Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 maart 2008, 10:00   #1
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard VN kraakt Vlaamse wooncode af.

Citaat:
VN halen hard uit naar Vlaanderen

De Verenigde Naties roepen ons land op het matje omdat Vlaanderen zou discrimineren. Het VN-comité dat de strijd tegen rassendiscriminatie bewaakt, maakt zich zorgen over het Vlaams Belang en de strenge bestraffing van buitenlanders voor de rechtbanken. Er zijn ook vragen over de Vlaamse wooncode die de toekenning van een sociale woning koppelt aan de intentie om Nederlands te leren.

Het Committee on the Elimination of Racial Discrimination (CERD) van de VN nodigt België uit om uitleg te verschaffen over de Vlaamse wooncode omdat die discriminerend zou zijn. In zijn jongste rapport stelt het comité, dat bestaat uit onafhankelijke experts, dat het "bezorgd is dat de Vlaamse Gemeenschap een decreet heeft uitgevaardigd dat de toegang tot sociale woningen beperkt tot mensen die Nederlands spreken of zich daartoe bereid verklaren". In één adem noemen de VN-experts ook de beslissing van de Zaventemse gemeenteraad om de aankoop van openbare gronden te koppelen aan eenzelfde vereiste.

Het comité drukt de federale staat, zijn directe gesprekspartner, op het hart ervoor te zorgen dat taalvereisten niet tot indirecte discriminatie op basis van de etnische of nationale afkomst leiden. De experts herinneren België aan zijn verantwoordelijkheid de internationale conventie over de eliminatie van alle vormen van raciale discriminatie te doen respecteren. Tegen het volgende rapport wil het VN-orgaan dan ook gedetailleerde informatie over de kwestie van de wooncode.

Het is niet de eerste keer dat de Vlaamse wooncode onder vuur komt. Vooral aan Franstalige kant is het onbegrip over de taalvereiste nog steeds erg groot. Dat een instantie als de Verenigde Naties zich over de code uitspreekt is wél een primeur.

De wooncode is niet het enige aspect waarvoor België op de vingers wordt getikt. De VN maken zich ook zorgen over de vervelling van het Vlaams Blok tot Vlaams Belang. Het comité raadt ons land aan om zijn wetgeving zo aan te passen dat organisaties die tot raciale discriminatie oproepen wel degelijk verboden kunnen worden.

Het comité betreurt verder dat vreemdelingen oververtegenwoordigd zijn in de Belgische gevangenissen en sociale woonwijken. Dat laatste heeft volgens de experts geleid tot de facto segregatie in tal van woonwijken.

Er zijn ook harde woorden voor de Belgische houding tegenover asielzoekers. Het VN-comité herinnert aan de veroordeling van België door het Europees Hof voor de rechten van de mens en roept ons land op asielzoekers niet langer als gevangenen te behandelen.

Vlaams minister van Wonen Marino Keulen (Open Vld) reageert gepikeerd op de aanbevelingen in verband met de wooncode. "Ik ben op mijn tenen getrapt. Mag ik eraan herinneren dat zowel het Grondwettelijk Hof als de Raad van State geoordeeld hebben dat de wooncode aan niemands grondrechten raakt? Integendeel, we willen ervoor zorgen dat mensen net beter functioneren in Vlaanderen."

De minister wijst erop dat niemand moet bewijzen dat hij Nederlands kan. "Er is geen examen, geen resultaatsverbintenis maar enkel een inspanningsverbintenis." De uitspraken van het comité lijken Keulen vooral gebaseerd op schematische redeneringen. "Maar we krijgen zo wel een etiket waardoor we ons moeten verdedigen." (Kris Hendrickx
http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bin...aanderen.dhtml

Het wordt tijd dat België uit de VN stapt. Ik vraag me trouwens af wie de VN heeft ingelicht over de wooncode. De kans is groot dat het een of andere FDF'er was.

Laatst gewijzigd door stropdrager : 12 maart 2008 om 10:01.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2008, 10:02   #2
proxy2222
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht

Het wordt tijd dat België uit de VN stapt.
VN heeft zich niet te moeien, wat denken die wel ?!!?
proxy2222 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2008, 10:04   #3
stropdrager
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door proxy2222 Bekijk bericht
VN heeft zich niet te moeien, wat denken die wel ?!!?
De VN is trouwens een ondemocratisch instituut; ze vinden namelijk dat België het Vlaams Belang moet verbieden.
Oud 12 maart 2008, 10:15   #4
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Het wordt tijd dat België uit de VN stapt. Ik vraag me trouwens af wie de VN heeft ingelicht over de wooncode. De kans is groot dat het een of andere FDF'er was.
In dat geval wordt het nog dringender tijd dat Vlaanderen uit België stapt.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2008, 10:18   #5
stropdrager
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
In dat geval wordt het nog dringender tijd dat Vlaanderen uit België stapt.
Uiteraard; maar de VN heeft na deze uitspraak al mijn krediet verloren. De VN haalt ook uit naar het Vlaams Belang; maar geen kwaad woord over het FDF.
Oud 12 maart 2008, 10:21   #6
stropdrager
Minister-President

