Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Schietpartij Antwerpen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Schietpartij Antwerpen Actueel forum naar aanleiding van de moordaanslagen in Antwerpen van 11 mei 2006.

 
 
Discussietools
Oud 14 mei 2006, 19:21   #1
1handclapping
Europees Commissaris
 
1handclapping's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2003
Locatie: Antwerpen-Deurne
Berichten: 7.132
Standaard Zomaar van een medemens (Poll)

[SIZE=3]Opinie, lezersbrief of vrije tribune.[/SIZE]
[SIZE=3]Gewoon mijn mening om in de krant op te nemen wanneer daar plaats voor zou zijn.[/SIZE]
[SIZE=3][/SIZE]
[SIZE=3]Peter Mertens[/SIZE]
[SIZE=3][/SIZE]
Over Luna, Oulematou, Songul en de spiegel

Vrijdagavond. De Zwartzusterstraat. Bloemen, kaarsen en knuffelberen op de plaats waar Luna en Oulematou werden neergeschoten. Een jonge vrouw kan haar tranen niet bedwingen. Ze is de kleuterverzorgster van de kindercrèche waar Luna verbleef. “Ik had Luna woensdag nog op mijn schoot. ’s Avonds is Oulematou haar komen halen. Ze was zelf zwanger. Ze had een groot hart. Luna was als een eigen kindje voor haar. Vandaag ben ik opnieuw gaan werken in de crèche. Ik moest me sterk houden, want de kinderen moeten daar toch niet onder lijden. Maar nu is het te veel. Sorry.”

Luna heeft twee halfbroertjes, van negen en elf jaar. Ze hadden altijd graag een zusje gehad. Maar Luna is niet meer. “Ze was op de verkeerde plaats”, verklaarde de dader. En Oulematou is ook niet meer. “Ze was van vreemde origine”, zei de dader. Misschien woonde ze wel langer in ’t stad dan ikzelf. Maar Oulematou is van “vreemde” origine. En ik niet. Over mijn zoontje Karim, amper ouder dan Luna, twijfel ik. Zou hij op de verkeerde plaats kunnen rondlopen? Of zou hij van een verkeerde origine zijn? Hij is geboren in Borgerhout en zijn mama, Zohra, woont al 34 jaar in België. Maar ze is geboren in Tanger.

Gisteren op VTM stelde Stef Wauters een pertinente vraag “die haat, dat komt toch van een partij die haat zaait, van het Vlaams Belang?”. Burgemeester Patrick Janssens antwoordde “dat zeg jij meneer, dat zeg ik niet. Wij moeten allen in de spiegel kijken, daar ligt de verantwoordelijkheid”.

Waarom zouden de families Koç, Niangadou of Drowart in de spiegel moeten kijken? Waarom zou mijn zoontje Karim, zijn mama of ikzelf in de spiegel moeten kijken? Niets is gemakkelijker de hele zaak te pyschologiseren of te medicaliseren. “In ieder van ons schuilt een potentiële gek. We zouden dus beter met z’n allen in de spiegel kijken.” Waar is dan de maatschappelijke verantwoordelijkheid van een stadsbestuur? Of van een regering? Als er iemand zich een spiegel dient voor te houden, zijn het de politieke verantwoordelijken. Zij maken politieke keuzes. Om het onderwijs af te bouwen. Om de loopbaan te verlengen. Om de lonen te matigen. Om de vakbonden als conservatieven af te schilderen. Om racisme goed te praten. Om concurrentiëler te worden dan de Amerikaanse maatschappij. Dan krijg je ook Amerikaanse toestanden.

Op Terzake vroeg Phara De Aguirre precies hetzelfde aan partijvoorzitter Johan Vande Lanotte. Vande Lanotte antwoordde: “ik zal je wellicht verbazen, maar ik ga het Vlaams Belang niet verantwoordelijk stellen voor die schietpartij. Extreem-rechts is niet verantwoordelijk dat één jongen op een meer dan onverklaarbare manier tot zoiets overgaat. Ik zou er politiek alle belang bij hebben het wél te doen. Maar dat is voor mij te ver.”

