Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 februari 2008, 10:18   #1
Sickboy
Lokaal Raadslid

Sickboy's schermafbeelding

Standaard Het VBO gaat ook eens wat beweren...

Uit GvA 16/02:

De vakbonden hebben de werknemers wijsgemaakt dat de koopkracht sterk is gedaald. Maar voor 90 procent van de Belgische gezinnen valt dat reuze mee, zegt Pieter Timmermans, directeur-generaal van de werkgeversorganisatie VBO, zaterdag in De Morgen. Hij ziet het geloof van werkgevers in het sociaaloverlegmodel wegkwijnen.

"Voor 90 procent van de mensen is er weinig veranderd. Door de prijsstijgingen zal een modaal gezin met een gemiddeld inkomen in 2008 zo'n 1.022 euro extra kwijt zijn. Terwijl het jaarlijkse gezinsinkomen met 1.706 euro zal stijgen. Deze mensen houden dus minder over dan ze hadden verwacht, maar gaan er nog steeds bijna 700 euro op vooruit. Je kunt dus moeilijk stellen dat zij aan koopkracht hebben ingeboet", aldus Timmermans.

"Dat idee is hen aangepraat door de vakbonden. Zij hebben de werknemers deels bewust opgehitst met het oog op de sociale verkiezingen die in mei plaatsvinden en waar zowel het ACV als het ABVV als grootste uit de bus wil komen."
Stakingen

De stakingen gaan ondertussen door en de schade loopt volgens de VBO-topman op. "De vakbonden moeten goed beseffen dat het een pyrrhusoverwinning is. De gevolgen van wat ze vandaag cashen, krijgen ze morgen gepresenteerd. De koopkrachtvermindering is een tijdelijk probleem waar men een structurele oplossing in de vorm van loonsverhoging voor iedereen tegenover zet. Dat is zeer schadelijk", aldus Timmermans.

Ze moesten de topmannen van het VBO allemaal een minimumloon geven,2 koters,een hypotheek laten betalen en zelf hun verplaatsingen laten bekostigen...Gedurende een klein jaar ofzo...Ik vrees dat ze dan wel anders zullen piepen...
Sickboy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2008, 10:25   #2
Gargamel
Banneling

Standaard

Ja,dat is te zien aan de mensen die zelfs shoppen in de Lidl en andere Aldi,en alles secuur bekijken,vooraleer te kopen.
Vooral die plastieken tomaten,verwelkte bonen uit Kenia en nog andere rommel.
Mijn tuin ligt er alvast mooi bij,en gereed om alles te zaaien.

Zelfs Mevrouw Decroo gaat er shoppen,steekt dan alles in een zak van den Delhaize.Staat sjieker hé als je thuiskomt.Al die parasieten.

Laatst gewijzigd door Gargamel : 16 februari 2008 om 10:28.
Gargamel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2008, 10:30   #3
ericferemans
Perm. Vertegenwoordiger VN

ericferemans's schermafbeelding

Standaard

Het VBO gebruikt statistieken op haar manier: met gemiddelden.

Volgens het VBO heeft de mens één borst! Geen Twee!

bewijs: er zijn zes miljard mensen, en zes miljard borsten. Dus één borst per persoon.

Met statistieken valt alles te bewijzen. De koopkracht neemt af voor vele mensen, vooral voor hen die aan de laagste lonen leven. Voor hen die hogere lonen hebben, of van hun vermogen leven neemt deze al jaren toe.

De vakbonden, verschillende instituten (dat van de Arbeid) tonen al jaren aan dat er steeds meer geld gaat naar zij die van hun geld leven: naar de investeerders, de bezitters.

Sinds vorig jaar verdienden degenen die rijk waren samen méér door hun inkomsten uit aandelen, rente, huren, winsten dan ALLE ANDERE MENSEN SAMEN!!!!!!!

Ondertussen maakt de bende ondernemers onze bevolking bang. Zij speculeert erop dat mensen die bang zijn eerder de toestand willen behouden, dan te gaan staken of protesteren. Dus zeggen ze dat alles ok is, en vergeten dat het voor 15 procent van de bevolking slecht gaat, en dat er dan nog een stuk is waar het minder goed mee gaat, of waar (in tegenstelling tot de rijken) het niet beter mee gaat.

De ondernemers stellen dat wij moeten matigen, niet zij! Waarom de lonen omlaag moeten, terwijl het juist de winsten zijn die alles duurder maken zeggen ze er nooit bij!

