden gehaald. Ook breder gaat de roep op om de feestdag af te schaffen.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20210702_95737427

EINDELIJK!
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2021, 19:09   #2
Vlad
Eur. Commissievoorzitter

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Ik ben republikein maar ik zie de laatste koningshuizen liever niet op die manier ten onder gaan. Ze hebben altijd vooral aan zichzelf gedacht en slechts als het eens uitkwam aan het algemeen belang maar zo toch naast enorme rampen ook goede dingen verwezenlijkt. Denk bvb aan de creatie van de Vlaamse Beweging om de Waalse republikeinse macht te breken. Hendrik Conscience werd er voor tot ridder geslagen. Ik zie ze dus liever in vrede buiten gestampt worden dan in een oprisping van wokewaanzin.

Ik ben niet vertrouwd met de situatie in Canada maar wel met die van West-Australië waar iets dergelijks heeft plaats gevonden met de gestolen generaties. Daar heeft iedereen wel over gehoord vermoed ik. Nu blijkt dat het aantal blanke 'gestolen' kinderen in diezelfde periode bijna tien keer hoger lag dan het aantal 'gestolen' aborigineskinderen en dat ze op sommige plaatsen op sommige tijdstippen evengoed werden mishandeld en misbruikt, soms samen. Er zullen wel minder blanke dan aborigineskinderen aan westerse ziekten zijn gestorven.

Vermoedelijk wordt daar in Canada weeral alles totaal uit de context gerukt en is men op de graven van slachtoffertjes van een plaatselijke epidemie gestoten. Vermoedelijk want ik ga niet ontkennen dat er soms plaatselijk op bepaalde ogenblikken bloedbaden hebben plaatsgevonden maar het zou me verwonderen dat men zo laat in de geschiedenis nog een massa kinderen in een kostschool moedwillig afslachtte.
Statistiek Vlaanderen: 85.000 immigranten per jaar <=> betonstop, watertekort, uit de pan swingende immoprijzen, stijgende schuldenberg, stijgende CO2 uitstoot, neerwaartse druk op de lonen, files, ...

Geen minderheid worden in eigen land zou ook een mensenrecht moeten zijn, vraag maar aan de Indianen en de Aborigines.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2021, 08:09   #3
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Ik ben republikein maar ik zie de laatste koningshuizen liever niet op die manier ten onder gaan. Ze hebben altijd vooral aan zichzelf gedacht en slechts als het eens uitkwam aan het algemeen belang maar zo toch naast enorme rampen ook goede dingen verwezenlijkt. Denk bvb aan de creatie van de Vlaamse Beweging om de Waalse republikeinse macht te breken. Hendrik Conscience werd er voor tot ridder geslagen. Ik zie ze dus liever in vrede buiten gestampt worden dan in een oprisping van wokewaanzin.

Ik ben niet vertrouwd met de situatie in Canada maar wel met die van West-Australië waar iets dergelijks heeft plaats gevonden met de gestolen generaties. Daar heeft iedereen wel over gehoord vermoed ik. Nu blijkt dat het aantal blanke 'gestolen' kinderen in diezelfde periode bijna tien keer hoger lag dan het aantal 'gestolen' aborigineskinderen en dat ze op sommige plaatsen op sommige tijdstippen evengoed werden mishandeld en misbruikt, soms samen. Er zullen wel minder blanke dan aborigineskinderen aan westerse ziekten zijn gestorven.

Vermoedelijk wordt daar in Canada weeral alles totaal uit de context gerukt en is men op de graven van slachtoffertjes van een plaatselijke epidemie gestoten. Vermoedelijk want ik ga niet ontkennen dat er soms plaatselijk op bepaalde ogenblikken bloedbaden hebben plaatsgevonden maar het zou me verwonderen dat men zo laat in de geschiedenis nog een massa kinderen in een kostschool moedwillig afslachtte.
Tussen epidemie en afslachten zit veel ruimte voor diverse graden van verwaarlozing.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2021, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be