Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 25 september 2008, 11:25   #1
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard Marokkanen: Stop knuffelbeleid van onze criminele jongeren:

De Marokkaanse gemeenschap in Nederland erkent voor het eerst ruiterlijk dat hele generaties Nederlandse jongeren van Marokkaanse komaf opgroeien voor galg en rad, zo schrijft De Telegraaf vandaag. ''Als de Nederlandse normen en waarden op straat niet keihard worden gehandhaafd wordt het een chaos", aldus Driss el Boujoufi (63) namens de Unie van Marokkaanse Moslimorganisaties in Nederland (Ummon).

De reactie vanuit de Marokkaanse gemeenschap volgt op het nieuws over misdragingen van jonge Marokkanen uit diverse Nederlandse steden van de laatste tijd. Gisteren meldde Den Bosch ook nog eens harde cijfers over criminaliteit onder Marokkanen, die daar beduidend hoger ligt dan in andere plaatsten in de regio. Vorig jaar kwam in Den Bosch 8% van de Marokkanen in aanraking met politie. In Tilburg was dat 6% en in Eindhoven 4%. Ter vergelijking: bij autochtonen schommelt dat percentage in de Brabantse steden tussen de 1 en 1,5%.

De Marokkaanse gemeenschap wil dat er een einde komt aan het knuffelbeleid, zo schrijft zelfs de Vlaamse media vandaag. Volgens voorzitter Hoessein Aarab van het lokale Marokkaanse Platform is een harde aanpak is nodig: ''Er worden miljoenen gepompt in zinloze projecten. We moeten zorgen dat de jeugd het zo druk heeft met school, werk, stages en naschoolse opvang in de avond- en weekeinden, dat op straat rondhangen niet eens meer kan.

Aarab vervolgt: "De gemeenten zingen nog steeds hetzelfde liedje, maar dat werkt niet. De overheid moet nu laten zien dat het gedogen ophoudt. Ook wij worden hier als hele gemeenschap de dupe van." Landelijk gezien klinkt eenzelfde geluid: "Steeds meer ouders laten ons weten dat ze graag een steun in de rug van de overheid willen en een keiharde aanpak als enig mogelijkheid zien om ontspoorde jongeren op het rechte pad te brengen. Jongeren denken nu dat alles maar mag", aldus El Boujoufi, vicevoorzitter van Ummon.

Wethouder Jeugdzaken van Den Bosch Bart Eigeman (GroenLinks) vindt echter dat een softe aanpak wel degelijk kan werken. Hij ziet nog steeds heil in vlindervakanties of andere reisjes met allochtone jongeren. Binnenkort vertrekt hij met 16 Marokkaanse jongeren naar Marokko om een weeshuis te bezoeken. ''Ze zullen daar ook wat vrijwilligerswerk doen. Daarna moeten ze dat verhaal weer in Den Bosch vertellen.'' Bedoeling is dat ze dan ervaren dat ze het in Nederland ''zo slecht nog niet hebben''.

bron: fok.nl

GroenLinks (te vergelijken met de PvdA in B) blijft echter doorgaan met knuffelen:
http://www.brabantsdagblad.nl/regios...ar-Marokko.ece

Nou hoor je het eens van een ander!
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2008, 11:55   #2
abou Anis
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
GroenLinks (te vergelijken met de PvdA in B) blijft echter doorgaan met knuffelen:
http://www.brabantsdagblad.nl/regios...ar-Marokko.ece

Nou hoor je het eens van een ander!
Groenlinks en de PVDA zijn alletwee linkse partijen. Daar houdt de vergelijking op. Inhoudelijk is er amper een vergelijking mogelijk. De zusterpartij van de PVDA in Nederland is de NCPN.
abou Anis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2008, 15:19   #3
Positiefke
Lokaal Raadslid

Positiefke's schermafbeelding

Standaard

Stop knuffelbeleid...ok, groot gelijk.
Maar verwacht NIET dat alleen de overheid daaraan schuldig is.
Ook de ouders, leiders en verantwoordelijken uit de omgeving van een ontspoorde jongeling zijn schuldig aan dit pamperbeleid.
Het zijn OOK de ouders die hun kinderen moeten aanpakken, van't straat houden en straffen en dies meer bij problemen!!!!!!
Positiefke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2008, 15:31   #4
goodwill
Parlementsvoorzitter

Standaard

een combinatie van zowel preventie als repressie is noodzakelijk.

