Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 5 november 2012, 22:06   #1
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard Verenigde Lage Landen, door William van Laeken

Zie onderstaande voor de jongste 'outing' van velen. Wie volgt?

Citaat:
Verenigde Lage Landen
01 / 11 / 2012

Wie meegaat met wat steeds meer opiniemakers schrijven moet gaan geloven dat België op zijn laatste benen loopt. Publicist en belegger Paul Huybrechts in De Morgen: “Daarom, oud-collega’s journalisten, onderdruk het nieuws over die Vlaamse onafhankelijkheid niet verder. Straks steekt de geschiedenis u en mij nog voorbij!” Bart Sturtewagen, hoofdredacteur van De Standaard: “België speelt al een paar jaren in blessuretijd. Nu kan ieder ogenblik het eindsignaal klinken”. Socioloog Mark Elchardus in De Morgen: “In Vlaanderen lijkt België nog enkel te bestaan als een op te lossen probleem, een herinnering haast”. Come what come may, ik lig er niet echt wakker van. Ik durf eraan te twijfelen of deze ‘Vlaamse grondstroom’ al zo breed is, maar als gedachtenspel vind ik het verleidelijk. Post-België, wat doen we ermee?

Operette-opstand

Vóór België bestond was er, met dank aan Napoleons Waterloo, vijftien jaar lang het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden, grosso modo het huidige Nederland en België. Dat ging om een aantal redenen snel teloor, onder meer omdat de toenmalige Belgische industriële elite niet opgescheept wilde worden met de torenhoge schulden van de Nederlanders. Ik heb het altijd jammer gevonden dat de optelsom Nederland + België niet langer heeft standgehouden. Misschien zou het vroeg of laat sowieso op een scheiding zijn uitgelopen (Noord en Zuid waren al enkel eeuwen van elkaar vervreemd en de Franstaligen waren ongelukkig), maar sommige verstandshuwelijken leiden een lang leven. De operette-opstand van 1830 kon lukken met de steun van de Europese groten. België was geboren. Jammer, zeg ik Louis Tobback na, want ja, u mag het gerust weten, in mij zit een stukje Groot-Nederlander verborgen. Hoewel ik mij dan moet haasten om van die term het onwelriekend stof af te slaan.

Ik bevind mij namelijk in uitermate bedenkelijk gezelschap. In het dodenrijk bijvoorbeeld de fascist Joris van Severen met zijn ‘Dietse Rijk der Nederlanden’, onder de levenden is het niet veel beter. Telkens als het communautaire gehannes bij ons hoogtij viert laten de heerschappen van zich horen. In 2008 toeterde de islamofobe Geert Wilders dat Vlaanderen en Nederland bij elkaar horen. Hij leek vooral gecharmeerd door de lagere belastingen en het betere schoolsysteem bij ons. Het Vlaams Belang knikte instemmend. Het extreemrechtse Voorpost verspreidt een lugubere affiche met, in de beste fascistoïde stijl, een stoer manspersoon die een banier omhoogsteekt met daarop het ook bij Duitse neonazi’s zo geliefde rune-teken en de tekst “Voorpost herenigt Nederland!”. Ze noemen zich een “heel-Nederlandse actiegroep”. Heel-Nederland, dat is voor hen “van de Dollard tot Duinkerken”, dus van de noordelijke punt van Nederland tot en met Frans-Vlaanderen. À propos Voorpost: in een filmpje op Youtube komen we op één van hun lugubere bijeenkomsten (“Dietsland, herenigd en vrij!”) goede bekende Karim van Overmeire tegen, toen nog niet bekeerd tot de N-VA, vandaag gedoodverfde schepen van Vlaamse Aangelegenheden in Aalst. Het kan verkeren. Tijdens de 500-en-zoveel dagen dat het duurde om Di Rupo 1 te maken, mocht de voorzitter van IJzerwake, de extreemrechtse afsplitsing van de IJzerbedevaart, op RTL 4 verklaren dat Nederland en Vlaanderen intenser moeten samenwerken en op langere termijn een politieke unie vormen. Ik krab me achter de oren. Help, zijn deze kerels met hun Groot-Nederlandse gezwijmel mijn bondgenoten?

