Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 maart 2008, 14:43   #1
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard Spilindex al in april opnieuw overschreden

Citaat:
Spilindex al in april opnieuw overschreden
Door de versnelling van de inflatie zal de spilindex al in april, nog een maand vroeger dan tot nu toe gedacht, overschreden worden. Dat betekent dat de sociale uitkeringen in mei 2008 en de wedden van het overheidspersoneel in juni 2008 met 2 procent aangepast worden aan de gestegen levensduurte. Dat blijkt vrijdag uit de nieuwste inflatievooruitzichten van het Planbureau.

De vorige overschrijding van de spilindex voor de overheidswedden en sociale uitkeringen dateert van december 2007. Eerst was een nieuwe overschrijding pas in oktober van dit jaar voorzien, maar door het duurder worden van vooral voeding en brandstoffen werd dat mei. Nu blijkt dat de gezondheidsindex, die gebruikt wordt voor de indexering, al in april opnieuw boven de spilindex zal gaan.

Het Planbureau verwacht in 2008 een gemiddelde jaarinflatie van 3,5 procent, tegenover 1,82 procent in 2007. In januari ging het Planbureau nog uit van een inflatie van 3 procent in 2008. (belga/gb)
Lees ook: Dieselprijs bereikt nieuw historisch record
http://www.hln.be/hln/nl/942/Economi...schreden.dhtml

Er he,het gaat goed in dit land en de economie draaid geweldig en de koopkrachtdaling is onzin.

Maar op 4 maanden tijd word de spilindex wel opnieuw overschreden.
En het planbureau denkt dat het dit jaar nog slecht een indexstijging gaat zijn van 1.5% in de overige 8 maanden, denk dat we dit jaar eerder een jaarinflatie van 6% gaan hebben dan één van 3% zoals het planbureau dacht in januari 2008.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2008, 00:32   #2
Yves38
Parlementsvoorzitter

Standaard

Al dat cijfermateriaal dat ze je geven is bedoeld om te voorkomen dat de mensen de knip op de portefeuille zouden houden. Als je alles in overweging zou nemen (en niet alleen de gezondheidsindex) zouden we allang veel meer moeten hebben gekregen.

Feit is dat dit niet het geval is, maar ook dat lost zichzelf wel op. Als je bijv. 1000 € verdient en je moet 50 € meer uitgeven aan brandstof, verwarming en nog eens 100 € aan duurdere voeding, dan zal je uiteindelijk 150€ minder uit kunnen geven, simpel. Uiteindelijk gaat dit ten kosten van de consumptie, vervolgens dalen de inkomens van de handelaars, dan van de producenten en op den duur zit de hele economie in het slop en weten ze weeral niet hoe het komt.

Evenwel zullen ze nooit toegeven dat we te weinig verdienen op dit moment, want dan bedreigen ze hun vriendjes de kapitalisten/industriëlen.

Laatst gewijzigd door Yves38 : 8 maart 2008 om 00:33.
Yves38 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2008, 01:32   #3
DannyS
Staatssecretaris

Standaard

Als een leefloner of een daarmee gelijkgestelde invalide dan ook effectief 2% meer in de hand zou krijgen, zou dat voor hem/haar ongeveer 20 cent tot een volle halve euro extra betekenen. Joepie!
DannyS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2008, 07:50   #4
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yves38 Bekijk bericht
Al dat cijfermateriaal dat ze je geven is bedoeld om te voorkomen dat de mensen de knip op de portefeuille zouden houden. Als je alles in overweging zou nemen (en niet alleen de gezondheidsindex) zouden we allang veel meer moeten hebben gekregen.

Feit is dat dit niet het geval is, maar ook dat lost zichzelf wel op. Als je bijv. 1000 € verdient en je moet 50 € meer uitgeven aan brandstof, verwarming en nog eens 100 € aan duurdere voeding, dan zal je uiteindelijk 150€ minder uit kunnen geven, simpel. Uiteindelijk gaat dit ten kosten van de consumptie, vervolgens dalen de inkomens van de handelaars, dan van de producenten en op den duur zit de hele economie in het slop en weten ze weeral niet hoe het komt.