Men moet kordaat en consequent optreden en zeker niet de indruk geven dat men er goedkoop vanaf geraakt.
Als het moet is een zero-tolerantie beleid op bepaalde plaatsen nodig.
Verder moet men de ouders blijven wijzen op hun verantwoordleijk voor de kinderen; Indien nodig moet men maar een gezinscoach opleggen. voor de hardleerse ouders zouden financiele straffen moeten kunnen, vb. inhouden van kindergeld voor een aantal maanden.

Langs de andere kant moet men op het vlak van preventie diverse maatregelen nemen ter voorkoming dat kinderen voor overlast gaan zorgen.
Hier is een taak weggelegd voor zowel de gemeenschap als de individuele ouders.
De ouders moeten beseffen dat men bezig moet zijn met de kinderen, op een zodanige wijze dat een kind vanaf 3 jaar goed weet of beseft dat men niet zomaar van alles kan krijgen en dat men moet leren om zich in te zetten.
Dit zal er toe leiden dat men een discipline opbouwt, welke hen van pas kan komen in hun verder leven: school, werk, omgaan met anderen , ....

Conclusie: adequate preventie en repressie.
-
- Aanpakken van overlast= repressie (zero-tolerantie) + preventie (o.a begeleiden)
- Verklaringen zoeken voor overlast: kijk naar de sociaal-economische situatie (armoede, gezinssituatie, ...)
goodwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2008, 15:54   #5
hurricane
Europees Commissaris

hurricane's schermafbeelding

Standaard

Vreemd. Ik zeg dat al 20 jaar. En dan was ik onverdraagzaam omdat ik de problemen zag aankomen.
Nu opeens beginnen sommigen het licht te zien.
Enfin, beter laat dan nooit. Al vrees ik dat het kalf al verzopen is.
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2008, 20:13   #6
longhorn
Minister-President

longhorn's schermafbeelding

Standaard

De Marokkanen geven dus toe dat ze onbekwame ouders zijn. Maar als 'straf' geven we ze wel nog kindergeld. Onmiddellijk afschaffen voor zij die criminele/spijbelende kinderen hebben. Alle materiele schade die ze berokkenen komt ook op de schouders van de ouders terecht. Effectieve straffen vanaf 16 jaar. En zij die de nationaliteit niet hebben, gooi je uiteraard buiten na bv. het 3e vergrijp. En dit mag evengoed voor autochtoonse krapuultjes.
longhorn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2008, 07:12   #7
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door longhorn Bekijk bericht
De Marokkanen geven dus toe dat ze onbekwame ouders zijn. Maar als 'straf' geven we ze wel nog kindergeld. Onmiddellijk afschaffen voor zij die criminele/spijbelende kinderen hebben. Alle materiele schade die ze berokkenen komt ook op de schouders van de ouders terecht. Effectieve straffen vanaf 16 jaar. En zij die de nationaliteit niet hebben, gooi je uiteraard buiten na bv. het 3e vergrijp. En dit mag evengoed voor autochtoonse krapuultjes.
Het woord is eruit:
Naast Marokkaanse ouderen en intelectuelen vind nu ook de politiek dat het welletjes is geweest met Marokkaanse probleemjongeren:

Ik citeer:
'Zat'
"De mensen zijn het zat", zei PvdA-Kamerlid Attje Kuiken over problemen met voornamelijk Marokkaanse jongeren. "We moeten niet pamperen, maar met de vuist op tafel slaan", aldus CDA'er Coskun Cörüz. "Op dit moment staat het water ons aan de lippen. We zijn er behoorlijk klaar mee", stelde Ed Anker van de ChristenUnie.
Volgens Griffith moet de Staat de straat heroveren.

Lees het ghttp://frontpage.fok.nl/nieuws/99770/-Kamer-is-Marokkaanse-reljeugd-zat.htmlehele artikel:
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2008, 07:21   #8
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Ook hier vragen Marokkaanse organisaties een hardere aanpak voor deliquenten.
wat ze zeggen is trouwens mooi genuanceerd, ze pleiten enerzijds voor meer begeleiding van ontspoorde jongeren en hun ouders en langs de andere kant een hardere aanpak van degenen die je echt niet meer kunt opvoeden.

ik zie niet in wat daar slecht aan is.

bron: http://www.nieuwsblad.be/Article/Det...MF26092008_009
Oud 26 september 2008, 07:23   #9
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis Bekijk bericht
Groenlinks en de PVDA zijn alletwee linkse partijen. Daar houdt de vergelijking op. Inhoudelijk is er amper een vergelijking mogelijk. De zusterpartij van de PVDA in Nederland is de NCPN.
maar wat denkt PVDA over dit voorstel?
Oud 26 september 2008, 09:12   #10
abou Anis
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
maar wat denkt PVDA over dit voorstel?
[email protected]
Oud 26 september 2008, 09:14   #11
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
goed, wat vind jij ervan??
Oud 26 september 2008, 09:22   #12
abou Anis
Minister-President

