Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 28 januari 2024, 22:03   #21
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.447
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Tel die maar bij de selectief afgrijselijk domme plofproblemen bij.
Domheid van het kiesvee is geen reden om EV's op te hemelen.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2024, 22:09   #22
Onzijdig
Europees Commissaris
 
Onzijdig's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 november 2021
Berichten: 6.685
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Tel die maar bij de selectief afgrijselijk domme plofproblemen bij.
Wat een geleuter zeg, elke dag staan er mensen in panne omdat ze geen reservewiel meer hebben. Etc....
Onzijdig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2024, 22:15   #23
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Onzijdig Bekijk bericht
Wat een geleuter zeg, elke dag staan er mensen in panne omdat ze geen reservewiel meer hebben. Etc....
Voor de geleuterdraad moet je hier zijn: (neem alvast een zakdoek)

https://forum.politics.be/showthread.php?t=271302
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2024, 23:11   #24
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Domheid van het kiesvee is geen reden om EV's op te hemelen.
Er bestaat niets beter dan mijn superieure energiezuinige spotgoedkope plezierige plofwagen op alle gebied die me nog nooit in de steek gelaten heeft.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2024, 19:05   #25
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Ook in Duitsland stelde men recent vast dat ICE vaker in panne vallen dan BEV.

In 2012 stelde men reeds vast dat 8,6% van de pechgevallen - geregistreerd door ADAC - gewoon een lege tank was waar de bestuurder pokerde of te zeer vertrouwde op zijn boordcomputer, of gewoon niet opgelet heeft?

Citaat:
https://www.n-tv.de/ticker/Auto/ADAC...e10539601.html

ADAC-pechstatistieken: Vaak is de tank gewoon leeg

25 april 2013

München (dpa/tmn) - Chauffeurs vallen het vaakst uit vanwege lege of defecte accu's. Een andere reden voor pech is veel banaler: vaak is de tank gewoon leeg.

Chauffeurs roepen steeds vaker de pechhulp in omdat ze geen benzine meer hebben. Volgens de ADAC-pechstatistieken was een lege tank de oorzaak van bijna elke elfde panne (8,6 procent). Eén reden zijn de nieuwe boordcomputers, die je vertellen hoeveel kilometer de brandstof nog meegaat, legt ADAC-expert Helmut Schmaler uit. “Veel chauffeurs vertrouwen op de mededelingen van de boordcomputer.” “Maar als je plotseling je rijstijl verandert, kan het zijn dat je veel sneller zonder benzine komt te zitten en dat de auto kapot gaat.”

Hoofdoorzaak van storingen vorig jaar waren wederom lege of defecte startaccu's. Elke derde storing werd op deze manier veroorzaakt. “Veel voertuigen zijn inmiddels uitgerust met zoveel elektronica dat de accu er niet meer tegen kan”, legt Schmaler uit. Zeker als je veel stop-and-go rijdt in de spits, kun je beter niet tegelijkertijd verlichting, radio, stoelverwarming en andere functies gebruiken. Een startaccu gaat doorgaans vijf tot zes jaar mee, zegt Schmaler. De levensduur is afhankelijk van de belasting.

Voor haar statistieken heeft de ADAC in 2012 500.000 van de 2,6 miljoen pechincidenten geëvalueerd. Er werd alleen rekening gehouden met technische problemen.
Telt men daar nog diverse pannes van het brandstofsysteem en-of emissiesysteem bij, kan men begrijpen dat EV vandaag al een stuk betrouwbaarder zijn dan "uitgerijpte ICEs". Ook gebeurlijk verkeerd tanken gebeurt dus redelijk veel.

Ook qua ICE versus EV kan ik snel een relatief recente link ggl, pannenstatistiek 2022, waar ADAC zelfs specifiek het leeggereden/storing van het HV-batterijpack vermeld, namelijk 7,4 %.
Slechts 4 BEV voldeden aan de voorwaarden om opgenomen te worden in de pannenstatistiek, want het gaat over het aantal pannes naar 1000 wagens omgerekend
Citaat:
https://www.autobild.de/artikel/elek...usger%C3%BCckt.