Waarom is de moord “meer dan onverklaarbaar”? Ik heb gisteren en vandaag tientallen mensen gehoord die een heel zinnige verklaring gaven. Ik heb Youssouf Diara, de oom van Oulematou, gehoord. Ik heb Tom Lanoye gelezen. Ik heb Mohamed Chakar gehoord. Ik heb met de kinderverzorgster van Luna gesproken. Ze zeiden allen hetzelfde. Het best verwoord door een gewoon Antwerps koppel “als ze jarenlang toestaan dat een partij altijd maar afgeeft en afgeeft op de vreemdelingen, moeten ze er niet van schrikken dat zoiets gebeurd”.

Vanmiddag is Zohra op bezoek geweest bij de familie Oulematou. Ze moest meteen mee aan tafel. De tante vertelde haar 'ik ben er zeker van, moest die jongen Oulematou hebben gekend zoals ze is, dan had hij dat nooit gedaan.' Iedereen kent Joe. En dat is een goede zaak. Maar Oulematou is “die Afrikaanse”, Songul is “die Turkse” en Luna is “die kleuter”. Ik neem dat de mensen niet kwalijk. Ik neem dat diegenen kwalijk die beweren dat een racistische moord een “onverklaarbaar” fenomeen zou zijn.
Vande Lanotte en Janssens krijgen de woorden ‘racisme’ en ‘Vlaams Belang’ niet langer over de lippen. Ze willen zogezegd ‘de zaken niet erger maken’. Je maakt de zaken niet erger door tegen het racisme in te gaan. Je maakt de zaken erger door de ogen te sluiten. Door die kanker, dat verschrikkelijke vergif dat in de hoofden van de mensen wordt gespuid, ongestoord haar gang te laten gaan. Ik weet ook wel dat alles niet in één dag wordt opgelost. Maar ik wil vragen dat er een krachtig politiek signaal wordt gegeven. Door de overheidssubsidies aan het Vlaams Belang stop te zetten. Met de 5.583.075,08 Euro (ongeveer 225 miljoen BEF) die het Vlaams Belang jaarlijks ontvangt van de staat (ook van mijn belastingsgeld) zouden antiracistische lessenpakketten kunnen worden gesponsord, uitstappen naar Breendonk of initiatieven zoals School Zonder Racisme worden gesteund. Zodat er minder mensen zijn die hun ogen sluiten.

Peter Mertens,
Borgerhout, 13 mei 2006

....

Ik denk dat deze borgerhoutenaa&r volkomen gelijk heeft..

Oproepen genre : "Alle Marokanen zijn criminelen"; "schiet ze inhun kl.."
zijn een politieke mandataris onwaardig. Wij zijn het volk en we vinden dat er met die 5 miljoen euro iets beters gedaan kan worden.
__________________
Deze gebruikersnaam wordt niet meer benut - maar wel mijn werkelijke naam : Roger Verhiest
1handclapping is offline  
Oud 14 mei 2006, 19:33   #2
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.659
Standaard

Inderdaad.
djimi is offline  
Oud 14 mei 2006, 19:41   #3
Mephisto
Minister
 
Mephisto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2005
Locatie: Gent
Berichten: 3.352
Standaard

1handclapping brengt altijd weer die nuchterheid terug in een oververhitte maatschappij..
Inderdaad x2
Mephisto is offline  
Oud 14 mei 2006, 19:50   #4
Groot-Links
Provinciaal Statenlid
 
Groot-Links's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 mei 2003
Berichten: 715
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mephisto Bekijk bericht
1handclapping brengt altijd weer die nuchterheid terug in een oververhitte maatschappij..
Inderdaad x2
Ik kan het echt niet geloven hoe vandelanotte het VB ontschuldigt.
Maar ja anderzijds heeft SP.a ook meer dan boter op z'n hoofd met z'n flinks beleid en z'n "migranten als meeuwen op onze storthoop"
Groot-Links is offline  
Oud 14 mei 2006, 19:51   #5
KeyserH
Lokaal Raadslid
 
KeyserH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2004
Locatie: Gent
Berichten: 345
Standaard

ik denk dat er in deze democratie eerst een nieuw proces zal moeten komen. maar die dingen werken enkel maar tegendraads. en ze beginnen gewoon opnieuw.

