Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 maart 2008, 11:46   #1
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard «Vreemdelingen integreren beter in Vlaanderen»

brussel «We moeten toegeven dat de Vlamingen vreemdelingen beter integreren in hun bevolking». Dat heeft de voorzitter van de Franstalige antidiscriminatiebeweging MRAX gezegd in het kader van de Actieweek tegen Racisme.

In een gesprek met onze Franstalige collega’s is Radouane Bouhlal, de voorzitter van MRAX (Mouvement contre le Racisme, l’Antisémitisme et la Xénophobie) scherp voor het integratiebeleid in Franstalig België. Op de vraag in welke Belgische regio vreemdelingen het best geïntegreerd zijn, schuift Bouhlal Vlaanderen naar voren. «We moeten toegeven dat de Vlamingen vreemdelingen beter integreren in hun bevolking. Ze erkennen ze als gesprekspartners. In Vlaanderen zien federaties van minderheden tenminste het daglicht en worden ze gesubsidieerd door de regering», aldus de MRAX-voorzitter.
Bouhlal wijst op het gebrek in Wallonië aan organisaties die de verschillende minderheden vertegenwoordigen. «Wij hebben een heilige schrik om minderheden bij naam te noemen en hen de kans te geven zich te verenigen om zo op te komen voor hun rechten», aldus Bouhlal, die de Federatie van Marokkaanse Democratische Organisaties aan Vlaamse kant als voorbeeld aanhaalt. De voorzitter wijst op een ook in Franstalig België stijgend aantal klachten wegens racisme en discriminatie, met name bij het zoeken naar werk en bij contacten met de politie. Ook media vermelden steeds vaker de afkomst van delinquenten.
Bouhlal gaat met zijn uitspraak in tegen een visie die reeds een tijdje opgang maakt in Franstalig België en daarbuiten, over het opgang makende racisme en de stijgende discriminatie in Vlaanderen. In het dossier rond de Vlaamse wooncode bijvoorbeeld werden deze week nog vragen bij gesteld door het Comité tegen Rassendiscriminatie van de Verenigde Naties. Volgens een aantal Vlaamse politici was dat mede het gevolg van de stemmingmakerij aan Franstalige kant.

/// www.mrax.be
bron: metrotime.be

oei, zo racistisch zijn we dan toch niet?

Er is wel degelijk een haatcampagne bezig in Wallonië tegen alles wat iets te Vlaams is, zelfs deze Franstalige duidt dit aan.
Oud 14 maart 2008, 11:55   #2
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Zo horen we het ook eens uit een onverdachte bron. Hoog tijd dus dat de Franstaligen zelf hun eigen problemen aanpakken vooraleer ze zich in de interne keuken van Vlaanderen komen moeien.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2008, 12:21   #3
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Ik ben benieuwd hoe Yves Desmet zal reageren wanneer hij dit nieuws verneemt.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2008, 13:13   #4
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ook Feremans lijkt deze discussie precies te willen ontwijken...
Oud 14 maart 2008, 13:16   #5
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
(...) Ook media vermelden steeds vaker de afkomst van delinquenten(...)
de waarheid mag dus niet gezegd worden. Waarvan akte.
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2008, 14:17   #6
Uh-Huh
Banneling

Uh-Huh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
oei, zo racistisch zijn we dan toch niet?
De resultaten qua integratie die je op dit moment in de Vlaamse maatschappij ziet, heb je vooral te danken aan een beleid (van o.a. gelijke kansen en diversiteit) dat in het verleden is uitgestippeld en nu nog wordt uitgevoerd.

Maar de laatste tijd neigen de Vlamingen steeds meer naar het enge, bekrompen Vlaams-nationalisme. Zie: hoofddoekverboden bij de overheid (die men blijkbaar ook wil gaan uitbreiden naar het stedelijk onderwijs...) = gedaan met gelijke kansen en diversiteit, overbodige artikels opnemen in de Vlaamse wooncode (het is immers logisch dat iemand die zich hier vestigt, na verloop van tijd ook het Nederlands aan dat geëiste kleuterniveau zal kennen, enz.) = gedaan met gelijke kansen en diversiteit, groeiende afkeer van "de multicultariliteit"; men wil alles en iedereen homogener maken = gedaan met diversiteit en gelijke kansen, de Moslimexecutieve die wordt opgedoekt omdat ze niet representatief zou zijn (tja, dit ik kan me van een tal van andere afdelingen van de staat ook wel voorstellen...), enzovoort. De druk op "de anderen" wordt, door allerlei voorwaarden en eisen te stellen die vooral passen in het Vlaams-nationalisme, steeds verhoogd.

