Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 juli 2008, 09:49   #1
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard iedereen vingerafdrukken op ID kaart?

Alle inwoners van Italië moeten hun vingerafdrukken afstaan voor hun nationale identiteitskaart. Dat plan heeft een Italiaanse parlementscommissie woensdag goedgekeurd. Het plan is een reactie op de felle internationale kritiek op het afnemen van de vingerafdrukken van Roma-zigeuners.

Unicef en Amnesty
Identiteitskaarten zijn verplicht voor Italianen en buitenlanders die in Italië wonen. Momenteel staat op de kaart de foto van de kaarthouder. Vanaf 2010 moeten volgens het plan van iedereen die een kaart aanvraagt of vernieuwt de vingerafdrukken worden genomen.

De campagne van de conservatieve regering van premier Silvio Berlusconi om de vingerafdrukken van tienduizenden Roma af te nemen werd fel bekritiseerd door de Europese Unie als zijnde racistisch. Ook Unicef en Amnesty International maakten zich kwaad. De regering verdedigde de aanpak door te zeggen dat op die wijze illegalen kunnen worden opgespoord en schoolverzuim voorkomen.

Dag.nl

-------------------------------------------

In feite vind ik dat een zeer goed idee.

Ten eerste: wat heeft een foto tegenwoordig nog te zeggen? de helft mogen er ingepakt opstaan, de andere helft haalt het even door photoshop en de derde helft gaat eens naar de kapper en lijkt evenmin nog op zijn "evenbeeld".

Vingerafdrukken zijn een even grote inbreurk op je privacy als een verplichte foto: of men nu een afdruk van je gezicht maakt of een afdruk van je vinger?

Alleen lijkt het me minder evident dat bij vingerafdrukken sommigen x-aantal keer doorheen de mazen van het net kruipen, criminelen kunnen verdwijnen of mensen vijf keer in verschillende OCMW's kunnen aankloppen.

Kan er me iemand eens uitleggen wat daar nu RACISTISCH aan kan zijn?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2008, 10:11   #2
-=EXCALIBUR=-
Staatssecretaris

-=EXCALIBUR=-'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Alle inwoners van Italië moeten hun vingerafdrukken afstaan voor hun nationale identiteitskaart. Dat plan heeft een Italiaanse parlementscommissie woensdag goedgekeurd. Het plan is een reactie op de felle internationale kritiek op het afnemen van de vingerafdrukken van Roma-zigeuners.
Dus voor een (criminele?) minderheid moet de meerderheid al dat geloop ondernemen? Het kan imho hun woede t.o.v. de Roma's alleen maar versterken want nu moeten ze waarschijnlijk een nieuwe identiteitskaart kopen en in files van wachtenden gaan staan om de vingerafdrukken af te nemen.
-=EXCALIBUR=- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2008, 10:24   #3
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -=EXCALIBUR=- Bekijk bericht
Dus voor een (criminele?) minderheid moet de meerderheid al dat geloop ondernemen? Het kan imho hun woede t.o.v. de Roma's alleen maar versterken want nu moeten ze waarschijnlijk een nieuwe identiteitskaart kopen en in files van wachtenden gaan staan om de vingerafdrukken af te nemen.
ik vind dat men het in heel Europa zou moeten toepassen in feite.

ge moet toch ook foto's laten nemen voor je nieuwe paspoort? dus of je nu foto's (eerst kapper, schoonheidssalon, fotograaf) moet leveren of vingerafdrukken: inktkussentje, papier, klaar... lijkt me toch eenvoudiger.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 22 juli 2008, 10:32   #4
Anna List
Banneling

Standaard

goed idee mist voldoende garanties dat uitsluitend justitie hiervan gebruik kan maken.

mss kan de overheid eveneens een verplichtte DNA databank aanleggen, lijkt me niet onhaalbaar en behoorlijk efficient
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2008, 11:05   #5
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

totalitaire trekjes zijn typisch voor corrupte bewinden.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2008, 11:12   #6
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
leg me dan het "totalitaire" verschil eens uit tussen een foto van je aangezicht en een foto van je wijsvinger (ook wel vingerafdruk genoemd).

waarom is het ene totalitair en het andere niet? Beiden dienen ter identificatie. in geen van beide gevallen wordt er een deel van je persoonlijke lichaam weggenomen (zoals bij DNA nodig is, alhoewel ik daar evenmin een probleem mee heb - iedereen strooit zijn DNA constant rond en als men erachter vraagt zou het een "inbreuk op privacy" zijn?)