Standaard

Citaat:
goed, wat vind jij ervan??
Hier kan ik me alvast voor 100% in vinden:
Citaat:
Er worden miljoenen gepompt in zinloze projecten. We moeten zorgen dat de jeugd het zo druk heeft met school, werk, stages en naschoolse opvang in de avond- en weekeinden, dat op straat rondhangen niet eens meer kan.
Ik ben trouwens nooit een voorstander geweest van een 'knuffelbeleid'.
Oud 26 september 2008, 09:27   #13
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hier kan ik me alvast voor 100% in vinden:Ik ben trouwens nooit een voorstander geweest van een 'knuffelbeleid'.
daar kan ik me ook 100% in vinden, maar wat met het wat strenger aanpakken van zowel de daders als hun ouders?

we hebben het hier niet over doodstraffen ed hé, we hebben het over het correcter toepassen van de huidige wetten en straffen.

is iemand die voor dit pleit, per definitie niet-links?
Oud 26 september 2008, 09:36   #14
abou Anis
Minister-President

Standaard

Citaat:
daar kan ik me ook 100% in vinden, maar wat met het wat strenger aanpakken van zowel de daders als hun ouders?

we hebben het hier niet over doodstraffen ed hé, we hebben het over het correcter toepassen van de huidige wetten en straffen.

is iemand die voor dit pleit, per definitie niet-links?
Alleen maar roepen om meer repressie is in mijn ogen inderdaad een rechts standpunt. Helaas moet je inderdaad niet rechts zijn om een rechts standpunt in te nemen. Dat maakt er echter nog geen 'niet-rechts' standpunt van.

Uiteraard moeten de wetten en straffen correct worden toegepast.

Maar met meer jeugdgevangenissen, het d'office als volwassene behandelen van alle jonge plegers van bepaalde feiten, doen alsof "hele generaties opgroeien voor galg en rad" zet je (dit pers. vnwd is niet rechtstreeks aan jou gericht, vlijm) m.i. geen zoden aan de dijk. Wel integendeel.

Ik weet niet of je het interview met Walgrave al gelezen hebt in Humo van deze week, maar die zegt volgens mij zeer zinnige dingen over jeugdcriminaliteit en hoe we er als maatschappij op moeten reageren.

Helaas past hetgeen hij vertelt al jaren niet meer in de nieuwe politieke correctheid.
Oud 26 september 2008, 09:40   #15
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Alleen maar roepen om meer repressie is in mijn ogen inderdaad een rechts standpunt. Helaas moet je inderdaad niet rechts zijn om een rechts standpunt in te nemen. Dat maakt er echter nog geen 'niet-rechts' standpunt van.

Uiteraard moeten de wetten en straffen correct worden toegepast.

Maar met meer jeugdgevangenissen, het d'office als volwassene behandelen van alle jonge plegers van bepaalde feiten, doen alsof "hele generaties opgroeien voor galg en rad" zet je (dit pers. vnwd is niet rechtstreeks aan jou gericht, vlijm) m.i. geen zoden aan de dijk. Wel integendeel.

Ik weet niet of je het interview met Walgrave al gelezen hebt in Humo van deze week, maar die zegt volgens mij zeer zinnige dingen over jeugdcriminaliteit en hoe we er als maatschappij op moeten reageren.

Helaas past hetgeen hij vertelt al jaren niet meer in de nieuwe politieke correctheid.
we kennen elkaar al wat langer hé, Abou, je weet ook dat ik niet enkel pleit voor hardere straffen, maar vooral om betere preventie.

maar volgens mij gaan preventie en repressie hand in hand, het 1 kan niet zonder het andere. als je geen goede straffen geeft, is je preventie gewoon nutteloos.

het probleem is dat je sowieso in een hokje geplaatst wordt. zeg je dat er toch meer preventie moet komen, hopla, je zit in de extreem-linkse hoek. zeg je dat er meer repressie moet komen, hopla, je zit in de extreem-rechtse hoek.

uiteindelijk is hetgene wat Groen-Links zegt hetgene wat ik op Kifkif al die tijd heb gezegd, en vele anderen ook daar en overal.
Oud 26 september 2008, 09:59   #16
abou Anis
Minister-President

Standaard

Citaat:
we kennen elkaar al wat langer hé, Abou, je weet ook dat ik niet enkel pleit voor hardere straffen, maar vooral om betere preventie.
Absoluut. Ik denk dan ook niet dat onze standpunten ter zake heel ver uit elkaar liggen, hoor

Citaat:
maar volgens mij gaan preventie en repressie hand in hand, het 1 kan niet zonder het andere. als je geen goede straffen geeft, is je preventie gewoon nutteloos.
Opnieuw volledig akkoord. Blijft de vraag waar de nadruk op moet liggen. Voor mij is en blijft dat preventie. Er zijn denk ik voldoende internationale studies die aantonen dat repressie enkel zin heeft als er tegelijkertijd een degelijk preventiebeleid gevoerd wordt.