Standaard

Ik vraag me trouwens ook af of die zogenaamde VN-experts al 1 voet in Vlaanderen hebben gezet.
Oud 12 maart 2008, 10:32   #7
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Uiteraard; maar de VN heeft na deze uitspraak al mijn krediet verloren. De VN haalt ook uit naar het Vlaams Belang; maar geen kwaad woord over het FDF.
Het is dan ook altijd hetzelfde liedje: het buitenland verneemt bijna altijd via het Frans van onze buren wat er hier in België gebeurt... En die passen de informatie wel zo aan dat alles wat in hun voordeel pleit in de verf staat en ze zedig zwijgen over andere zaken die niet in hun kraam passen en die aan de basis liggen van het probleem.
Ze zoeken het zelf voortdurend. Laten we afspreken dat alle Vlamingen die wat Frans kennen tegenover een francofoon het vanaf nu vertikken om nog meer te zeggen dan "comprends pas"...
Splitsen dat hele zootje is de enige oplossing.
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2008, 10:36   #8
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik vraag me trouwens ook af of die zogenaamde VN-experts al 1 voet in Vlaanderen hebben gezet.
En als er al één komt aangedraafd zal die waarschijnlijk enkel Engels en Frans en zo begrijpen... en zullen het weer vooral franstaligen zijn die aan bod zullen komen met hun gekleurde uitleg.
Europa, de VN enz moeien zich best niet met onze binnenlandse zaken. Buiten de euro en mooie jobjes voor een paar van onze politiekers, wat hebben we aan die instanties?
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2008, 10:40   #9
Rob Roy
Minister

Rob Roy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
VN kraakt Vlaamse wooncode af
De VN, wanneer hebben die laatst aan verkiezingen deelgenomen?

Citaat:
"Le machin qu'on appelle l'ONU."

Charles De Gaulle
Meer moet daar niet over gezegd worden.
Rob Roy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2008, 10:45   #10
69kk
Partijlid

Standaard VN:Blinde ambtenarij

Geen nood ze zijn in hun normale doen. Zij springen overal bij waar niets meer te doen is en als het kalf verdronken is.(Rwanda, Darfour,.....)
Spijtig van ons mooie geld.

Laatst gewijzigd door 69kk : 12 maart 2008 om 10:52.
69kk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2008, 10:46   #11
stropdrager
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
En als er al één komt aangedraafd zal die waarschijnlijk enkel Engels en Frans en zo begrijpen... en zullen het weer vooral franstaligen zijn die aan bod zullen komen met hun gekleurde uitleg.
Europa, de VN enz moeien zich best niet met onze binnenlandse zaken. Buiten de euro en mooie jobjes voor een paar van onze politiekers, wat hebben we aan die instanties?
Helemaal niets.

Een mooi voorbeeld van de onwetendheid van internationale organisaties heb ik gevonden op de blog van Huub Broers, de Vlaamse burgemeester van Voeren.

Citaat:
Sommigen maken zich druk om de niet ondertekening door België (Vlaanderen zegt neen) van het minderhedenverdrag zoals het werd aanvaard door de Raad van Europa. Buiten het feit dat sommige landen (vb Luxemburg) stellen dat ze geen nationale minderheden hebben, zouden in België enkel de Duitstaligen hiervoor in aanmerking komen. De Franstaligen hebben in de Belgische context door bijzondere maatregelen (bijzondere meerderheden, pariteit in ministerraad,...) immers een volledig beschermd politiek statuut (co-dominantie) en kunnen binnen die context dus niet als een minderheid beschouwd worden. De Duitstaligen hebben dergelijk statuut niet. In andere landen bepaalt men dan weer zeer beperkt en zeer duidelijk wat men bedoelt met minderheidsrechten. En dat gaat zeker nooit zover als het faciliteitensysteem bij ons.

Overigens stel ik mij ook vragen bij de democratische waarde van bepaalde resoluties in de Raad van Europa. Nadat ikzelf mevrouw Nabholz ontmoette voor een gesprek, was ik stomverbaasd over haar interpretatie (en fouten in het verslag doordat ze de staatsstructuur van België niet kende). Die vrouw had er werkelijk geen streep van begrepen. Bijkomende navraag leerde dat ze toendertijd zelfs dacht dat ik in de Voerense meerderheid zat! Dat was dus eens even de bal misslaan en meteen haar rapport met enige waardeloosheid betitelen.

