![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Steve Stevaert (sp.a) - 29 maart tot 4 april "De gewone Vlaamse jongen, die van zero tot hero uitgroeit. Hij gaat er prat op dat hij fouten maakt en uit die fouten wil hij dan ook leren. Voor de een is hij een platte populist voor de andere herstelt hij het geloof in de politiek en dan vooral i |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() Aprilgrap ? Nee. Ik vrees dat het waar is.
Een werk dat niet op tijd af raakt, en tegelijk 500 000 werklozen ? Zou Steve het met mij eens zijn dat dit ondeugdelijk beleid is ?? En moet het Rekenhof dan geen zicht hebben op ALLE overheidsgeld ? En i h b op Berlaymont 2000 waar het via de regie der gebouwen 70% aandeel in heeft ? België moet Europese Commissie dwangsom betalen voor vertraging Berlaymont (tijd) - De Belgische overheid moet de Europese Commissie vanaf 1 april een maandelijkse dwangsom betalen van 221.000 euro omdat ze de renovatie van het Berlaymont-gebouw in Brussel niet op tijd klaar kreeg. De Europese Commissie kocht het Berlaymont-gebouw van de Belgische overheid op voorwaarde dat het gebouw zou gerenoveerd worden. Die renovatie moest afgerond zijn tegen het einde van 2003. Door de vertraging van deze werken moet de Belgische overheid nu vanaf april een dwangsom betalen van 221.000 tot wanneer het gebouw kan worden opgeleverd. De federale overheid moet bovendien ook gratis gebouwen ter beschikking stellen ter vervanging van het Berlaymont-gebouw. 17:12 - 31/03/2004 http://www.tijd.be/nieuws/artikel.asp?Id=1153958 En uit DS 31/3 Tot nu toe worden de vervaldata niet gehaald. Daardoor betaalt de Commissie sinds dit jaar de huur voor de Berlaymont niet meer. Die huur bedraagt een kleine vijftien miljoen euro per jaar. Vroeger werd dit bedrag afgetrokken van de 34 miljoen euro huurgelden voor alternatieve gebouwen (wat België sinds 1991 betaalt). Een mens vraagt zich soms af waarom de belastingen zo hoog blijven ![]() En uit DS 8/3 ,,Al op een kwart van het belastinggeld dat de overheid uitgeeft, kan het parlement feitelijk geen controle meer uitoefenen'', zegt De Croo. Zijn berekening stoelt op een nota waarin het Rekenhof, op zijn vraag, schetst op welke instellingen het geen controlegreep meer heeft, onder meer allerlei vennootschappen die met overheidsgeld werken zoals Berlaymont 2000 en ABX, en allerlei instituten en vzw's als EGOV en Smalls-MvM in de informaticasector. Ter informatie Berlaymont 2000" is een naamloze vennootschap met als aandeelhouders: - de Belgische Staat via de Regie der Gebouwen (voor 70 %) - ASLK en BACOB (voor 30 %). DS 16/11/2002 Het Brusselse Berlaymont-gebouw is sinds '91 gesloten om er asbest te verwijderen en de de kantoren te renoveren. Het Mechels parket vermoedt nu dat er tijdens die renovatiewerken smeergeld zou betaald zijn bij de toewijzing van een contract voor databekabeling ter waarde van 1,5 miljoen euro. Het was de De Financieel Economische Tijd die het nieuws uitbracht. Twee onderaannemers die betrokken waren bij de uitvoering van het contract werden een tijdlang aangehouden en in verdenking gesteld wegens omkoping en schrifvervalsing. Een werknemer van de NV Berlaymont 2000, de bouwheer van project, werd ook in verdenking gesteld omdat hij smeergeld van de onderaannemers zou ontvangen hebben. |
![]() |
![]() |
#2 |
Minister-President
|
![]() Wie kan er belang bij hebben dat dit aansleept ?
Waar gaat het geld naar toe ? (Al vóór men er aan begon werd er gefluisterd dat dat werkje lang zou blijven aanslepen. Blijkbaar niet louter roddels. Waarom zou aanslepen iemand iets opbrengen ?) Kunnen schadeclaims teruggevorderd worden van aannemers ? Hoeveel geld gaat een eventueel onderzoek kosten ?
