Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2007
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer...

Discussietools
Oud 17 januari 2008, 23:31   #1
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard Walen hebben geen schrik van autonomie...

Citaat:
"We hebben geen schrik van autonomie", zei Waals minister-president Rudy Demotte (PS) donderdag bij zijn nieuwsjaarswensen aan de Waalse "forces vives", de vertegenwoordigers van vakbonden, werknemers en maatschappelijke groepen. Wat Wallonië zelf doet, doet het niet slechter dan de anderen, zei Demotte die daarbij de tekenen van economische groei in Wallonië aanhaalde.
http://www.demorgen.be/dm/nl/1341/Fo...utonomie.dhtml

Geen commentaar...

Laatst gewijzigd door Chipie : 17 januari 2008 om 23:31.
Chipie is offline  
Oud 17 januari 2008, 23:33   #2
Daimanta
Parlementsvoorzitter

Daimanta's schermafbeelding

Standaard

De Vlamingen zijn echter nog niet in staat om autonoom te handelen. Zij moeten daarom ook aan de hand gehouden worden door vadertje Belgique.
Oud 17 januari 2008, 23:35   #3
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Daimanta Bekijk bericht
De Vlamingen zijn echter nog niet in staat om autonoom te handelen. Zij moeten daarom ook aan de hand gehouden worden door vadertje Belgique.
Vlamingen worden vooral aan de leiband gehouden door vadertje Belgique.

Laatst gewijzigd door stab : 17 januari 2008 om 23:35.
stab is offline  
Oud 18 januari 2008, 00:38   #4
Hallebarde
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht

Geen commentaar...
Goed nieuws !

Wel, als de walen volgens Demotte geen schrik hebben van autonomie, dan kunnen we de uitgebreide octopusgroep opdoeken, en een véél makkelijker manier kiezen om tot een verregaande staatshervorming (of boedelscheiding, desgewenst) te komen : laat Demotte en Peeters een halfuurtje samenzitten, en de zaak is zó geklaard.

Of zou de heldhaftige verklaring van Demotte niet écht gemeend zijn ?
Hallebarde is offline  
Oud 18 januari 2008, 08:05   #5
van exaerde herman
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hallebarde Bekijk bericht
Goed nieuws !

Wel, als de walen volgens Demotte geen schrik hebben van autonomie, dan kunnen we de uitgebreide octopusgroep opdoeken, en een véél makkelijker manier kiezen om tot een verregaande staatshervorming (of boedelscheiding, desgewenst) te komen : laat Demotte en Peeters een halfuurtje samenzitten, en de zaak is zó geklaard.

Of zou de heldhaftige verklaring van Demotte niet écht gemeend zijn ?
ik denk dat die uitspraak er is gekomen na een nachtje uit met michel Daerden,en onder invloed, waals patriotisme de kop opstak. en neen,ik denk niet dat die uitspraak echt gemeend is.
Oud 18 januari 2008, 08:34   #6
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Vlamingen worden vooral aan de leiband gehouden door vadertje Belgique.
60 pct van de bevolking, 80 pct van de uitvoer, 70 pct van de belastingen, schuldvrij, en dan aan de leiband gehouden. Hoe sneu..
Kortaf is offline  
Oud 18 januari 2008, 08:46   #7
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
60 pct van de bevolking, 80 pct van de uitvoer, 70 pct van de belastingen, schuldvrij, en dan aan de leiband gehouden. Hoe sneu..
grondwettelijk vastgelegde pariteit in de federale regering
kamerzetels die onevenwichtig verdeeld zijn, waardoor er teveel Franstaligen in het parlement zitten
grondwettelijk vastgelegde 'speciale meerderheden'
grondwettelijk vastgelegde 'alarmbelprocedure'
grondwettelijk vastgelegde 'belangenconflicten'
een derde gewest waardoor Vlaanderen geminoriseerd tegenover twee gewesten komt te staan ...
én een actief netwerksysteem om de collaboratie van de elite in stand te houden (geinitieerd door de KBS)
etc.etc...

dit is geen toeval, dit is een actieve onderdrukking, en het is nogal cynisch van u om de schuld daarvan in de schoenen van de kleine individuele Vlaming te schuiven.

Vlaanderen is nog steeds een kolonie, en zal dat blijven tot de clash (ik wik hier even mijn woorden omdat je toch zo snel beschuldigd wordt van op te roepen tot geweld, moord en doodslag van koloniale heersers e.d. ) ...
die economische cijfers die je aanhaalt, die kon je wellicht voor elke kolonie aanhalen, tot op t moment dat er iemand bereid was te zeggen : "nu is t gedaan, het stopt hier of er wordt bloed vergoten..."
Anna List is offline  
Oud 18 januari 2008, 08:50   #8
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zelfs cultureel - in de brede zin vh woord - zijn we superieur. Da's nog sneuer.

