Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2004) > Jan Roegiers (Spirit) - 22 tot 28 maart
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Jan Roegiers (Spirit) - 22 tot 28 maart "Deze Vlaamse volksvertegenwoordiger kwam volop in de pers toen hij zich, samen met kompaan Stijn Bex, outte als homoseksueel. Begin februari werd hij plots dé spreekbuis voor alle homoseksuelen in het Vlaamse parlement. Wat dit voor hem betekende op

Discussietools
Oud 22 maart 2004, 09:14   #1
Jasper
Provinciaal Gedeputeerde

Jasper's schermafbeelding

Standaard

Ik heb vernomen uit de pers dat Bert Anciaux zowat het ganse Spirit-congres heeft bijgewoond, terwijl er in Raversijde een super-ministerraad bezig was.

Dat doet mij de bovenstaande vraag stellen.

Mag Bert Anciaux enkel de "vuile klusjes" opkuisen (nachtlawaai in Zaventem, hoge verkeersboetes)?
Jasper is offline  
Oud 22 maart 2004, 11:35   #2
Jan Roegiers
Vreemdeling

Standaard

De thema's die Bert had geagendeerd op de ministerraad waren, in overleg met de premier, op zondag geagendeerd. Toch logisch dat Bert aanwezig wil zijn op het inhoudelijk congres van zijn partij? Had ie er niet geweest was er wellicht ook kritiek...

Ik denk niet dat Bert de "vuile" klusjes moet behandelen. Het nachtlawaai houdt inderdaad heel wat mensen uit hun slaap en over de verkeersveiligheid kunnen we hier een hele boom opzetten (en die hoeft niet omhelsd te worden).

Ik heb school gelopen op het Don Boscocollege in Zwijnaarde. Daar zijn de afgelopen jaren zes leerlingen verongelukt. Misschien moeten wat meer mensen met die leerlingen en met de ouders van verongelukte kinderen en partners praten... Deze regering wil - met veel overtuiging - een beleid voeren dat de verkeersveiligheid verhoogt!
Jan Roegiers is offline  
Oud 22 maart 2004, 11:48   #3
Jasper
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

De thema's (nachtlawaai en verkeersboetes) zijn inderdaad een discussie op zich waard.

Ik verwonderde mij er ten zeerste over dat een minister in functie niet op het topberaad van de regering is, of toch maar eventjes.

Ik kreeg de indruk dat de heer Anciaux moest opdraven om het onpopulaire beleid inzake hoge verkeersboetes even bij te sturen, nadat hij wind van voren gekregen had van zijn regeringspartners.

M.a.w. : ik meen dat Bert Anciaux niet voor "vol" aanzien wordt binnen de regering.

-Tegen zijn spreidingsplan wordt al weken- (of is het maandenlang) geageerd door de franstalige partijen
-Het veiligheidsbeleid heeft zich voornamelijk vertaald in een beleid van hoge boetes; daar verminder je de verkeersveiligheid niet mee; de pakkans moet verhoogd worden (plus nog vele andere maatregelen natuurlijk).

Waarom ik denk dat Anciaux de "vuile klusjes" moet opknappen?

-Nachtlawaai: er is nooit een probleem geweest totdat mevrouw Durant de concentratie boven de noordrand wenste; sedertdien hebben allerlei actiegroepen zich laten horen; met dit dossier kun je dus nooit nog goed doen.
-De hoge verkeersboetes is eigenlijk een ideel van Elio Di Rupo; die lanceerde dit al jaren geleden, maar hij laat wijselijk de anderen de kastanjes uit het vuur halen.
Jasper is offline  
Oud 22 maart 2004, 16:09   #4
Knipp
Banneling

Knipp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan Roegiers
Ik heb school gelopen op het Don Boscocollege in Zwijnaarde. Daar zijn de afgelopen jaren zes leerlingen verongelukt. Misschien moeten wat meer mensen met die leerlingen en met de ouders van verongelukte kinderen en partners praten... Deze regering wil - met veel overtuiging - een beleid voeren dat de verkeersveiligheid verhoogt!
Beste Jan,
Ik ken de verkeerssituatie daar.
Overdreven snelheid is een deel van het probleem,
maar het achterliggend probleem is ruimtelijke ordening !
Wat doet een school op die plaats ?
Naast een zeer drukke in- en uitvalsweg ?
Pal tussen een autostrade-afrit en één van de drukste verkeersdraaischijven van Gent - de ster ?
Knipp is offline  
Oud 22 maart 2004, 16:10   #5
Creativo
Vreemdeling