Evenwel zullen ze nooit toegeven dat we te weinig verdienen op dit moment, want dan bedreigen ze hun vriendjes de kapitalisten/industriëlen.
Verdienen doen wij wel genoeg, maar wat we overhouden en wat we aan extra taksen en belastingen moeten betalen is gewoon schandalig.
Oud 8 maart 2008, 09:22   #5
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Die index is sowieso onzin. Veel luxeproducten die goedkoper worden erin en alles wat een mens wel nodig heeft zit er niet in.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2008, 09:34   #6
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Die index is sowieso onzin. Veel luxeproducten die goedkoper worden erin en alles wat een mens wel nodig heeft zit er niet in.
Verhofstad heeft die idd zo aangepast dat hij het jarenlang kon uitzitten zonder te moeten erkennen dat zijn beleid de bevolking enkel in ellende en problemen kon brengen.

Na 8 beleid heeft VHS, heeft hij dan uiteindelijk zelf nog moeten toegeven dat hij het land en het volk in de misserie heeft gebracht.

In zijn verkiezingsprogramma beloofde hij nog belastingverminderingen.
Zes maanden na de verkiezingen komt hij even vertellen dat er nergens geen geld meer voor is en dat het land terug moet naar het zware bespaar en betaal regime van Dehaene, omdat de regeringen die daartussen het beleid uitmaakten, te veel voor sinterklaas hebben gespeelt in plaats van deftig te regeren en op de centen te letten.
Oud 8 maart 2008, 09:41   #7
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Verhofstad heeft die idd zo aangepast dat hij het jarenlang kon uitzitten zonder te moeten erkennen dat zijn beleid de bevolking enkel in ellende en problemen kon brengen.
Mijn diep gegronde haat voor VHS ten spijt, moet ik zeggen dat Dehaene reeds de index had aangepast om te zorgen dat zaken die door de overheid zwaar belast werden, niet meer in de index zaten. De "gezondheidsindex" zoals men in dit land altijd mooie namen geeft aan giftige dingen.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 8 maart 2008, 10:17   #8
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Misschien is die gezondheidsindex wel de 'redding' van ons land geweest...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2008, 12:26   #9
Yves38
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
Misschien is die gezondheidsindex wel de 'redding' van ons land geweest...
De redding van het land... ik neem aan dat je de politieke kaste en de werkgevers daarmee bedoelt.

Laatst gewijzigd door Yves38 : 8 maart 2008 om 12:26.
Yves38 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2008, 12:31   #10
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Een spiraal, sinds jaren: als de economie dan in het slop geraakt kennen ze maar één middel: "inleveren"(voor de bevolking uiteraard!) en daalt de koopkracht weer.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2008, 13:25   #11
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
De redding van het land... ik neem aan dat je de politieke kaste en de werkgevers daarmee bedoelt.
Ik veronderstel dat U bij de vakbond werkt, die vindt dat zijn eigen personeel geen koopkrachtverlies heeft, maar wel andere bedrijven plat legt omdat het personeel van die ondernemingen... te weinig koopkracht heeft...
Oud 8 maart 2008, 13:28   #12
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Een spiraal, sinds jaren: als de economie dan in het slop geraakt kennen ze maar één middel: "inleveren"(voor de bevolking uiteraard!) en daalt de koopkracht weer.
Tja, men kan doen zoals in de jaren 70 (en men is zo al bezig)... de ondernemingen met (veel) hogere loonkosten opzadelen...

Wie uiteindelijk de rekening heeft betaald zou U moeten vragen aan de honderdduizenden mensen die toen hun job verloren...

En de leiding van de vakbonden... die weten het wel maar zijn vermoedelijk te laf om het hun achterban mede te delen... Zeker juist voor de sociale verkiezingen...

