Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 maart 2004, 21:14   #1
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Een Franstalige Brusselaar, aangesloten bij de Coordination Homosexualités & Droits Humains (van Amnesty International in Franstalig België), werd onlangs het slachtoffer van jonge homohaters. Via Amnesty maakte hij bekend wat hij precies meemaakte. Het (vrij vertaalde) verhaal illustreert hoe homofobie het dagelijks leven van mensen aanzienlijk kan vergallen.

De Brusselaar was onlangs op wandel in de gemeente Elsene. Hij doet zijn verhaal: "Ik wandel van mijn woning naar mijn auto. Ik draag een pak en een das, want ik moet voor mijn werk een klant bezoeken. Mijn draagbare pc heb ik ook bij me. Op het voetpad steek ik 5 jonge Marokkaanse Brusselaars voorbij. Zij lopen dus achter me. De jongeren beginnen me te beledigen en roepen 'jeannet' en 'flikker'. Ze eisen ook dat ik mijn pc afgeef."

"Ze volgen me, maar ik blijf onverschillig voor hun beledigingen. Ze versnellen hun pas, en ik doe hetzelfde. Dan beginnen ze me te bespuwen. Ik draai me een eerste keer om en vraag kordaat of ze me met rust willen laten. Zij lachen om het gezicht dat ik trek: ik heb uiteraard schrik, want zij zijn met z'n vijven en maken me op straat belachelijk."

De man loopt voort, en krijgt opeens een eerste schop van een voet. Er wordt ook naar zijn pc geschopt. Hij probeert voort te lopen, maar zijn wagen staat jammer genoeg iets verder dan de school van de jongeren. "Zij lopen dus dezelfde kant uit en omsingelen me uiteindelijk." De "omsingeling" gebeurt vlakbij de speelplaats van hun school.

De allochtone jongeren blijven maar scheldwoorden gebruiken en vinden het fijn hun slachtoffer duwtjes te geven. "Ik zie hun gezichten nu voor het eerst goed, ze zijn nog heel jong. Ik ben geschokt door de wijze waarop ze me behandelen. Ze lijken me te verachten zonder me te kennen. Ik merk ook dat sommige van hen niet op hun gemak zijn. Een vrouw aan de overkant van de straat geeft ze op hun donder, en ze lopen snel de school binnen."

Het slachtoffer is vastbesloten de school binnen te gaan om zijn beklag te doen. Dat lukt niet, want alle leerlingen op de speelplaats beginnen naar hem te roepen en allerlei verwensingen te uiten. "Ik voel me vernederd en ben razend! Ik probeer een andere poort, maar zie geen mogelijkheid om een kantoor of wat dan ook in de school te vinden."

De man besluit naar de politie van Elsene te gaan om klacht in te dienen. De smeris van dienst neemt zijn woorden niet echt ernstig. "Moeten we dan op alle straathoeken politieagenten gaan zetten?", klinkt het laconiek. Het slachtoffer is gehaast, dringt niet aan en vertrekt. "De dag daarop keer ik terug naar het politiebureau. Een andere agent is dan bereid mijn klacht te noteren."

Een dag later belt de Brusselaar naar de school waar de jongeren binnenliepen. Hij krijgt de prefect van de school aan de lijn. Die is verrast en verbaasd. "De prefect stelt me voor om naar zijn kantoor te komen zodat ik de daders kan aanwijzen. Hij wil niet dat de feiten onbestraft blijven. Ik sla zijn voorstel af, omdat de school slechts een straat verwijderd is van de straat waar ik woon. De leerlingen passeren dagelijks langs mijn woning om de bus te nemen. Ik heb geen zin om het slachtoffer van vergeldingsmaatregelen te worden."

Momenteel durven de man en zijn levenspartner niet meer te voet te gaan. Ze durven nog minder hand in hand over straat te lopen wanneer de school bezig is. "In de weekends, tijdens schoolvakanties en 's avonds is er geen probleem in onze wijk."

