![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Europees Commissaris
|
![]() Minister Marino Keulen is sinds 2004 van mening om meer en meer autonomie te geven aan steden en gemeenten.
Waardoor dossiers die vroeger onder de bevoegdheid waren van het Vlaams parlement nu onder een eenvoudige meerderheid van een bepaalde coalitie lokaal kunnen worden goedgekeurd. Iedereen weet dat er in alle steden en gemeenten politici zijn die de dans leiden, meestal omdat zij veel voorkeur stemmen hebben en daarbij burgemeester worden. Het samengesteld College beslist met een paar mensen over alles. Men weet dat de leden van de meerderheid zich niet zullen verzetten, zij knikken gewoon en de oppositie mag doen wat zij willen zij worden toch weggestemd. Dat het project nu goed is, van algemeen belang of niet, het zal doorgaan! Of het plaats heeft gehad uit eigen belang en is er corruptie meegemoeid is telkens opnieuw een vraagteken aangezien iedereen een project kan aanbrengen en niet alleen op toer… Terwijl dat iets dat moet goedgekeurd worden door het Vlaams parlement die toch wel meer leden telt, zeker met de nodige aandacht zal bekeken worden. Een groot deel van de projecten die in steden en gemeenten zonder schande worden voorgeleid zullen hier de dag niet zien. De anderen zullen gewikt en gewogen worden door alle fracties. Dit zijn wat ik noem gezonde democratische schakels die de corruptie die zeker niet alleen in Congo leeft zullen tegenhouden. Met de lokale autonomie zou men kunnen stellen dat men deze heeft uitgeschakeld. Zou Marino Keulen nu nog regelmatig steden en gemeenten laten onderzoeken door “externe audits” dan zou men ook in België een kans hebben om de corruptie die minister Karel Van der Gucht in Congo wil stoppen bij ons ook een kans hebben om gestopt te worden. Hélaas gebeurd dat niet zelf “interne audits” die naar mijn mening alleen maar dienen om alles in de doofpot te houden vinden ook niet plaats. Ik stel mij de vraag of dat met België waarvan zoveel een einde willen aan maken en daar ook zullen in lukken of dit wel gebeurd voor het algemeen belang van Vlaanderen of voor de macht van bepaalde partijen en politici. Een feit is zeker met kamer en senaat was de controle op alles nog groter. Voor elk gesjoemel moest men teveel mensen daarbij betrekken wat bij de huidige formule waar men alle macht geeft aan steden en gemeenten alle hinder verdwenen is. Politici en ambtenaren zullen deze tussenkomst misschien niet lusten maar ik denk toch niet ver te zijn van de werkelijkheid. Misschien dat bepaalde goed geplaatste forumbezoekers er iets kunnen aan toevoegen? |
![]() |
![]() |