Maar wat doen de vakbonden als werkgever...
Juist:
danken personeel af (ABVV)

weigeren de koopkracht van eigen personeel te verhogen (ACV)

Laatst gewijzigd door Chipie : 8 maart 2008 om 13:31.
Oud 8 maart 2008, 13:30   #13
born2bewild
Banneling

Standaard

nu wachten op de directeur van de nationale bank (PS apartsjik) die komt vertellen dat we het ons allemaal inbeelden, een inflatiegevoel quoi
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2008, 13:30   #14
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Weet je. Ik snap het feitelijk niet.

Percalion en ik (maar ik natuurlijk veel minder en misschien niet altijd even duidelijk) hebben* hier al heelder opstellen neergepend over de geldcreatie en de daaruit volgende inflatie. Datgene waar jullie heel de tijd over roepen. Over de oorzaak van al die prijsstijgingen en 'het leven wordt duurder', etc.

Dringt dat feitelijk niet door? Lezen jullie dat feitelijk wel of willen jullie gewoon klagen om maar te klagen, zonder enige vorm van eens iets vanuit een meer wetenschappelijk standpunt te kijken? Eens kijken hoe dat dergelijke fenomenen ontstaan?

Alé, ik snap het niet. Als het jullie maar te doen is om maar te klagen en te klagen en te klagen, etc. zeg dat dan ineens, hé. Want ik denk dat Percalion en ik toch al redelijk wat moeite hebben gedaan om effectief eens iets uit te leggen. Maar als jullie het niet willen begrijpen, zeg dat dan, hé.

Klaag dan maar ineens verder.

*Natuurlijk Percalion veel meer dan ik. Ik heb het dan ook van hem geleerd.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2008, 13:33   #15
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Lezen jullie dat feitelijk wel.
percalion wel, dat van u zelden
Oud 8 maart 2008, 13:33   #16
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Weet je. Ik snap het feitelijk niet.

Percalion en ik (maar ik natuurlijk veel minder en misschien niet altijd even duidelijk) hebben* hier al heelder opstellen neergepend over de geldcreatie en de daaruit volgende inflatie. Datgene waar jullie heel de tijd over roepen. Over de oorzaak van al die prijsstijgingen en 'het leven wordt duurder', etc.

Dringt dat feitelijk niet door? Lezen jullie dat feitelijk wel of willen jullie gewoon klagen om maar te klagen, zonder enige vorm van eens iets vanuit een meer wetenschappelijk standpunt te kijken? Eens kijken hoe dat dergelijke fenomenen ontstaan?

Alé, ik snap het niet. Als het jullie maar te doen is om maar te klagen en te klagen en te klagen, etc. zeg dat dan ineens, hé. Want ik denk dat Percalion en ik toch al redelijk wat moeite hebben gedaan om effectief eens iets uit te leggen. Maar als jullie het niet willen begrijpen, zeg dat dan, hé.

Klaag dan maar ineens verder.

*Natuurlijk Percalion veel meer dan ik. Ik heb het dan ook van hem geleerd.
Beste hautain creatuurtje,

Wat gaat de man in de straat doen aan die geldcreatie?

En als je niet tegen meningen kan, blijf dan weg van internetfora en spendeer je tijd met het beluisteren van cassettes met je eigen monologen.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 8 maart 2008, 13:33   #17
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
zo verzuurd jong.

Bah!
Oud 8 maart 2008, 13:35   #18
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
nu wachten op de directeur van de nationale bank (PS apartsjik) die komt vertellen dat we het ons allemaal inbeelden, een inflatiegevoel quoi
Isd dat die viermaal meer verdient dan de directeur van de Amerikaanse Nationale Bank?
Oud 8 maart 2008, 13:36   #19
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
percalion wel, dat van u zelden
Dat kan ik begrijpen.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2008, 13:38   #20
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
Isd dat die viermaal meer verdient dan de directeur van de Amerikaanse Nationale Bank?
verdienen is veel gezegd, hij incasseert het wel
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be