Ik vraag me af of dit soort zaken op lange termijn ook de gewenste vruchten zullen afwerpen...
Uh-Huh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2008, 14:22   #7
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

in Frankrijk zijn hoofddoeken in het onderwijs wel algemeen verboden, zijn de Fransen dan zo bekrompener?
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent

Laatst gewijzigd door Den Ardennees : 14 maart 2008 om 14:23.
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2008, 14:24   #8
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh Bekijk bericht
De resultaten qua integratie die je op dit moment in de Vlaamse maatschappij ziet, heb je vooral te danken aan een beleid (van o.a. gelijke kansen en diversiteit) dat in het verleden is uitgestippeld en nu nog wordt uitgevoerd.

Maar de laatste tijd neigen de Vlamingen steeds meer naar het enge, bekrompen Vlaams-nationalisme. Zie: hoofddoekverboden bij de overheid (die men blijkbaar ook wil gaan uitbreiden naar het stedelijk onderwijs...) = gedaan met gelijke kansen en diversiteit, overbodige artikels opnemen in de Vlaamse wooncode (het is immers logisch dat iemand die zich hier vestigt, na verloop van tijd ook het Nederlands aan dat geëiste kleuterniveau zal kennen, enz.) = gedaan met gelijke kansen en diversiteit, groeiende afkeer van "de multicultariliteit"; men wil alles en iedereen homogener maken = gedaan met diversiteit en gelijke kansen, de Moslimexecutieve die wordt opgedoekt omdat ze niet representatief zou zijn (tja, dit ik kan me van een tal van andere afdelingen van de staat ook wel voorstellen...), enzovoort. De druk op "de anderen" wordt, door allerlei voorwaarden en eisen te stellen die vooral passen in het Vlaams-nationalisme, steeds verhoogd.

Ik vraag me af of dit soort zaken op lange termijn ook de gewenste vruchten zullen afwerpen...
hoofddoekenverbod heeft niets te maken met integratie, dat gaat over hoe je seculariteit aan de overheid organiseert.
de wooncode is net bedoeld om beter te integreren, om meer kansen te hebben.
moslimexecutieve, is die niet ten onder gegaan aan onderlinge twisten en boekhoudkundige problemen?
gelijke kansen? waarom zouden die gedaan zijn?
Oud 14 maart 2008, 14:24   #9
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:

je vereenzelvigt onterecht Vlaams Nationalisme met eng en bekrompen, er is een deel van het Vlaams Nationalisme dat rechts en mogelijk ook zeer behoudsgezind is, maar er is ook een deel open modern Vlaams Nationalisme, dat dit nationalisme niet zozeer gekoppeld ziet aan etnie en culturele homogeniteit, maar gewoon de taal als voldoende voorwaarde ziet en directe democratie een een dynamisch gestructureerde overheid als doel vooropstelt

dat zijn die vlaams nationalisten die jou ook als complete vlaming zien, gooi die dus niet op een hoopje met al wat je eng en slecht vindt aub
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2008, 14:29   #10
Uh-Huh
Banneling

