![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Tinne Van der Straeten (Groen!) - 15 tot 21 maart "Deze vinnige jongedame kwam meermaals in het nieuws ondermeer omdat ze als Groen!-woordvoerster bizar genoeg ging werken voor een sp!aga kabinet dat samengesteld is uit rode en groene mensen, met name dat van Pascal Smet. Voor de Europese lijst mag |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() Geachte,
Hoe staat u tegenover de herfederalisering van buitenlandse handel en ontwikkelingssamenwerking? |
![]() |
![]() |
#2 |
Burgemeester
|
![]() Tinne!!!
![]()
#3 |
Burger
|
![]() Wij zijn als partij geen vragende partij naar een nieuwe staatshervorming.
Wat betreft ontwikkelingssamenwerking steunen wij de gedeeltelijke regionalisering van ontwikkelingssamenwerking, mits dit een aanvulling betekent op, en geen uitholling van de federeale ontwikkelingssamenwerking. Buitenlandse handel en ontwikkelingssamenwerking en buitenlandse zaken zijn voor mij verschillende zaken. Ontwikkelingssamenwerking met een autonome bevoegdheid zijn met een eigen budget. Eddy Boutmans heeft daar als staatssecretaris altijd voor gevochten voor zijn eigen budget. Marc Verwilghen (VLD minister van ontwikkelingssamenwerking) heeft in tegenstelling tot Eddy wel toegegeven aan Louis Michel om zware budgetten te verhuizen van ontwikkelingssamenwerking naar buitenlandse zaken. Waarom zijn wij daar tegen? Omdat het overhevelen van budgetten naar naar buitenlandse zaken impliceert dat met dat geld het belgisch beland wordt gediend. Bij ontwikkelingssamenwerking gaat het over ontwikkelingsdoelen, niet over Belgische belangen. groeten tinne |
![]() |
![]() |
#4 |
Banneling
|
![]() En buitenlandse handel? Tegen die splitsing waren 66% van de Belgische bedrijven, volgens een parlementaire rondvraag in 01.
|
![]() |
![]() |
#5 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
![]() |
#6 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Wat voor initiatieven zal Groen! nemen? |
||
![]() |
![]() |
#7 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Ik zou graag weten van waar die cijfers komen, want ik geloof er geen sikkepit van.
Die cijfers kunnen nooit representatief zijn voor het geheel van de belgische industrie. Misschien wel voor de multinationals; die zijn per definitie machtsgetrouw en centralistisch ingesteld. De Vlaamse, en een groot deel van de Waalse industrie is echter een K.M.O.-industrie; deze bedrijven worden nooit vertegenwoordigd in de missies van buitenlandse handel. Buitenlandse handel zou dus best zo snel mogelijk volledig naar de gewesten gaan. Hetzelfde voor ontwikkelingssamenwerking. In de belgische context doet ontwikkelingssamenwerking mij nog veel te veel denken aan het onderhouden van de oude koloniale banden. Met een geregionaliseerd ontwikkelingsbeleid kunnen Vlaanderen en Wallonië eigen accenten gaan leggen. |
![]() |
![]() |
#8 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() p.s.: u vergeet wel Brussel in uw tekstje. |
|
![]() |
![]() |
#9 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Brussel is in mijn perceptie de volleidg geïntegreerde hoofdstad van een volledig autonoom Vlaams gewest.
|
![]() |