Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Fact-checking: zijn deze nieuwsfeiten accuraat?
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Fact-checking: zijn deze nieuwsfeiten accuraat? Kritisch bekijken van nieuws en toetsing aan de feiten. Fake news? Selectieve feiten? Of is het een correcte weergave van de feiten? Een zoektocht naar de waarheid.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 7 april 2024, 09:18   #161
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Dat kan hoegenaamd niemand in Wallonië iets schelen.

Voor ons kan dan ook het eindeloze gemekker van de NVA ophouden dat Walen Nederlands moeten leren.

Juist.
Laat leerlingen en hun ouders maar zelf kiezen.

Typisch weer voor een conservatieve partij... Die wil helemaal geen verandering, die wil het systeem behouden zoals het altijd was.

En Ben zijn Grote Leider is daarin de sturende kracht : die heeft zelfs ooit een onderwijshervorming zitten torpederen omdat er niet voldoende aandacht was voor latijn en grieks...

Soms lijkt het erop dat de conservatieve Vlaams-nationalisten eigenlijk nostalgie hebben naar la Belgique de papa.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2024, 09:20   #162
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Wees maar gerust dat het hele francofone en belgicistische establishment moord en brand gaan schreeuwen als de flamins het zouden wagen om het Frans niet meer verplicht te stellen in hun scholen.
Je klinkt zoals iemand met een angstig minderwaardigheidscomplex.

Waarom eigenlijk ?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2024, 09:25   #163
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ik denk dat we het in de eerste plaats nuchter en pragmatisch moeten bekijken.
1) bijna de helft van de inwoners van dit klein land Franstalig;
2) het grenst aan een belangrijk Europees land dat uitsluitend Franstalig is;
3) zowel om commerciële als om zuiver toeristische redenen is het prettig om te kunnen praten met een anderstalige tegenpartij. Ik herinner mij dat tijdens een verblijf in Rome mijn vrouw en ik er de weg waren verloren. Ik had toen een jaar studie Italiaans via avondles achter de rug. Dus sprak ik als toerist een zeer nors kijkende Carabiniere aan. Het was alsof er een mirakel gebeurde. De man zijn gezicht klaarde op, gaf zeer vriendelijk uitleg en eindigde met mij te feliciteren omdat ik Italiaans kende.
4) de kennis van een taal is de sleutel die toegang geeft tot de cultuur die aan die taal verbonden is.
Ben je de mening toegedaan dat frans als verplichte tweede taal in het Vlaams onderwijs moet blijven, of niet ?

Dat is de vraag. Niet of onderricht in frans zinvol is. Dat laatste zullen enkel wat scherpslijpers betwisten.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...

Laatst gewijzigd door Pandareus : 7 april 2024 om 09:27.
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2024, 10:25   #164
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.885
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Dat kan hoegenaamd niemand in Wallonië iets schelen.

Voor ons kan dan ook het eindeloze gemekker van de NVA ophouden dat Walen Nederlands moeten leren.
Dus iedereen is akkoord om Frans als verplichte tweede taal in het Nederlandstalig onderwijs af te schaffen en de leerlingen de keuze te laten tussen Engels , Frans of Duits als tweede taal.

Want hier kunnen de Franstaligen onmogelijk tegen zijn ,daar we gewoon hun voorbeeld volgen.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2024, 11:18   #165
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.236
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Ben je de mening toegedaan dat frans als verplichte tweede taal in het Vlaams onderwijs moet blijven, of niet ?

Dat is de vraag. Niet of onderricht in frans zinvol is. Dat laatste zullen enkel wat scherpslijpers betwisten.
Uiteraard ben ik die mening toegedaan. Lessen Frans moeten, wat mij betreft, zeker behouden blijven om redenen die ik in een vorige posting vermeld heb.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2024, 12:02   #166
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.236
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Dus iedereen is akkoord om Frans als verplichte tweede taal in het Nederlandstalig onderwijs af te schaffen en de leerlingen de keuze te laten tussen Engels , Frans of Duits als tweede taal.