Citaat:
sneu (bijvoeglijk naamwoord; sneuer, sneust)
1 teleurstellend, jammer
2 (van een persoon) enigszins zielig, een beetje belachelijk, bv. als gevolg van gefnuikte idealen en niet-waargemaakte verwachtingen
Euh, idd , '1 teleurstellend, jammer '

Laatst gewijzigd door stab : 18 januari 2008 om 08:58.
stab is offline  
Oud 18 januari 2008, 09:04   #9
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Vlaanderen is nog steeds een kolonie, en zal dat blijven tot de clash (ik wik hier even mijn woorden omdat je toch zo snel beschuldigd wordt van op te roepen tot geweld, moord en doodslag van koloniale heersers e.d. ) ...
die economische cijfers die je aanhaalt, die kon je wellicht voor elke kolonie aanhalen, tot op t moment dat er iemand bereid was te zeggen : "nu is t gedaan, het stopt hier of er wordt bloed vergoten..."
[straatrue mode]
Waarover klagen jullie, Vlamingen? Jullie zijn toch een meerderheid in België.
[/straatrue mode]
Het argument vd demografische meerderheid is zo oud als een tjseefse straat.
Van de Van Cauwelaerts tot de Tindemansen, van minimalisten, passivisten tot kartellisten.
Ondertussen verfranst de Rand.

Laatst gewijzigd door stab : 18 januari 2008 om 09:06.
stab is offline  
Oud 18 januari 2008, 09:42   #10
André de Hollander
Minister

André de Hollander's schermafbeelding

Standaard

Ik wil niet oproepen tot geweld, maar euh, wie werpt de eerste steen?
André de Hollander is offline  
Oud 18 januari 2008, 09:47   #11
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
kamerzetels die onevenwichtig verdeeld zijn, waardoor er teveel Franstaligen in het parlement zitten
een derde gewest waardoor Vlaanderen geminoriseerd tegenover twee gewesten komt te staan ...
én een actief netwerksysteem om de collaboratie van de elite in stand te houden (geinitieerd door de KBS)
etc.etc...
Inderdaad allemaal structuren om de Vlaamse meerderheid aan banden te leggen. Eigenaardig genoeg hoor ik maar weinigen in de Vlaamse Beweging deze speerpunten van de onderdrukking aanklagen.

Citaat:
dit is geen toeval, dit is een actieve onderdrukking, en het is nogal cynisch van u om de schuld daarvan in de schoenen van de kleine individuele Vlaming te schuiven.
Wiens fout is het dan wel? Het is toch de individuele Vlaming die deze ontmanning accepteert?

Citaat:
Gelukkig is het regime ondertussen zo zwak dat het ook zonder bloedige dreigementen kan. De DDR zag er in 1989 van buitenuit ook zeer robuust uit, maar het regime had niet meer dan een paar betogingen nodig om in elkaar te stuiken. Zonder één dode, als ik me goed herinner. Het dodelijkste wapen was de slogan "Wir sind das Volk".
Kortaf is offline  
Oud 18 januari 2008, 09:49   #12
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Het argument vd demografische meerderheid is zo oud als een tjseefse straat.
Van de Van Cauwelaerts tot de Tindemansen, van minimalisten, passivisten tot kartellisten.
Je vergeet de enige die ooit echt gepleit heeft om de Vlaamse meerderheid doelgericht te gebruiken ten bate van de Vlaamse belangen, en daar nauwelijks gehoor voor gevonden heeft.

Citaat:
Ondertussen verfranst de Rand.
De Franstaligen in de Rand zijn een minderheid van hooguit 20 pct, en slinkend volgens de laatste berichten. Als de Rand desondanks toch nog verder verfranst, dan is dat aan de Vlamingen te wijten.

Laatst gewijzigd door Kortaf : 18 januari 2008 om 09:53.
Kortaf is offline  
Oud 18 januari 2008, 10:18   #13
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De Franstaligen in de Rand zijn een minderheid van hooguit 20 pct, en slinkend volgens de laatste berichten. Als de Rand desondanks toch nog verder verfranst, dan is dat aan de Vlamingen te wijten.
Ik zou daar toch wel eens concrete cijfers willen over zien. Vorig jaar werd er in de studie van Kris Deschouwer ook gesteld dat de opmars van de Franstalige partijen in de Rand gestopt was. Een stelling die uiteindelijk onjuist bleek.
Zwartengeel is offline  
Oud 18 januari 2008, 10:28   #14
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
...Wiens fout is het dan wel? Het is toch de individuele Vlaming die deze ontmanning accepteert?....
terwijl ik je net heel t systeem schets dat hem/haar actief onderdrukt ?!?