In de pechstatistieken van 2022 keek de ADAC voor het eerst naar de verschillen tussen elektrische auto’s en verbrandingsmotoren. Wie deed het beter? Overigens treft de nummer 1 oorzaak van pech beide typen aandrijving!

Aan de kant van elektrische auto's waren dit de kleine auto's BMW i3 en Renault Zoe, de compacte auto VW ID.3 en de middenklasse Tesla Model 3. Samen behaalden ze een zogenaamde 'pech rate' van 4,9. Dit betekent dat er per 1.000 voertuigen 4,9 pechgevallen zijn geregistreerd. Voor verbrandingsmotoren was het cijfer 6,9 – ook een zeer lage waarde, maar een aanzienlijk verschil in vergelijking.

[...]
Volgens ADAC werd 55,6 procent van de oorzaken van storingen bij hybride en puur elektrische auto’s veroorzaakt door de twaalf volt accu, die onder meer de voertuigelektronica, het accubeheer van de ‘grote’ rijaccu’s en de deurtoevoer levert openen met kracht. (Dit is hoe duur het onderhoud van geëlektrificeerde auto’s is.)
De op een na grootste bron van interferentie voor elektrische voertuigen was het algemene elektrische systeem van voertuigen met 17,8 procent; Ook de hoogspanningsbatterij betrof een groot deel van de toepassingen, namelijk 7,4 procent. 11,8 procent van de noodoproepen was te wijten aan defecte banden of wielen. Sloten en startonderbrekers hadden met 2,7 procent een relatief klein aandeel.

Der ADAC hat in der Pannenstatistik 2022 erstmals die Unterschiede von Elektroautos und Verbrennern betrachtet. Wer schnitt besser ab? Die Pannenursache Nr. 1 betrifft übrigens beide Antriebsarten!

Aufseiten der E-Autos waren dies die Kleinwagen BMW i3 und Renault Zoe, der Kompaktwagen VW ID.3 sowie der Mittelklassevertreter Tesla Model 3. Sie kamen zusammen auf eine sogenannte Pannenkennziffer von 4,9. Heißt: Pro 1000 Fahrzeuge wurden 4,9 Pannenfälle erfasst. Bei den Verbrennern betrug die Kennziffer 6,9 – ebenfalls ein sehr niedriger Wert, aber im Vergleich ein signifikanter Unterschied.

[...]
55,6 Prozent der Pannenursachen bei Hybrid- und reinen E-Autos verursachte laut ADAC der Zwölf-Volt-Akku, der unter anderem die Fahrzeugelektronik, das Batteriemanagement der "großen" Fahrakkus und die Türöffnung mit Strom versorgt. (So teuer sind elektrifizierte Autos im Unterhalt.)
Die zweitgrößte Störquelle bei den E-Mobilen war die allgemeine Fahrzeugelektrik mit 17,8 Prozent; den Hochvolt-Akku betrafen mit 7,4 Prozent auch noch ein Gutteil der Einsätze. 11,8 Prozent der Notrufe gingen auf defekte Reifen bzw. Räder zurück. Schlösser und Wegfahrsperre machten mit 2,7 Prozent einen relativ geringen Anteil aus.


https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeu...nnenstatistik/
Het is duidelijk dat ook de BEVs een probleem hebben met hun 12 Volt-batterij en daar nog veel verbetering kan, te zwak gekozen, onvoldoende bijladen door hoogvoltbatterijpack?
(ook het omschakelen van Loodzuur naar Li-ion voor BEV is ondertussen al feit, ook aftermarket: https://shop.teslarati.com/collectio...cement-lithium)

Soit als men bedenkt dat *degelijke EVs amper ~10 jaar aangeboden worden kunnen die alleen maar beter worden. (*die aan meer dan 100 kW konden snelladen)
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 29 januari 2024 om 19:26.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2024, 19:32   #26
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
hamac's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2014
Locatie: Limbabwe
Berichten: 15.822
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ik kan toch niet blijven in herhaling vallen want daar is deze draad voor:

ik zal die nog eens plakken:

De vijfde keer plakken ga ik niet meer doen.

Aja, bij extreem vriesweer vielen verhoudingsgewijs bijna 2 keer meer plofwagens in panne dan electrische wagens.

