Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 augustus 2008, 12:23   #1
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN

driewerf's schermafbeelding

Standaard vlaggenfetisjisme

Wie hier al een tijdje vertoeft weet dat ik geen gelegenheid laat voorbij gaan om mijn misprijzen voor nationalisten te ventileren, en hun vlaggenfetisjisme in het bijzonder tot pispaal neem.

Onder vlaggenfetisjisme versta ik de bijzondere relatie die sommigen menen te hebben met hun of een vlag. dat kan gaan van het vlagverbranden van 'de vijand' (België, Vlaanderen, de VS, Israel, de EU zijn zowat de meest courante), de 'eigen vlag' ( Vlaamse/Belgische etc) als avatar nemen, een avatar nemen met een verminkte vlag van 'de vijand'.

Wat is een vlag meer dan een bedrukt stuk textiel? Voor een nationalist blijkbaar veel, te oordelen naar het gehuil dat alhier opstijgt wanneer de "eigen vlag" ergens verbrand wordt. Aan de reacties wanneer 'de eigen vlag' bedreigt wordt te oordelen, moet die met meer fanatisme verdedigd worden dan de inzet waarmee een taliban de maagdelijkheid van zijn dochter verdedigt. En het geeft blijk van ongeveer dezelfde intelligentie.

NV-A jongeren verbranden de Belgisch vlag (jaja, de belze vod, nu content?): stoere schouderklopjes vanuit Vlaams-nationalistische hoek, gehuil en getier vanwege de Belgen. En dan? Heeft er ergens bloed gevloeid? Neen. Werden er ruiten ingegooid, heeft 'het belze gedrocht' ook maar 1 seconde opgehouden te werken? Nogmaals neen. Wat is er dan bereikt? Niks. Maar wat deed dat deugd.

Idem voor die burgemeester van Lennik en (in een vreemd spiegeleffect) die Vlaamsbevlagde Chirogroep: effect zal 0,0 zijn, maar blijkbaar malen de nationalistjes daar niet om: het gaat 'm vast om het symbool. Wel, hier is een wijsheid van driewerf: wie louter symbolische gevechten voert, zal louter symbolische overwinningen behalen. Ik ga liever voor the real stuff.

Andere vormen van het vlaggenfetsjisme zien we bijvoorbeeld in de geilheid waarmee nationalisten te pas, en vooral te onpas met 'hun vlag' zwaaien. Vlaanderen Vlagt: wat hopen die nu te bereiken? Meer werk in eigen regio? Een oplossing voor de watervervuiling? De onveiligheid op bus en tram oplossen? Niks van dat allemaal. Maar hey, "Vlaanderen komt in beeld". Waarbij ze een stuk textiel verwarren met een geografisch afgebakend terrein. Kwa intelligentie kan het tellen. (Voor wie zich gebelgd voelt: de Basken, Fransen tec worden op hetzelfde niveau getaxeerd).

Ik vermoed dat er heel wat flaminganten een stijve krijgen bij het zien van onderstaand filmpje.
http://nl.youtube.com/watch?v=wl_YR4...eature=related
Mij doet dat dus echt niks.

verrassend, en al even idioot, is overigens het "Europees vlaggenfetisjisme". Niet zonder verbazing moet ik vaststellen dat er lieden zijn die hun tijd verdoen om onderstaande ding te produceren.
http://nl.youtube.com/watch?v=MdkXd5...eature=related

Enfin, de meeste vormen van vlaggefetisjisme zijn niet schadelijk, er zijn ergere dingen in het leven.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2008, 12:56   #2
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht

Enfin, de meeste vormen van vlaggefetisjisme zijn niet schadelijk, er zijn ergere dingen in het leven.
Inderdaad... het communisme...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2008, 12:59   #3
Vette Pois(s)on

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Een vlag op zich is natuurlijk niet meer dan een stuk doek, maar het toch een symbool voor de samenhorigheid van een groep/volk.
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2008, 16:09   #4
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Ik vind dat vlaggen verbranden een trend moet worden...
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2008, 16:51   #5
sfinx666
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Ik vind dat vlaggen verbranden een trend moet worden...
enkel waalse vlaggen dan
sfinx666 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2008, 18:54   #6
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Beste Drie Werven,

je hebt het tegen vlaggenfetisjisme; ik ook hoor, ik heb dat nooit goed begrepen ...

maar wat is het verschil, menselijk psichologisch gezien, met andere vormen van simbool-fetisjisme:
- het simbool koning, en de koekedozenaanbidding
- het simbool van zoiets als kommunisme of de A van Antwerpen ...
- een voetbalploeg van mijn gemeente/stad
- een bergbeklimmer ...?