tenzij we kunnen bewijzen dat deze VB dezelfde is als de vorige VB natuurlijk.

edit: en over heel de schuldzaak vind ik deze uitleg heel degelijk: http://www.feitslashmening.be/2006/05/13/verwarring

Laatst gewijzigd door KeyserH : 14 mei 2006 om 19:52.
KeyserH is offline  
Oud 14 mei 2006, 20:00   #6
StevenNr1
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
StevenNr1's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 mei 2004
Berichten: 11.386
Standaard

"denken we bijvoorbeeld aan een terrorist die zijn onschuldige ouders/huis/vrienden kwijtraakte aan Amerikaanse bombardementen. Weldenkende mensen zullen in zo'n geval inzien dat de verantwoordelijkheid in de eerste graad nog maar nihil is." Als hij dan het Amerikaanse leger te grazen neemt, valt te begrijpen, niet als hij onschuldige Amerikanen gaat opblazen. Alleszins is in deze context de verantwoordelijkheid van de eerste graad zeker niet nihil en dat is volgens mij nooit als een persoon toerekeningsvatbaar is.

In het artikel wordt wel geen melding gemaakt van het feit dat de dader mogelijks lijdde aan borderline terwijl dat volgens mij ook wel een interessante discussie kan opleveren. Een mens heeft namelijk niet zomaar een vrije wil, de grillen van de menselijke natuur en geest zijn nog vrij ondoorgrondelijk.

Laatst gewijzigd door StevenNr1 : 14 mei 2006 om 20:01.
StevenNr1 is offline  
Oud 14 mei 2006, 20:04   #7
StevenNr1
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
StevenNr1's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 mei 2004
Berichten: 11.386
Standaard

"Waar is dan de maatschappelijke verantwoordelijkheid van een stadsbestuur? Of van een regering? Als er iemand zich een spiegel dient voor te houden, zijn het de politieke verantwoordelijken. Zij maken politieke keuzes. Om het onderwijs af te bouwen. Om de loopbaan te verlengen. Om de lonen te matigen. Om de vakbonden als conservatieven af te schilderen. Om racisme goed te praten. Om concurrentiëler te worden dan de Amerikaanse maatschappij. Dan krijg je ook Amerikaanse toestanden." Mooi verwoord, het individu leeft in een maatschappij en zijn gedrag kan daar niet los van gezien worden.
StevenNr1 is offline  
Oud 14 mei 2006, 20:05   #8
Fille van de Foor
Gouverneur
 
Fille van de Foor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 november 2004
Berichten: 1.404
Standaard

Niet dat ik er ooit aan getwijfeld heb, maar het doet toch deugd om nog eens iets verstandig te horen van iemand uit het Antwerpse.
__________________
There’s room at the top they are telling you still
But first you must learn how to smile as you kill
Fille van de Foor is offline  
Oud 14 mei 2006, 20:06   #9
Mephisto
Minister
 
Mephisto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2005
Locatie: Gent
Berichten: 3.352
Standaard

@KeyserH:
Zou ik daar nog een verantwoordelijkheid in de derde graad aan toe mogen voegen?

Mijns inziens is onze maatschappij onze verantwoordelijkheid. En ons gebrek aan communicatie onderling is ook deels oorzaak van de huidige onverdraagzaamheid. Welke dan weer uitwassen als het Vb met zich meebrengt, en moorden zoals de afgelopen weken, in het vacuüm der verdraagzaamheid..

Laatst gewijzigd door Mephisto : 14 mei 2006 om 20:06.
Mephisto is offline  
Oud 14 mei 2006, 20:13   #10
KeyserH
Lokaal Raadslid
 
KeyserH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2004
Locatie: Gent
Berichten: 345
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mephisto Bekijk bericht
@KeyserH:
Zou ik daar nog een verantwoordelijkheid in de derde graad aan toe mogen voegen?