Standaard

Citaat:
In een gesprek met onze Franstalige collega’s is Radouane Bouhlal, de voorzitter van MRAX (Mouvement contre le Racisme, l’Antisémitisme et la Xénophobie) scherp voor het integratiebeleid in Franstalig België. Op de vraag in welke Belgische regio vreemdelingen het best geïntegreerd zijn, schuift Bouhlal Vlaanderen naar voren. «We moeten toegeven dat de Vlamingen vreemdelingen beter integreren in hun bevolking. Ze erkennen ze als gesprekspartners. In Vlaanderen zien federaties van minderheden tenminste het daglicht en worden ze gesubsidieerd door de regering», aldus de MRAX-voorzitter.
Vreemdelingen zijn in Vlaanderen, net zoals in Wallonië, geen volwaardige gesprekspartners. In Vlaanderen had/heeft men gewoon meer geld om te investeren in integratie (en andere zaken) dan in Wallonië. Meer moet men daar niet achter zoeken...
Oud 14 maart 2008, 14:30   #11
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vreemdelingen zijn in Vlaanderen, net zoals in Wallonië, geen volwaardige gesprekspartners. In Vlaanderen had/heeft men gewoon meer geld om te investeren in integratie (en andere zaken) dan in Wallonië. Meer moet men daar niet achter zoeken...
in Vlaanderen hebben ze gewoon meer prioriteit gegeven aan het integreren dan in Wallonië, wat zegt dat over het racistische Vlaanderen en het verdraagzame Wallonië?
Oud 14 maart 2008, 14:32   #12
Uh-Huh
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
je vereenzelvigt onterecht Vlaams Nationalisme met eng en bekrompen, er is een deel van het Vlaams Nationalisme dat rechts en mogelijk ook zeer behoudsgezind is, maar er is ook een deel open modern Vlaams Nationalisme, dat dit nationalisme niet zozeer gekoppeld ziet aan etnie en culturele homogeniteit, maar gewoon de taal als voldoende voorwaarde ziet en directe democratie een een dynamisch gestructureerde overheid als doel vooropstelt
Nog nooit van gehoord.

Citaat:
dat zijn die vlaams nationalisten die jou ook als complete vlaming zien, gooi die dus niet op een hoopje met al wat je eng en slecht vindt aub
De eerste Vlaming (of Belg) die mij als een complete Vlaming ziet, moet ik nog tegenkomen, hoor.
Oud 14 maart 2008, 14:34   #13
Uh-Huh
Banneling

Standaard

Citaat:
in Vlaanderen hebben ze gewoon meer prioriteit gegeven aan het integreren dan in Wallonië, wat zegt dat over het racistische Vlaanderen en het verdraagzame Wallonië?
Als je meer geld hebt, kan je ook beter en meer investeren... Dit zegt helemaal niets over de drijfveer (verdraagzaam vs. onverdraagzaam).
Oud 14 maart 2008, 14:35   #14
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Nog nooit van gehoord.

De eerste Vlaming (of Belg) die mij als een complete Vlaming ziet, moet ik nog tegenkomen, hoor.

at your service !
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2008, 14:41   #15
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als je meer geld hebt, kan je ook beter en meer investeren... Dit zegt helemaal niets over de drijfveer (verdraagzaam vs. onverdraagzaam).
Zo weinig geld had Wallonië niet hoor.
maar toch, is de kritiek uit Wallonië dat Vlaanderen racistisch is, terecht?
Oud 14 maart 2008, 14:48   #16
Uh-Huh
Banneling

Standaard

Citaat:
Zo weinig geld had Wallonië niet hoor.
maar toch, is de kritiek uit Wallonië dat Vlaanderen racistisch is, terecht?
Mijn inziens heeft Wallonië ergens toch wel een punt. Maar dit wil niet zeggen dat Wallonië zelf niet racistisch is...
Oud 14 maart 2008, 14:52   #17
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar de laatste tijd neigen de Vlamingen steeds meer naar het enge, bekrompen Vlaams-nationalisme. Zie: hoofddoekverboden bij de overheid (die men blijkbaar ook wil gaan uitbreiden naar het stedelijk onderwijs...) = gedaan met gelijke kansen en diversiteit
Nu mag je me wel eens uitleggen wat dat met Vlaams-nationalisme te maken heeft, jongemeid!
Bijgevoegde afbeelding(e)

The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2008, 14:53   #18
Uh-Huh
Banneling

Standaard

Citaat:
at your service !
Ben je zeker dat ik niet aan een of andere voorwaarde moet voldoen? Zoals de Vlaamse Leeuw kunnen brullen, ofzoiets?
Oud 14 maart 2008, 14:54   #19
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Goeiemiddag, volksgenoot!
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2008, 14:54   #20
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ben je zeker dat ik niet aan een of andere voorwaarde moet voldoen? Zoals de Vlaamse Leeuw kunnen brullen, ofzoiets?
Die stereotypes...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be