Want hier kunnen de Franstaligen onmogelijk tegen zijn ,daar we gewoon hun voorbeeld volgen.
Kijk beste Witte, lessen Frans laten vallen in het Vlaams onderwijs zou principieel kunnen, vermits onderwijs nu in eigen handen is. Maar het zou niet erg slim zijn om dergelijke maatregel door te voeren, al was het nog maar om puur commerciële redenen. Dit land ligt nu eenmaal waar het ligt en een behoorlijke kennis van het Frans is zowel binnen deze Belgische staat als Europees nog steeds belangrijk. We moeten in dergelijke materie onze eigenste communautaire problematiek overstijgen. Dat de Walen in hun onderwijs kunnen kiezen tussen Nederlands of een andere taal is hun zaak. Op het vlak van talenkennis zijn wij nog steeds hun meerdere.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2024, 13:07   #167
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.433
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Dus iedereen is akkoord om Frans als verplichte tweede taal in het Nederlandstalig onderwijs af te schaffen en de leerlingen de keuze te laten tussen Engels , Frans of Duits als tweede taal.
Ik ben akkoord (buiten dat je nog wel wat meer talen zou mogen aanbieden in het onderwijs), maar lang niet iedereen hier.

Vreemd genoeg willen vooral de NVA'ers op dit forum deze verplichting handhaven.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Uiteraard ben ik die mening toegedaan. Lessen Frans moeten, wat mij betreft, zeker behouden blijven om redenen die ik in een vorige posting vermeld heb.
Ik lees niet alles maar ik heb nog niemand gezien de de lessen Frans in Vlaanderen wil afschaffen.
Wel heel veel mensen die het optioneel willen maken.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2024, 15:28   #168
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Dus iedereen is akkoord om Frans als verplichte tweede taal in het Nederlandstalig onderwijs af te schaffen en de leerlingen de keuze te laten tussen Engels , Frans of Duits als tweede taal.
Iedereen ? Neen uiteraard... N-VA en haar hiervoor exclusief bevoegde minister van onderwijs is hier duidelijk géén vragende partij voor...

Als je de vraag stelt aan de forumleden : ja, ik ben 100% akkoord.


Citaat:
Want hier kunnen de Franstaligen onmogelijk tegen zijn ,daar we gewoon hun voorbeeld volgen.
Irrelevant. De franstaligen hebben niets te zeggen over deze al + 40 jaar geregionaliseerde materie net zoals dat wij Vlamingen niets te zeggen over hun leerplan. Begrijp jij eigenlijk na 40 jaar federale staatsordening nog altijd niet voor wat we zelf en exclusief verantwoordelijk zijn ?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...

Laatst gewijzigd door Pandareus : 7 april 2024 om 15:28.
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2024, 15:30   #169
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Uiteraard ben ik die mening toegedaan. Lessen Frans moeten, wat mij betreft, zeker behouden blijven om redenen die ik in een vorige posting vermeld heb.
Nu draai je rond de pot quercus... Niemand betwist dat lessen frans moeten behouden blijven...

Waar het over gaat is of het een verplicht vak als tweede taal moet blijven, of een keuzevak mag worden. Ik kies ondubbelzinnig voor het tweede.

Wat is jouw keuze hierin ?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2024, 18:47   #170
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.236
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Nu draai je rond de pot quercus... Niemand betwist dat lessen frans moeten behouden blijven...

Waar het over gaat is of het een verplicht vak als tweede taal moet blijven, of een keuzevak mag worden. Ik kies ondubbelzinnig voor het tweede.

Wat is jouw keuze hierin ?
Keuzevak zou niet slecht zijn, dan zullen ongemotiveerde leerlingen met een hekel aan het Frans misschien wegvallen. Tenzij natuurlijk “pa en/of ma” in deze kwestie de doorslag geven.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2024, 02:23   #171
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.674
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Keuzevak zou niet slecht zijn, dan zullen ongemotiveerde leerlingen met een hekel aan het Frans misschien wegvallen. Tenzij natuurlijk “pa en/of ma” in deze kwestie de doorslag geven.
Gij uit hier een zwak en ondoordachte Gedachte, mij gedacht. En dat als voormalig lid van het opvoedende elitair netwerk. "Tu quoque, Brute!"
In deze dus een voorstander van het naar beneden nivelleren van onderwijs. Wat anders doen met de ongemotiveerde leerlingen m.b.t. fysica of chemie of aardrijkskunde of wiskunde? Keuzevak maken? Raar om te lezen wat dat Vlomse taalminderwaardigheidscomplex met jullie doet!


Weet ge wat:
geef ze een universitair doctoraat Vlomse Identitaire zelf aangesmeerde taalminderwaardigheid -met allegrootste onderscheiding- wat mij betreft.
Tijd om een slogan aan te passen voor de elitaire provinciale Bond met een Naam:
"In de Vlomse regio van eenogen zijn blinden koning."