Mijns inziens is onze maatschappij onze verantwoordelijkheid. En ons gebrek aan communicatie onderling is ook deels oorzaak van de huidige onverdraagzaamheid. Welke dan weer uitwassen als het Vb met zich meebrengt, en moorden zoals de afgelopen weken, in het vacuüm der verdraagzaamheid..
voor mijn part moogt ge dat

kwestie van allemaal een beetje meer ons best te doen hé.
Maar een gebrek aan communicatie kunnen we ons niet verwijten hoor, dat is nu eenmaal onvermijdelijk. Het enige wat je kan doen is steeds in je achterhoofd houden dat de zender en de ontvanger vanuit een ander perspectief kijken en de boodschap dus anders vertalen. Hoe beter je de andere kent, hoe beter je de vertalingsfouten kan inschatten en voorkomen door klare taal te gebruiken.
__________________
KeyserH is offline  
Oud 14 mei 2006, 20:17   #11
Kim
Secretaris-Generaal VN
 
Kim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2003
Locatie: België
Berichten: 21.892
Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping Bekijk bericht
[SIZE=3]Opinie, lezersbrief of vrije tribune.[/SIZE]
[SIZE=3]Gewoon mijn mening om in de krant op te nemen wanneer daar plaats voor zou zijn.[/SIZE]

[SIZE=3]Peter Mertens[/SIZE]

Over Luna, Oulematou, Songul en de spiegel

Vrijdagavond. De Zwartzusterstraat. Bloemen, kaarsen en knuffelberen op de plaats waar Luna en Oulematou werden neergeschoten. Een jonge vrouw kan haar tranen niet bedwingen. Ze is de kleuterverzorgster van de kindercrèche waar Luna verbleef. “Ik had Luna woensdag nog op mijn schoot. ’s Avonds is Oulematou haar komen halen. Ze was zelf zwanger. Ze had een groot hart. Luna was als een eigen kindje voor haar. Vandaag ben ik opnieuw gaan werken in de crèche. Ik moest me sterk houden, want de kinderen moeten daar toch niet onder lijden. Maar nu is het te veel. Sorry.”

Luna heeft twee halfbroertjes, van negen en elf jaar. Ze hadden altijd graag een zusje gehad. Maar Luna is niet meer. “Ze was op de verkeerde plaats”, verklaarde de dader. En Oulematou is ook niet meer. “Ze was van vreemde origine”, zei de dader. Misschien woonde ze wel langer in ’t stad dan ikzelf. Maar Oulematou is van “vreemde” origine. En ik niet. Over mijn zoontje Karim, amper ouder dan Luna, twijfel ik. Zou hij op de verkeerde plaats kunnen rondlopen? Of zou hij van een verkeerde origine zijn? Hij is geboren in Borgerhout en zijn mama, Zohra, woont al 34 jaar in België. Maar ze is geboren in Tanger.

Gisteren op VTM stelde Stef Wauters een pertinente vraag “die haat, dat komt toch van een partij die haat zaait, van het Vlaams Belang?”. Burgemeester Patrick Janssens antwoordde “dat zeg jij meneer, dat zeg ik niet. Wij moeten allen in de spiegel kijken, daar ligt de verantwoordelijkheid”.

Waarom zouden de families Koç, Niangadou of Drowart in de spiegel moeten kijken? Waarom zou mijn zoontje Karim, zijn mama of ikzelf in de spiegel moeten kijken? Niets is gemakkelijker de hele zaak te pyschologiseren of te medicaliseren. “In ieder van ons schuilt een potentiële gek. We zouden dus beter met z’n allen in de spiegel kijken.” Waar is dan de maatschappelijke verantwoordelijkheid van een stadsbestuur? Of van een regering? Als er iemand zich een spiegel dient voor te houden, zijn het de politieke verantwoordelijken. Zij maken politieke keuzes. Om het onderwijs af te bouwen. Om de loopbaan te verlengen. Om de lonen te matigen. Om de vakbonden als conservatieven af te schilderen. Om racisme goed te praten. Om concurrentiëler te worden dan de Amerikaanse maatschappij. Dan krijg je ook Amerikaanse toestanden.

Op Terzake vroeg Phara De Aguirre precies hetzelfde aan partijvoorzitter Johan Vande Lanotte. Vande Lanotte antwoordde: “ik zal je wellicht verbazen, maar ik ga het Vlaams Belang niet verantwoordelijk stellen voor die schietpartij. Extreem-rechts is niet verantwoordelijk dat één jongen op een meer dan onverklaarbare manier tot zoiets overgaat. Ik zou er politiek alle belang bij hebben het wél te doen. Maar dat is voor mij te ver.”