hoe zou hij/zij daar geweldloos (want d�*t eis je wel) onderuit raken ?!

wat jij doet komt overeen met bvb de schuld van kolonisatie van Congo bij de individuele Congolees te leggen ...
Anna List is offline  
Oud 18 januari 2008, 10:50   #15
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je vergeet de enige die ooit echt gepleit heeft om de Vlaamse meerderheid doelgericht te gebruiken ten bate van de Vlaamse belangen, en daar nauwelijks gehoor voor gevonden heeft.
Neen, Lode Claes hoort niet in dat mosselrijtje thuis.
Voor die eersten was het elegant vermomd vluchtgedrag, voor LC de aangewezen tactiek - fout imo uiteraard.
Spijtig dat ie zo slecht schreef - zijn analyses zijn pareltjes.
Citaat:
De Franstaligen in de Rand zijn een minderheid van hooguit 20 pct, en slinkend volgens de laatste berichten.
Geloof daar maar de ballen van: in Overijse heb je 30+ % Fr , in Tervuren en Zaventem een toename van 5% , volgens de laatste gemeenteraadsverkiezingen . En inwijkelingen van Zaventem tot Vilvoorde die niet altijd tot die Franstalig-Belgische Bourgeoisie klasse behoren hebben nog steeds geen enkele reden om zich te integreren: zij verhuizen en 'blijven in hetzelfde land '.
Citaat:
Als de Rand desondanks toch nog verder verfranst, dan is dat aan de Vlamingen te wijten.
Da's een waarheid als een koe.
Oud 18 januari 2008, 11:34   #16
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
terwijl ik je net heel t systeem schets dat hem/haar actief onderdrukt ?!?

hoe zou hij/zij daar geweldloos (want d�*t eis je wel) onderuit raken ?!
2

Het is mooi om eens een ander geluid te horen dan gewoon onafhankelijkheid, maar de droom van Kortaf (belgique gedomineerd door de Vlamingen) wordt effectief onmogelijk gemaakt door in de grondwet gebetonneerde mechanismen die zorgen dat Vlamingen NOOIT meer iets bij meerderheid kunnen stemmen.

Een prachtig voorbeeldje is de BHV stemming. Daar hangen al alarmbellen en belangenconflicten aan en dat betekent dat dit terug op de tafel van de federale regering komt. Dus weer onder de neus van Maingain en Milquet die dat gaan afkeuren.

De droom van Kortaf is gebaseerd op democratie (de wil van de meerderheid), maar belgique is geen democratie en de anti-democratische maatregelen zitten gebetonneerd in de grondwet. De Vlamingen gaan nooit een tweederde meerderheid vinden om die er weer uit te halen.

Dat is in het kort mijn eenmalige antwoord op de vele schrijfsels omtrent deze materie die ik van Kortaf al heb mogen lezen.

De constructie belgique had als doel om de franstaligen Vlaanderen als wingewest te laten gebruiken en het te verfransen. Dat doel is nooit verdwenen en zit verweven in onze grondwet die de Vlamingen niet kunnen en de franstaligen niet willen wijzigen.

De enige mogelijke stap vooruit is de scheiding dus.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.

Laatst gewijzigd door Jazeker : 18 januari 2008 om 11:36.
Jazeker is offline  
Oud 18 januari 2008, 12:07   #17
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
etc.etc...
Een grondwet werkt slechts, als de waakhond (Arbitragehof) machtiger is dan de andere spelers (federale regering, Vlaamse deelstaat, etc...). Dat is hier niet het geval.
Wanneer Vlaanderen laat weten dat zij de Belgische gondwet naast zich neerlegt, dan kan het Arbitragehof niet veel meer doen dan eens kwaad te kijken naar Vlaanderen. De federale overheid heef al genoeg getoond dat ze de grondwet naast haar neerlegt, als haar niet zint. Het gaat zelfs zover, dat mensen veroordeeld worden tot boetes van 550 euro wanneer ze weigeren de grondwet met de voeten te treden.
Ik weet niet of we als Vlaamse deelstaat de Belgische grondwet moeten verwerpen, maar het blijft een optie. Zelfs Senelle opperde het idee van een Vlaanderen dat de Belgische grondwet zou verwerpen, en een nieuwe zou opstellen: één waarbij twee deelstaten dominanter zouden worden: Vlaanderen en Wallonië. En waarbij Brussel en de Duitstalige Gemeenschap herleid zou worden tot een autonome regio respectievelikj binnen de deelstaten Vlaanderen en Wallonië.