Gewoon een grove vaststelling in Noorwegen tijdens de eerste 9 dagen van 2024 die bijzonder koud waren (-15 tot -30°C)
Je blijft het herhalen maar je weet niet of de conclusie die jij eraan tracht te verbinden wel juist is.
Of heb je de data gecorrigeerd voor:
- leeftijd van de wagens
- in garage of buiten
- kostprijs/waarde van de wagen
- prive of lease
- geografische verdeling
...
__________________
"Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip" - Winston Churchill
hamac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2024, 19:33   #27
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
hamac's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2014
Locatie: Limbabwe
Berichten: 15.822
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
En een bidonneke ellentrik halen is net iets lastiger.

5 km verlengkabel om een 5 liter jerrycanneke te vervangen?
__________________
"Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip" - Winston Churchill
hamac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2024, 19:35   #28
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
hamac's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2014
Locatie: Limbabwe
Berichten: 15.822
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Tel die maar bij de selectief afgrijselijk domme plofproblemen bij.
Als gij uw batterij zo regelmatig aan de druppellader moet leggen, dan zou ik zeggen: "Welcome to the club!".
__________________
"Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip" - Winston Churchill
hamac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2024, 19:41   #29
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
hamac's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2014
Locatie: Limbabwe
Berichten: 15.822
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ook in Duitsland stelde men recent vast dat ICE vaker in panne vallen dan BEV.

In 2012 stelde men reeds vast dat 8,6% van de pechgevallen - geregistreerd door ADAC - gewoon een lege tank was waar de bestuurder pokerde of te zeer vertrouwde op zijn boordcomputer, of gewoon niet opgelet heeft?


https://www.forbes.com/sites/maryroe...d-report-says/

"Tesla programmers rigged the cars’ range-estimating software to exaggerate how far they could go without running out of battery and then, when charge on the battery fell below 50%, readjust to a more realistic projection, one Tesla employee told Reuters—an idea that came directly from CEO Elon Musk himself.

The range estimates that appear on the dashboard ignored external factors like weather—extreme hot or cold temperatures can dramatically impact how far electric cars travel—as well as hilly terrain, headwinds or running the air conditioning, Recurrent Auto CEO Scott Case told Reuters, citing data analyzed by his company.
..."
__________________
"Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip" - Winston Churchill

Laatst gewijzigd door hamac : 29 januari 2024 om 19:41.
hamac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2024, 22:56   #30
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Dat was in de vorige eeuw hé.
Ondertussen kun je overal tanken met je bankkaart.
Ik begrijp dus niet dat mensen nu nog zonder brandstof vallen.
Toch zou het je kunnen overkomen, maar niet om redenen dat je niet kan betalen met je bankkaart.

Vorig jaar kwamen we terug uit Italië. De tank gevuld in Milaan.
De reis ging voorspoedig en vlot en ik zag dat ik het zou moeten kunnen halen om het tanken uit te stellen tot terug in België om dan te tanken met de tankkaart van het werk die ik alleen in België kan gebruiken, en enkel bij Shell of Dats24.

Goed plan, maar het probleem is dat er vrij breed langs de grens met het Groot-Hertogdom Luxemburg nagenoeg geen tankstations zijn, want iedereen daar in de streek tankt in Luxemburg.

Maar ik wist dat er een Shell tankstation is in Messancy. 10 jaar geleden daar ook getankt. Dus ik daar naartoe.

Bleek dat dat tankstation ondertussen nog enkel beschikt over pompen voor vrachtwagens en die vulpistolen zijn te groot voor de vulopening van een personenwagen.

Dan toch maar een paar dorpen verderop op eigen kosten er enkele liter diesel ingegooid.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2024, 07:41   #31
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.060
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Toch zou het je kunnen overkomen, maar niet om redenen dat je niet kan betalen met je bankkaart.

Vorig jaar kwamen we terug uit Italië. De tank gevuld in Milaan.
De reis ging voorspoedig en vlot en ik zag dat ik het zou moeten kunnen halen om het tanken uit te stellen tot terug in België om dan te tanken met de tankkaart van het werk die ik alleen in België kan gebruiken, en enkel bij Shell of Dats24.

Goed plan, maar het probleem is dat er vrij breed langs de grens met het Groot-Hertogdom Luxemburg nagenoeg geen tankstations zijn, want iedereen daar in de streek tankt in Luxemburg.