Standaard

Ik snap niet goed waarom Bert Anciaux geen volwaardig minister zou zijn omdat hij enkel een paar moeilijke dossiers zou behandelen. Dit is integendeel een bewijs dat hij wel degelijk een gewicht in de schaal kan leggen. We hebben op het einde van de vorige legislatuur immers al gezien wat een instabiele factor met verkiezingskoort (Durant) kan betekenen voor het regeringsbeleid. Noch Bert, noch de rest van de regering wil dat soort risico nog nemen.
Creativo is offline  
Oud 22 maart 2004, 22:43   #6
Jan Roegiers
Vreemdeling

Standaard

Akkoord dat verkeersveiligheid ook te maken heeft met ruimtelijke ordening, heel veel zelfs.
Maar je weet in het Don Boscocollege ook wel dat de situatie er 30 jaar geleden helemaal anders uitzag. Overigens is geen van die verongelukte jongeren voor de school dood gereden hé. Wel op weg naar of komend van school.
Jan Roegiers is offline  
Oud 22 maart 2004, 23:40   #7
Jasper
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Creativo
Ik snap niet goed waarom Bert Anciaux geen volwaardig minister zou zijn omdat hij enkel een paar moeilijke dossiers zou behandelen. Dit is integendeel een bewijs dat hij wel degelijk een gewicht in de schaal kan leggen. We hebben op het einde van de vorige legislatuur immers al gezien wat een instabiele factor met verkiezingskoort (Durant) kan betekenen voor het regeringsbeleid. Noch Bert, noch de rest van de regering wil dat soort risico nog nemen.
Ik ga er niet meer verder over doorbomen, Creativo, maar een minister in functie die slechts miniem deelneemt aan de met veel poeha aangekondigde super-ministerraad, lijkt mij een rare zaak. Ik zou EISEN dat ze er allen waren (maar ik ben geen eerste minister he).

"Moeilijke" dossiers zou ik eer "verrotte" dossiers noemen.

En als je bedoelt dat Isabelle Durant er een zootje van gemaakt heeft, dan volg ik u daar in. Maar dan heeft Bert Anciaux een vergiftigd geschenk gekregen (gedoemd om onpopulair te worden).
Jasper is offline  
Oud 23 maart 2004, 00:33   #8
Creativo
Vreemdeling

Standaard

Een federale ministerraad staat of valt niet met Bert Anciaux. Dat is te veel eer voor de Spirit-ministers Overigens denk ik dat er vooraf wel duidelijke afspraken zijn gemaakt binnen de regering. Uiteindelijk werden er in Raversijde slechts de laatste knopen doorgehakt en was Anciaux wel degelijk aanwezig tijdens de bespreking van alle dossiers waar zijn kabinet bij betrokken is.

Het nachtvluchtendossier was inderdaad "rot". Bert Anciaux had voor de verkiezingen al aangekondigd dat dit voor hem ongeveer een erezaak was. Uiteindelijk heeft hij een plan kunnen ontwikkelen dat door zowat alle partijen -- op wat FDF'ers na, dus dat is goed nieuws! -- als zeer rechtvaardig werd betiteld voor �*lle betrokken gemeenten.

Om dus terug te komen op de oorspronkelijk vraagstelling over Anciaux als "quantité négligable", neen, ik denk niet dat zoiets klopt. Met zijn stemmenaantal had hij haast iedere ministerpost kunnen opeisen, dus ook diegene waar je iedere week goed nieuws kunt vertellen. Dat hij uiteindelijk voor een moeilijke bevoegdheid heeft gekozen, bewijst dat hij allesbehalve de onverantwoordelijke politicus is waarvoor sommigen hem verslijten.
Creativo is offline  
Oud 23 maart 2004, 00:47   #9
Hendrik GORIS
Burger

Hendrik GORIS's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Creativo
mieux vaut-en-rire,
zoals de nieuwe meesters van B.A. te B. plegen te zeggen. Ik hoorde vanavond 22-03-2004 in een intellectueel avondvullend programma een zekere Vandelanotte ene B.A. te B. trouwens "den bleiter" noemen. Maar het was maar om te lachen.
Ik vrees wel dat de echte baas van de SPA, ene E.D.R. te M. is en dat die inderdaad per Führerbefehl de wensen van zijn Herrenvolk niet door de PS, maar wel door de SPA en aanhangsel laat uitvoeren.