Een stoel is een stoel

Laat ons om te beginnen wat voorzichtiger omspringen met de terminologie. ‘Groot-Nederland’ klinkt niet sympathiek. ‘Groot’ roept teveel nare herinneringen op. Grossdeutschland, een term die de nazi’s graag in de mond namen als ze Oostenrijk wilden inlijven. Of Gross-Brüssel, zoals ze Brussel tijdens de bezetting noemden. Geert van Istendael zei ooit schertsend op een happening van deBuren dat hij de term ‘Groot-België’ verkiest. Maar dan een Groot-België, zei hij met een knipoog, waar Nederland deel van uitmaakt.
Weg dus met ‘Groot-Nederland’ en ‘Groot-Nederlander’. Ik noem mezelf voorlopig een Nederlandsgezinde Vlaming. (Voorlopig, want er valt allicht een welluidender naam te bedenken.) Iemand die veel belang hecht aan het feit dat we een gemeenschappelijke taal hebben, iets wat toch in sterke mate mee onze cultuur bepaalt. Ik weet wel dat we enigszins anders praten dan daarginds en dat die ‘tussentaal’ van ons in opmars is, maar kom, een kast en een stoel betekenen in Nederland precies hetzelfde. Leveren we ons niet elk jaar samen over aan het Groot(oei!) Nederlands Dictee?

Als Vlamingen en Franssprekende Belgen dan toch uit elkaar moeten drijven en als we kiezen voor vreedzame co-existentie, op z’n Tsjecho-Slowaaks , welaan, dan wil ik één van die Vlamingen zijn die aandringen op hechte banden met Nederland. Op deze eigenste website verzuchtte Johan Swinnen onlangs dat het meer dan ooit nodig is om Vlaanderen en Nederland dichter bij elkaar te brengen. Hij is ervan overtuigd “dat een onafhankelijk/autonoom/confederaal/watdanook Vlaanderen enkel kans maakt in een of andere associatie met onze noorderburen”. Is mij uit het hart gegrepen.

Lonken naar elkaar

Zijn het enkel Vlamingen die zo denken of ook Nederlanders? Ik heb net een nieuwe bondgenote ontdekt, de Nederlandse schrijfster en cabaretière Paulien Cornelisse, bij ons bekend door haar deelname aan de Slimste Mens ter Wereld. Ze zegt in DS-weekblad: “Ik denk dat heel veel Nederlanders, ik ook, het hartstikke leuk zouden vinden als Vlaanderen en Nederland één land zouden zijn”. Ze heeft gelijk want volgens een peiling uit 2007 van TNS-Nipo ziet 77 % van de Nederlanders dat wel zitten. Dus niet enkel die extreemrechtse engerds maar ook fatsoenlijke democraten in Vlaanderen en Nederland durven naar elkaar te lonken. Ze ontwaren heel in de verte (of is het een fata morgana?) een confederatie of een unie tussen Vlaanderen en Nederland. Zelf zou ik Wallonië en Brussel graag aan mijn boezem willen drukken in onze nieuwe club der Lage Landen
- 1815 revisited ! -, maar de Waalse ‘rattachisten’ zullen het vermoedelijk naar Frankrijk doen afdrijven. En wie zou ze ongelijk geven?

Ik vraag me af of Bart de Wever eigenlijk een ‘Groot-Nederlander’ is? De statuten van de N-VA zeggen al meteen in de eerste paragraaf te gaan voor “de onafhankelijke republiek Vlaanderen”. Deze stelt zich open voor internationale samenwerking en “kijkt hiervoor in de eerste plaats naar Nederland”. Ik zie het al voor mij: 2020 of daaromtrent, de Verenigde Lage Landen, handig afgekort tot VLL, met als premier een Nederlander en als vicepremier natuurlijk onze Bart de Wever die al zijn toespraken inzet met een krachtdadig “Vrienden, Vlamingen, Nederlanders!”. Er is nog ruim de tijd om iets te doen aan zijn sympathieke Antwerpse tongval. Ik bied graag mijn goede diensten aan.