Het enige wat ik begrijp, is dat zo'n simbool wel handig is.
Met één vlag tijdens de ronde van Frankrijk, met één stikker "VL" op mijn auto, wordt een hele boodschap meegegeven, aan vriend en aan vijand.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2008, 22:42   #7
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wie hier al een tijdje vertoeft weet dat ik blablabla.
Met wie niet de meeste voeling heeft met enige vorm van symboliek, is een gesprek hierover bijzonder moeilijk, zoniet onmogelijk. Schijnbaar is dat bij u, afgaand wat de geladen terminologie, duidelijk bij u het geval. Waarom zouden wij dan ook moeite of tijd spenderen? 't Is toch zaad dat op de rotsen valt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2008, 09:27   #8
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Vlaggen en wimpels, jongens en meisjes, spijs en drank, brood en spelen .... psichologie

link: http://www.standaard.be/Krant/Tekst/...816&demo=False

klein stukje uit de standaard on line van vandaag:
Het is op deze zomerdag bijzonder gezellig in Namen. De zon geeft het massieve grijs van de citadel, in het groen hoog boven de samenvloeiing van Samber en Maas, een vriendelijk gelaat. Door de vele vlaggen en wimpels krijgt de stad een feestelijke aanblik. De straten zijn net, de historische panden goed onderhouden en de stad oogt welvarend, een beetje burgerlijk zelfs. De universiteit van Namen heeft ook bij de Vlaamse burgerij een goede reputatie. Vooral aan de faculteiten recht en economie komen veel Vlamingen hun Frans bijspijkeren. Het is een kleine universiteit, met slechts vijfduizend studenten, maar

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2008, 09:33   #9
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Het is op deze zomerdag bijzonder gezellig in Namen. De zon geeft het massieve grijs van de citadel, in het groen hoog boven de samenvloeiing van Samber en Maas, een vriendelijk gelaat. Door de vele vlaggen en wimpels krijgt de stad een feestelijke aanblik. De straten zijn net, de historische panden goed onderhouden en de stad oogt welvarend, een beetje burgerlijk zelfs. De universiteit van Namen heeft ook bij de Vlaamse burgerij een goede reputatie. Vooral aan de faculteiten recht en economie komen veel Vlamingen hun Frans bijspijkeren. Het is een kleine universiteit, met slechts vijfduizend studenten, maar
Vlaggen geven inderdaad een feestelijke toets. Daarom ook komen vlaggen in heel veel culturen voor.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2008, 11:22   #10
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

op pukkelpop waren er ook weer keiveel vlaggen.

Laatst gewijzigd door Mitgard : 16 augustus 2008 om 11:23.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2008, 11:45   #11
stropkeuh
Parlementslid

stropkeuh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vlaggen en wimpels, jongens en meisjes, spijs en drank, brood en spelen .... psichologie

link: http://www.standaard.be/Krant/Tekst/...816&demo=False

klein stukje uit de standaard on line van vandaag:
Klopt, Namen is gezellig, kom daar graag. Vroeger was op de Citadel het kwartier van het 2de Para-Cdo. Heb daar ik dienst gelegen in de jaren 70tig. Eén van mijn schoonste jaren en goeie herinneringen aan Namur. Nu is op de Citadel een soort muzëumke en cafetaria.
Ga er nog altijd één keer per jaar naar toe in de vacantie..
Oud 23 augustus 2008, 07:18   #12
driewerf

Standaard

Citaat:
Wie hier al een tijdje vertoeft weet dat ik geen gelegenheid laat voorbij gaan om mijn misprijzen voor nationalisten te ventileren, en hun vlaggenfetisjisme in het bijzonder tot pispaal neem.