In bepaalde Brusselse wijken zijn dit soort toestanden niet uitzonderlijk. "Maar veel Brusselaars weten dat niet." De man wil "bepaalde groepen jongeren" niet met de vinger wijzen, maar vraagt zich wel af hoe het komt dat ze zich zo gedragen en wat er kan gebeuren om de situatie te verbeteren.

Amnesty vindt dat er op school veel meer over (homo-) seksualiteit moet worden gepraat. Homo's en lesbiennes zijn nog te vaak het slachtoffer van seksistisch en homofoob gedrag, hoewel de holebi-emancipatie duidelijk is verbeterd. De holebi-sectie van Amnesty Belgique wil een "pedagogisch dossier" samenstellen over de schendingen van de mensenrechten van holebi's en transseksuelen. Zo'n dossier zou op scholen kunnen worden gehanteerd om iets te doen aan ontoelaatbaar gedrag en aan de vooroordelen.

Bron: www.hetrozehuis.be
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2004, 21:22   #2
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Op het voetpad steek ik 5 jonge Marokkaanse Brusselaars voorbij. Zij lopen dus achter me. De jongeren beginnen me te beledigen en roepen 'jeannet' en 'flikker'.
Ik ken niet veel Marokkaanse Brusselaars die het woord "flikker" kennen, laat staan gebruiken.
Oud 30 maart 2004, 21:25   #3
Seba
Europees Commissaris

Standaard

of hoe Raf ineens met ambivalente gevoelens kwam te zitten: aan de éne kant roept de politieke correctheid, aan de andere kant gaat het om homo-haat
als homofobie een misdaad wordt, dan leven we in een totalitaire staat
Seba is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2004, 21:25   #4
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Citaat:
Op het voetpad steek ik 5 jonge Marokkaanse Brusselaars voorbij. Zij lopen dus achter me. De jongeren beginnen me te beledigen en roepen 'jeannet' en 'flikker'.
Ik ken niet veel Marokkaanse Brusselaars die het woord "flikker" kennen, laat staan gebruiken.
Het was allicht het Franse equivalent ervan...
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oud 30 maart 2004, 21:26   #5
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Seba
of hoe Raf ineens met ambivalente gevoelens kwam te zitten: aan de éne kant roept de politieke correctheid, aan de andere kant gaat het om homo-haat
??

Wat een onzin. Ik heb steeds geweld tegenover homo's veroordeeld, ongeacht wie de dader is.

Citaat:
Oud 30 maart 2004, 21:42   #6
dorus
Banneling

dorus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het was allicht het Franse equivalent ervan...
Pédé: de afkorting van pédéraste.

Tappet
Cul noir...

enfin er zijn er nog al wat.
dorus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2004, 21:43   #7
S.
Minister

S.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Seba
Hoezo? Je kan je toch tegen elke vorm van haat verzetten? Is het onmogelijk om zowel tegen racistische taal en homofobe taal te zijn, los van wie dit komt?
7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie.
S. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2004, 21:47   #8
Pallieter
Partijlid

Standaard

Die marokkaantjes kunnen daar niks aan doen. Het ligt allemaal aan de omgeving waar ze zijn opgegroeid. Geef ze werk en stop het racisme en de problemen lossen van zelf op....

of toch niet...
Pallieter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2004, 21:50   #9
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

Citaat:
Citaat:
dat waren toch geen Vlaams Blokkers nog een geluk
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2004, 21:51   #10
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ancapa
Citaat:

Inderdaad, die gebruiken héél wat ergere schuttingstaal...

Citaat:
Oud 30 maart 2004, 21:53   #11
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Een Franstalige Brusselaar, aangesloten bij de Coordination Homosexualités & Droits Humains (van Amnesty International in Franstalig België), werd onlangs het slachtoffer van jonge homohaters. Via Amnesty maakte hij bekend wat hij precies meemaakte. Het (vrij vertaalde) verhaal illustreert hoe homofobie het dagelijks leven van mensen aanzienlijk kan vergallen.