Anders gezegd: het heeft geen enkele zin om jongeren tijdelijk uit een spiraal van criminaliteit te halen om ze er daarna terug in te droppen.

Citaat:
het probleem is dat je sowieso in een hokje geplaatst wordt. zeg je dat er toch meer preventie moet komen, hopla, je zit in de extreem-linkse hoek. zeg je dat er meer repressie moet komen, hopla, je zit in de extreem-rechtse hoek.
Dat was niet mijn bedoeling, hoor. Mijn excuses als dat zo bij je overkwam.

Citaat:
uiteindelijk is hetgene wat Groen-Links zegt hetgene wat ik op Kifkif al die tijd heb gezegd, en vele anderen ook daar en overal.
Ja, maar dat neemt niet weg dat mijn tenen krullen als ik iemand (links of rechts) hoor zeggen dat "ze" (of "we" for that matter) "het hier nog zo slecht niet hebben". Daar hebben die jonge gasten nougabollen aan. De eerste weken of maanden zal dat door hun hoofd spelen, maar na verloop van tijd wordt die ervaring niet meer dan een (verre) herinnering en primeert hun eigen situatie.
Oud 26 september 2008, 12:16   #17
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Wat niet wil zeggen dat hun 'eigen situatie' volslagen de verantwoordelijkheid van de samenleving is.
Waar die gasten vooral nougabollen aan hebben zijn welzijnswerkers die hen steunen in hun slachtofferrol en leuteren over integratie tegenover een derde generatie binnen een vitueel dorp wat zelf de deur op slot houdt tot integratie omdat ze nu eenmaal recht hebben op 'culturele eigenheid'.
Begrip kent grenzen!
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2008, 15:06   #18
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De grootste slachtoffers van die "jeugd" zijn de mensen die wonen in die probleemwijken.Mogelijk zelfs familieleden.
Wiens ruiten gaan er aan,wiens auto wordt geplunderd of in brand gestoken,wiens voetpad wordt "heraangelegd"...wel...dat van de inwoners die geen vat meer hebben op de boefjes.Boefjes die zichzelf nu heel stoer vinden,maar na hun 18e,als ze zelf cash-flow zullen moeten genereren,enkel in aanmerking komen voor aalmoezen van de staat en hetgeen ze in opdracht van een "caid" bijeenschnabbelen"...Boefjes die zo sociaal onbekwaam en onaangepast zijn dat ze niet eens meer in aanmerking komen voor doelgroep-werk in een beschermde werkplaats,zelfs niet meer voor gevangenisverblijf

Dat aanvaard wordt dat de politie zich terugtrekt uit bepaalde wijken gedurende bepaalde uren is daarom een regelrechte misdaad tegen al de inwoners van die wijken,uiteraard zal iedereen die kan op een dag zijn pak maken en opkrassen.....Op den duur waant de "lokale gang" zich meester van de straat,en is de politie gewoon maar "de best uitgeruste bende" van de stad,die af en toe eens komt piepen......zoals in menige wijk in de Amerikaanse steden.....

Dat aanvaardt wordt dat schoolplichtige jeugd niet op school zit kan in dezelfde orde van misdaad gecatalogiseerd worden."straatschool" levert even problematische gevallen op als 100 jaar geleden,alleen moeten zelfs de strijdkrachten en de koopvaardij dergelijke gevallen niet meer hebben tegenwoordig....

Laatst gewijzigd door kelt : 28 september 2008 om 15:09.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2008, 08:38   #19
Conscience
Staatssecretaris

Standaard

Heb de indruk dat de meesten deze berichten verkeerd lezen.
Ik lees dat het volgens de Marokkanse gemeenschap voornamelijk de fout is van de overheid en het Westen dat Marokkaanse jongeren zich misdragen.
Conscience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2008, 09:39   #20
abou Anis
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Conscience Bekijk bericht
Heb de indruk dat de meesten deze berichten verkeerd lezen.
Ik lees dat het volgens de Marokkanse gemeenschap voornamelijk de fout is van de overheid en het Westen dat Marokkaanse jongeren zich misdragen.
Inderdaad, ze nemen nagenoeg volledig het discours van (extreem-)rechts over.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be