Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 februari 2008, 01:52   #1
DannyS
Staatssecretaris

Standaard deredactie.be desinformeert over "waterboarding".

Ze beweren:
"Bij waterboarding krijgt de verhoorde een natte doek over het gezicht gelegd, waarover telkens water wordt uitgegoten. Hierdoor krijgt hij het gevoel te verdrinken."

Verhoren en "waterboarding" hebben echter een tegengesteld doel: Het verhoren dient de waarheidsvinding, waar waterboarding de bedoeling heeft te doen bekennen. Waterboarding is dus geen ondervragingstechniek die men bij verhoren toepast, integendeel een gefolterde word zeer efficient gedwongen bepaalde dingen te verklaren.
De Amerikanen hebben het onderscheid van de Rode Khmer geleerd.
We moeten die laatsten toch niet langs de redactie sturen, voor een demonstratie hoop ik.

Hier is hun poging "waterboarding" zonder afgrijzen te vermelden: http://www.deredactie.be/cm/de.redac..._waterboarding
DannyS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2008, 01:05   #2
DannyS
Staatssecretaris

Standaard

Allez, bellen, bellen, bellen: Het antwoord is ja of nee. Altijd gewonnen! DE LIJN IS NU OPEN.
Oud 8 februari 2008, 13:50   #3
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

De pagina waarnaar u verwijst kan ik niet vinden. Dus nu is er nog slechts 1 versie van deze techniek beschikbaar. Die waar het doekje gelegd wordt, er water gegoten wordt, en dan krijgt men een bepaald gevoel...lijkt wel een massage.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2008, 13:58   #4
Beauris
Partijlid

Beauris's schermafbeelding

Standaard

Die link werkt inderdaad niet en bovendien is het niet geheel duidelijk wat nu precies uw probleem is met die uitlating.
Beauris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2008, 14:42   #5
Kazan
Minister-President

Kazan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kazan Bekijk bericht
Ik vind dat we na de term 'VB-bashing' ook de term 'VRT-bashing' moeten invoeren. Die lijkt mij hier wel gepast.
Kazan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2008, 14:44   #6
DannyS
Staatssecretaris

Standaard

De link werkt sinds een paar uurtjes niet meer, pardon.
Hun uitlating dat waterboarding een ondervragingstechniek zou zijn, was dan ook helemaal verkeerd. Het is een foltertechniek. Verklaringen afdwingen door foltering, is niet hetzelfde als ondervragen om achter de waarheid te komen.
Ik heb een probleem als de efficiente foltertechnieken van de Khmer worden voorgesteld als plezant spelleke. En ik heb een probleem met de grijns van een bepaalde journalist als hij weer eens op zijn botst bezig is.

Laatst gewijzigd door DannyS : 8 februari 2008 om 14:56.
Oud 8 februari 2008, 15:34   #7
Mataiva
Lokaal Raadslid

Mataiva's schermafbeelding

Standaard

Ik kan me vinden in de stelling van DannyS,
de grens tussen een verhoortechniek en 'foltertechniek' is soms dun (iemand 15 uur aan een stuk ondervragen behoort dit nog tot een normaal verhoor?) maar hier is ze duidelijk overschreden.
Mataiva is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2010, 12:36   #8
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DannyS Bekijk bericht
De link werkt sinds een paar uurtjes niet meer, pardon.
Hun uitlating dat waterboarding een ondervragingstechniek zou zijn, was dan ook helemaal verkeerd. Het is een foltertechniek. Verklaringen afdwingen door foltering, is niet hetzelfde als ondervragen om achter de waarheid te komen.
Ik heb een probleem als de efficiente foltertechnieken van de Khmer worden voorgesteld als plezant spelleke. En ik heb een probleem met de grijns van een bepaalde journalist als hij weer eens op zijn botst bezig is.
Beter laat dan nooit om dit recht te zetten.
http://news.bbc.co.uk/2/hi/americas/8563547.stm
Citaat:
foltertechnieken van de Khmer
?
Ouder dan d�*t toch wel:
Citaat:
Une pratique du Moyen Âge, connue aussi comme « cure par l'eau », (« water cure » en anglais) consiste �* ligoter la victime sur une planche inclinée, de façon �* ce que la tête soit plus basse que les pieds.
http://fr.wikipedia.org/wiki/Torture...de_la_pratique
De VOC paste een vorm van deze marteling toe op Ambon in 1623. Hierbij werd een doek om het hoofd gewonden en deze werd verzadigd met water zodat het slachtoffer niet meer kon ademen en al het water moest inslikken. In een geval werd de behandeling drie of vier keer herhaald totdat het lichaam van het slachtoffer enorm opgezwollen was, zijn wangen uitstonden en zijn ogen uit de kassen dreigden te raken.[2]De VOC paste een vorm van deze marteling toe op Ambon in 1623. Hierbij werd een doek om het hoofd gewonden en deze werd verzadigd met water zodat het slachtoffer niet meer kon ademen en al het water moest inslikken. In een geval werd de behandeling drie of vier keer herhaald totdat het lichaam van het slachtoffer enorm opgezwollen was, zijn wangen uitstonden en zijn ogen uit de kassen dreigden te raken.[2]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Waterboarding

Pendant la guerre 1939-1945, la Gestapo pratiqua le supplice de la baignoire en France occupée, dans �* peu près toutes les villes où elle avait ses locaux de torture. On prenait soin de ne pas changer l'eau, pour rendre plus ignoble la suffocation dans de l'eau souillée par les...

http://fr.wikipedia.org/wiki/Torture...de_la_pratique

Het Franse leger gebruikte de "baignoire" (en de "gégène"!) massaal tijdens de onderdrukking in Algerije.

Laatst gewijzigd door filosoof : 12 maart 2010 om 12:38.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be