Plus est en toi, Kjoe.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2024, 17:10   #172
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.885
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Kijk beste Witte, lessen Frans laten vallen in het Vlaams onderwijs zou principieel kunnen, vermits onderwijs nu in eigen handen is. Maar het zou niet erg slim zijn om dergelijke maatregel door te voeren, al was het nog maar om puur commerciële redenen. Dit land ligt nu eenmaal waar het ligt en een behoorlijke kennis van het Frans is zowel binnen deze Belgische staat als Europees nog steeds belangrijk. We moeten in dergelijke materie onze eigenste communautaire problematiek overstijgen. Dat de Walen in hun onderwijs kunnen kiezen tussen Nederlands of een andere taal is hun zaak. Op het vlak van talenkennis zijn wij nog steeds hun meerdere.
We schaffen het Frans niet af.We geven de leerlingen gewoon de keuze om Frans of Engels als tweede taal te leren.

Engels wordt elke dag belangrijker dan Frans.

Maar wie absoluut Frans wil leren ,kan dit nog altijd als tweede en eventueel derde taal.

En wees gerust Quercus,Vlamingen zullen steeds beter Engels en Frans spreken ,dan de Walen Engels of Nederlands spreken.

Vlamingen zien een vreemde taal leren als een verrijking .
Walen zien een vreemde taal leren als een capitulatie .

Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 9 april 2024 om 17:11.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2024, 17:14   #173
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.885
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Iedereen ? Neen uiteraard... N-VA en haar hiervoor exclusief bevoegde minister van onderwijs is hier duidelijk géén vragende partij voor...

Als je de vraag stelt aan de forumleden : ja, ik ben 100% akkoord.




Irrelevant. De franstaligen hebben niets te zeggen over deze al + 40 jaar geregionaliseerde materie net zoals dat wij Vlamingen niets te zeggen over hun leerplan. Begrijp jij eigenlijk na 40 jaar federale staatsordening nog altijd niet voor wat we zelf en exclusief verantwoordelijk zijn ?
Vroeger toen ik in het middelbaar zat was er zelfs de mogelijkheid om Frans of Engels als tweede taal te kiezen.

Het zou interessant zijn om te weten ,wie deze regeling toen ongedaan gemaakt heeft.Maar zeker de N-VA niet ,want die bestond toen nog niet.

Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 9 april 2024 om 17:14.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2024, 17:22   #174
E. Gidius
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
E. Gidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2008
Locatie: Belgisch-Congo, oeps -Vlaanderen
Berichten: 18.238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Vroeger toen ik in het middelbaar zat was er zelfs de mogelijkheid om Frans of Engels als tweede taal te kiezen
Ik heb dat nooit meegemaakt, Frans was altijd enige verplichte tweede taal, zelfs al van in het lager. En ik ben al héél oud.
__________________
* Verder ben ik van mening dat de 0VLD, voor het welzijn van dit land en zijn burgers, moet vernietigd worden.
* Eenvoudig truukje om de d/t regels voor werkwoorden toe te passen.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2024, 17:38   #175
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 20.294
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Ik heb dat nooit meegemaakt, Frans was altijd enige verplichte tweede taal, zelfs al van in het lager. En ik ben al héél oud.
Ik ben aan't middelbaar begonnen in 1970 en dat was het 1ste of 2de jaar dat Engels als 2de taal gekozen kon worden, en zo heb ik die 6 jaar uitgedaan met Engels als 2de taal. (Frans 3de taal en Duits 4de taal)
Ik weet ook niet wanneer die keuze weer afgeschaft is en waarom.
__________________
I wish nothing but the best for you too.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2024, 17:41   #176
E. Gidius
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
E. Gidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2008
Locatie: Belgisch-Congo, oeps -Vlaanderen
Berichten: 18.238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Ik ben aan't middelbaar begonnen in 1970 en dat was het 1ste of 2de jaar dat Engels als 2de taal gekozen kon worden, en zo heb ik die 6 jaar uitgedaan met Engels als 2de taal. (Frans 3de taal en Duits 4de taal)
Misschien heeft het ermee te maken dat ik mijn middelbaar in Brussel gedaan heb. Daar was in elk geval geen keus. Engels kreeg ik pas vanaf het derde jaar ("de vierdes").
__________________
* Verder ben ik van mening dat de 0VLD, voor het welzijn van dit land en zijn burgers, moet vernietigd worden.
* Eenvoudig truukje om de d/t regels voor werkwoorden toe te passen.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:48.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be