Bovendien moet men er de cijfers eens bijhalen. De Parlementaire Vergadering van de Raad van Europa bestond toen uit 306 leden. Slechts 100 daarvan (nog geen derde vereist voor het quorum!!!) namen deel aan de stemming. Daarvan stemden er 68 voor, 23 tegen en onthielden er zich 9. Het animo was dus blijkbaar bijzonder groot bij de Europese staten. Ik stel mij m.a.w. grote vragen over de representativiteit en de bepalende waarde.

De rechten van de Duitstaligen (toch een 75.000) zijn volgens mij ook niet optimaal beschermd als je ziet hoe weinig zelfstandigheid zij krijgen van het Waalse Gewest.

Waarover gaan de minderheidsrechten? Bijvoorbeeld over cultuur en onderwijs. Tiens, hebben ze dat dan nog niet in onze gemeente? Dan ontgaat mij waarschijnlijk weer iets. En faciliteiten zijn dan nog eens een zeer verregaande erkenning van deze rechten. Meer dan Europa vraagt.

Minderheidsrechten betekenen in geen geval de volledige gelijkschakeling in het publiek-politieke taalgebruik. Ook dat is duidelijk voor Europa. Voor raadsleden die het anders willen zal dat wel een domper op hun Europese vreugde zijn.

O ja, grappig in het rapport van Lily Nabholz vond ik nog de passage waarin ze vraagt dat men de andere landstaal als tweede taal zou moeten leren (lees verplichten) in elk landsdeel. In feite vraagt ze tweetalig onderwijs in het hele land. In Vlaanderen is het Frans alvast de verplichte tweede taal. Waar wachten onze Waalse vrienden op om Lily te volgen in haar minderhedenbesluit?

Ik probeer met dit stukje even heel duidelijk te zijn. Meer niet.
http://huubbroers.skynetblogs.be/archive-week/2008-02
Oud 12 maart 2008, 10:47   #12
Metternich
Perm. Vertegenwoordiger VN

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

VN geen fan van de wooncode? Tsja, tant pis. Dat ze eerst eens echte wereldproblemen oplossen in Afrika en Azië.

Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2008, 10:51   #13
Anna List
Banneling

Standaard

Franstaligen liggen weer eens mijlen ver voor op Vlaanderen, de Franstalige gemeenschap lobbiet dus actief bij de VN om Vlaanderen wetens willens in een slecht daglicht te stellen (wetens willens omdat zij wel weten dat de RvS en Arbitrage de Vlaamse wooncode als niet discriminerend bevond)

waar blijft officieel Vlaanderen in dit geheel ? hallo Kris Peeters ???

ik zou graag eens een parlementaire vraag zien (en antwoord horen) over hoeveel middelen Vlaanderen inzet voor zijn internationaal lobby werk. en wat het over heeft voor zijn imago, dit zal immers cruciaal blijken op weg naar onafhankelijkheid.

Citaat:
Vandaag zien we het zielige machteloze protest van de Serviërs tegen de onomkeerbare roof van hun grondgebied door de Albanezen. Maar wat hebben zij de voorbije jaren gedaan, terwijl de Albanezen samen met EU en NAVO de secessie voorbereidden? Wat zijn de Vlamingen aan het doen nu de Franstaligen hun positie in de rand demografisch steeds verder versterken en openlijk een bod doen op gebieden waarvan men de overdracht sinds de vastlegging van de taalgrens onmogelijk waande? De geschiedenis zal niet mild zijn voor volkeren die hun prioriteiten verkeerd leggen.
koenraad Elst in http://www.brusselsjournal.com/node/3032

Laatst gewijzigd door Anna List : 12 maart 2008 om 10:58.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2008, 10:54   #14
Luc Bekaert
Gouverneur

Luc Bekaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik zou niet te snel panikeren ; volgens mij is er niet veel aan de hand . Het commitee voor de mensenrechten van de VN heeft vragen over de maatregel ; stellen dat het de wooncode afkraakt is onjuist . Ze heeft de maatregel zelfs niet grondig bestudeerd .

Uiteraard zou de maatregel discriminerend kunnen gebruikt worden om vlamingen of belgen te bevoordelen , en aldus een vorm van indirecte discriminatie uitmaken ...Maar dit is niet zo : ze geldt voor iedereen, ook voor de belgen en vlamingen die helemaal geen nederlands kennen (ongeveer 30% van de belgen en een 5% van de vlamingen ).
Daarenboven is de maatregel proportioneel: enkel een inspanningsverbintenis wordt gevraagd ; er wordt geen examen afgenomen ...
Elke maatregel tot integratie heeft in zich de mogelijkheid tot discriminatie , maar dit wil niet zeggen dat dat deze maatregel niet wenselijk zou zijn of niet genomen mag worden, enkel dat men hem correct moet toepassen...