Om even een citaat aan te halen van iemand die intussen zijn kar 180° gedraaid heeft, en bij B-Plus verzeild geraakt is, Wannes Van de Velde:
"Piet Breughel is dan droevig
Terug naar zijn graf gegaan
Nadat hij op zijn kamer
Een heel klein maar een fijn schilderij
Vol kleur had doen ontstaan

En daarop stond geschilderd
Een Vlaming in 't gevang
Het gevang van zijn complexen
De sleutel ligt erbij aan zijn zij
Doe open maakt hem vrij"
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline  
Oud 18 januari 2008, 12:07   #18
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
wat jij doet komt overeen met bvb de schuld van kolonisatie van Congo bij de individuele Congolees te leggen ...
Mee eens.

En de Congolees ontworstelde zich ook niet geweldloos aan zijn Belgische overheerser.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 18 januari 2008 om 12:07.
Knuppel is offline  
Oud 18 januari 2008, 12:54   #19
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
2

Het is mooi om eens een ander geluid te horen dan gewoon onafhankelijkheid, maar de droom van Kortaf (belgique gedomineerd door de Vlamingen) wordt effectief onmogelijk gemaakt door in de grondwet gebetonneerde mechanismen die zorgen dat Vlamingen NOOIT meer iets bij meerderheid kunnen stemmen.

Een prachtig voorbeeldje is de BHV stemming. Daar hangen al alarmbellen en belangenconflicten aan en dat betekent dat dit terug op de tafel van de federale regering komt. Dus weer onder de neus van Maingain en Milquet die dat gaan afkeuren.

De droom van Kortaf is gebaseerd op democratie (de wil van de meerderheid), maar belgique is geen democratie en de anti-democratische maatregelen zitten gebetonneerd in de grondwet. De Vlamingen gaan nooit een tweederde meerderheid vinden om die er weer uit te halen.

Dat is in het kort mijn eenmalige antwoord op de vele schrijfsels omtrent deze materie die ik van Kortaf al heb mogen lezen.

De constructie belgique had als doel om de franstaligen Vlaanderen als wingewest te laten gebruiken en het te verfransen. Dat doel is nooit verdwenen en zit verweven in onze grondwet die de Vlamingen niet kunnen en de franstaligen niet willen wijzigen.

Ik ga in wezen voor 100 persent akkoord met je stelling.

Vooaleer belgisisten je erop pakken, zal ik zelf even verduidelijken:
- via de alarmbel komt het dossier niet "op" de regeringstafel, maar wel "langs" de regeringstafel. De regering geeft slechts een advies, en de uiteindelijke beslissing komt terug bij dezelfde wetgever.
- ook de taalgrens is bijzonder beschermd. Overlaten die zouden durven met een gewone belgisistische meerderheid deze te wijzigen ....

Mijn besluit: de vorige staatshervormingen hebben ons inderdaad blok gezet bij het realiseren van onze huidige beperkte maar wel bestaande schijnzelfstandigheid.
Een duivels geluk is dat we geholpen worden door het fenomeen Europa, waardoor de staat ook "langs de bovenkant" verdampt.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 18 januari 2008, 13:38   #20
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht

Ik volg Kortaf niet in zijn pleidooi voor een door Vlamingen gedomineerd België.
Maar de achterliggende reden, is wel van belang: voor sommigen is de Vlaamse onafhenklijkheid een vlucht gedreven door het geloof in de eigen zwakte. "We worden gediscrimineerd in België, de grondwet belet ons om de democratie te laten spelen, etc..." Uiteraard is dat zo: België is een fundamenteel ondemocratische instelling.
Maar ik heb er mijn vragen bij, wanneer een volk zich met een demografie van 60%, een economie van 70% en een export van 80% niet staande kan houden binnen België, wat gaat ze dan doen als onafhankelijke lidstaat?
Vlaanderen moet niet alleen die externe onderdrukking (lees: België) van zich afwerpen, maar ook zijn eigen slaafse karakter.

Wij hebben twee enorme troeven in handen waarmee wij de Belgische staat kunnen vormen op de manier waarop wij willen:
1/ Er kan geen regering gevormd worden zonder Vlaanderen.
2/ Vlaanderen is niet afhankelijk van de federale staat, en kan het gerust zonder stellen. Omgekeerd gaat niet op.
De regeringsformatie is niet mislukt omdat de Walen "non" bleven zeggen, maar omdat de Vlamingen toegegeven hebben, en een regering Verhofstadt III gevormd hebben.

Het wordt tijd dat Vlaanderen eens begint te geloven in het eigen kunnen. Een beetje zelfrespect begint te krijgen.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be