Waarom is de moord “meer dan onverklaarbaar”? Ik heb gisteren en vandaag tientallen mensen gehoord die een heel zinnige verklaring gaven. Ik heb Youssouf Diara, de oom van Oulematou, gehoord. Ik heb Tom Lanoye gelezen. Ik heb Mohamed Chakar gehoord. Ik heb met de kinderverzorgster van Luna gesproken. Ze zeiden allen hetzelfde. Het best verwoord door een gewoon Antwerps koppel “als ze jarenlang toestaan dat een partij altijd maar afgeeft en afgeeft op de vreemdelingen, moeten ze er niet van schrikken dat zoiets gebeurd”.

Vanmiddag is Zohra op bezoek geweest bij de familie Oulematou. Ze moest meteen mee aan tafel. De tante vertelde haar 'ik ben er zeker van, moest die jongen Oulematou hebben gekend zoals ze is, dan had hij dat nooit gedaan.' Iedereen kent Joe. En dat is een goede zaak. Maar Oulematou is “die Afrikaanse”, Songul is “die Turkse” en Luna is “die kleuter”. Ik neem dat de mensen niet kwalijk. Ik neem dat diegenen kwalijk die beweren dat een racistische moord een “onverklaarbaar” fenomeen zou zijn.
Vande Lanotte en Janssens krijgen de woorden ‘racisme’ en ‘Vlaams Belang’ niet langer over de lippen. Ze willen zogezegd ‘de zaken niet erger maken’. Je maakt de zaken niet erger door tegen het racisme in te gaan. Je maakt de zaken erger door de ogen te sluiten. Door die kanker, dat verschrikkelijke vergif dat in de hoofden van de mensen wordt gespuid, ongestoord haar gang te laten gaan. Ik weet ook wel dat alles niet in één dag wordt opgelost. Maar ik wil vragen dat er een krachtig politiek signaal wordt gegeven. Door de overheidssubsidies aan het Vlaams Belang stop te zetten. Met de 5.583.075,08 Euro (ongeveer 225 miljoen BEF) die het Vlaams Belang jaarlijks ontvangt van de staat (ook van mijn belastingsgeld) zouden antiracistische lessenpakketten kunnen worden gesponsord, uitstappen naar Breendonk of initiatieven zoals School Zonder Racisme worden gesteund. Zodat er minder mensen zijn die hun ogen sluiten.

Peter Mertens,
Borgerhout, 13 mei 2006

....

Ik denk dat deze borgerhoutenaa&r volkomen gelijk heeft..

Oproepen genre : "Alle Marokanen zijn criminelen"; "schiet ze inhun kl.."
zijn een politieke mandataris onwaardig. Wij zijn het volk en we vinden dat er met die 5 miljoen euro iets beters gedaan kan worden.
Deze man slaat de nagel op de kop, chapeau!
Kim is offline  
Oud 14 mei 2006, 20:20   #12
StevenNr1
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
StevenNr1's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 mei 2004
Berichten: 11.386
Standaard

De partij waar hij lid van is, is minder populair spijtig genoeg.
StevenNr1 is offline  
Oud 14 mei 2006, 20:23   #13
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Gisteravond werd in Hemiksem een restaurant overvallen.
De daders waren overduidelijk Noord-Afrikanen. (of misschien Polen) Met 4 en gewapend.
De nog aanwezigen werden geslagen en beroofd van GSM, juwelen en portefeuille.
Eén vrouw werd verkracht doordat men een wapen in haar binnendrong. Dit in het zicht van alle aanwezigen.
Heeft er iemand al iets van gehoord ? Afkeuring ? Walging ?
Misschien een "fait divers" voor de correcten ?

Je maakt de zaken niet erger door tegen het racisme in te gaan. Je maakt de zaken erger door de ogen te sluiten. Door die kanker, dat verschrikkelijke vergif dat in de hoofden van de mensen wordt gespuid, ongestoord haar gang te laten gaan. Ik weet ook wel dat alles niet in één dag wordt opgelost. Maar ik wil vragen dat er een krachtig politiek signaal wordt gegeven.
Door de overheidssubsidies aan de Sp.a te zetten. Met de 5.583.075,08 Euro (ongeveer 225 miljoen BEF) die de Sp.a jaarlijks ontvangt van de staat (ook van mijn belastingsgeld) zouden lessenpakketten kunnen worden gesponsord zodat jonge crimineeltjes leren hoe ze zich moeten gedragen. Zodat er minder mensen zijn ie hun ogen sluiten en rustig op restaurant kunnen gaan.