Oud 22 juli 2008, 11:13   #7
Bierke
Minister-President

Bierke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

ge moet toch ook foto's laten nemen voor je nieuwe paspoort? dus of je nu foto's (eerst kapper, schoonheidssalon, fotograaf) moet leveren of vingerafdrukken: inktkussentje, papier, klaar... lijkt me toch eenvoudiger.
Ik ben eerder voor de irisscan registratie zoals deze nu al in Zaventem gebeurd met uitgewezen illegalen. En net als dit systeem iedereen ook in een centrale europese databank.
Oud 22 juli 2008, 11:16   #8
Bierke
Minister-President

Standaard

Citaat:
En corruptie is typisch voor totalitair samengestelde bewinden ... tri-partites zijn daar een mooi voorbeeld!
Oud 22 juli 2008, 11:38   #9
-=EXCALIBUR=-
Staatssecretaris

-=EXCALIBUR=-'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bierke Bekijk bericht
Ik ben eerder voor de irisscan registratie zoals deze nu al in Zaventem gebeurd met uitgewezen illegalen. En net als dit systeem iedereen ook in een centrale europese databank.
In Dubai is dat voor iedereen die de luchthaven passeert.
-=EXCALIBUR=- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2008, 12:19   #10
Astar
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Die database bestaat al sinds 2000 voor iedereen die asiel aanvraagt in België en de Schengenlanden.Weliswaar op basis van het nemen van elektronische vingerafdrukken.
Astar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2008, 12:23   #11
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:

mij lijkt een vingerafdruk op je idkaart minder schending van je privacy dan pakweg je Carrefour-Kruispunt klantenkaart.
Oud 22 juli 2008, 13:27   #12
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
mij lijkt een vingerafdruk op je idkaart minder schending van je privacy dan pakweg je Carrefour-Kruispunt klantenkaart.
dat vind ik nu toch ook!

Oud 22 juli 2008, 13:56   #13
Bierke
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Jaja maar daar krijg je dan wel een ganse fles cola mee op't einde van't jaar en na je naam en adres doorverkocht te hebben aan andere advertentie clubs hé
Oud 22 juli 2008, 14:02   #14
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Jaja maar daar krijg je dan wel een ganse fles cola mee op't einde van't jaar en na je naam en adres doorverkocht te hebben aan andere advertentie clubs hé
ik ben Delhaize - Colruyt klant, maar vond het meer opportuun de naam Carrefour-kruispunt te droppen

fuck, wij krijgen geen fles cola ?!
Oud 22 juli 2008, 14:03   #15
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
zou je ook een fles whisky kado krijgen als je elke week drie flessen koopt?

Oud 22 juli 2008, 22:07   #16
sfinx666
Banneling

Standaard

Citaat:

vooral dat men tegenwoordig ook vingerafdrukken kan vervalsen...
sfinx666 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2008, 22:10   #17
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sfinx666 Bekijk bericht
vooral dat men tegenwoordig ook vingerafdrukken kan vervalsen...
dan gaan er toch al veel amateurs afvallen hoor ...

en met een DNA staal erbij, nog meer...
Oud 23 juli 2008, 10:19   #18
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In feite vind ik dat een zeer goed idee.
Dat vind ik ook.
Het gaat om een identiteitskaart. Een document om zich te identificeren. Een foto is hiervoor ondertussen totaal achterhaald. De foto op alternatieve geneesheer Karadzic' huidige ID zou ik wel eens willen zien.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2008, 11:37   #19
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
leg me dan het "totalitaire" verschil eens uit tussen een foto van je aangezicht en een foto van je wijsvinger (ook wel vingerafdruk genoemd).

waarom is het ene totalitair en het andere niet? Beiden dienen ter identificatie. in geen van beide gevallen wordt er een deel van je persoonlijke lichaam weggenomen (zoals bij DNA nodig is, alhoewel ik daar evenmin een probleem mee heb - iedereen strooit zijn DNA constant rond en als men erachter vraagt zou het een "inbreuk op privacy" zijn?)

het gaat hem om de deur die wordt opengedaan. Waarom moet er controle zijn? Waarom moet iedereen in een databank? Omdat diegene met macht de massa zo hebben bestookt met allerlei onzin dat de massa zich angstig op zichzelf terugtrekt en strohalmen zoekt om zich maar veilig te voelen.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2008, 12:12   #20
L. J. Brutus
Minister-President

L. J. Brutus's schermafbeelding

Standaard

Ik zou daar geen problemen mee hebben. Dat gezever over "privacy" is niet bepaald van toepassing op vingerafdrukken he, wat kan mij dat nu schelen dat de staat die heeft. Hetzelfde voor DNA.

Waar ik wel problemen mee zou hebben is dat we dat weer zelf zouden moeten betalen. Zoveel voor die onkosten, zoveel voor dat... Gene zwans he mannekes.
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley
L. J. Brutus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be