Maar ik wist dat er een Shell tankstation is in Messancy. 10 jaar geleden daar ook getankt. Dus ik daar naartoe.

Bleek dat dat tankstation ondertussen nog enkel beschikt over pompen voor vrachtwagens en die vulpistolen zijn te groot voor de vulopening van een personenwagen.

Dan toch maar een paar dorpen verderop op eigen kosten er enkele liter diesel ingegooid.
Ik had, in de tijd dat ik werkte, altijd een 10 liter jerrycanneke diesel in de Ranger staan. Niet omdat ik bang was om zonder diesel te vallen, maar gewoon omdat ik op het werk gratis kon / mocht tanken, als je dan een week van huis bent, kan zo'n kanneke nuttig zijn.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2024, 07:57   #32
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.447
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Stel dat we een EV hebben, en we willen het equivalent van een 10 liter jerrycannetje in de koffer.
Dus een 10Kw accupack lijkt vergelijkbaar.

Gefeliciteerd. Ik heb net 100kg of meer in de koffer gelegd. Over de prijs gaan we even niet denken.

10 liter jerrycannetje. Zelfs in staal weegt dat maximaal 15 kg gevuld.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2024, 10:18   #33
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Stel dat we een EV hebben, en we willen het equivalent van een 10 liter jerrycannetje in de koffer.
Dus een 10Kw accupack lijkt vergelijkbaar.

Gefeliciteerd. Ik heb net 100kg of meer in de koffer gelegd. Over de prijs gaan we even niet denken.

10 liter jerrycannetje. Zelfs in staal weegt dat maximaal 15 kg gevuld.
mooi equivalent, dan weet men ook direct wat een plofwagen aan kWh zuipt op 100 km.

10 liter/100 km = 100 kWh batterij leeggereden op 100 km.

Een +5 meter lange electrische 5d-limousine, rijklaar gewicht 2,2 ton, geraakt daar tot 672 km mee tijdens een Noorse zomer: https://www.tesla-mag.com/en/tesla-m...est-in-norway/

Proficiat. En vooral die 10 liter brandstof is niet recycleerbaar.
En de luchtvervuiling voor welke prijs gaan we alvast blijven negeren.

Niets beter dan een volle tank, best een tankwagen nemen. Die kunnen ook nog de tankstations bevoorraden.

Bekijk mijn onderschrift, wat het alleen al aan kWh verbruikt om aardolie op te boren, en de hele vervuilende keten om uiteindelijk de brandstof enkel in een tankstation te krijgen, zonder überhaupt ermee gereden te hebben. Geen speld tussen te krijgen.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 30 januari 2024 om 10:45.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2024, 10:53   #34
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.060
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
mooi equivalent, dan weet men ook direct wat een plofwagen aan kWh zuipt op 100 km.

10 liter/100 km = 100 kWh batterij leeggereden op 100 km.

Een +5 meter lange electrische 5d-limousine, rijklaar gewicht 2,2 ton, geraakt daar tot 672 km mee tijdens een Noorse zomer: https://www.tesla-mag.com/en/tesla-m...est-in-norway/

Proficiat. En vooral die 10 liter brandstof is niet recycleerbaar.
En de luchtvervuiling voor welke prijs gaan we alvast blijven negeren.

Niets beter dan een volle tank, best een tankwagen nemen. Die kunnen ook nog de tankstations bevoorraden.

Bekijk mijn onderschrift, wat het alleen al aan kWh verbruikt om aardolie op te boren, en de hele vervuilende keten om uiteindelijk de brandstof enkel in een tankstation te krijgen, zonder überhaupt ermee gereden te hebben. Geen speld tussen te krijgen.

Mijne Ranger zuipt dat, klopt helemaal.
Mijn Fiestake heeft heel wat minder nodig hoor.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2024, 11:48   #35
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Mijne Ranger zuipt dat, klopt helemaal.
Mijn Fiestake heeft heel wat minder nodig hoor.
Hier een leuk direct praktijkvergelijk van BMW SUVs, de X5 M50i versus BMW iX Xdrive50 voorlopig zijn electrisch broertje, beide tot ruim 500 PK op de vier wielen.