Onder vlaggenfetisjisme versta ik de bijzondere relatie die sommigen menen te hebben met hun of een vlag. dat kan gaan van het vlagverbranden van 'de vijand' (België, Vlaanderen, de VS, Israel, de EU zijn zowat de meest courante), de 'eigen vlag' ( Vlaamse/Belgische etc) als avatar nemen, een avatar nemen met een verminkte vlag van 'de vijand'.

Wat is een vlag meer dan een bedrukt stuk textiel? Voor een nationalist blijkbaar veel, te oordelen naar het gehuil dat alhier opstijgt wanneer de "eigen vlag" ergens verbrand wordt. Aan de reacties wanneer 'de eigen vlag' bedreigt wordt te oordelen, moet die met meer fanatisme verdedigd worden dan de inzet waarmee een taliban de maagdelijkheid van zijn dochter verdedigt. En het geeft blijk van ongeveer dezelfde intelligentie.

NV-A jongeren verbranden de Belgisch vlag (jaja, de belze vod, nu content?): stoere schouderklopjes vanuit Vlaams-nationalistische hoek, gehuil en getier vanwege de Belgen. En dan? Heeft er ergens bloed gevloeid? Neen. Werden er ruiten ingegooid, heeft 'het belze gedrocht' ook maar 1 seconde opgehouden te werken? Nogmaals neen. Wat is er dan bereikt? Niks. Maar wat deed dat deugd.

Idem voor die burgemeester van Lennik en (in een vreemd spiegeleffect) die Vlaamsbevlagde Chirogroep: effect zal 0,0 zijn, maar blijkbaar malen de nationalistjes daar niet om: het gaat 'm vast om het symbool. Wel, hier is een wijsheid van driewerf: wie louter symbolische gevechten voert, zal louter symbolische overwinningen behalen. Ik ga liever voor the real stuff.

Andere vormen van het vlaggenfetsjisme zien we bijvoorbeeld in de geilheid waarmee nationalisten te pas, en vooral te onpas met 'hun vlag' zwaaien. Vlaanderen Vlagt: wat hopen die nu te bereiken? Meer werk in eigen regio? Een oplossing voor de watervervuiling? De onveiligheid op bus en tram oplossen? Niks van dat allemaal. Maar hey, "Vlaanderen komt in beeld". Waarbij ze een stuk textiel verwarren met een geografisch afgebakend terrein. Kwa intelligentie kan het tellen. (Voor wie zich gebelgd voelt: de Basken, Fransen tec worden op hetzelfde niveau getaxeerd).

Ik vermoed dat er heel wat flaminganten een stijve krijgen bij het zien van onderstaand filmpje.
http://nl.youtube.com/watch?v=wl_YR4...eature=related
Mij doet dat dus echt niks.

verrassend, en al even idioot, is overigens het "Europees vlaggenfetisjisme". Niet zonder verbazing moet ik vaststellen dat er lieden zijn die hun tijd verdoen om onderstaande ding te produceren.
http://nl.youtube.com/watch?v=MdkXd5...eature=related

Toen ik de openingspost schreef ontsnapte het aan mijn aandacht, maar avatar en signature van Tommm zijn een typisch voorbeeld van vlaggenfetisjisme.

http://forum.politics.be/showpost.ph...1&postcount=12

Laatst gewijzigd door driewerf : 23 augustus 2008 om 07:18.
Oud 23 augustus 2008, 07:35   #13
Bhairav

Standaard

Vlaggen zwaaien is voor het plebs.
Oud 23 augustus 2008, 09:02   #14
piraat
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Vlaggen zwaaien is voor het plebs.
Ik zwaai graag met de Leeuwenvlag in de Walen...In Vlaanderen zwaai ik dan weer liever met een Hanen-vlag
Kwestie van altijd met iemand overhoop te liggen
piraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2008, 09:03   #15
Bhairav

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door piraat Bekijk bericht
Ik zwaai graag met de Leeuwenvlag in de Walen...In Vlaanderen zwaai ik dan weer liever met een Hanen-vlag
Kwestie van altijd met iemand overhoop te liggen
Ja dat is niet voor het plebs natuurlijk.
Oud 23 augustus 2008, 09:05   #16
FDM
Banneling