Mvg,
h
(ik wou hier hhhhhh... zetten, maar het lukt niet, het is te droevig)

Willem De Zwijger.
Hendrik GORIS is offline  
Oud 23 maart 2004, 00:53   #10
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben absoluut voorstander van een streng verkeersbeleid maar ook de zwakke weggebruiker zou wel eens strenger mogen aangepakt en opgevoed worden.
Spelen op de fiets met vier of vijf naast elkaar, zonder de minste aanwijzing van richting veranderen of zelfs elkaar op de rijweg duwen is ook niet aanvaardbaar.
Het is mij al meermaals overkomen, dat ik dank zij uiterste voorzichtigheid, ternauwernood zo’n kereltje kon ontwijken . Als ze dan uw verschrikt gezicht zien is hun dank de bekende middelvinger.
Bobke is offline  
Oud 23 maart 2004, 01:08   #11
Hendrik GORIS
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knipp
Citaat:
Beste Jan,
Ik ken de verkeerssituatie daar.
Overdreven snelheid is een deel van het probleem,
maar het achterliggend probleem is ruimtelijke ordening !
Wat doet een school op die plaats ?
Naast een zeer drukke in- en uitvalsweg ?
Pal tussen een autostrade-afrit en één van de drukste verkeersdraaischijven van Gent - de ster ?
zeer juist, maar evenzeer een prangende waarheid voor de meeste van onze scholen, vrees ik;
hopelijk dringt dat eindelijk door tot ministers die menen slecht aangelegde wegen en wanordelijke toestanden van ruimtelijke ordening op te lossen door de automobilist als zondebok te gebruiken;

zelf ben ik trouwens voor minstens één gratis door Vlaanderen geplaatste goedwerkende flitspaal aan ieder zebrapad in Wallonië met boetes van slechts 25 €, veel doeltreffender, kijk maar naar Nederland; voor de Vlamingen mogen de superboetes blijven, wij zijn de vele flitspalen en andere belgische geldklopperij ook al beter gewend...

als ik verder naar de ruimtelijke ordening kijk in Vlaanderen, met als voorbeeld het stadje Deinze, dan zie ik dat bij 4 scholen de hoofdingang gericht is naar een drukke verkeersader, terwijl er een achteringang is met een klein straatje, geschikt voor fietsers en voetgangers, maar natuurlijk niet echt gebruikt door de school zelf en ook niet door ouders die hun kinderen met de auto komen afzetten voor de deur omdat het te gevaarlijk is...

Besluit: eenieder moet zijn snelheid aanpassen, zegt zelfs het prehistorische verkeersreglement uit de tijd dat automobilisten altijd gelijk hadden, maar wie heeft eigenlijk die kinderen doodgereden? de automobilisten? de mensen die de wegen aanleggen? de mensen die de hoofdingang van een monstergrote school naar DE KORTRIJKSE STEENWEG richten? (Die N43 was een hoofdverkeersader sinds de Romeinen en was zelfs oorspronkelijk ingepland als de E3, de oer-E17 (wie de A12 kent, weet wat ik bedoel) en o ja u raad het, naast en gedeeltelijk achter Don Bosco loopt er ook een kleinere verkeersluwe weg, maar daar kunnen we natuurlijk geen hoofdingang maken...

mvg,
h

Willem De Zwijger.
Hendrik GORIS is offline  
Oud 23 maart 2004, 01:23   #12
Hendrik GORIS
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Citaat:
Ik ben absoluut voorstander van een streng verkeersbeleid maar ook de zwakke weggebruiker zou wel eens strenger mogen aangepakt en opgevoed worden.
Spelen op de fiets met vier of vijf naast elkaar, zonder de minste aanwijzing van richting veranderen of zelfs elkaar op de rijweg duwen is ook niet aanvaardbaar.
Het is mij al meermaals overkomen, dat ik dank zij uiterste voorzichtigheid, ternauwernood zo’n kereltje kon ontwijken . Als ze dan uw verschrikt gezicht zien is hun dank de bekende middelvinger.
Wel, bobke, u bent slecht bediend want fietsers mogen weer zonder licht rijden zonder dat het zwaar beboet wordt en de automobilist is nog steeds automatisch schuldig bij een ongeval met een zwakkere weggebruiker. Dat voordeel voor de zwakkere weggebruiker ben ik als huidige automobilist en gewezen regelmatige fietser nog altijd genegen, maar dat rechten-zonder-plichten-gedoe is echt walgelijk.