Toch als men in de heel zware klasse gaat kijken, wat deze autokrant doet:

Citaat:
https://www.autozeitung.de/bmw-x5-m-...ch-202337.html

BMW X5 M50I EN BMW IX XDRIVE50 IN VERGELIJKING

Over lange afstanden gesproken: de BMW De Beierse fabrikant belooft voor de BMW iX xDrive50 een WLTP-actieradius van 631 kilometer, waarvan nog ruim 445 kilometer resteert met een testverbruik van 23,6 kWh. Laat je hem op 130 km/u staan, dan bedraagt de actieradius ruim 500 kilometer. Maar wat de elektrische wagen onverslaanbaar maakt in deze interne BMW-vergelijking zijn de lage kosten per kilometer - dankzij het lage verbruik voor een voertuig van 2,5 ton.

De manier waarop de BMW iX zijn enorme kracht op elk moment en zonder vertraging gemakkelijk omzet in aandrijving, vervaagt ook de glans van de voorheen uitstekend op elkaar afgestemde aandrijfeenheid van de BMW X5 M50i. Ook de BMW iX xDrive50 bewandelt een pad dat sterk gericht is op comfort voor een BMW en doet afstand van de zeer dynamische eisen van de M50i, die zijn veercomfort ontleent aan de sportieve, stevige kant.

De iets grotere laadruimte en het trekvermogen, dat een goede ton hoger ligt, van de klassieke verbrandingsmotor in het BMW SUV-schap zijn in vergelijking pluspunten waar de iX in de verkoopdiscussie achter moet blijven. Maar hij scoort punten met een zeer luchtig interieur, dat voldoet aan de eisen van een feel-good lounge voorin en vooral achterin. BMW zou echter onmiddellijk de materiaalkwaliteit moeten verbeteren, wat soms ongeschikt is voor een premiumproduct. Mensen in München weten hoe ze dit moeten doen - de mooie X5 komt immers van hetzelfde bedrijf.

MESSWERTE & TECHNISCHE DATEN VON BMW X5 M50I UND BMW IX XDRIVE50 AUTO ZEITUNG 17/2022

BMW X5 M50i xDrive50 | BMW iX

Technik
Motor:
V8-Zylinder, 4-Ventiler, Biturbo, Partikelfilter, 4395 cm³ | 2 Synchronmaschinen, perm. erregt; flüssigkeitsgekühlt
Leistung:
390 kW/530 PS 5500 - 6000 /min | 420 kW/571 PS (190 kW/258 PS vorn) (230 kW/313 PS hinten)
Max. Drehmoment:
750 Nm, 1800 - 4600 /min | 765 Nm
Getriebe/Antrieb :
8-Stufen Automatik/Allrad | Konstantübersetzung/Allrad
Batterie: -- | Lithium-Ionen, klimatisiert
Spannung/Kapazität netto (brutto): -- | 369 V/105,2 kWh (111,5 kWh)

Messwerte

Leergewicht (Werk/Test): 2260/2331 kg | 2510/2547 kg
Beschleunigung 0-100 km/h (Test): 4,1 s | 4,6 s
Höchstgeschwindigkeit (Werk) : 250 km/h | 200 km/h
Bremsweg aus 100 km/h, kalt/warm (Test): 33,5/32,9 m |
35,9/34,7 m
Verbrauch auf 100 km (Test/WLTP): 13,3/11,5 l SP | 23,6/19,8 kWh
CO2-Ausstoß (Test/WLTP): 315/263 g/km | 86/0 g/km

Preise Grundpreis
104.000 Euro | 102.500 Euro* (*durch zu hohen Grundpreis keine Umweltprämie)

Michael Godde,
ONZE CONCLUSIE

De indrukwekkend comfortabele BMW iX xDrive50 laat zien dat elektrische auto’s zeker geschikt zijn voor lange reizen. Het grote kostenvoordeel maakt het de winnaar in deze vergelijking.
De dynamische en verfijnde BMW X5 M50i toont echter zeer duidelijk dat de iX bij de afwerking- en materiaalkwaliteit nog een grote inhaalbeweging nodig heeft en het bedieningssysteem nog een degelijke update nodig heeft.
ADAC geraakte met de iX zelfs 610 km ver (gemengd testverbruik) met een WTW CO2 van 102 g/km aan Duitse stroommix van het net. En ze gaven wel relatief goede punten aan de afwerkingskwaliteit, de iX stelde daar eigenlijk niet teleur.

