Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 juli 2008, 10:08   #1
Boadicea
Perm. Vertegenwoordiger VN

Boadicea's schermafbeelding

Standaard Sjamanisme in Europa

Tot zover geweten waren veel volkeren, culturen en relgies sjaministisch en ik schrik telkens opnieuw ervan hoeveel deze niet met elkaar gemeenschappelijk hebben, ook al zitten ze geografisch ruim verspreid.

Persoonlijk geloof ik nog steeds dat voor de komst van het christendom, Europa ook eerder sjamanistisch was.

Het verschil tussen deze religies is dat ze wel duidelijk een scheiding van kerk en staat hebben. De sjamaan of medicijnman is wel een religieuze autoriteit waar men rekening mee houdt, maar hij/zij is niet het stamhoofd en kan hooguit een adviesfunctie hebben op politiek vlak.

Daarnaast wordt de kennis doorgegeven van meester op leerling en moet men proeven afleggen, om zich waardig als sjamaan te mogen bestempelen. Deze is niet te vergelijken met de huidige priesteropleidingen.

Waarom ik denk dat Europa vooral sjamanistisch is? Wel, op de eerste plaats heeft men de cirkel. Ga nu niet ontkennen dat deze nergens te vinden is in Europese nalatenschap. De spiraal, de driehoek, de zon de maan en de windrichtingen hebben er ook hun plaats.

Ik heb lang de culturen van de Indianen bestudeert bv en ook die in Europa. De gelijkenissen zijn gewoon verbluffend. Omdat er twist bestaat over de betekenis van het Keltisch wielkruis, zou ik er naar gelijkenis ook wel een medicijnwiel in kunnen zien.
Als de druïden eigenlijk sjamenen waren, zou dat in mijn ogen veel kunnen verklaren.

En kijk bv eens naar de Lappen of Sami in het hoge noorden van Europa. Bekijk die hun cultuur en religie eens. Luister een naar yoink en vergelijk dat eens met de rituele muziek van de Indianen.

Daarnaast is er ook het verband met dieren. Zowel de Kelten, de Indianen als de Sami en ook diverse Afrikaanse culturen, die vooral op jacht gebaseerd waren, hadden hier dierlijke symbolen voor.
Oud 31 juli 2008, 19:02   #2
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Hoever zou dit ongeveer teruggaan dan? Nog voor de Germaanse stammen met hun geloof over dondergoden e.d.? Nog voor de Grieken? Ik zou het niet weten.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2008, 19:05   #3
Boadicea
Perm. Vertegenwoordiger VN

Boadicea's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Hoever zou dit ongeveer teruggaan dan? Nog voor de Germaanse stammen met hun geloof over dondergoden e.d.? Nog voor de Grieken? Ik zou het niet weten.
Zelf weet ik het ook niet, maar ik ben er heilig van overtuigd dat er wel degelijk een gemeenschappelijke basis is voor veel religies.

Dan reken ik wel het monotheïsme niet mee, gezien die hun boeken opgesteld zijn door machtshebbers met een politiek agenda.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be