De Brusselaar was onlangs op wandel in de gemeente Elsene. Hij doet zijn verhaal: "Ik wandel van mijn woning naar mijn auto. Ik draag een pak en een das, want ik moet voor mijn werk een klant bezoeken. Mijn draagbare pc heb ik ook bij me. Op het voetpad steek ik 5 jonge Marokkaanse Brusselaars voorbij. Zij lopen dus achter me. De jongeren beginnen me te beledigen en roepen 'jeannet' en 'flikker'. Ze eisen ook dat ik mijn pc afgeef."

"Ze volgen me, maar ik blijf onverschillig voor hun beledigingen. Ze versnellen hun pas, en ik doe hetzelfde. Dan beginnen ze me te bespuwen. Ik draai me een eerste keer om en vraag kordaat of ze me met rust willen laten. Zij lachen om het gezicht dat ik trek: ik heb uiteraard schrik, want zij zijn met z'n vijven en maken me op straat belachelijk."

De man loopt voort, en krijgt opeens een eerste schop van een voet. Er wordt ook naar zijn pc geschopt. Hij probeert voort te lopen, maar zijn wagen staat jammer genoeg iets verder dan de school van de jongeren. "Zij lopen dus dezelfde kant uit en omsingelen me uiteindelijk." De "omsingeling" gebeurt vlakbij de speelplaats van hun school.

De allochtone jongeren blijven maar scheldwoorden gebruiken en vinden het fijn hun slachtoffer duwtjes te geven. "Ik zie hun gezichten nu voor het eerst goed, ze zijn nog heel jong. Ik ben geschokt door de wijze waarop ze me behandelen. Ze lijken me te verachten zonder me te kennen. Ik merk ook dat sommige van hen niet op hun gemak zijn. Een vrouw aan de overkant van de straat geeft ze op hun donder, en ze lopen snel de school binnen."

Het slachtoffer is vastbesloten de school binnen te gaan om zijn beklag te doen. Dat lukt niet, want alle leerlingen op de speelplaats beginnen naar hem te roepen en allerlei verwensingen te uiten. "Ik voel me vernederd en ben razend! Ik probeer een andere poort, maar zie geen mogelijkheid om een kantoor of wat dan ook in de school te vinden."

De man besluit naar de politie van Elsene te gaan om klacht in te dienen. De smeris van dienst neemt zijn woorden niet echt ernstig. "Moeten we dan op alle straathoeken politieagenten gaan zetten?", klinkt het laconiek. Het slachtoffer is gehaast, dringt niet aan en vertrekt. "De dag daarop keer ik terug naar het politiebureau. Een andere agent is dan bereid mijn klacht te noteren."

Een dag later belt de Brusselaar naar de school waar de jongeren binnenliepen. Hij krijgt de prefect van de school aan de lijn. Die is verrast en verbaasd. "De prefect stelt me voor om naar zijn kantoor te komen zodat ik de daders kan aanwijzen. Hij wil niet dat de feiten onbestraft blijven. Ik sla zijn voorstel af, omdat de school slechts een straat verwijderd is van de straat waar ik woon. De leerlingen passeren dagelijks langs mijn woning om de bus te nemen. Ik heb geen zin om het slachtoffer van vergeldingsmaatregelen te worden."

Momenteel durven de man en zijn levenspartner niet meer te voet te gaan. Ze durven nog minder hand in hand over straat te lopen wanneer de school bezig is. "In de weekends, tijdens schoolvakanties en 's avonds is er geen probleem in onze wijk."

In bepaalde Brusselse wijken zijn dit soort toestanden niet uitzonderlijk. "Maar veel Brusselaars weten dat niet." De man wil "bepaalde groepen jongeren" niet met de vinger wijzen, maar vraagt zich wel af hoe het komt dat ze zich zo gedragen en wat er kan gebeuren om de situatie te verbeteren.