Citaat:
https://assets.adac.de/image/upload/...x-xdrive50.pdf

Verbruik/CO2

+ De elektrische cyclus van de Ecotest gaf een gemiddelde aan van 20,4 kWh Dit verbruik omvat ook de laadverliezen bij 3-faseladen met 16 A; om de netto 105,2 kWh batterij volledig op te laden van leeg naar vol is 125,2 kWh nodig.
Het aandrijfsysteem van de iX wordt gegeven opmerkelijk vanwege zijn nogal ongunstige carrosserieconstructie efficiënt, maar de laadverliezen zouden iets lager kunnen zijn.

Als men het gemengd verbruik bekijkt (binnen de stad, buiten de stad, Autobahn) van de Ecotest heeft de elektrische BMW een actieradius van ruim 600 km.
Vanaf de 20,4 kWh/100 km wordt een CO2-balans van 102 g per km berekend (basis Duitse elektriciteitsmix van 500 g/kWh, gepubliceerd 11/2020, geldig voor het verslagjaar 2021).
Dit resulteert in een CO2-bereik van Ecotest zeer goed 49 van de 60 mogelijke punten.
In stedelijke gebieden is het verbruik inclusief laadverliezen rond 17.3, buiten de stad rond 21.4 en op de snelweg rond 22.1 kWh/100 km. In de stad is de iX het zuinigst op de weg, dus daar is een nog grotere actieradius mogelijk.
Economisch ontworpen elektrische verbruikers zoals deze Airconditioning (warmtepompserie) en een geoptimaliseerde en actieve aerodynamica (cd-waarde van 0,25) helpt om een zo goed mogelijk rijbereik te halen.
Ter vergelijking: De BMW X5, die ongeveer even groot is, heeft een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,31.

ADAC Messwerte

Überholvorgang 60-100 km/h (in Fahrstufe D) 2,1 s
Elastizität 60-100 km/h -
Drehzahl bei 130 km/h -
Bremsweg aus 100 km/h 34,8 m
Reifengröße Testwagen 225/50 R21 109T
Reifenmarke Testwagen Pirelli PZero
Wendekreis links/rechts 12,2/12,1 m
Ecotest-Verbrauch 20,4 kWh/100km
Stadt/Land/BAB k.A.
CO2-Ausstoß Ecotest 0 g/km (WTW* 102 g/km)
Reichweite 610 km
Innengeräusch 130 km/h 63,6 dB(A)
Fahrzeugbreite (inkl. Außenspiegel) 2.240 mm
Leergewicht/Zuladung 2.562/583 kg
Kofferraum normal/geklappt/dachhoch 395/810/1.520 l
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 30 januari 2024 om 12:16.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2024, 12:32   #36
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.447
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
mooi equivalent, dan weet men ook direct wat een plofwagen aan kWh zuipt op 100 km.

10 liter/100 km = 100 kWh batterij leeggereden op 100 km.

Een +5 meter lange electrische 5d-limousine, rijklaar gewicht 2,2 ton, geraakt daar tot 672 km mee tijdens een Noorse zomer: https://www.tesla-mag.com/en/tesla-m...est-in-norway/

Proficiat. En vooral die 10 liter brandstof is niet recycleerbaar.
En de luchtvervuiling voor welke prijs gaan we alvast blijven negeren.

Niets beter dan een volle tank, best een tankwagen nemen. Die kunnen ook nog de tankstations bevoorraden.

Bekijk mijn onderschrift, wat het alleen al aan kWh verbruikt om aardolie op te boren, en de hele vervuilende keten om uiteindelijk de brandstof enkel in een tankstation te krijgen, zonder überhaupt ermee gereden te hebben. Geen speld tussen te krijgen.
Waarom deze van de pot gerukte vergelijking?

