![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Steve Stevaert (sp.a) - 29 maart tot 4 april "De gewone Vlaamse jongen, die van zero tot hero uitgroeit. Hij gaat er prat op dat hij fouten maakt en uit die fouten wil hij dan ook leren. Voor de een is hij een platte populist voor de andere herstelt hij het geloof in de politiek en dan vooral i |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
Geregistreerd: 27 januari 2004
Locatie: Virtuix Omni
Berichten: 7.552
|
![]() Beste Steve,
Hoe komt het eigenlijk dat niet alleen de Christelijke Mutualiteit en de Bond Moyson maar ook een aantal federale overheidsdiensten opteren voor de privé-onderneming Hays en niet voor De Post om een deel van hun post te verzenden ?? Ik veronderstel dat de federale overheidsdiensten daarvoor aanbestedingen uitschrijven en dat Hays goedkoper is ? Dat Hays goedkoper is, kan ik best begrijpen. Hays werkt namelijk met zelfstandige koeriers en zoals u wellicht wel zal weten zijn dat vaak schijnzelfstandigen, d w z mensen zonder sociale zekerheid, zonder vakantiegeld, zonder vakbond maar mét het risico op te draaien voor alle kosten als ze met hun wagen tegen een boom rijden. Het feit dat dgl koeriers in veel gevallen naast Hays ook voor een paar andere bedrijven werken, doet eigenlijk weinig af aan de paragraaf hierboven. En een objectief onderzoek zou wellicht wel bevestigen dat een dgl bestaan als zelfstandig koerier in een groot aantal gevallen synoniem is voor een armoedig bestaan, en meer dan gemiddeld - een beetje noodgedwongen - samenvalt met fiscale of sociale fraude. Zo'n onderzoek zou wellicht met eventueel gemak aantonen dat die koeriers die wel goed verdienen 12 �* 14 uur werken per dag. En aantonen dat koeriers die 12 �* 14 uur werken per dag vaker ongevallen veroorzaken. ( Msschn interessante informatie voor uw kompaan die dat dossier beheert en denkt dat alles met isa kan worden opgelost. In 2019 dan wel. ) Maar terug terzake. Wie daar een klein beetje dieper over nadenkt, komt tot de conclusie dat De Post eigenlijk mee verantwoordelijk is voor die toestand. Doordat De Post werkt aan een irrealistisch lage prijs en jaar na jaar verlies mag maken zonder ooit de boeken te moeten neerleggen, is een concurrerend bedrijf als Hays wel verplicht met schijnzelfstandigen te werken en die minimaal te betalen. Het wordt natuurlijk helemaal absurd als je beseft dat de belastingen die genoemde schijnzelfstandigen betalen, o.a. ook dienen om De Post jaar na jaar te betoelagen. Vanuit het oogpunt van efficiëntie begrijp ik deze constructie nog minder : zo gebeurt het dus dag in dag uit dat pakweg om 5 u een zelfstandig koerier voor m'n deur stopt en een briefje in m'n bus dropt en om 5u15 een autootje van De Post dan nog een keer krek hetzelfde doet. Een derde zelfstandig koeriertje stopt dan weer aan de bank op de hoek om 5u30. En dan komt er tss 6 en 7 nog een sociaal geval op een scooter met de kranten voor de straat. ( Geen wonder dat we teveel co2 uitstoten ![]() En om nog één element toe te voegen aan m'n verhaal. Hoeveel van al deze bizarre inspanningen zouden overblijven als iedereen toegang had tot internet en kon werken met email ? Graag uw commentaar dus. Sterft gij Oude Post en Schijnzelfstandigheid ? |
![]() |
![]() |
#2 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
__________________
niks |
|
![]() |
![]() |
#3 |
Banneling
Geregistreerd: 27 januari 2004
Locatie: Virtuix Omni
Berichten: 7.552
|
![]() Dan maar een meer eenvoudige versie van de vraag proberen :
Een paar maand geleden werd op de sp.a website gemeld dat Karin Jiroflée de problemen rond schijnzelfstandigen ( in de sector van de bewakingsdiensten ) zou aanpakken. Hoe ver is ze al gevorderd daarmee ? Wat staat daarover in het sp.a partijprogramma ? |
![]() |