Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 juli 2008, 06:57   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard Prijzenpolitiek in ons land: dieselprijs goedkoper dan Holland

Gisterenavond iets gezien op tv.

Langs de grens met Holland ziet men het fenomeen dat veel Hollanders bij ons diesel komen tanken. Want die is hier veel goedkoper. Er gingen grote bedragen de ronde, die ons (on)land op die manier int aan BTW-opbrengsten dank zij de Hollandse €'s.

Hoe kan dat nou?
Onze regering zou niets kunnen beslissen, alles wordt hier zoveel duurder dan in het buitenland, niks gaat hier goed enzvoorts enzovoorts ...

Maar toch komen zelfs Hollandse vervoermaatschappijen hier tanken.

Zitten hier op het forum meer "zagenventen" dan gemiddeld in Vlaanderen, of is de gemiddelde Vlaming dan toch zo iemand van "ge zijt nooit sant in eigen land"?

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2008, 08:11   #2
Johan217
Minister

Johan217's schermafbeelding

Standaard

Tja, diesel zal dan een van de zaken zijn die hier goedkoper zijn. Feit is wel dat heel wat voedings- en huishoudproducten in Nederland een stuk goedkoper zijn. En die zaken voel je harder in je portemonnee.
Oud 2 juli 2008, 14:36   #3
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard BTW opbrengsten

[quote=De schoofzak;3541129]Gisterenavond iets gezien op tv.

Langs de grens met Holland ziet men het fenomeen dat veel Hollanders bij ons diesel komen tanken. Want die is hier veel goedkoper. Er gingen grote bedragen de ronde, die ons (on)land op die manier int aan BTW-opbrengsten dank zij de Hollandse €'s.

Waarom moeten de btw tarieven nog altijd verschillend zijn in de EU landen ???
Hetzelfde voor de posttarieven: waarom moet je op een brief in A meer plakken dan op een zelfde brief in B ?

Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2008, 23:43   #4
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

(Brandstof)prijsverschillen in de grensstreken worden altijd al zo veel mogelijk benut; met groot vervoer over lange afstanden breidt dat zich uit naar alle doorreisde landen. Niets nieuws onder de zon.

En passant pak je natuurlijk ook wel producten mee wegens bijkomende kwaliteitsvoordelen; braadworsten en voorgebraden gehaktballetjes (Frikadellen) bijvoorbeeld koop ik graag in Duitsland, alsook Duits Pils en Weinbrand die geen "cognac" mag heten. In België Duvel, Kriek, Geus en Trippel. In beide landen: mooie ham/hesp en bijzondere broodsoorten.
Oud 2 juli 2008, 23:53   #5
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

[quote=Boduo;3541981]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht

Waarom moeten de btw tarieven nog altijd verschillend zijn in de EU landen ???
Hetzelfde voor de posttarieven: waarom moet je op een brief in A meer plakken dan op een zelfde brief in B ?

BTW voeten
Initieel was het wel de bedoeling van de comissie om in gans de unie dezelfde btw tarieven te heffen, maar zoals dit maar al te dikwijls gebeurt was er hieromtrent onenigheid tss. de verschillende lidstaden zodat men heeft beslist de tarieven in een bepaalde marge te laten fluctueren.
De posttarieven, net zoals de belastingsvoeten en sz bijdragen lijken mij toch eerder landsgebonden materies.
speurneus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2008, 23:56   #6
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

[quote=speurneus;3543381]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
BTW voeten
Initieel was het wel de bedoeling van de comissie om in gans de unie dezelfde btw tarieven te heffen, maar zoals dit maar al te dikwijls gebeurt was er hieromtrent onenigheid tss. de verschillende lidstaden zodat men heeft beslist de tarieven in een bepaalde marge te laten fluctueren.
De posttarieven, net zoals de belastingsvoeten en sz bijdragen lijken mij toch eerder landsgebonden materies.
Er zal vast ook nog wel zoiets bestaan als "accijnsvoeten".
Oud 3 juli 2008, 20:51   #7
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard Posttarieven

[quote=speurneus;3543381]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
BTW voeten
Wie in het buitenland is, weet gaarne hoeveel hij moet plakken op een gewone brief of op een gewone postkaart: daarvan worden er ieder jaar miljoenen verstuurd. Is het echt zó moeilijk om nu deze 2 tarieven overal in de EU gelijk te maken ?
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2008, 22:13   #8
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Het gaat er mij niet om dat die verschillen er nog zijn in de EU (want ik ben als Europeanist erge voorstander van harmonisatie op die vlakken),

het gaat er mij, in deze draad, om dat er zoveel gereklameerd wordt over het beleid in Vlaanderen, over de tanende koopkracht enz. .. allemaal de schuld van dat verwerpelijk ultra-rechts kartel en die Leterme, en dan hoor je dat een Hollander hier gemakkelijk 10 € kan besparen op een volle tank, door even ons land binnen te rijden.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2008, 23:14   #9
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Hoe kan dat nou?
Onze regering zou niets kunnen beslissen, alles wordt hier zoveel duurder dan in het buitenland, niks gaat hier goed enzvoorts enzovoorts ...

Maar toch komen zelfs Hollandse vervoermaatschappijen hier tanken.

Zitten hier op het forum meer "zagenventen" dan gemiddeld in Vlaanderen, of is de gemiddelde Vlaming dan toch zo iemand van "ge zijt nooit sant in eigen land"?
U weet schijnbaar niet dat het percentage dieselrijders in Nederland vele, vele, vele malen lager ligt dan in België. De meeste gewone personenwagens rijden in Nederland immers op benzine; niet op diesel.

Veel goedkoper is de diesel trouwens niet bij ons. Eergisteren was ik nog in Drenthe. Langs de autosnelweg zag ik in Nederland ruwweg 1,6; aan Belgische zijde was dat 1,4. 'n Prijsverschil dat wel interessant wordt voor een vrachtwagen natuurlijk...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2008, 23:15   #10
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het gaat er mij niet om dat die verschillen er nog zijn in de EU (want ik ben als Europeanist erge voorstander van harmonisatie op die vlakken),
Waarom? Mag er geen concurrentie dan zijn waarvan de consument profiteert?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be