William van Laeken
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2012, 18:07   #2
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Er is nog ruim de tijd om iets te doen aan zijn sympathieke Antwerpse tongval (van Bart De Wever).
Moet hij dan minder sympathiek worden....

Citaat:
Hoewel ik mij dan moet haasten om van die term 'Groot-Nederland' het onwelriekend stof af te slaan.
Groot-Nederland, Noord-Nederland en Zuid-Nederland dienen natuurlijk maar voorlopige 'werktitels' te zijn.
Er is maar 1 Nederland, en dé éne Nederlanden.

Citaat:
Geert van Istendael zei ooit schertsend op een happening van deBuren dat hij de term ‘Groot-België’ verkiest.

Help!
'België' is een verwerpelijk anti-Nederlands neologisme.
De Nederlanden is een begrip met een eeuwenlange geschiedenis.

Zie ook http://forum.politics.be/showthread....44#post6402244

en:http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=204
(De draad België ouder dan 1830)

Belgique vertalen we voorlopig best met de Zuidelijke-Nederlanden of Zuid-Nederland.

http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=788

Citaat:
Ze ontwaren heel in de verte (of is het een fata morgana?) een confederatie of een unie tussen Vlaanderen en Nederland.
Een konfederatie is gezeik; het is iets voor de Vlamingen die wel willen maar niet durven! Oost-Duitsland is toch ook geen konfederatie met West-Duitsland aangegaan!
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 6 november 2012 om 18:37.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2012, 18:40   #3
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Een konfederatie is gezeik; het is iets voor de Vlamingen die wel willen maar niet durven! Oost-Duitsland is toch ook geen konfederatie met West-Duitsland aangegaan!
http://forum.politics.be/showpost.ph...6&postcount=65

__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 6 november 2012 om 18:50.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2012, 19:12   #4
Vito
Europees Commissaris
 
Vito's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 juli 2010
Berichten: 6.423
Standaard

Zelfs zonder een eventueel einde van België, lijkt het mij interessant om de banden met Nederland sterker aan te halen. België, Nederland en Luxemburg liggen in een tang gevormd door Frankrijk en Duitsland, moesten ze één buitenlands beleid hebben, denk ik dat er veel voordelen zijn voor iedereen, al moeten we waken dat Nederland van zijn numerieke meerderheid geen misbruik zal maken om enkel zijn belangen erdoor te duwen.

Moest het ondenkbare gebeuren en België ophouden te bestaan, zie ik zelfs geen andere mogelijkheid dan samen te gaan met Nederland. Maar ondanks alle voorbarige feestjes, zie ik nog geen einde komen aan België.
Vito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2012, 16:22   #5
De Brabander
Minister-President
 
De Brabander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 augustus 2011
Locatie: Ternat
Berichten: 5.735
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Zie onderstaande voor de jongste 'outing' van velen. Wie volgt?
Zelf zou ik Wallonië en Brussel graag aan mijn boezem willen drukken in onze nieuwe club der Lage Landen - 1815 revisited ! -, maar de Waalse ‘rattachisten’ zullen het vermoedelijk naar Frankrijk doen afdrijven. En wie zou ze ongelijk geven?

Ik lees hier drie zaken:

1) frustratie;
2) heimwee naar het meest ondemocratische congres aller tijden (dat van Wenen in 1815);
3) een contradictie: Frankrijk is blijkbaar een betere keuze voor Brussel en het zogenaamde "Wallonië" (wat dat ook mag zijn).
__________________
België unitair !
De Brabander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2012, 16:23   #6
De Brabander
Minister-President
 
De Brabander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 augustus 2011
Locatie: Ternat
Berichten: 5.735
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht
Zelfs zonder een eventueel einde van België, lijkt het mij interessant om de banden met Nederland sterker aan te halen. België, Nederland en Luxemburg liggen in een tang gevormd door Frankrijk en Duitsland, moesten ze één buitenlands beleid hebben, denk ik dat er veel voordelen zijn voor iedereen, al moeten we waken dat Nederland van zijn numerieke meerderheid geen misbruik zal maken om enkel zijn belangen erdoor te duwen.

