Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 maart 2004, 15:54   #1
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN

thePiano's schermafbeelding

Standaard

Vandaag 21 maart is het internationale dag tegen racisme, en in Vlaanderen is het een groot succes. Evenals in Nederland krijgen steeds meer allochtonen werk en worden ze niet meer gediscrimineerd bij sollicitaties.

Een wazige commissie van de Raad van Europa heeft eind januari 2004 een rapport over racisme en onverdraagzaamheid gepubliceerd. Het rapport is juni 2003 vastgesteld, zo snel werkt de Raad van Europa dus. Het rapport is in Nederlandse vertaling uitgebracht, en de Walen zullen zich zeker gediscrimineerd voelen. http://www.coe.int/esri

In hoeverre hebben Vlaamse kranten hierover bericht? En zo niet, wat zijn die kranten dan nog waard? Het laatste rapport over Nederland dateert van 2001, dus veel nieuws hier is er niet (Nederland is in dergelijke rapporten ook meermalen aangevallen op de wijze waarop men vluchtelingen weigert en zware criminelen voor dood opsluit in de EBI te Vught).

De commissie noemt vzw Vlaamse Concentratie (Vlaams Blok) hier 'nationalistisch', de term racisme wordt dus niet gebruikt. Wel wordt de aanbeveling gedaan om het Vlaams Blok juridisch aan te pakken. Dat is in België gedaan indirect via de wet op de financiering van politieke partijen. Elke partij noemt enkele vzw's via welke het geld binnenkomt, en bij het Vlaams Blok zijn dat de vzw Vlaamse Concentratie, vzw Nationalistische Omroepstichting en vzw Nationalistisch Vormingsinstituut. Geen woord hierover trouwens in de Nederlandse pers, die is solidair met Vlaamse collega's.

De discussie over wie bevoegd is in België om racisme te (ver)oordelen woedt ook al langer. Eens was het Hof van Assisen bevoegd, maar dat is handig op formele gronden tegengehouden. Een jury zou dan een politiek oordeel moeten uitspreken, en dat kan natuurlijk niet, zelfs niet in Belgie. Dat Hof van Arbitrage is een bedenksel bij de federalisering van België, en eigenlijk alleen geschikt om communautaire problemen te sussen.

Geen jury-uitspraak dus over Vlaams Blok. Wel kunnen we uiterlijk 16 mei 2004 een uitspraak verwachten over Dutroux. Alleen die ene verdachte van kindermoord heeft nog deze achternaam, andere Walen met dezelfde naam hebben die al laten veranderen. Het Vlaams Blok moet geduld hebben tot 21 april, dan wordt immers uitspraak verwacht van de rechtbank in Gent.

Zal het tot een burgeroorlog komen, of blijft het alleen bij dreigementen van het Vlaams Blok? Wallonië en Brussel bemoeien zich nauwelijks met het Vlaams Blok, dus een vergelijking met burgeroorlog in Joegoslavië gaat niet op. Bovendien zit de Navo hier met vliegtuigen in België zelf, dat zal dus wel loslopen. Niettemin blijft het proces voor het Vlaams Blok een lastige kwestie. Men kan goed gesproken pas op 21 april met de campagne voor de Vlaamse en Europese Verkiezingen starten. De tekst van de affiches moet uiteraard worden aangepast aan het vonnis van de rechtbank.

Voor de volledigheid: ook de Europese Unie heeft een centrum voor gelijke kansen, en wel in Wenen. http://www.eumap.org/ Tot op heden heeft men daar alleen in enkele grote lidstaten de situatie bekeken. Ook in de nieuwe landen die op 1 mei 2004 toetreden. Uiteraard is het in Oost-Europa veel slechter met minderheden gesteld dan bij ons in de Europese Unie. Maar dat had u al in de krant gelezen. Journalisten houden ons goed op de hoogte van de allerlaatste leugens en nieuwtjes uit Afrika.

Bron: J. van Kessel (Nederland)
Oud 21 maart 2004, 16:37   #2
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano
Geen woord hierover trouwens in de Nederlandse pers, die is solidair met Vlaamse collega's.

En welk doel mag die eigenaardige vorm van "solidariteit" dan wel hebben? Heeft het Vlaams Blok soms een kiespubliek in Nederland?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2004, 16:42   #3
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Uiteraard is het in Oost-Europa veel slechter met minderheden gesteld dan bij ons in de Europese Unie. Maar dat had u al in de krant gelezen.
Uiteraard?