De ondernemers maken ons bang door te stellen dat indien we ons niet gedeisd houden en braaf content zijn met wat we hebben, allemaal hard werken er gigantische kapitaalvluchten zijn naar "het buitenland" (China, Verweggistan) terwijl zij met ons lachen, achter onze rug.
Het is immers zo dat het kleine Belgie, met zijn 10 miljoen brave hardwerkende loonslaven, méér investeringen binnenkreeg vorige jaren dan HEEL CHINA!!!!

We worden totaal bedolven onder reclame, via allerlei privé zenders (er komen er elk jaar bij) die ons deze fabels blijven oplepelen. Dat doet men omdat het hier een PARADIJS is: voor de luiaards met geld.
ericferemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2008, 10:45   #4
Sickboy
Lokaal Raadslid

Standaard

Daar komt nog bij dat de politiek het spelletje mooi meespeelt.Jacht op werklozen,begrotingstekorten,hoe verzinnen ze het??

Met een overheidsbeslag van 47.7% hebben we een enorme belastingsdruk,die dan nog voor een groot deel uit arbeid komt.Men ontmoedigt werken!!

Ik kan alleen maar vaststellen dat de politieke wereld en de bedrijfswereld zodanig in elkaar verweven (Zaak Moerman bv.) zijn dat de burger geen enkele vorm van inspraak in het bestuur van dit land heeft.Hoog tijd dat ook de media véél kritischer word.

Als er iemand moet matigen is het de overheid,die de lasten op arbeid naar beneden moet brengen én de bedrijven moet aanporren om de verkregen middelen te investeren (niet uitkeren aan de aandeelhouders.

Niet alles is te verdedigen maar toch een paar denkpistes : www.workforall.org

Laatst gewijzigd door Sickboy : 16 februari 2008 om 10:46.
Oud 16 februari 2008, 10:57   #5
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
'Dat idee is hen aangepraat door de vakbonden. Zij hebben de werknemers deels bewust opgehitst met het oog op de sociale verkiezingen die in mei plaatsvinden en waar zowel het ACV als het ABVV als grootste uit de bus wil komen.'

De stakingen gaan ondertussen door en de schade loopt volgens de VBO-topman op. 'De vakbonden moeten goed beseffen dat het een pyrrhusoverwinning is. De gevolgen van wat ze vandaag cashen, krijgen ze morgen gepresenteerd. De koopkrachtvermindering is een tijdelijk probleem waar men een structurele oplossing in de vorm van loonsverhoging voor iedereen tegenover zet. Dat is zeer schadelijk', aldus Timmermans.
Zelfs een halve feremans zou moeten weten dat het VBO gelijk heeft...

Onze vakbondsleiders zijn inderdaad totaal onverantwoord bezig, maar dat weten ze zelf waarschijnlijk ook wel...
Maar ja, Leterme tot meer verantwoordelijkheid oproepen is gemakkelijker dan zijn eigen basis tot verantwoord gedrag aan te manen...

Op één punt vergist het VBO zich... Het zullen niet de vakbonden zijn die morgen de rekening gepresenteerd krijgen... Het zullen hun leden zijn...

Maar ja, dan vinden ze er wel iets anders op... om hun macht te bestendigen...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2008, 11:20   #6
Sickboy
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
Zelfs een halve feremans zou moeten weten dat het VBO gelijk heeft...

Onze vakbondsleiders zijn inderdaad totaal onverantwoord bezig, maar dat weten ze zelf waarschijnlijk ook wel...
Maar ja, Leterme tot meer verantwoordelijkheid oproepen is gemakkelijker dan zijn eigen basis tot verantwoord gedrag aan te manen...

Op één punt vergist het VBO zich... Het zullen niet de vakbonden zijn die morgen de rekening gepresenteerd krijgen... Het zullen hun leden zijn...

Maar ja, dan vinden ze er wel iets anders op... om hun macht te bestendigen...
Maar schaapken toch...Ik zit op één van de meest militante bedrijven van de Antwerpse Haven en toch hoor ik hier nergens een vakbondsafgevaardigde piepen...Integendeel.En toch neemt de ontvredenheid toe op de vloer...Hoe verklaart ge dat?Koopkrachtdaling?Of hebt ge een andere theorie?

En hoe durft het bedrijfsleven en de overheid de kleine man terechtwijzen terwijl ze op onverantwoorde wijze omgaat met de welvaart in dit land?
Hebben bedrijfsleiders,politici dan geen voorbeeldfunctie?(We hebben juist nog een "schoon" voorbeeld gehad met de zaak Moerman)
Hoe kan iemand die verschillende mandaten heeft in raden van bestuur,bonussen,onkostenvergoedingen,wagens,chauf feurs...dus een HOOG inkomen heeft,een oordeel vellen over de koopkracht van de laagste inkomens?