#3 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
inderdaad, wie heeft daar belang bij, want ze weten dat al maanden dat hun dat boven het hoofd hangt, en ze zijn al jaren bezig aan da spel ! Als ik hier zie dat op een jaar of 2 tijd de volledig madoutoren, wordt uitgekleed en weer wordt aangekleed, dan vraag ik mij toch af, wat die daar in da Bairlemontgebouw lopen doen hebben, ... |
|
![]() |
![]() |
#4 |
Banneling
|
![]() De oorzaak zou een juridisch kluwen zijn.
=> Als je het beleid aan advocaten geeft, gegarandeerd problemen ![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Burger
|
![]() Heh, ik zit hier vlak naast den Berlaymont, en dat smeergeld verwondert me geen bal jong...spijtig da'k er geen foto's van genomen heb.
Enneh, eigenlijk is den Berlaymont wel verkocht, dus betaald de staat de huur van de gebouwen van de EC, in afwachting van de verhuis PLUS een dwangsom. |
![]() |
![]() |
#6 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() in de zomer van 2002 zijn ze begonnen aan twee torens achter de Belgacom torens,
Wel die staan al volledig recht ondertussen en ze zijn al bekleed, ook, ik weet nie hoever ze binnenin staan, maar meestal is da maar juist linolium of tapijt leggen, ellentriek schilderen en eventueel schuifwanden instoppen, Ik heb hier onlangs een ploeg bezig gezien, bij ons met een halve verdieping, en alles van elentriek, data, schilderwerken en valse muren stak erin op amper 3 weken tijd volledig afgewerkt. en die mannen waren met ploegskes van maximum 4 man, en dan nog enkel de schilders en wandenplaatsers, want datamannen en elecktriciteit dat is alleen hé. Ik kan dus onmogelijk begrijpen dat zo'n Berlaymont toestand zo lang moet duren, ... op de periode dat ze da verbouwd hebben, want ze hebben het nog nie eens moeten optrekken, Verbouwd een normale firma 3 of 4 van zo'n gebouwen. |
![]() |
![]() |
#8 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Hier zit de rest : De andere diensten van de Commissie (15.000 ambtenaren) worden ondergebracht in gebouwen in de "Europese wijk" (het "Karel de Grote" gebouw, het "Breydel", en "Blijde Inkomst/Kortenberg"); in Oudergem (Beaulieu/Delta); en eventueel in een derde kern. |
|
![]() |
![]() |
#9 |
Banneling
|
![]() Omdat Steve al m'n vragen links laat liggen tot zover,
spit ik dit uit pure verveling maar verder uit : http://www.hugovandenberghe.be/hugov...tleg/vraag001/ Eigenlijk bevat deze parlementaire vraag een interessant voorstel, dat Steve hier mogelijk oppikt : Het werk diende normaal einde 1999 te worden beëindigd. Op 23 oktober 2002 werd het gebouw verkocht aan de Europese Commissie voor 553 miljoen euro, betaalbaar op 27 jaar (!). Het is een interessant gegeven voor andere kopers van onroerende goederen dat ze de koopprijs kunnen betalen op een termijn van 27 jaar. Misschien kan de regering een eigendomsbevorderende maatregel invoeren en toelaten dat de koopprijs in de regel wordt gespreid over 27 jaar. |
![]() |
![]() |
#10 |
Banneling
|
![]() Het periodiek van Senator Vandenberghe heet Knip
![]() ![]() ![]() Dat is louter toeval. Ik zweer het. Ik denk dat ik de rest van de dag maar Borges lees ![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Burger
|
![]() Citaat:
(ps: voor ge me massaal afschiet, néé, 'k ben geen functionaris...) |
|
![]() |
![]() |
#12 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
#13 | ||
Burger
|
![]() Citaat:
Voor camionettekes mag da blijkbaar wel...die staan daar constant, en als de bushaltes volstaan, dan maar in 't midden van straat. Als je dan de tegen z'n moto leunende politieagent vraagt of da normaal is, komt 't antwoord; "die mensen zain hie om te waarken hei pei". Heh, ik rij daar wellicht voor mijn plezier rond, maar kom... |
||
![]() |