Ik geef gewoon de vergelijking tussen een "jerrycanneke brandstof" en een "jerrycanneke" ellentriek.
Het ene vol weegt misschien 15kg , voor 100 km+ met een gewone wagen. Het andere vol of leeg, weegt 100 kg + voor minder dan 100km (of ge moet al met prototype zonnewagens enzo gaan rondkrossen, uw geliefde Tesla's doen geen 100 km op 10 Kw)

Want de rest van uw betoog, da's appelen met zeeëgels vergelijken.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2024, 14:43   #37
Oma
Europees Commissaris
 
Oma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2010
Berichten: 6.655
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Een bidonnetje batterijpakske in de koffer meenemen is nochtans poepsimpel.
Zoals dit batterijpakske? Met gratis vuurwerk bij...
Citaat:
Brandweer van New York heeft het gehad met ontploffende batterijen.
...een kleine maar potentieel verwoestende oplaadbare batterij voor elektrische voertuigen.
Het lijkt erop dat deze batterijen kleine tijdbommen zijn, klaar om op elk moment te exploderen.

https://p-magazine.com/nl/articles/i...nde-tijdbommen
__________________
Drie dingen kunnen maar kort verborgen blijven:
de zon, de maan en de waarheid.
Oma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2024, 15:20   #38
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Domheid van het kiesvee is geen reden om EV's op te hemelen.
Dat vind ik ook. Een moderne auto toegerust met motor met interne verbranding en automatische versnellingsbak is oneindig veel meer gesofistikeerd dan een met een batterij + electrisch motortje.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2024, 15:22   #39
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ook in Duitsland stelde men recent vast dat ICE vaker in panne vallen dan BEV.

In 2012 stelde men reeds vast dat 8,6% van de pechgevallen - geregistreerd door ADAC - gewoon een lege tank was waar de bestuurder pokerde of te zeer vertrouwde op zijn boordcomputer, of gewoon niet opgelet heeft?


Telt men daar nog diverse pannes van het brandstofsysteem en-of emissiesysteem bij, kan men begrijpen dat EV vandaag al een stuk betrouwbaarder zijn dan "uitgerijpte ICEs". Ook gebeurlijk verkeerd tanken gebeurt dus redelijk veel.

Ook qua ICE versus EV kan ik snel een relatief recente link ggl, pannenstatistiek 2022, waar ADAC zelfs specifiek het leeggereden/storing van het HV-batterijpack vermeld, namelijk 7,4 %.
Slechts 4 BEV voldeden aan de voorwaarden om opgenomen te worden in de pannenstatistiek, want het gaat over het aantal pannes naar 1000 wagens omgerekend

Het is duidelijk dat ook de BEVs een probleem hebben met hun 12 Volt-batterij en daar nog veel verbetering kan, te zwak gekozen, onvoldoende bijladen door hoogvoltbatterijpack?
(ook het omschakelen van Loodzuur naar Li-ion voor BEV is ondertussen al feit, ook aftermarket: https://shop.teslarati.com/collectio...cement-lithium)

Soit als men bedenkt dat *degelijke EVs amper ~10 jaar aangeboden worden kunnen die alleen maar beter worden. (*die aan meer dan 100 kW konden snelladen)
Dat ligt dus in geen geval aan de auto maar aan de stupiditeit van de chauffeur. En dat kan net zogoed gebeuren bij een EV.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2024, 17:34   #40
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.171
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ggl is uw vriend. Die bijlaaddingskes in nood (tot aan volgende laadpaal) bestaan al vele jaren. Al zig keren hier geplakt.

Bjorn Nyland test het even uit met eeen simpele Ecoflow, ik denk goed voor een kleine 2 kW af te geven:
Die 'draagbare' batterij, de Ecoflow, weegt 22 kg, voor een luttele 2 kWh - wat goed is voor een extra rijbereik van 11 km... oei shocker.

Een HDPE-jerrycan met 10 L brandstof weegt net minder dan 10 kg, maar daar haal ik toch gemiddeld 190 km uit.

Oh, en die Ecoflow heeft een invertor met een vermogen van 2 kW, dus die reservebatterij 'leegtrekken' naar je EV duurt maar liefst 1 uur.... een jerrycan overgieten in de tank, een minuut of zo ?

Echt, als het op energiedichtheid - of beter, exergie-dichtheid - op aan komt zullen batterijen altijd het onderspit moeten delven aan chemische brandstoffen.
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:31.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be