Amnesty vindt dat er op school veel meer over (homo-) seksualiteit moet worden gepraat. Homo's en lesbiennes zijn nog te vaak het slachtoffer van seksistisch en homofoob gedrag, hoewel de holebi-emancipatie duidelijk is verbeterd. De holebi-sectie van Amnesty Belgique wil een "pedagogisch dossier" samenstellen over de schendingen van de mensenrechten van holebi's en transseksuelen. Zo'n dossier zou op scholen kunnen worden gehanteerd om iets te doen aan ontoelaatbaar gedrag en aan de vooroordelen.

Nou Raf, ik hoop dat uw multicultureel droomwereldje nu eindelijk ook doorprikt is.
Maar ik vrees dat U het eerst aan den lijve zal moeten ondervinden, alvorens het bij U zover zal komen...

De enige constante is verandering...
Rudy Van Nespen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2004, 21:58   #12
Hanne
Banneling

Standaard

Citaat:
...

Een tip voor Amnesty : stel dat pedagogisch dossier meteen in 't Arabisch op, en stuur er eenje naar elk van de ruim 500 moskees in dit land.
Benieuwd hoe het 'onthaald' zal worden ...
Hanne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2004, 22:12   #13
Weisse Wolf
Minister

Weisse Wolf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

Voor zover ik weet heeft er nog geen enkele Vlaams Blokker een homofiel in brand gestoken. 8)
Oud 30 maart 2004, 22:14   #14
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wolf
Citaat:

Voor zover ik weet heeft er nog geen enkele Vlaams Blokker een homofiel in brand gestoken. 8)
"Nog" niet nee...

Citaat:
Oud 30 maart 2004, 22:18   #15
Weisse Wolf
Minister

Weisse Wolf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hanne
Citaat:
...

Een tip voor Amnesty : stel dat pedagogisch dossier meteen in 't Arabisch op, en stuur er eenje naar elk van de ruim 500 moskees in dit land.
Benieuwd hoe het 'onthaald' zal worden ...
Oud 31 maart 2004, 06:54   #16
ancapa
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:

nu ben ik benieuwd...
wij zijn geeen homohaters... ik heb zo'n collega en kom goed overeen met hem
juist oppassen voor "mestkevers"
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
Oud 31 maart 2004, 12:07   #17
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

nu ben ik benieuwd...
wij zijn geeen homohaters... ik heb zo'n collega en kom goed overeen met hem
juist oppassen voor "mestkevers"
Kijk maar eens goed rond op dit forum naar wat jouw partijgenoten zoal zeggen over homoseksuelen... kijk vooral eens naar de uitlatingen van iemand als Peace, een homohater van het eerste uur... Of Guderian, Intruder, Jan Hyoens, ...

Citaat:
Oud 31 maart 2004, 20:46   #18
ancapa
Secretaris-Generaal VN

Standaard

je moet er toch nog één weten zeker
Oud 31 maart 2004, 21:04   #19
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Raf, je mag niet veralgemenen. Niet tegenover vreemdelingen en ook niet tegenover (vermeende) Blokkers.
Ik ben volledig met je akkoord dat zoiets ontoelaatbaar is. Mag ik ook opmerken dat anderen ook zeer slechte ervaringen hadden. Mombaerts werd zelfs met een ijzeren staaf doodgeslagen door jonge allochtone criminelen. Ze kwamen er met een berisping van af. Ze zijn nu meerderjarig en nog altijd vrij en crimineel bezig.
Hopelijk ben je er nu van overtuigd dat NIEMAND zo een behandeling verdient, en dat daar dringend iets moet aan gedaan worden. en niet alleen de maanden voor de verkiezingen.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2004, 21:19   #20
ancapa
Secretaris-Generaal VN

Standaard

de criminaliteitcijfers zijn gedaald... ze worden allemaal niet meer in de statistieken opgenomen... zoals de langdurige werklozen. Dat geeft een beter gevoel, neen ?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be