De bedoeling en werking van een maatregel kan men trouwens maar kennen als men de ratio legis en de uitvoeringsbesluiten bekijkt , wat het committee niet gedaan heeft (hoe is dat toch mogelijk voor een organisatie als de VN ?):
-de ratio legis is duidelijk integratie (inclusie) en niet uitsluiting (exclusie)
-de uitvoeringsbesluiten zijn gericht op het vermijden van uitsluiting.
Vervolgens is er natuurlijk de toets of hij in werkelijkheid ook discrimineert : zijner gevallen gemeld van discriminatie ? (de maatregel is al een tijdje in voege ) Niet dat ik weet ...much a do about nothing dus ....

De persberichten zijn een vorm van zwakke journalistiek , zonder veel kritische reflectie .....

Laatst gewijzigd door Luc Bekaert : 12 maart 2008 om 11:05.
Luc Bekaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2008, 10:58   #15
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Luc Bekaert Bekijk bericht
Ik zou niet te snel panikeren ; volgens mij is er niet veel aan de hand . Het commitee voor de mensenrechten van de VN heeft vragen over de maatregel ; stellen dat het de wooncode afkraakt is onjuist . Ze heeft de maatregel zelfs niet grondig bestudeerd .

Uiteraard zou de maatregel discriminerend kunnen gebruikt worden om vlamingen of belgen te bevoordelen , en aldus een vorm van indirecte discriminatie uitmaken ...Maar dit is niet zo : ze geldt voor iedereen, ook voor de belgen en vlamingen die helemaal geen nederlands kennen (ongeveer 30% van de belgen en een 5% van de vlamingen ).
Daarenboven is de maatregel proportioneel: enkel een inspanningsverbintenis wordt gevraagd ; er wordt geen examen afgenomen ...;

De bedoeling en werking van een maatregel kan men trouwens maar kennen als men de ratio legis en de uitvoeringsbesluiten bekijkt , wat het committee niet gedaan heeft (hoe is dat toch mogelijk voor een organisatie als de VN ?):
-de ratio legis is duidelijk integratie (inclusie) en niet uitsluiting (exclusie)

De persberichten zijn een vorm van zwakke journalistiek , zonder veel kritische reflectie .....

Dit denk ik ook.

Vlaanderen moet helemaal niet uit de VN stappen, er wordt ons niets opgedrongen. Natuurlijk gaat dit wel weer aangehaald worden door de franstaligen in de debatten....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2008, 10:59   #16
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Franstaligen liggen weer eens mijlen ver voor op Vlaanderen, de Franstalige gemeenschap lobbiet dus actief bij de VN om Vlaanderen wetens willens in een slecht daglicht te stellen (wetens willens omdat zij wel weten dat de RvS en Arbitrage de Vlaamse wooncode als niet discriminerend bevond)

waar blijft officieel Vlaanderen in dit geheel ? hallo Kris Peeters ???

ik zou graag eens een parlementaire vraag zien (en antwoord horen) over hoeveel middelen Vlaanderen inzet voor zijn internationaal lobby werk.

koenraad Elst in http://www.brusselsjournal.com/node/3032
Volledig mee eens. Vlaanderen loopt nu continu achter de feiten aan, waardoor het de hele tijd de brandjes moet blussen die de Franstaligen aansteken.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2008, 11:05   #17
stropdrager
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Luc Bekaert Bekijk bericht

Daarenboven is de maatregel proportioneel: enkel een inspanningsverbintenis wordt gevraagd ; er wordt geen examen afgenomen ...;

Ok; het is inderdaad nog te vroeg om te panikeren; maar ik heb geen vertrouwen in dit hele zaakje.

De persberichten zijn inderdaad een vorm van zwakke journalistiek; maar dat zijn we al gewoon, is het niet?
Oud 12 maart 2008, 11:16   #18
Den Ardennees

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ze betreuren dat er zoveel allochtonen in onze gevangenissen zitten...

... kunnen ze misschien dan ook es zeggen waarop ze zich baseren om te denken dat die daar onschuldig zitten?
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2008, 11:17   #19
Den Ardennees

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

"We zijn veel te hard voor vreemdelingen."

Is het daarom dat één Belg op zes al vreemdeling is, omdat het hier zo slecht is voor vreemdelingen? Ik zou graag es weten hoeveel landen er in Europa zijn die zo'n groot percentage aan vreemdelingen hebben!
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2008, 11:19   #20
Geert C

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
"We zijn veel te hard voor vreemdelingen."

Is het daarom dat één Belg op zes al vreemdeling is, omdat het hier zo slecht is voor vreemdelingen? Ik zou graag es weten hoeveel landen er in Europa zijn die zo'n groot percentage aan vreemdelingen hebben!
Definieer "vreemdeling". Duitsland, Frankrijk en het VK zijn trouwens drie landen die spontaan in me opkomen.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be