Moest het ondenkbare gebeuren en België ophouden te bestaan, zie ik zelfs geen andere mogelijkheid dan samen te gaan met Nederland. Maar ondanks alle voorbarige feestjes, zie ik nog geen einde komen aan België.
Er bestaat zoiets als de Benelux, maar door de E.U. en de federalisering van België is dat knap initiatief teveel op de achtergond geraakt.
__________________
België unitair !
De Brabander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2012, 16:31   #7
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander Bekijk bericht
Zelf zou ik Wallonië en Brussel graag aan mijn boezem willen drukken in onze nieuwe club der Lage Landen - 1815 revisited ! -, maar de Waalse ‘rattachisten’ zullen het vermoedelijk naar Frankrijk doen afdrijven. En wie zou ze ongelijk geven?

Ik lees hier drie zaken:

1) frustratie;
2) heimwee naar het meest ondemocratische congres aller tijden (dat van Wenen in 1815);
3) een contradictie: Frankrijk is blijkbaar een betere keuze voor Brussel en het zogenaamde "Wallonië" (wat dat ook mag zijn).
Voor wat Wallonië betreft: De Grâce! Allez-y! Dépéchez-vous! Het kan voor mij niet vlug genoeg gaan , dat Waalse rattachement �* la France.

Maar Brussel, dat krijgt Frankrijk lekker niet!. Als de Beulemansen het nog liever besterven dan deel uit te maken van een herboren staat De Nederlanden of Confederatie der Nederlanden, dan is het hoogste wat ze kunnen verkrijgen het statuut van stadsstaat onder voogdij van die Confederatie der Nederlanden. Van de Vlaamse Rand krijgen ze volstrekt niets.

Laatst gewijzigd door quercus : 7 november 2012 om 16:36.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2012, 16:35   #8
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander Bekijk bericht
Zelf zou ik Wallonië en Brussel graag aan mijn boezem willen drukken in onze nieuwe club der Lage Landen - 1815 revisited ! -, maar de Waalse ‘rattachisten’ zullen het vermoedelijk naar Frankrijk doen afdrijven. En wie zou ze ongelijk geven?

Ik lees hier drie zaken:

1) frustratie;
2) heimwee naar het meest ondemocratische congres aller tijden (dat van Wenen in 1815);
3) een contradictie: Frankrijk is blijkbaar een betere keuze voor Brussel en het zogenaamde "Wallonië" (wat dat ook mag zijn).
Brussel wilt niets weten van een rattachement.
dat kan ook niet gebeuren of ze is haar statuut als Europese hoofdstad kwijt en wordt een Franse provinciestad zoals Rijsel, Lyon, ...
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2012, 16:37   #9
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter
 
roger verhiest's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 november 2007
Locatie: 2100 Meneghem
Berichten: 9.288
Standaard

1. Indien er een "nieuwe staat" gevormd zou worden, dan wel met een consensus van de
inwoners van die staat.
2. "Nieuw" is "Nieuw" in de zin dat het geen "samenvoeging" is
3. Er bestaan diverse mulktinationale contexten waarin de "Lage Landen" een functionerend geheel vormen ; als "Benelux" waren zij het voorbeeld voor de EU.
Wij hebben nu de mogelijkheid om de EU op weg te helpen naar verdere integratie door als staten Nederland, België en Luxemburg ons te verenigen in een nieuwe context
4. De idee om sommige delen van de "oude staten" uit te sluiten is onzinnig omdat dat de "voorbeeldfunctie" voor de rest van de EU waardeloos maakt. Het uitsluiten van taal- of culturele "minderheden" is absoluut tegen de tijdsgeest. De minderheden van vandaag zijn de meerderheden van morgen. Wij kunnen geen beter geschenk geven aan toekomende generaties dan een recept om vredevol met "anderen" samen te leven.