Laatst gewijzigd door circe : 14 mei 2006 om 20:26.
circe is offline  
Oud 14 mei 2006, 20:37   #14
alberto
Minister-President
 
alberto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 december 2005
Locatie: Planeet Mars
Berichten: 4.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping Bekijk bericht
Ze zeiden allen hetzelfde. Het best verwoord door een gewoon Antwerps koppel “als ze jarenlang toestaan dat een partij altijd maar afgeeft en afgeeft op de vreemdelingen, moeten ze er niet van schrikken dat zoiets gebeurd”.
Dus als het Vlaams belang er niet was zou dit nooit gebeurt zijn volgens die mensen, tja, dan kunnen ze het maar beter afschaffen, maar eerst moet ze mij 100% zekerheid geven dat dit niet meer gebeurt, kan men dat?
alberto is offline  
Oud 14 mei 2006, 20:44   #15
lyot
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 3 september 2003
Berichten: 2.493
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groot-Links Bekijk bericht
Ik kan het echt niet geloven hoe vandelanotte het VB ontschuldigt.
Maar ja anderzijds heeft SP.a ook meer dan boter op z'n hoofd met z'n flinks beleid en z'n "migranten als meeuwen op onze storthoop"
da's het dogma van Stevaert : 'je haalt er geen profijt uit door op het VB te kappen, integendeel'. Dus zwijgen de mensen van de SPA.
__________________
It's deep how you can be so shallow
lyot is offline  
Oud 14 mei 2006, 20:47   #16
Savatage
Secretaris-Generaal VN
 
Savatage's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 december 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 21.732
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping Bekijk bericht
[SIZE=3]Opinie, lezersbrief of vrije tribune.[/SIZE]
[SIZE=3]Gewoon mijn mening om in de krant op te nemen wanneer daar plaats voor zou zijn.[/SIZE]

[SIZE=3]Peter Mertens[/SIZE]

Over Luna, Oulematou, Songul en de spiegel

Vrijdagavond. De Zwartzusterstraat. Bloemen, kaarsen en knuffelberen op de plaats waar Luna en Oulematou werden neergeschoten. Een jonge vrouw kan haar tranen niet bedwingen. Ze is de kleuterverzorgster van de kindercrèche waar Luna verbleef. “Ik had Luna woensdag nog op mijn schoot. ’s Avonds is Oulematou haar komen halen. Ze was zelf zwanger. Ze had een groot hart. Luna was als een eigen kindje voor haar. Vandaag ben ik opnieuw gaan werken in de crèche. Ik moest me sterk houden, want de kinderen moeten daar toch niet onder lijden. Maar nu is het te veel. Sorry.”

Luna heeft twee halfbroertjes, van negen en elf jaar. Ze hadden altijd graag een zusje gehad. Maar Luna is niet meer. “Ze was op de verkeerde plaats”, verklaarde de dader. En Oulematou is ook niet meer. “Ze was van vreemde origine”, zei de dader. Misschien woonde ze wel langer in ’t stad dan ikzelf. Maar Oulematou is van “vreemde” origine. En ik niet. Over mijn zoontje Karim, amper ouder dan Luna, twijfel ik. Zou hij op de verkeerde plaats kunnen rondlopen? Of zou hij van een verkeerde origine zijn? Hij is geboren in Borgerhout en zijn mama, Zohra, woont al 34 jaar in België. Maar ze is geboren in Tanger.

Gisteren op VTM stelde Stef Wauters een pertinente vraag “die haat, dat komt toch van een partij die haat zaait, van het Vlaams Belang?”. Burgemeester Patrick Janssens antwoordde “dat zeg jij meneer, dat zeg ik niet. Wij moeten allen in de spiegel kijken, daar ligt de verantwoordelijkheid”.