Doen alsof de vakbonden schuld hebben aan de huidige situatie is wel heel kort door de bocht.Voor zover ik weet heeft de vakbond geen wetgevende macht.

Lees hier waar we staan (zitten),volgens de ECB.

http://www.ecb.int/pub/pdf/scpwps/ecbwp242.pdf

Of is da te moeilijk?
Oud 16 februari 2008, 11:29   #7
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sickboy Bekijk bericht
Maar schaapken toch...Ik zit op één van de meest militante bedrijven van de Antwerpse Haven en toch hoor ik hier nergens een vakbondsafgevaardigde piepen...Integendeel.En toch neemt de ontvredenheid toe op de vloer...Hoe verklaart ge dat?Koopkrachtdaling?Of hebt ge een andere theorie?

En hoe durft het bedrijfsleven en de overheid de kleine man terechtwijzen terwijl ze op onverantwoorde wijze omgaat met de welvaart in dit land?
Hebben bedrijfsleiders,politici dan geen voorbeeldfunctie?(We hebben juist nog een "schoon" voorbeeld gehad met de zaak Moerman)
Hoe kan iemand die verschillende mandaten heeft in raden van bestuur,bonussen,onkostenvergoedingen,wagens,chauf feurs...dus een HOOG inkomen heeft,een oordeel vellen over de koopkracht van de laagste inkomens?

Doen alsof de vakbonden schuld hebben aan de huidige situatie is wel heel kort door de bocht.Voor zover ik weet heeft de vakbond geen wetgevende macht.

Lees hier waar we staan (zitten),volgens de ECB.

http://www.ecb.int/pub/pdf/scpwps/ecbwp242.pdf

Of is da te moeilijk?
Van extreemlinks had ik uiteraard geen andere reactie verwacht...

De vakbonden hebben zelfs geen rechtspersoonlijkheid...
Oud 16 februari 2008, 11:32   #8
Burkide
Europees Commissaris

Burkide's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Geen andere dan een inhoudelijke, bedoel je?
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.
Burkide is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2008, 11:32   #9
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Hier blijkt alleen maar uit dat het VBO een even grote leugenaar is als de vakbond, of moet ik misschien zeggen even wereldvreemd?

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2008, 11:42   #10
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Hier blijkt alleen maar uit dat het VBO een even grote leugenaar is als de vakbond, of moet ik misschien zeggen even wereldvreemd?
Ze zijn elkaar waard.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2008, 11:42   #11
Sickboy
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:

Hoe haal jij het in je hoofd om mij extreemlinks te noemen??

En als dat je enige repliek is,dan ga je beter een andere discussie volgen...

maar kom,als je die studie van de ECB hebt gelezen dan nog even dit :

www.workforall.org.

Leuke ideeën en voorbeelden...

Zou dat niet een veel betere oplossing zijn?Maarja,mij werkgever heeft twee jaar geleden 10 % loonlastenverlaging op ploegenarbeid bekomen...En die heeft hij integraal op zak gestoken...Maar da moet kunnen zeker?
Oud 16 februari 2008, 12:22   #12
Chipie
Banneling

Standaard

De koopkrachtvermindering is een tijdelijk probleem waar men een structurele oplossing in de vorm van loonsverhoging voor iedereen tegenover zet. Dat is zeer schadelijk
Dit is een waarheid als een koe...
En nu mag U met honderdduizend studies afkomen...
Oud 16 februari 2008, 12:45   #13
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Zou dat niet een veel betere oplossing zijn?Maarja,mij werkgever heeft twee jaar geleden 10 % loonlastenverlaging op ploegenarbeid bekomen...En die heeft hij integraal op zak gestoken...Maar da moet kunnen zeker?
Moet dat niet kunnen dan?
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2008, 12:53   #14
Sickboy
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
De koopkrachtvermindering is een tijdelijk probleem waar men een structurele oplossing in de vorm van loonsverhoging voor iedereen tegenover zet. Dat is zeer schadelijk
Ik stel vast dat je geen moeite doet om argumenten naar voor te brengen...Enkel one-liners.En het feit dat je naar de studie van de ECB verwijst in deze context bewijst alleen maar dat je niet de moeite hebt gedaan om ze te lezen.(Ging namelijk over iets anders dan koopkracht)

dus ik stel me de vraag :

Waaruit besluit je dat dit een "tijdelijk" probleem is?

Waaruit besluit je dat een loonsverhoging schadelijk is?