Na meer dan 200 jaar erkent de Franse Republiek nog steeds geen enkele van haar historische minderheden: geen taalrechten, geen culturele erkenning. Volgens de Franse Republiek bestaan er geen Basken, geen Vlamingen, geen Elzassers, geen Bretoenen, geen Catalanen, geen Occitanen. En hun respectievelijke talen zijn voor de Franse staat onbestaande. Zoveel beter?

In een land als Litouwen kan de Russische minderheid onderwijs lopen in de eigen taal... in scholen die door de Litouwse overheid erkend en gesubsidieerd worden. Frankrijk doet dat nog niet eens. In Hongarije hebben de Roma (zigeuners) onderwijsfaciliteiten en heeft de overheid zelfs leerboeken ontwikkeld in de taal van de zigeuners. Heeft de Franse staat ook leerboeken laten ontwikkelen in het Baskisch?
Oud 21 maart 2004, 16:43   #4
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zal het tot een burgeroorlog komen, of blijft het alleen bij dreigementen van het Vlaams Blok?
Waar en wanneer heeft het Vlaams Blok opgeroepen tot een burgeroorlog???
Oud 21 maart 2004, 16:47   #5
thePiano

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Zal het tot een burgeroorlog komen, of blijft het alleen bij dreigementen van het Vlaams Blok?
Waar en wanneer heeft het Vlaams Blok opgeroepen tot een burgeroorlog???
Geen idee, dat zal je aan mijn Nederlandse makker Jozef Van Kessel moeten vragen, die topic is van hem en niet van mij.
Oud 21 maart 2004, 17:54   #6
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Geen idee, dat zal je aan mijn Nederlandse makker Jozef Van Kessel moeten vragen, die topic is van hem en niet van mij.
Nergens werd dat gezegd. Pure zwartmakerij. Bedrog, manipulatie en leugens zijn de linksen blijkbaar niet vreemd.
Oud 21 maart 2004, 19:22   #7
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wel vraag het hem dan (of staat ge niet achter zijn tekst, dan moet ge dit erbij zeggen). Nu eerlijk gezegd, nu dat we toch over geweld bezig zijn, vind ik een anti-terroristendag toch noodzakelijker.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2004, 20:21   #8
Foundation
Minister

Foundation's schermafbeelding

Standaard

En raad eens wat ze zingen op de clipjes op TV (zie onderschrift...)
Voor Vorst, Voor Vrijheid En Voor Recht!
Foundation is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2004, 20:34   #9
thePiano

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Foundation
Schoon

Heb je toevallig de muziekpartituren in de buurt, dan zal ik het je effe voorspelen
Oud 21 maart 2004, 22:06   #10
Weisse Wolf
Minister

Weisse Wolf's schermafbeelding

Standaard

Over het racisme van vreemdelingen werd waarschijnlijk (piano, uw link werkt niet) weer in alle toonaarden gezwegen. In naam van de verdraagzaamheid en het multiculturalisme.
Oud 21 maart 2004, 22:12   #11
Weisse Wolf
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Foundation
http://www.snps.be/vlaamsel.htm 8)
Oud 21 maart 2004, 22:22   #12
thePiano

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wolf
Over het racisme van vreemdelingen werd waarschijnlijk (piano, uw link werkt niet) weer in alle toonaarden gezwegen. In naam van de verdraagzaamheid en het multiculturalisme.
Ok, volgende keer doen we het in naam van Bloed & Bodem. Goed zo?

Ps: niks aan de hand met mijn link, maar je moet er wel zelf op klikken, ik kan dat niet van hier uit voor jou doen
Oud 21 maart 2004, 22:44   #13
Weisse Wolf
Minister

Standaard

Citaat:
Ok, volgende keer doen we het in naam van Bloed & Bodem. Goed zo?
Nee.
Citaat:
niks aan de hand met mijn link, maar je moet er wel zelf op klikken, ik kan dat niet van hier uit voor jou doen
Bizar, opeens werkt hij wel.
Oud 21 maart 2004, 22:47   #14
thePiano

Standaard

Citaat:
Citaat:
niks aan de hand met mijn link, maar je moet er wel zelf op klikken, ik kan dat niet van hier uit voor jou doen
Het is daar soms nogal druk. Vandaag al weer bijna 1000 pageviews, de interesse groeit nog steeds.
Oud 21 maart 2004, 22:56   #15
Weisse Wolf
Minister

Standaard

Citaat:
Citaat:
Het is daar soms nogal druk. Vandaag al weer bijna 1000 pageviews, de interesse groeit nog steeds.
Wat wil je, met al dat racisme dat onze samenleving ontsiert.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be