Mvg,
h

Willem De Zwijger.
Hendrik GORIS is offline  
Oud 23 maart 2004, 01:37   #13
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik GORIS
Citaat:
Wel, bobke, u bent slecht bediend want fietsers mogen weer zonder licht rijden zonder dat het zwaar beboet wordt en de automobilist is nog steeds automatisch schuldig bij een ongeval met een zwakkere weggebruiker. Dat voordeel voor de zwakkere weggebruiker ben ik als huidige automobilist en gewezen regelmatige fietser nog altijd genegen, maar dat rechten-zonder-plichten-gedoe is echt walgelijk.

Mvg,
h
Rijden zonder licht is nog steeds verboden hoor.
Ik ben trouwens ook tegenstander van de superhoge boetes voor dergelijke prullen.
Consequent optreden met lage boetes zal meer effect hebben en ruïneert de toevallige overtreder niet.
Zonder licht fietsen, zeker op het fietspad, is heel wat minder gevaarlijk dan onverantwoord rijgedrag. Voetgangers hebben immers ook geen licht.
Bobke is offline  
Oud 23 maart 2004, 01:55   #14
Hendrik GORIS
Burger

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik GORIS

Mvg,
h
Rijden zonder licht is nog steeds verboden hoor.
Ik ben trouwens ook tegenstander van de superhoge boetes voor dergelijke prullen.
Consequent optreden met lage boetes zal meer effect hebben en ruïneert de toevallige overtreder niet.
Zonder licht fietsen, zeker op het fietspad, is heel wat minder gevaarlijk dan onverantwoord rijgedrag. Voetgangers hebben immers ook geen licht.
is dus geen zware overtreding meer
ok
ok
niet mee eens, fietsers kunnen gemakkelijk 40 km/u (ik kon vroeger zelfs sneller sprinten dan opgefokte mobylettes) en als die dan ook nog en van links(!) en van rechts(!) komen, zoals bij veel drukke wegen met tweerichtingenverkeer op de fietspaden, dan daag ik jou uit om voor de rest van je leven bij valavond nooit een fietser aan te rijden. Levensgevaarklijke tweerichtingenfietspaden verbeteren levert trouwens geen onmiddellijke inkomsten voor de staat op. Ik ben er alvast in geslaagd een fietser net te ontwijken. De fietser kwam wel volkomen wettelijk van de "verkeerde" kant op het tweerichtingenfietspad en had geen licht, maar dat kan je nooit meer bewijzen nadat het fietsje gevallen en beschadigd is. Ik had hem niet eens aangereden, er was zelfs geen contact wagen-fiets, maar de fietser was wel uitgeweken en dus gevallen. En dan krijg je een gefotocopiëerde brief van de procureur dat ze je dossier gelezen heeft (?) en je veroordeelt tot een minnelijke schikking van intussen zeer veel euro's, vrees ik.

Dus Bobke, geen rechten, alleen maar plichten, wie veel werkt en zijn best doet kan maar goed gepluimd worden, dat is de tijdsgeest en dat is paars.

Mvg,
h

Willem De Zwijger.
Hendrik GORIS is offline  
Oud 23 maart 2004, 18:13   #15
giserke
Banneling

Standaard

Een minister wordt betaald om zijn functie als minister uit te voeren.
Als ik op mijn erk zou zeggen, ik ga efkes tijdens de uren bootschappen doen, tzou lang duren!

spirit moet zijn congres maar verplaatsen.

Zeg gewoon dat er ferme stront aan de knikker is!
giserke is offline  
Oud 23 maart 2004, 18:50   #16
Heer Waarde
Vreemdeling

Standaard

Heer Giserke, sinds wanneer mag een boegbeeld niet meer naar het congres van z'n eigen partij?