Waaruit besluit je dat ik Extreem-links ben? (of begin je op de man te spelen in de hoop je stelling op die manier te onderbouwen?)

Wat is je mening over het punt dat ik heb gemaakt,nl. politici en bedrijfsleven zijn niet geplaatst om over de koopkracht van de kleine man te oordelen op de manier waarop ze dat doen?

Wat vindt je van de stelling dat diegene die nu roepen over de al dan niet gedaalde koopkracht een voorbeeldfunctie hebben?

En heb je de moeite gedaan om even te kijken op www.workforall.org ?Bekijk de vergelijking die is gemaakt tussen Ierland en België.
Daaruit besluit ik:lonen zijn niet te hoog,lasten op arbeid zijn te hoog.

En nu ben ik benieuwd...
Oud 16 februari 2008, 12:54   #15
Sickboy
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Moet dat niet kunnen dan?
Mag voor mijn part...Maar waar is mijn 10%...?Of een fractie daarvan...
Oud 16 februari 2008, 12:57   #16
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Mag voor mijn part...Maar waar is mijn 10%...?Of een fractie daarvan...
Waarom zou jij die 10%, of een deel ervan, moeten opstrijken? (cfr je eigen statement: Daaruit besluit ik:lonen zijn niet te hoog,lasten op arbeid zijn te hoog.)

Laatst gewijzigd door Sfax : 16 februari 2008 om 12:58.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2008, 13:01   #17
Sickboy
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Waarom zou jij die 10%, of een deel ervan, moeten opstrijken?
Om welke reden zou een werkgever meer of minder recht hebben op een loonlastenverlaging dan de werknemer?

Misschien 8% voor de werkgever en 2% voor de werknemer?Misschien een billijke verdeelsleutel in deze?

De overheid geeft een "kado",men geeft niks aan de werknemer die men achtereenvolgens verketterd omdat hij zegt dat zijn koopkracht is gedaald.
Men had een verdeelsleutel kunnen toepassen op die korting en de discussie over koopkracht had overbodig geweest?Of niet?
Oud 16 februari 2008, 13:01   #18
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik stel vast dat je geen moeite doet om argumenten naar voor te brengen...Enkel one-liners.En het feit dat je naar de studie van de ECB verwijst in deze context bewijst alleen maar dat je niet de moeite hebt gedaan om ze te lezen.(Ging namelijk over iets anders dan koopkracht)

dus ik stel me de vraag :

Waaruit besluit je dat dit een "tijdelijk" probleem is?

Waaruit besluit je dat een loonsverhoging schadelijk is?

Waaruit besluit je dat ik Extreem-links ben? (of begin je op de man te spelen in de hoop je stelling op die manier te onderbouwen?)

Wat is je mening over het punt dat ik heb gemaakt,nl. politici en bedrijfsleven zijn niet geplaatst om over de koopkracht van de kleine man te oordelen op de manier waarop ze dat doen?

Wat vindt je van de stelling dat diegene die nu roepen over de al dan niet gedaalde koopkracht een voorbeeldfunctie hebben?

En heb je de moeite gedaan om even te kijken op www.workforall.org ?Bekijk de vergelijking die is gemaakt tussen Ierland en België.
Daaruit besluit ik:lonen zijn niet te hoog,lasten op arbeid zijn te hoog.

En nu ben ik benieuwd...
Allez, 't is goed... U hebt gelijk...

Staak dus maar rustig verder... Dat is, zeker op lange termijn, goed voor de werkmens...

Het spreekt vanzelf dat de ondernemers - en niet de vakgbonden en de politiek - schuldig zijn aan het feit dat de lasten op arbeid te hoog zijn...

En neeje, vakbonden moeten de door hun afgesloten contracten niet nakomen...
Oud 16 februari 2008, 13:02   #19
Sickboy
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Waarom zou jij die 10%, of een deel ervan, moeten opstrijken? (cfr je eigen statement: Daaruit besluit ik:lonen zijn niet te hoog,lasten op arbeid zijn te hoog.)
Loonlastenverlaging moet beide ten goede komen.Anders heeft het geen zin...
Oud 16 februari 2008, 13:04   #20
ericferemans

ericferemans's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het verschil tussen arm en rijk, waardoor de armsten tekort komen is geen tijdelijk maar een structureel probleem, dat met de dag erger wordt.

Hierdoor vermindert de koopkracht naargelang je armer wordt. Dat is wat schadelijk is, schandelijk zelf.

Dat de heren die met hun tien procent tientallen keren meer verdienen dan de middelmoot zich hier nooit van bewust zijn zet aan tot nadenken.
ericferemans is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be