Standaard

als er iemand recht heeft om met een vlaamse vlag te zwaaien in Vlaanderen , dan zijn dat de vlamingen wel
net als de walen in wallonie

de turken hebben ook dat recht , maar dan in turkije
FDM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2008, 10:01   #17
driewerf

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FDM Bekijk bericht
als er iemand recht heeft om met een vlaamse vlag te zwaaien in Vlaanderen , dan zijn dat de vlamingen wel
net als de walen in wallonie

de turken hebben ook dat recht , maar dan in turkije
Waarom?
Waarom mag ik niet met een Amerikaanse vlag staan zwaaien in Australie?
Waarom mag ik niet met een Oekrainse vlag staan zwaaien in Rwanda?
Wie verbiedt dat? En welke straffen staan daarop?

En als Vlaanderen Vlagt in Wallonie op een wielerkoers gaat staan zwaaien, riskeren ze dan een celstraf?

Laatst gewijzigd door driewerf : 23 augustus 2008 om 10:01.
Oud 23 augustus 2008, 10:06   #18
FDM
Banneling

Standaard

dat gaat niet blijven duren , binnekort moet ze daarvoor een muur over
FDM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2008, 10:17   #19
driewerf

Standaard

Citaat:
Beste Drie Werven,

je hebt het tegen vlaggenfetisjisme; ik ook hoor, ik heb dat nooit goed begrepen ...

maar wat is het verschil, menselijk psichologisch gezien, met andere vormen van simbool-fetisjisme:
- het simbool koning, en de koekedozenaanbidding
- het simbool van zoiets als kommunisme of de A van Antwerpen ...
- een voetbalploeg van mijn gemeente/stad
- een bergbeklimmer ...?

Het enige wat ik begrijp, is dat zo'n simbool wel handig is.
Met één vlag tijdens de ronde van Frankrijk, met één stikker "VL" op mijn auto, wordt een hele boodschap meegegeven, aan vriend en aan vijand.
Je hebt slechts deels gelijk.
Woe koninklijke koekendozen verzamelt, is misschien met symbolen bezig, maar die kent aan zijnn koekendozen nog geen speciale gaven toe. Niemand zal een koekendoos groeten of spreken over de eer van zijn koekendoos.

Terwijl dit met vlaggen wel gebeurt. Iedereen kent het ochtendritueel van de "groet aan de vlag". Tijdens de Nationale defilé, op 21 juli, moest Albert van Saksen-Coburg de vlaggen van de regilenten groeten. D�*t is vlaggenfetsjisme.

Bij koningen is het ietwat dubbelzinniger. Albert kan op zich (privé) best een aangenaam persoon zijn, ik weet het niet, ik heb de brave man nooit ontmoet. En as such kan iemand kwaad worden die de man beledigd. Maar "sterven voor Vorst en vaderland"; zoals Patriot! hier vroeger pleegde te willen doen, of het door dik en dun verdedigen van "Zijne Majesteit" daar zit weer wel een fetisjistisch trekje aan.

Kijk, er is nog een dubbelzinnig geval: dat van de heilige boeken, de Bijbel en de Koran. Vernietig een B of K en je lijkt wel heiligschennis te plegen. Terwijl dat maar doodgewone boeken zijn. Niemand zal kwaad kijken of een moord plegen als ik een boek van pakweg Immanuel Kant vernietig. Maar waarom wel de K of B? (*) Waarom staan die boeken boven pakweg het telefoonboek?

(*) Er is hier wel een nuance aan te brengen: bepaalde historisch belangrijke exemplaren zijn zeer waardevol: Middeleeuwse handgeschreven Bijbels, de eerste Gutenbergbijbel etc. moeten ten allen koste wél beschermd worden, net zoals de oorspronkelijke manuscripten van Kant. Wie die vernietigt pleegt in mijn ogen wel een ernstige misdaad.
Oud 23 augustus 2008, 10:17   #20
driewerf

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FDM Bekijk bericht
dat gaat niet blijven duren , binnekort moet ze daarvoor een muur over
dat is geen antwoord op de gestelde vragen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be