Waarom zouden de families Koç, Niangadou of Drowart in de spiegel moeten kijken? Waarom zou mijn zoontje Karim, zijn mama of ikzelf in de spiegel moeten kijken? Niets is gemakkelijker de hele zaak te pyschologiseren of te medicaliseren. “In ieder van ons schuilt een potentiële gek. We zouden dus beter met z’n allen in de spiegel kijken.” Waar is dan de maatschappelijke verantwoordelijkheid van een stadsbestuur? Of van een regering? Als er iemand zich een spiegel dient voor te houden, zijn het de politieke verantwoordelijken. Zij maken politieke keuzes. Om het onderwijs af te bouwen. Om de loopbaan te verlengen. Om de lonen te matigen. Om de vakbonden als conservatieven af te schilderen. Om racisme goed te praten. Om concurrentiëler te worden dan de Amerikaanse maatschappij. Dan krijg je ook Amerikaanse toestanden.

Op Terzake vroeg Phara De Aguirre precies hetzelfde aan partijvoorzitter Johan Vande Lanotte. Vande Lanotte antwoordde: “ik zal je wellicht verbazen, maar ik ga het Vlaams Belang niet verantwoordelijk stellen voor die schietpartij. Extreem-rechts is niet verantwoordelijk dat één jongen op een meer dan onverklaarbare manier tot zoiets overgaat. Ik zou er politiek alle belang bij hebben het wél te doen. Maar dat is voor mij te ver.”

Waarom is de moord “meer dan onverklaarbaar”? Ik heb gisteren en vandaag tientallen mensen gehoord die een heel zinnige verklaring gaven. Ik heb Youssouf Diara, de oom van Oulematou, gehoord. Ik heb Tom Lanoye gelezen. Ik heb Mohamed Chakar gehoord. Ik heb met de kinderverzorgster van Luna gesproken. Ze zeiden allen hetzelfde. Het best verwoord door een gewoon Antwerps koppel “als ze jarenlang toestaan dat een partij altijd maar afgeeft en afgeeft op de vreemdelingen, moeten ze er niet van schrikken dat zoiets gebeurd”.

Vanmiddag is Zohra op bezoek geweest bij de familie Oulematou. Ze moest meteen mee aan tafel. De tante vertelde haar 'ik ben er zeker van, moest die jongen Oulematou hebben gekend zoals ze is, dan had hij dat nooit gedaan.' Iedereen kent Joe. En dat is een goede zaak. Maar Oulematou is “die Afrikaanse”, Songul is “die Turkse” en Luna is “die kleuter”. Ik neem dat de mensen niet kwalijk. Ik neem dat diegenen kwalijk die beweren dat een racistische moord een “onverklaarbaar” fenomeen zou zijn.
Vande Lanotte en Janssens krijgen de woorden ‘racisme’ en ‘Vlaams Belang’ niet langer over de lippen. Ze willen zogezegd ‘de zaken niet erger maken’. Je maakt de zaken niet erger door tegen het racisme in te gaan. Je maakt de zaken erger door de ogen te sluiten. Door die kanker, dat verschrikkelijke vergif dat in de hoofden van de mensen wordt gespuid, ongestoord haar gang te laten gaan. Ik weet ook wel dat alles niet in één dag wordt opgelost. Maar ik wil vragen dat er een krachtig politiek signaal wordt gegeven. Door de overheidssubsidies aan het Vlaams Belang stop te zetten. Met de 5.583.075,08 Euro (ongeveer 225 miljoen BEF) die het Vlaams Belang jaarlijks ontvangt van de staat (ook van mijn belastingsgeld) zouden antiracistische lessenpakketten kunnen worden gesponsord, uitstappen naar Breendonk of initiatieven zoals School Zonder Racisme worden gesteund. Zodat er minder mensen zijn die hun ogen sluiten.

Peter Mertens,
Borgerhout, 13 mei 2006

....

Ik denk dat deze borgerhoutenaa&r volkomen gelijk heeft..