----

Ten slotte : het idee om "nieuwe staten" te vormen is niet exclusief iets van de LL, maar leeft ook binnen Spanje, het VK en Frankrijk. Het bestaat ook buiten de EU
in het grote Indonesiische rijk, Sri Lanka, China en ook binnen de Verenigde Staten zijn er gebieden die zich ofwel wensen af te scheuren van delstaten of helemaal van de Unie. Om de huidige burgeroorlog in Syrië en de sluimerende conflicten in Israël/Palestina, Iran enz.. niet te vernoemen.

Het creatieve denkwerk om door meer en bovendien efficiëntere democratie maatschappelijke problemen eerlijk en beter op te lossen is dus zeker gewenst.
__________________


Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2012, 16:39   #10
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter
 
roger verhiest's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 november 2007
Locatie: 2100 Meneghem
Berichten: 9.288
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
Brussel wilt niets weten van een rattachement.
dat kan ook niet gebeuren of ze is haar statuut als Europese hoofdstad kwijt en wordt een Franse provinciestad zoals Rijsel, Lyon, ...
Juist : als Brussel in haar rol van "Europese" hoofdstad gelooft, is het niet meer dan logisch dat ze ook meedoet aan het oprichten van een "staat" met als roeping voor te gaan in de europese integratie.
__________________


Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2012, 18:29   #11
De Brabander
Minister-President
 
De Brabander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 augustus 2011
Locatie: Ternat
Berichten: 5.735
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Voor wat Wallonië betreft: De Grâce! Allez-y! Dépéchez-vous! Het kan voor mij niet vlug genoeg gaan , dat Waalse rattachement �* la France.

Maar Brussel, dat krijgt Frankrijk lekker niet!. Als de Beulemansen het nog liever besterven dan deel uit te maken van een herboren staat De Nederlanden of Confederatie der Nederlanden, dan is het hoogste wat ze kunnen verkrijgen het statuut van stadsstaat onder voogdij van die Confederatie der Nederlanden. Van de Vlaamse Rand krijgen ze volstrekt niets.
Wie zegt dat uw mening over deze science fiction enige relevantie heeft?

Uiteindelijk beslissen de Belgen zelf over hun toekomst, niet enkele zeveraars.
__________________
België unitair !

Laatst gewijzigd door De Brabander : 7 november 2012 om 18:30.
De Brabander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2012, 18:38   #12
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander Bekijk bericht
Wie zegt dat uw mening over deze science fiction enige relevantie heeft?

Uiteindelijk beslissen de Belgen zelf over hun toekomst, niet enkele zeveraars.
Niet "de Belgen", maar de Vlamingen zullen beslissen over de toekomst van Vlaanderen, dat is: het Vlaamse Gewest. Dat zeg ik erbij omdat een pipo zoals u nog steeds komt aandraven met een middeleeuwse definitie.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2012, 18:57   #13
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander Bekijk bericht
Wie zegt dat uw mening over deze science fiction enige relevantie heeft?
De relevantie van een forum is dat iedereen er zijn eigen mening kan formuleren. Ge verwart dit forum met een parlement.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander Bekijk bericht
Uiteindelijk beslissen de Belgen zelf over hun toekomst, niet enkele zeveraars.
Haha! Het tegendeel lijkt mij echter waar te zijn.

Heeft ooit ergens al eens de Vox Populi beslist over het ontstaan van een nieuwe staat (hetij door splitsing hetzij door samenvoeging) ?
Waren er referenda in ex-Joegoslavië en in ex-Tsjechoslowakije en in de ex- USSR, om maar enkelen te noemen.