Een minister wordt inderdaad betaald om z'n functie uit te voeren, zelfs op zaterdag en zelfs tijdens overlappende verplichtingen. Maar als diezelfde minister erin slaagt goede afspraken te maken en al z'n Raversijdse verplichtingen nakomt alvorens spiritueel te gaan congresseren, wat is dan in godsnaam het probleem?

Als u de moeite doet goede afspraken te maken met uw baas en collega's ben ik er zeker van dat u tijdens de middag boodschapkes mag gaan doen.
Heer Waarde is offline  
Oud 23 maart 2004, 18:53   #17
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Uiteraard wordt Bert Anciaux niet voor vol aanzien. De federale minister van Mobiliteit, maar de NMBS behoort niet tot zijn pakketje. Dat was dan weer te moeilijke materie blijkbaar, ofwel had de PS liever een socialist op die post...
zorroaster is offline  
Oud 23 maart 2004, 20:14   #18
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heer Waarde
Heer Giserke, sinds wanneer mag een boegbeeld niet meer naar het congres van z'n eigen partij?

Een minister wordt inderdaad betaald om z'n functie uit te voeren, zelfs op zaterdag en zelfs tijdens overlappende verplichtingen. Maar als diezelfde minister erin slaagt goede afspraken te maken en al z'n Raversijdse verplichtingen nakomt alvorens spiritueel te gaan congresseren, wat is dan in godsnaam het probleem?

Als u de moeite doet goede afspraken te maken met uw baas en collega's ben ik er zeker van dat u tijdens de middag boodschapkes mag gaan doen.
beste, een congres van een partij is een prive aangelegenheid die niets met de overheid temaken heeft.
Een ministerraad wordt aanzien als een van de allerbelangrijkste aktiviteiten van een regering.
in het verleden hebben ministers meermaals hun prive functies moeten opzijzetten voor die ministerraad. zelfs het huwlijk van hun dochter.

Voor een regeringsopdraht geleik welke, moeten ALLE prive aangelegenheden worden genegeerd. het enige prive aangelegenheid die wordt aanvaard is sterven
giserke is offline  
Oud 23 maart 2004, 21:04   #19
Sekke
Vreemdeling

Standaard

Ik dacht dat de discussie over de aan- en afwezigheid van Bert hier of ginder intussen afgesloten was maar ja... Over inhoud praten is blijkbaar toch o zo moeilijk...

Persoonlijk vind ik het geen goeie zaak dat fietsers zonder achterlicht minder zwaar beboet worden. Fietsers zijn 's avonds al zo slecht zichtbaar en wat sommigen een achterlicht plegen te noemen, is in de praktijk vaak niet meer dan vermoeden van licht. De nonchalence waarmee sommige fietsers zonder (achter)licht rondtoeren is vooral voor de fietser zelf levensgevaarlijk !
Trouwens, in Gent zonder fietslicht rondrijden kostte je al langer 150 Euro boete !

Fout parkeren zonder hinder te veroorzaken kon echt wel pesterig overkomen, hier de boetes verlagen is een goeie zaak. Stel duidelijk je prioriteiten en die liggen hier bij het vreselijk hoge aantal verkeersslachtoffers dat dringend naar beneden moet.
Sekke is offline  
Oud 24 maart 2004, 01:20   #20
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sekke
Ik dacht dat de discussie over de aan- en afwezigheid van Bert hier of ginder intussen afgesloten was maar ja... Over inhoud praten is blijkbaar toch o zo moeilijk...

Persoonlijk vind ik het geen goeie zaak dat fietsers zonder achterlicht minder zwaar beboet worden. Fietsers zijn 's avonds al zo slecht zichtbaar en wat sommigen een achterlicht plegen te noemen, is in de praktijk vaak niet meer dan vermoeden van licht. De nonchalence waarmee sommige fietsers zonder (achter)licht rondtoeren is vooral voor de fietser zelf levensgevaarlijk !
Trouwens, in Gent zonder fietslicht rondrijden kostte je al langer 150 Euro boete !

Fout parkeren zonder hinder te veroorzaken kon echt wel pesterig overkomen, hier de boetes verlagen is een goeie zaak. Stel duidelijk je prioriteiten en die liggen hier bij het vreselijk hoge aantal verkeersslachtoffers dat dringend naar beneden moet.
sekke, beter lezen jong je zit hier in de verkeerde topic! tgaat hiert over de afwezigheid van bert ansjovis op de ministerraad
giserke is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be