Oproepen genre : "Alle Marokanen zijn criminelen"; "schiet ze inhun kl.."
zijn een politieke mandataris onwaardig. Wij zijn het volk en we vinden dat er met die 5 miljoen euro iets beters gedaan kan worden.
Wtf heeft de overheidsubsidie die het Vlaams Belang ontvangt nu met die moorden in Antwerpen te maken? Of ze nu jaarlijks een subsidie krijgen of niet, het zal niet veel extremistische psychopaten tegenhouden als ze mensen willen vermoorden of aanslagen plegen.
Savatage is offline  
Oud 14 mei 2006, 20:54   #17
Ploertendoder
Banneling
 
 
Ploertendoder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2006
Berichten: 1.110
Standaard

Grappig dat geheel de linkerzijde plots datzelfde liedje aan het zingen is.

Het enige redelijke en menselijke geluid komt nu van Patrick Janssens die zich hiervan duidelijk en geëmotioneerd van distantieert en Filip Dewinter die duidelijk stelt dat figuren als Hans Van Temsche geen plaats mogen hebben in het VB.

Als één van de twee burgemeester wordt in Antwerpen dan is er toch tenminste één redelijke mens in het stadsbestuur.

Laatst gewijzigd door Ploertendoder : 14 mei 2006 om 21:15.
Ploertendoder is offline  
Oud 14 mei 2006, 21:00   #18
Savatage
Secretaris-Generaal VN
 
Savatage's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 december 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 21.732
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ploertendoder Bekijk bericht
Grappig dat geheel de linkerzijde plots datzelfde liedje aan het zingen is.

Het enige redelijke en menselijke geluid komt nu van Patrick Janssens die zich hiervan duidelijk en geëmotioneerd van distantieert en Filip Dewinter die duidelijk stelt dat figuren als Van Temsche geen plaats mogen hebben in het VB.

Als één van de twee burgemeester wordt in Antwerpen dan is er toch tenminste één redelijke mens in het stadsbestuur.
Wat heeft die Van Temsche dan eigenlijk concreet gedaan waardoor ze uit de partij zou moeten worden gezet volgens u?
Alsof een tante verantwoordelijk kan zijn voor de walgelijke misdaden van een neef.
Savatage is offline  
Oud 14 mei 2006, 21:14   #19
Ploertendoder
Banneling
 
 
Ploertendoder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2006
Berichten: 1.110
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Wat heeft die Van Temsche dan eigenlijk concreet gedaan waardoor ze uit de partij zou moeten worden gezet volgens u?
Alsof een tante verantwoordelijk kan zijn voor de walgelijke misdaden van een neef.
Euhm Hansje heette ook Van Temsche. Ik had het over Hansje niet over zijn tantje.

'k heb het even aangepast in mijn post voor alle duidelijkheid.

Laatst gewijzigd door Ploertendoder : 14 mei 2006 om 21:15.
Ploertendoder is offline  
Oud 14 mei 2006, 21:29   #20
Black Cat
Minister-President
 
Black Cat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 april 2006
Berichten: 4.205
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mephisto Bekijk bericht
@KeyserH:
Zou ik daar nog een verantwoordelijkheid in de derde graad aan toe mogen voegen?

Mijns inziens is onze maatschappij onze verantwoordelijkheid. En ons gebrek aan communicatie onderling is ook deels oorzaak van de huidige onverdraagzaamheid. Welke dan weer uitwassen als het Vb met zich meebrengt, en moorden zoals de afgelopen weken, in het vacuüm der verdraagzaamheid..
Dit vind ik van het goede te veel. Door iedereen verantwoordelijk te stellen, is uiteindelijk niemand verantwoordelijk.

"Iedereen" is een vies woord. Is een jonge mentaal gehandicapte mee verantwoordelijk voor de stand van zaken in de maatschappij? Er zijn mensen die zich sterk inzetten voor goede doelen. Zijn die ook mee verantwoordelijk?

De UVV heeft ook een persbericht in die zin gepubliceerd. Ik vind dat nonsens. Eigenlijk een beetje New-Age praat.

Als de mensen in de mate dat ze verantwoordelijk kunnen zijn, hun verantwoordelijkheid erkennen, zijn we al goed op weg.

Klaagzangen kunnen we best missen.
__________________
"Ahimsa is een eigenschap van moedige mensen" (Mahatma Gandhi)

Laatst gewijzigd door Black Cat : 14 mei 2006 om 21:30.
Black Cat is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:44.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be