M.a.w. steeds hebben enkele 'zeveraars' beslist.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
1. Indien er een "nieuwe staat" gevormd zou worden, dan wel met een consensus van de inwoners van die staat.
Dat zou dus iets nieuws zijn....
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 7 november 2012 om 19:16.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2012, 19:13   #14
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Voor wat Wallonië betreft: De Grâce! Allez-y! Dépéchez-vous! Het kan voor mij niet vlug genoeg gaan , dat Waalse rattachement �* la France.
Zegt uitgerekend diegene wiens vorige avatar de 17 provinciën waren ten tijde van Keizer Sjarel.....
Dat dacht ik vroeger ook onder het moto: De taal is gans het volk en elk volk zijn eigen staat.
Naarmate ik me meer verdiepte in de geschiedenis ben ik daar echter serieus op teruggekomen wat betreft Wallonië:
http://forum.politics.be/showpost.ph...92&postcount=2
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 7 november 2012 om 19:22.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2012, 12:02   #15
De Brabander
Minister-President
 
De Brabander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 augustus 2011
Locatie: Ternat
Berichten: 5.735
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Niet "de Belgen", maar de Vlamingen zullen beslissen over de toekomst van Vlaanderen, dat is: het Vlaamse Gewest. Dat zeg ik erbij omdat een pipo zoals u nog steeds komt aandraven met een middeleeuwse definitie.
U komt toch ook aandraven met een middeleeuwse veldslag en een middeleeuwse vlag?
__________________
België unitair !
De Brabander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2012, 16:27   #16
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Halcon Bekijk bericht
Hier mee toont u dat u een antidemocraat pur sang bent. Als die mensen geen deel wensen uit te maken van jouw gestoorde hersenspinsels moeten zij het recht krijgen. Als Brussel bij Vlaamse onafhankelijkheid bij Wallonië wil horen en dat door de Brusselaars democratisch word beslist heb jij je daar bij neer te leggen. Mooi zo? Klaar dan.
al gehoord van het volkerenrecht?
sinds wanneer zijn de Brusselaars een apart volk ten opzichte van de Brabanders in het Vlaams gewest?
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2012, 20:18   #17
Pietje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 mei 2004
Berichten: 30.550
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Niet "de Belgen", maar de Vlamingen zullen beslissen over de toekomst van Vlaanderen, dat is: het Vlaamse Gewest. Dat zeg ik erbij omdat een pipo zoals u nog steeds komt aandraven met een middeleeuwse definitie.
en dat is wel wat meer dan De Wever en zijn N-VA, dat zeg ik er ook bij voor het geval dat..............
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2012, 20:21   #18
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander Bekijk bericht
U komt toch ook aandraven met een middeleeuwse veldslag en een middeleeuwse vlag?
Beste vriend, kijk eens even de huidige Belgische grendelgrondwet na. U zult daar zien dat Vlaams Brabant deel uitmaakt van het Vlaams gewest. U bent dus Vlaming (in de hedendaagse betekenis van het woord). Dat u dat niet erg bevalt is volstrekt irrelevant.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2012, 20:24   #19
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Halcon Bekijk bericht
Hier mee toont u dat u een antidemocraat pur sang bent. Als die mensen geen deel wensen uit te maken van jouw gestoorde hersenspinsels moeten zij het recht krijgen. Als Brussel bij Vlaamse onafhankelijkheid bij Wallonië wil horen en dat door de Brusselaars democratisch word beslist heb jij je daar bij neer te leggen. Mooi zo? Klaar dan.
Mij niet gelaten. Maar dan hoeft die ouwe naar pis ruikende Beulemanscocotte niet meer op onze centen te rekenen. En zal hem een serieuze slok op hun borrel schelen.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2012, 20:38   #20
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Mij niet gelaten. Maar dan hoeft die ouwe naar pis ruikende Beulemanscocotte niet meer op onze centen te rekenen. En zal hem een serieuze slok op hun borrel schelen.
Tss tss tss, wat een taal voor een Noachiet. Tsjonge tsjonge.
system is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:59.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be